Päiväkotiin ei saa tutustua lapsen kanssa - onko yleinenkin käytäntö?

• Viestiketjun aloittaja ammattikasvattaja
  • Ensimmäinen viesti
viera.s
Yksityinen pk.
Sinuna hakisin paikkaa kunnallisesta päiväkodista mahdollisimman pian.

Minä kyllä suhtaudun muutenkin varauksella yksityisiin päiväkoteihin. Kunnallisiakin usein haukutaan, mutta yksityisten taustamotiivi (voitontavoittelu) tekee hommasta epäilyttävää ja varsinkin jos avoimuudessa on puutteita, en uskaltaisi pientä lasta yksityiseen päiväkotiin viedä.

Minä olin itse lapsena, 3-vuotiaana, lyhyen aikaa yksityisessä päiväkodissa. Se oli kamala paikka, mutta onneksi vanhempani reagoivat itkuisuuteeni ja päiväkotikammooni ja etsivät minulle uuden hoitopaikan. Kunnallisissa päiväkodeissa oli aina ihan mukavaa, mutta yksityisessä niin erikoinen ja piittamaton kasvatusfilosofia, että päivät vanhempia odotellen olivat hirveitä. Vaikka olin noin pieni, muistan sen tunteen ja yksittäisiä konkreettisia tapahtumia päiväkotiajastani siellä.

ammattikasvattaja
Lähin kunnallinen päiväkoti ei valitettavasti ole vaihtoehto. Ei mulla muuten ole tästä yksityisestä päiväkodista huonoa sanottavaa mutta tämä aloitus oli kyllä pohjanoteeraus. Paha mieli lapsen puolesta, tän jos olisin tiennyt niin en olisi ikinä paikkaa ottanut vastaan. :(

Se on teidän oikeus olla lapsen mukana tutustumassa, koska se luo hyväksyntää sulta ja silloin myös lapsikin sen paikan hyväksyy.
Mä en koskaan laittaisi lastani minnekään mihin ei saa tulla mukaan tutustumaan. Siellä on jotakin hämärää menossa tai tosi huonosi koulutettua väkeä. Kaikki jotka ovat opiskelleet alalle ja lasten kanssa tekemisissä tietää että näin ei voi toimia.

Hae paikka lapsellesi jonnekin muualle, parempi se kuin pakottaa lasta johonkin minne ei halua mennä. (Eikä puhua siitä)

Paras olisi laittaa lapsi tarhaan kun hän osaa puhua kunnolla, koska silloin hän voisi kertoa jos joku mättää. Mun mielestä jos sanotte sanan päiväkoti ja hän alkaa itkemään niin se on jo yritys "puhua" teille.

ammattikasvattaja
Alkuperäinen kirjoittaja Nå;30269439:
Se on teidän oikeus olla lapsen mukana tutustumassa, koska se luo hyväksyntää sulta ja silloin myös lapsikin sen paikan hyväksyy.
Mä en koskaan laittaisi lastani minnekään mihin ei saa tulla mukaan tutustumaan. Siellä on jotakin hämärää menossa tai tosi huonosi koulutettua väkeä. Kaikki jotka ovat opiskelleet alalle ja lasten kanssa tekemisissä tietää että näin ei voi toimia.

Hae paikka lapsellesi jonnekin muualle, parempi se kuin pakottaa lasta johonkin minne ei halua mennä. (Eikä puhua siitä)

Paras olisi laittaa lapsi tarhaan kun hän osaa puhua kunnolla, koska silloin hän voisi kertoa jos joku mättää. Mun mielestä jos sanotte sanan päiväkoti ja hän alkaa itkemään niin se on jo yritys "puhua" teille.
Noin mä itsekin just ajattelen. Ja luulin, että ois henkilökunnallekin helpompi että heillä ois luottavainen ja rento lapsi hoidettavana eikä itkuinen ja pelokas joka ei syö eikä nuku. Toivottavasti huomenna selviää mikä oli lto:n ajatus tässä.

Lapsi puhuu sujuvasti ja osaa kertoa että pelkää, tädit pelottaa jne. Kertoo aina päivän päätteeksi montako itkua on tullut jne. Mä tietty etukäteen puhuin hänelle että päiväkoti on kiva paikka ja äiti tulee sun kanssa sinne tutustumaan ja jäät yksin vasta sitten kun pärjäät.. vielä kurjempi olo kun petin vielä lapsen luottamuksenkin.

viera.s
Lähin kunnallinen päiväkoti ei valitettavasti ole vaihtoehto. Ei mulla muuten ole tästä yksityisestä päiväkodista huonoa sanottavaa mutta tämä aloitus oli kyllä pohjanoteeraus. Paha mieli lapsen puolesta, tän jos olisin tiennyt niin en olisi ikinä paikkaa ottanut vastaan. :(
Onko se täynnä vai jostain syystä sopimatun? Entäs seuraavaksi lähin pk tai pph? Pph voisi olla muutenkin noin pienelle parempi.

Ja karua kieltään kertoo sekin, että lapsi jatkuvasti itkee ja pelkää. Voi olla muutakin pielessä kuin surkeasti hoidettu tutustuminen. Jos hoitajat ovat lapsirakkaita ja ammattitaitoisia, jotain parannusta olisi ollut odotettavissa parin viikon jälkeen, vaikka tutustuminen surkeasti menikin. Ikäisekseen sujuvastikaan puhuva 2-vuotias ei osaa vielä hyvin kertoa, mikä päiväkodissa on pielessä ja miksi pelottaa.

ammattikasvattaja
Onko se täynnä vai jostain syystä sopimatun? Entäs seuraavaksi lähin pk tai pph? Pph voisi olla muutenkin noin pienelle parempi.

Ja karua kieltään kertoo sekin, että lapsi jatkuvasti itkee ja pelkää. Voi olla muutakin pielessä kuin surkeasti hoidettu tutustuminen. Jos hoitajat ovat lapsirakkaita ja ammattitaitoisia, jotain parannusta olisi ollut odotettavissa parin viikon jälkeen, vaikka tutustuminen surkeasti menikin. Ikäisekseen sujuvastikaan puhuva 2-vuotias ei osaa vielä hyvin kertoa, mikä päiväkodissa on pielessä ja miksi pelottaa.
Lähimmässä kunnallisessa on paha sisäilmaongelma. Ajattelin, että päiväkoti on parempi kuin pph, koska päiväkodissa on kuitenkin henkilökuntaa enemmän, pph jos on huono niin sitten on.

viera.s
Lähimmässä kunnallisessa on paha sisäilmaongelma. Ajattelin, että päiväkoti on parempi kuin pph, koska päiväkodissa on kuitenkin henkilökuntaa enemmän, pph jos on huono niin sitten on.
Totta tuo, että pph:n kanssa on vähän tuurista kiinni. Itse en kuitenkaan usko että ainakaan pitkään alalla olleissa kunnallisissa perhepäivähoitajissa mitään täydellisiä mätämunia on. Ja päiväkotihoidossa on pienelle lapselle niin paljon miinuksia joka tapauksessa (suuret ryhmät, vaihtuvat hoitajat), että minulle pph olisi ehdottomasti ensisijainen vaihtoehto alle 3-vuotiaalle lapselle.

No toivottavasti saat lapsen asioita kohennettua nykyisessä päivähoidossa, mutta jos se ei onnistu ja pelot sekä itkuisuus jatkuu, jotain on asialle pakko tehdä. Parempi ottaa riski uuden hoitopaikan suhteen kuin viedä lapsi aina vaan hoitopaikkaan, jonka jo tietää huonoksi.

ammattikasvattaja
Totta tuo, että pph:n kanssa on vähän tuurista kiinni. Itse en kuitenkaan usko että ainakaan pitkään alalla olleissa kunnallisissa perhepäivähoitajissa mitään täydellisiä mätämunia on. Ja päiväkotihoidossa on pienelle lapselle niin paljon miinuksia joka tapauksessa (suuret ryhmät, vaihtuvat hoitajat), että minulle pph olisi ehdottomasti ensisijainen vaihtoehto alle 3-vuotiaalle lapselle.

No toivottavasti saat lapsen asioita kohennettua nykyisessä päivähoidossa, mutta jos se ei onnistu ja pelot sekä itkuisuus jatkuu, jotain on asialle pakko tehdä. Parempi ottaa riski uuden hoitopaikan suhteen kuin viedä lapsi aina vaan hoitopaikkaan, jonka jo tietää huonoksi.
Pph:lla on lomapäiviä, jolloin lapset viedään varahoitoon. Päiväkodissa säästyy tältä (paitsi ehkä kesällä mutta se on ehkä itse helpompi järjestää). Lapsi on lähempänä kolmea kuin kahta vuotta iältään niin ei ehkä kuitenkaan ihan "vauvojen" seurassa viihtyisi (pph:lle yleensä laitetaan ne pienimmät lapset).

En mä oo koko hoitopaikkaa vielä huonoksi leimaamassa vaikka tämän lto:n kanssa meillä näköjään on aivan päinvastainen näkemys lapsen päivähoidon aloittamisesta.

viera.s
Pph:lla on lomapäiviä, jolloin lapset viedään varahoitoon. Päiväkodissa säästyy tältä (paitsi ehkä kesällä mutta se on ehkä itse helpompi järjestää). Lapsi on lähempänä kolmea kuin kahta vuotta iältään niin ei ehkä kuitenkaan ihan "vauvojen" seurassa viihtyisi (pph:lle yleensä laitetaan ne pienimmät lapset).
Joo, me järjestettiin pph:lla varahoito alkuun itse (vietiin lapsi mummolaan). 3-vuotiaana meni varahoitopaikkaan (toinen pph) jo mielellään, joten sitten sinne. Tietysti ja onneksi perhepäivähoitajilla on muitakin kuin ihan vauvoja, olis muuten melko rankkaa se homma. 2-3-vuotiaalle siis todennäköisesti löytyisi suurinpiirtein ikäistään seuraa pph:lta.

Mutta teette niin kuin parhaaksi koette, en väitä että pph liki 3-vuotiaalle olisi mitenkään ylivertainen vaihtoehto. Kunhan teette jotain, jos kaikkien keskustelujenkin jälkeen ongelmat jatkuu. Jotkut paikat on vaan lapsen kannalta surkeita eikä ole muuta vaihtoehtoa kuin äänestää jaloillaan.

ammattikasvattaja
Oltais voitu tutustua ennen hoidon alkamista tai ekoina hoitopäivinä. Pk ehdotti että tulisin ekana hoitopäivänä allekirjoittamaan sopimuksen mut saatiin sit käydä ed.viikolla kun tutustumisasiaakin ihmettelin. Aattelin sit että ekat hoitopäivät voin olla osittain mukana mut ei käynyt. En ymmärrä logiikkaa.

ammattikasvattaja
Meillä ei oo mahdollisuutta "omaan" varahoitoon pph:n vapaapäivien ajaksi niin pk siksikin helpompi. Päiväkoti on pieni ja muuten kai ok, vain tämä aloitusasia meni mielestämme täysin pieleen.

Yhteistyössä