Onko kenenkään lapsi ollut kieli(kylpy)päiväkodissa niin, että vanhemmat ei kuitenkaan osaa kyseistä kieltä?

• Viestiketjun aloittaja vierasm
  • Ensimmäinen viesti
hohhoijjaa
[QUOTE="miksi";30321788]Miksi haluaisit että lapsi puhuu jotain random kieltä mitä et itsekään ymmärrä? Outo ajatus.[/QUOTE]

Että lapsen kielipää kehittyisi hyväksi ehkä? Helpottaa elämää, kehittää pidemmälle kuin sinun lapsiasi ilmeisesti.

"miksi"
Että lapsen kielipää kehittyisi hyväksi ehkä? Helpottaa elämää, kehittää pidemmälle kuin sinun lapsiasi ilmeisesti.
Joku kielikylpypäikkäri nyt tuskin hirveen paljoa kielipäätä kehittää. Ymmärtäisin jos kyse olisi jostain englannista, mutta jos joku kieli mitä ei vanhemmat ymmärrä niin outoa se nyt vaan on. Mulla ei ole lapsia, että sori vaan.

säpäle harmaana
Yksi ystäväni on ollut kielikylpypäiväkodissa ja -koulussa niin, etteivät vanhemmat juurikaan kieltä itse osanneet. En osaa tuosta lapsuusajasta ja vanhemmuusnäkökulmasta sanoa oikein mitään, mutta ihan hyvin on kielipäätä kehittänyt. Sujuvasti kommunikoi molemmilla kielillä.

Sama kai se vaikka olisi siansaksan kielikylvyssä päiväkoti-ikäisenä. Mutta kouluiässä aika nihkeää, jos vanhemmat eivät voi auttaa esim. biologian läksyjen kanssa, kun ei tiedä jotain kalojen tai lintujen nimiä vieraalla kielellä. Kyllä kodillakin on joku vastuu.

kielipää
[QUOTE="miksi";30321799]Joku kielikylpypäikkäri nyt tuskin hirveen paljoa kielipäätä kehittää. Ymmärtäisin jos kyse olisi jostain englannista, mutta jos joku kieli mitä ei vanhemmat ymmärrä niin outoa se nyt vaan on. Mulla ei ole lapsia, että sori vaan.[/QUOTE]

Niin että jos vanhemmat puhuvat vain suomea niin mitä se lapsikaan kielillä nykymaailmassa (kansainvälisessä sellaisessa) tekee. Eihän niitä tarvita korkeakouluopinnoissa, töissä, matkaillessa, vaihdossa tai muussa mahdollisessa mistä se lapsi voi kiinnostua kun itse on elänyt jossain puskassa samoissa ympyröissä koko elämänsä eikä muun kielisiin ihmisiinkään ei ole uskaltanut tutustua.

Reea
Mä en laittaisi omaa lastani vieraskieliseen päiväkotiin, koska vieraiden kielten oppimiselle kaikista paras perusta on vahva oman äidinkielen osaaminen. Sitä vahvistaisin ja tukisin kaikin mahdollisin tavoin. Myöhemmin ehtii oppia vieraita kieliä.

Kielinen
Lapsi oppii hyvin pienenä sen kenelle puhuu mitäkin kieltä. Oppii kieltä hyvinkin sujuvasti vaikkei sitä kotona treenattaisi yhtään. Tunnen kaksi- ja kolmekinkielisiä lapsia, ja itse en osaa sanoa kumpi kielistäni on ns. äidinkieli.

Yhteistyössä