Ilmastonmuutos muuttamassa maapallon lähes elinkelvottomaksi ehkä jo meidän lastenlastemme elinaikana

  • Viestiketjun aloittaja Mitä me äidit voimme tehdä
  • Ensimmäinen viesti
Mitä me äidit voimme tehdä
Uutisten mukaan maapallo voi tosiaan muuttua ihmiselle elinkelvottomaksi jo lähivuosisatoina. Omien lastenlasteni elinaikana ihmiskunnan elinolosuhteet huononisivat merkittävästi. Pelottavaa!

Asiaan vaikuttaminenkin tuntuu hankalalta. Olen kuitenkin miettinyt keinoja, millä oma nelihenkinen perheeni voisi vähentää kulutustaan ja sitä kautta hiilijalanjälkeään. Me olemme ihan taviksia, omakotitalo, kaksi lasta ja koira, se tavallinen tarina, ympäristöasiat ovat aina olleet vähän vieraita.

Nyt olemme heränneet tähän asiaan. Olemme vähentäneet lihankulutusta, syömme lihaa, mutta kasvisruokapäiviä pidetään. Olemme päättäneet olla käyttämättä lentokonetta. Yritämme ostaa erittäin harkiten uutta tavaraa, ja aina katsotaan voiko tarvittavan tavaran löytää kirppikseltä (tämä on minusta kaikkein vaikeinta, mutta onnistuu jo).

Mitä te olette valmiita tekemään, että tulevilla sukupolvilla olisi vielä elinkelpoiset olosuhteet? Vinkkejä otetaan vastaan :)

Asiallista tietoa ilmastonmuutoksesta löytyy mm. linkistä: https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/ilmio/-/artikkeli/6c5a9908-7033-47a8-9855-e745b4fa7604/maapallon-ilmasto-tulevaisuudessa.html
 
Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30313591:
Kohtuullistaminen. Kierrättäminen.

Niin me elämme.
Näin. Ja lisäänpä vielä lähiruoan. Kun itse hakee kävellen metsästä sienet ja marjat, ei tarvita toiselta mantereelta lennätettyä gojeja tai acaita.

Kahvia on pakko tuoda muualta. Samoin vaikkapa riisiä. Mutta jälkimmäisenkin voi usein korvata ohralla tai vehnällä.
 
Mitä me äidit voimme tehdä
Uskon optimistina, että haluavat, kunhan tajuavat, mihin kuluttaminen johtaa..

Me vietämme lomamme Suomessa, jossa on paljon upeita paikkoja käymättä. En tuomitse kokonaan lentokonematkailuakaan, mutta haastan miettimään, onko vuosittaiset etelänlomat tarpeellisia.

Vastakysymys ihan mielenkiinnosta, kun en tiedä mitä asiasta yleensä ajatellaan, huolestuttaako maailman tulevaisuus ja omien jälkipolvien tulevaisuus?
 
  • Tykkää
Reactions: Äidin blogi
Itse en kyllä voi elää niin että syön lihaa eikä kasviksia. En mä edes kestää nähdä lihatuotteita vaan, muutenkin en syö lihaa. En voi myös elää niin etten matkusta tai matkustan ympäri Suomea vain, sen muutenkin teen työn puolesta paljon. Ainakin yks asiaa mitä haluan tehdä niin homman pian yritykselle hybridiauton, jos edes joku hyöty olisi minustakin. Mä en vaan voi enkä pystyy olla elämättä tai ajatella vain ko asiaa jatkuvasti.
 
No tässähän on "valkoisten vastuu".
Aikoinaan isäntämaat riistivät siirtomaita.

Mitäs näitä nyt onkaan..... kaikki se kehitys meni muualle: Ranskaan, Englantiin, Australiaan....

Naisten kouluttaminen ja tyttöjen auttaminen on yksi keino muuttaa maailmaa. Naiset kehitysmaissa on saatava "turvaan".
 
  • Tykkää
Reactions: Mörköäiti
Harmaa vieras
Ehkä tällä hetkellä suurin vaikuttaminen meidän nelihenkisellä perheellä on autottomuus ja julkisen liikenteen sekä jalkojen ja pyörän käyttö. Autoa meillä ei ole ollut koskaan ja hyvin harvoin lainataan/vuokrataankaan autoa.
 
Afrikka, Intia, Kiina...
Neekerit lisääntyvät kuin kanit, 3.000.000.000 neekeriä lisää 85 vuodessa, ja se johtaa maapallon kehittymiseen ihmiselolle mahdottomaksi, eli kierrättämisellänne tai kasvisruokapäivillänne ei ole hevon vitun verran vaikutusta maapallon pelastamisen suhteen, jos näin alatyylinen ilmaisu sallitaan.
Karskista kielestä huolimatta tää on totuus. Kuulin tämän itsekin erään saksalaisen professorin ja tutkijan suusta. Afrikkalaiset tulee lisääntymään räjähdysmäisesti seuraavina vuosikymmeninä, ja sitä edistää varmasti sinne viety terveydenhuolto.

Myös Intian ja Kiinan saastuttaminen painaa vaakakupissa hieman enemmän kuin jonkun Toivosten autoilu 5 milj. väestön Suomessa jossa ei julkinen liikenne pelitä ja jossa maa on pitkulainen, aiheuttaa liikkumisen tarvetta ja jossa ilmasto on haasteellinen.

Suomessa kannattaa kuitenkin asua tulevaisuudessa, koska maailmasta tulee loppumaan puhdas vesi. Suomeen tulee kohdistumaan lisiävää muuttopainetta viimeistään siinä vaiheessa kun isot kaupungit ovat elinkelvottomia saastepesiä.

Toisaalta voihan olla että nää saastumiset itsessään karsii väestöä. Joka tapauksessa, jokainen luonnonkatastrofi ja sota on hyödyksi muulle populaatiolle. Hitlerinkin natsisaksaa pidetään kaikin osin julmana ja pahana asiana, totuushan on että maapallo hyötyy aina kun väestöä hieman karsitaan.

Mutta lähinnä vaan naurattaa nää viherpiipertäjät Suomessa, ei heidän teoillaan mitään maapalloa pelasteta, ostavat lähinnä itselleen hyvää omaatuntoa.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
se on voi voi sitten
Itse en kyllä voi elää niin että syön lihaa eikä kasviksia. En mä edes kestää nähdä lihatuotteita vaan, muutenkin en syö lihaa. En voi myös elää niin etten matkusta tai matkustan ympäri Suomea vain, sen muutenkin teen työn puolesta paljon. Ainakin yks asiaa mitä haluan tehdä niin homman pian yritykselle hybridiauton, jos edes joku hyöty olisi minustakin. Mä en vaan voi enkä pystyy olla elämättä tai ajatella vain ko asiaa jatkuvasti.
Tässä ei ole kysymys voimisesta eli haluamisesta.

Ihmiset muuttavat elintapojaan ja kulutustottumuksiaan nyt tai MAAPALLO MUUTTUU ELINKELVOTTOMAKSI.

Jollain tavalla ymmärrän (tai en oikeastaan) että on vaikea hahmottaa asiaa muiden kannalta. Mutta miettikää nyt hyvät ihmiset edes lapsianne ja maailmaa jonka jätätte perinnöksi heille!
 
"northern soul"
Jos nyt asiaa tosissani mietin, niin enpataida tehda mitaan. En edes kierrata, vaan kaikki jate menee normiroskiin. Ei taalla ole keksitty kierratysta. Julkista liikennetta ei ole ja autoina ei todellakaan mitaan kauppakasseja vaan toinen toistaan isompia maastureita.
Lihaa en syo, koska se on iljettavaa. Mutta taalla ei ole kotimaista elintarviketuotantoa tai edellytyksia kasvattaa mitaan, joten pitaisi kai olla syomatta.

Lennan monta kertaa vuodessa ja se vesittaa kaiken ymparistohyvan joka tapauksessa.
 
Miten käytte matkoilla jatkossa? Mä en ihan noin voi elää...
Matkustaahan voi junilla ja busseillakin. Minuta parhaita matkoja ovat juuri hitaat matkat, joissa voi käydä useassa paikassa, pysähdellä missä haluaa ja päättää vaikka vasta saman päivän aamuna, minne päin lähtee seuraavaksi. Oikein odotan sitä, että kun lapset ovat tuosta vähän kasvaneet, voi tehdä tuollaisia matkoja :) Ei matkustamiseen aina lentokonetta tarvita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30313815:
Matkustaahan voi junilla ja busseillakin. Minuta parhaita matkoja ovat juuri hitaat matkat, joissa voi käydä useassa paikassa, pysähdellä missä haluaa ja päättää vaikka vasta saman päivän aamuna, minne päin lähtee seuraavaksi. Oikein odotan sitä, että kun lapset ovat tuosta vähän kasvaneet, voi tehdä tuollaisia matkoja :) Ei matkustamiseen aina lentokonetta tarvita.
No en mä ainakin junalla tai autolla pääse Australiaan :D. Sekä olisi liian kallista lähteä esim. Espanjaan autolla ja olla sen verran kauan pois töistä. Olisi mitä vaan en mä matkustamista lopettaa tämän takia todellakaan ja tuskin lentokonet lakkaa lentämistä jos muutamat eivät halua ko palvelua käyttää.
 
"mitä"
Itse en kyllä voi elää niin että syön lihaa eikä kasviksia. En mä edes kestää nähdä lihatuotteita vaan, muutenkin en syö lihaa. En voi myös elää niin etten matkusta tai matkustan ympäri Suomea vain, sen muutenkin teen työn puolesta paljon. Ainakin yks asiaa mitä haluan tehdä niin homman pian yritykselle hybridiauton, jos edes joku hyöty olisi minustakin. Mä en vaan voi enkä pystyy olla elämättä tai ajatella vain ko asiaa jatkuvasti.
Ei ole yleensä mitään syytä matkustaa työn puolesta. Se on yleensä vain tekosyy. Kaikki neuvottelut, sopimukset ja tuotenäytteet yms hoituu etänä videokonferenssilla,emaililla tai postitse.

Jatkuva ostaminen ja kuluttaminen on pahinta. Karsi kaikki turhat ostokset ja paketit ja muovi pois.
 
kylmää kyytiä
Piperrystä on tuo yhden suomalaisperheen bussiajelu ja kasvisruokapäivä. Sillä ei ole edes hyttysen pierun verran merkitystä. Aasian ja Afrikan väestönkasvu ja ennen kaikkea elintason kasvu jyrää monimiljardikertaisesti yhden suomalaisen pipertäjän säästöt. Kun kaikki Aasiassa ja Afrikassa haluavat sähköt, jääkaapit, televisiot, autot, ilmastoinnit, lomamatkat jne on peli pelattu, ellei samalla väestön määrää ja kasvua saada radikaalisti vähenemään. Kirpputorikäynnillä saat hyvän mielen itsellesi ja tunteen, että teet jotain, mutta oikeata merkitystä kokonaisuuden kannalta sillä ei ole.

Jos todellista muutosta haluttaisi, pitäisi ottaa linkolalaiset menetelmät käyttöön, mutta siihen ei kenelläkään ole halua. Noh, korjausliike tulee kyllä lopulta luonnon toimesta, ja se vasta sitten karua onkin. Toivoa vain sopii, että että tilannetta kyettäisi hallitsemaan ja romahdusta estämään, mutta aika epätoivoiselta se tuntuu, sillä vapaaehtoisia rajoittamaan radikaalisti elintasoaan ja kulutustaan on vaikea löytää. Eikä siinä riitä yksi perhe, eikä miljoonakaan, vaan miljardeja pitäisi olla.
 
viiiikuuuku
Joo mutta tuo Afrikan väestömäärän kasvu on ihan suoraa seurausta siirtomaavallan ajoista! Eli eurooppalaisten syytä sekin!

Mä en enää keksi keinoja, oon koko ikäni yrittänyt elää kaikkien ympäristösääntöjen mukaan, ja tehnyt kyllä yksilönä tarpeeksi, voi kun te muutkin tekisitte niin!!
 

Yhteistyössä