Voiko esimies rajata mahdollisuutta vaihtaa työvuoroa?

• Viestiketjun aloittaja työläinen
  • Ensimmäinen viesti
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja entäs sitten;30316431:
Entäs sitten? Keneltä se on pois, että vuoroja vaihdellaan? Esimieskin saa siitä käsittääkseni ihan rahallisen korvauksen, että hyväksyy vuoronvaihdot.
Saako? Minä kyllä luulen, että sisältyy hänen työaikaansa, eikä hän saa siitä mitään ekstraa.

aha..gg
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30316443:
Saako? Minä kyllä luulen, että sisältyy hänen työaikaansa, eikä hän saa siitä mitään ekstraa.
Maksetaanko sulle jokaisesta sun työtehtävästä joku erilliskorvaus vai mikä ihmeen kysymys tämä oli? Eiköhän se ole ihan normaalia, että ne työt tehdään, mitkä kuuluu toimenkuvaan ja tästä hyvästä kilahtaa pankkitilille palkaksi kutsuttu rahasumma kerran kuussa.

säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30316440:
Oletpa taitava kun oikein osaat tehdä työvuorotoiveet ennen listan ilmestymistä. Ap:llahan niitä toiveita sai ilmeisesti olla 1 per kuukausi, joten jos sinulla on siis yksi aamu- tai iltameno kuukaudessa, ja senkin tiedät vähintään viisi viikkoa etukäteen, niin aika surkealta elämäsi suoraan sanottuna kuulostaa.
No omapahan on elämäni. Toiveita muuten on todella harvoin, mutta opiskelujen vuoksi niitä kertyy useampia kuukaudessa. Kai se sitten on surkeaa.

säpäle harmaana
Maksetaanko sulle jokaisesta sun työtehtävästä joku erilliskorvaus vai mikä ihmeen kysymys tämä oli? Eiköhän se ole ihan normaalia, että ne työt tehdään, mitkä kuuluu toimenkuvaan ja tästä hyvästä kilahtaa pankkitilille palkaksi kutsuttu rahasumma kerran kuussa.
No nimenomaan sitä tarkoitinkin. Koska se palkka kilahtaa tilille kerran kuussa, ei voi sanoa, että esimies saa palkkaa näistä turhista vuoronvaihdoista. Esimiehen tehtävä on laatia työvuorolistat ja tarvittaessa tehdä muutoksia, jos on pakko. Se, että työntekijät vaihtelevat niitä jatkuvasti pienemmistäkin syistä, ei ole käsittääkseni tällainen pakko.

Jos sinä pystyisit tehostamaan omaa työtäsi jättämällä turhat työt pois ja keskittymällä vähän tärkeämpiin juttuihin, etkö tekisi niin?

heh heh
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30316450:
No omapahan on elämäni. Toiveita muuten on todella harvoin, mutta opiskelujen vuoksi niitä kertyy useampia kuukaudessa. Kai se sitten on surkeaa.
itsehän aloit kehuskelemaan, että kunnon työntekijä alias sinä voi kyllä tehdä työnsä ilman työvuoronvaihtoja.

Newsflash: aikuisille ihmisille voi tulla yllättäviä menoja ihan viikonkin varoitusajalla. Ja vaikka sinä itse hyväksyt vain TÄRKEÄT menot, niin ihmisen ei tarvitse tuntea huonoa omatuntoa jos haluaa mennä vaikka konserttiin ystävän kanssa. TYÖ EI OLE KOKO ELÄMÄ.

haista huilu
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30316462:
No nimenomaan sitä tarkoitinkin. Koska se palkka kilahtaa tilille kerran kuussa, ei voi sanoa, että esimies saa palkkaa näistä turhista vuoronvaihdoista. Esimiehen tehtävä on laatia työvuorolistat ja tarvittaessa tehdä muutoksia, jos on pakko. Se, että työntekijät vaihtelevat niitä jatkuvasti pienemmistäkin syistä, ei ole käsittääkseni tällainen pakko.

Jos sinä pystyisit tehostamaan omaa työtäsi jättämällä turhat työt pois ja keskittymällä vähän tärkeämpiin juttuihin, etkö tekisi niin?
minusta on ihan turhaa, että laitan asiakkaan ostokset muovipussiin, säästäisin paljon aikaa jos asiakas pakkaisi ostoksensa itse ja voisin siirtyä rahastamaan seuraavaa asiakasta. en myöskään saa mitään erilliskorvausta siitä, että pakkaan ostokset pussiin, silti minun pitää tehdä niin?

säpäle harmaana
itsehän aloit kehuskelemaan, että kunnon työntekijä alias sinä voi kyllä tehdä työnsä ilman työvuoronvaihtoja.

Newsflash: aikuisille ihmisille voi tulla yllättäviä menoja ihan viikonkin varoitusajalla. Ja vaikka sinä itse hyväksyt vain TÄRKEÄT menot, niin ihmisen ei tarvitse tuntea huonoa omatuntoa jos haluaa mennä vaikka konserttiin ystävän kanssa. TYÖ EI OLE KOKO ELÄMÄ.
Siis minä puhuin työvuoronvaihdoista siinä vaiheessa, kun listat ovat jo tehty. En työvuorotoiveista siinä vaiheessa, kun niitä ei ole vielä tehty. Ja edelleenkin, toiveitahan voi esittää, mutta kyllähän esimies niistä voi kieltäytyä, eihän hommassa muuten olisi mitään järkeä.

Ja ne tärkeät menothan ovatkin asia erikseen. Minä käsitin, että ap:n työpaikassa niitä on vaihdeltu pienemmistäkin syistä, kuten teatteriin menon takia.

hyhaho

No huhhuh. Työ ei ole myöskään mikään kansalaisoikeus. Sitoudut sopimuksessa tekemään työsi ja saat siitä palkkaa. Jos ei säännöt miellytä niin seuraavaa hommaa vaan hakemaan, kyllä sunkin työlle tekijä löytyy.

Ja juu, onpas erityisen säälittävää olla kykenevä suunnittelemaan elämäänsä tulevien työvuorojen mukaan, ihan kuten kaikki muutkin. Sun on pakko olla joko nuori tai uskomattoman tyhmä.

Jos on pakko juosta baareissa tai bileissä kavereiden kanssa, niin kaiva kalenteri esiin ja sano että sori, en voi mulla on töitä. Mites ens viikonloppu? Koska voin vakuuttaa että kun kasvat vähän vanhemmaksi niin ne vähän fiksummat ihmiset ympärille alkaa sanoa noin, ja siihen kannattaa jo totutella. Tervetuloa aikuiselämään tai vaihtoehtoisesti tervemenoa työttömyyteen! Siellä voi bilettää sitten olan takaa :)

säpäle harmaana
minusta on ihan turhaa, että laitan asiakkaan ostokset muovipussiin, säästäisin paljon aikaa jos asiakas pakkaisi ostoksensa itse ja voisin siirtyä rahastamaan seuraavaa asiakasta. en myöskään saa mitään erilliskorvausta siitä, että pakkaan ostokset pussiin, silti minun pitää tehdä niin?
Tämä varmaankin liittyy siihen, että yrityksessä panostetaan juuri siihen asiakaspalveluun, eikä työntekijöiden spontaaniuteen.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30316477:
Ja ne tärkeät menothan ovatkin asia erikseen. Minä käsitin, että ap:n työpaikassa niitä on vaihdeltu pienemmistäkin syistä, kuten teatteriin menon takia.
Miksi ihmeessä ap ei saisi mennä teatteriin, jos kokee sen virkistävänä ja liput on jo ostettu? Sinäkö sen arvotat, mikä meno on kenellekin tärkeä ja mikä ei?

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30316487:
Miksi ihmeessä ap ei saisi mennä teatteriin, jos kokee sen virkistävänä ja liput on jo ostettu? Sinäkö sen arvotat, mikä meno on kenellekin tärkeä ja mikä ei?
Minä tässä tilaankin viikon etelänmatkan kun se minua niin virkistää. Ei se mitään että sovittu talviloma on vasta helmikuussa, minä pidän sen ensi viikolla, kun liputkin on jo maksettu...eiku

säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30316487:
Teatteri on vapaaehtoista toimintaa, jonne pääsee kyllä aika monena iltana ja ohjelmistotkin yleensä ovat tiedossa aika pitkään etukäteen.

Siis ihan oikeastiko te ensin ostelette teatterilippuja ja sitten vasta paria päivää ennen katsotte, että kenen kanssa voisi vaihtaa työvuoroa? Entä sitten jos kukaan ei haluakaan vaihtaa vuoroa? Esimieskö senkin vuoron sitten tekee?

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;30316495:
Minä tässä tilaankin viikon etelänmatkan kun se minua niin virkistää. Ei se mitään että sovittu talviloma on vasta helmikuussa, minä pidän sen ensi viikolla, kun liputkin on jo maksettu...eiku
Jos ap on sopinut jo toisen työntekijän kanssa, että hän tekee ap:n työvuoron sinä päivänä kun ap menee teatteriin, ja ap puolestaan tekee työkaverinsa työvuoron silloin kun työkaverilla on saunavuoro, niin mikä ihmeen ongelma se on?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30316504:
Teatteri on vapaaehtoista toimintaa, jonne pääsee kyllä aika monena iltana ja ohjelmistotkin yleensä ovat tiedossa aika pitkään etukäteen.

Siis ihan oikeastiko te ensin ostelette teatterilippuja ja sitten vasta paria päivää ennen katsotte, että kenen kanssa voisi vaihtaa työvuoroa? Entä sitten jos kukaan ei haluakaan vaihtaa vuoroa? Esimieskö senkin vuoron sitten tekee?
Mitä nyt tätä ketjua yhtään olen oikein tulkinnut, niin ap:lla ei ollut ongelmia sen kanssa, kenen kanssa työvuoron vaihtaa.

säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30316511:
Mitä nyt tätä ketjua yhtään olen oikein tulkinnut, niin ap:lla ei ollut ongelmia sen kanssa, kenen kanssa työvuoron vaihtaa.
mutta jos se elämä on niin surkeaa, jos ei sinne teatteriin pääse, niin on kai se kamalaa siinäkin tapauksessa, jos ei kukaan vuoroa vaihdakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30316522:
mutta jos se elämä on niin surkeaa, jos ei sinne teatteriin pääse, niin on kai se kamalaa siinäkin tapauksessa, jos ei kukaan vuoroa vaihdakaan.
Jepu jee kiillota nyt vielä vähän lisää kruunuasi kun työ on sinulle kaikki kaikessa :D

säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30316533:
Jepu jee kiillota nyt vielä vähän lisää kruunuasi kun työ on sinulle kaikki kaikessa :D
Joo, en pyydä muuttamaan työvuorolistoja kuin pakottavista syistä = työ on minulle kaikki kaikessa. :D

hyhaho
No huhhuh. Työ ei ole myöskään mikään kansalaisoikeus. Sitoudut sopimuksessa tekemään työsi ja saat siitä palkkaa. Jos ei säännöt miellytä niin seuraavaa hommaa vaan hakemaan, kyllä sunkin työlle tekijä löytyy.

Ja juu, onpas erityisen säälittävää olla kykenevä suunnittelemaan elämäänsä tulevien työvuorojen mukaan, ihan kuten kaikki muutkin. Sun on pakko olla joko nuori tai uskomattoman tyhmä.

Jos on pakko juosta baareissa tai bileissä kavereiden kanssa, niin kaiva kalenteri esiin ja sano että sori, en voi mulla on töitä. Mites ens viikonloppu? Koska voin vakuuttaa että kun kasvat vähän vanhemmaksi niin ne vähän fiksummat ihmiset ympärille alkaa sanoa noin, ja siihen kannattaa jo totutella. Tervetuloa aikuiselämään tai vaihtoehtoisesti tervemenoa työttömyyteen! Siellä voi bilettää sitten olan takaa :)
Joo ja lisätäkseni sen, että työnajantaja oli sanonut että painavasta syystä voi vaihtaa. Tiedät itsekin, että työnantaja TODELLA todennäköisesti myöntää sen vaihtoluvan vanheimpaniltaa varten, mutta ei teatteria. Itkupotkut johtuu nyt siitä kivan rajoittamisesta, ja käytät tota vanhempainiltaa keppihevosena.

säpäle harmaana
Ja Björn voisit vielä vastata tuohon kysymykseeni. Jos olet varannut teatteriliput ja haluat sen takia vaihtaa työvuorosi, mitä tapahtuu jos ei se onnistukaan? Syytätkö työkavereja epäreiluksi, vai toteat, että ei olisi pitänyt varata lippuja, ennen kuin on varmaa, käykö vuoronvaihto?

Saattais mennä työpaikka vaihtoon, jos ei työnantajalta heruisi yhtään joustoa. Kolmivuorotyö jo itsessään rajoittaa elämää melkoisesti, enkä jaksaisi sellaista elämää ettei mihinkään ikinä pääse ellei suunnittele edellisenä jouluna jo seuraavaa kesää.

Meillä onneksi vuoroja saa vaihdella vapaasti, ja pomo tarkastaa ilmoittaessa että kokemus riittää jne. Eli laiska ja lyhytnäköinen pomo kun ei yhtään ajattele työntekijöitä.

• Tykkää
Reactions: Björn
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30316545:
Ja Björn voisit vielä vastata tuohon kysymykseeni. Jos olet varannut teatteriliput ja haluat sen takia vaihtaa työvuorosi, mitä tapahtuu jos ei se onnistukaan? Syytätkö työkavereja epäreiluksi, vai toteat, että ei olisi pitänyt varata lippuja, ennen kuin on varmaa, käykö vuoronvaihto?
No minun työaikanihan on päivästä riippuen jotain klo 8 ja 16 välillä ja hyvin paljon töistäni pystyn tehdä myös kotoa käsin. Minä siis voin ostaa teatterilippuja iltanäytöksiin niin paljon kuin sielu sietää.

Ymmärtääkseni tässäkin tapauksessa ap on kysynyt ensin työkaveriltaan ja vaihto on kummallekin sopinut, mutta työnantaja on antanut palautetta, että vaihtotoiveita täytyisi vähentää sinänsä täysin olemattomasta syystä, joka on myös hyvin häilyvä ja epätasa-arvoinen. Miksi ihmeessä lapseton mirja ei saa mennä teatteriin, mutta viiden lapsen äiti erja saa joka vuoronvaihdot läpi vaikka lasten lääkäriaikojen varjolla? Onko se työmäärä, jonka esimies tekee, jotenkin pienempi, riippuen siitä, kuka vuoronvaihtoa pyytää?

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;30316584:
Olen aina tehnyt vuorotyötä ja on vissiin jotain tavatonta, että meidän työvuorot työpaikasta riippumatta on pyörinyt aina säännöllisissä kolmen-viiden viikon jaksoissa josta tulevat vuorot on helppo laskea etukäteen menoja ajatellen
Tällainenhan onkin tosi ihanteellinen systeemi. Tietyillä aloilla on kuitenkin hyvin tyypillistä, että aamu- ja iltavuoroa on sekoitettu ihan miten sattuu, ja tulevia vuoroja on täysin mahdotonta ennustaa, kun tasoittumisjakso voi olla vaikka sen puoli vuotta ja tarve työvoimalle eri päivinä eri suuruinen.

Yhteistyössä