Kaveri valittaa kuinka on rahasta tiukkaa hoitovapaalla, silti matkustelevat yms.

  • Viestiketjun aloittaja Turhaa valitusta
  • Ensimmäinen viesti
Turhaa valitusta
Olemme kaverin kanssa kumpikin hoitovapaalla ja meillä on suht samanikäiset lapset. Kaveri valittaa jatkuvasti kuinka on rahasta tiukkaa ja pitäisi etsiä jotain työtä mitä tekisi sillointällöin miehen ollessa vapaalla. Kauhistelee kokoajan kuinka kallista mikäkin on jne. Eli pitää tavallaan yllä roolia kuinka huonosti pärjää taloudellisesti kun on hoitovapaalla.

On kuitenkin taas lähdössä etelään lomalle, keväällä olivat myös etelän lomalla sekä kiersivät reilu viikon baltiaa sekä kesällä olivat parin viikon lomalla kiertelemässä suomea. Suomen reisulla yöpyivät kylpylöissä, kävivät huvipuistoissa yms. eli ei varmaan mikään ihan halpa reissu. Vähän aikaa sitten osti paremman auton vaikka edellinenkin näytti melko uudelta.

Tulin vain purkamaan tänne ketutusta ;) Me päätimme miehen kanssa, että jään hoitovapaalle ja pärjäämme jotenkuten jos yhtäaikaa ei olla vapaalla kuin max. yhtenä päivänä viikossa. Minä teen keikkatöitä 2-3 vuoroa viikossa kun mies on vapaalla tai yövuoron niin, että mies menee iltaan minun "nukkumapäivänä"tai sitten meillä on isovanhempi hoitamassa lasta pari tuntia, että minä voin tehdä aamun ja mies iltavuoron samsna päivänä. Auto pistettiin pois ja muutenkin kaikki ostokset harkitaan hyvin tarkkaan.

Oma valintahan tämä oli eli jäin kotiin vaikka olisin voinut mennä töihin, sitä en valita. Mutta joskus vain ärsyttää kuunnella kaverin jatkuvaa valitusta kuinka tiukkaa heillä on rahasta ja sitten kuitenkin pitää itsestään selvyytenä, että voivat pitää lomaa yhtä aikaa, matkustella jne.
 
Vieras...
Sitähän tuo on, omia valintoja mihin rahansa käyttää ja minkä elintason haluaa. Jos kaveri sitten haluaa matkustella ja silloin heille tekee taloudellisesti tiukkaa että toinen on kotona. Ihan fiksuahan se on tuolloin tehdä jotain keikkatöitä miehen ollessa vapaalla. Etkös juuri itsekin kirjoittanut toimivasi näin?
 
Vieras...
Nro 4 jatkaa

Valitusta on kyllä rasittava kuunnella jos se on jatkuvaa. Voisin kommentoida siihen että "hyvä idea, hanki ihmeessä se extratyö, mä teen niin itsekin!" Ja noihin hintojen kauhisteluun voisin vaan todeta että kaikki maksaa ja lisätä että siksi meillä ei tässä tilanteessa olekaan varaa matkustella tai pitää kahta autoa(?) ja joudutaan miettimään tarkkaan mitä ostetaan.
 
väsyvieras
Olen aika kyynisellä päällä varmaan, kun mulle tuli ekana mieleen, että kaverisi on joko yksinkertainen tai sitten haluaa "piilovittuilla" sulle. Jos kavereira olette, niin tietää varmaankin suunnilleen sinun taloudellisen tilanteesi. Naiset on välillä aivan uskomattoman naurettavia, pakko vaan nokitella toistensa kanssa.
 
"hmmm"
Tiedän tuon äitityypin... meillä sama tilanne kaverin kanssa, kaveri vaan asuu rempatussa omakotitalossa, matkustelevat, on kaksi autoa, varaa ostella merkkivaatteita,käydä keikoilla jne. Itse taas asutaan kerrostalossa vuokralla ahtaasti, yksi auto, ei varaa matkustella missään, ruokakin pitää välillä maksaa visalla. Joten on se vähän vinksahtanutta joskus kun kaveri valittaa köyhyyttään :D ehkä vain tosiaan elämme eri maailmoissa..
 
"niin"
Siis jos koko ajan valittaa,että rahat tiukilla ja kuitenkin on varaa matkustella yms. Tälläinen tyyppihän tekee itsensä naurettavaksi, turha kai siitä on kettuuntua.
 
viera.s
Oletko kateellinen vai mikä tuossa noin kovin ärsyttää? Itse en haluaisi elää tavallasi, kuulostaa melko rankalta jos elämä on pelkkää puurtamista ilman mitään extraa tai edes yhteistä aikaa. Mutta kaverisi miettii samanlaista ratkaisua johon itse olet päätynyt, miksi ihmeessä sitäkin arvostelet?

Sinulla ei tulot taida olla juurikaan pienemmät kuin mitä ne olisi, jos olisit töissä. Jos nuo työvuorot on ihan täysiä työpäiviä, teet 50 % normaalista työajasta ja saat päälle kotihoidontuen. Lisäksi säästät päivähoitomaksun, joka olisi lähemmäs 300 € jos olette miehen kanssa edes lähes keskituloisia. Ja verotkin ovat pienemmät, kun tulot ovat pienemmät ja saat kuitenkin ansiötyöhön liittyvät verohelpotukset. Veikkaanpa siis, ettei taloudellinen tilanteenne juurikaan parane kun menet täysipäiväisesti töihin.
 
"sipsi"
Tähän ikään olen oppinut, ettei muiden murheiden reppua kannata omille harteille ottaa. Ja niin kauan kun en joudu naapurin arkea rahallisesti avustamaan, on minulle ihan samantekevää matkaileeko hän vai ei :) Ja valitusta ei ole pakko kuunnella, tuumaa "ai jaa", vaihtaa puheenaihetta tai sitten yksinkertaisesti ei ole käymisissä sellaisen ihmisen kanssa joka/ jonka jutut enemmän ärsyttävät kuin tuottavat iloista mieltä :)

Ja joo, jokainen elää tavallaan, minulle aivan sama, kunhan ei tavallaan muita vahingoita.
 
LaMamanMorbid
Oma valintahan se on pitkälti. Juurihan oli hesarissa juttua perheestä, joka asuu ahtaasti ja säästellen kaikessa mahdollisessa, että pääsevät kuukauden lomalle asumaan herroiksi. Tapansa kullakin.
Voi hitsi mä unohin lukee..kai se lehti on vielä jossain korissa tallella.
Olin vastaamassa aapeelle sitä, että juuri sen vuoksi heillä onkin tiukkaa rahasta kun säästävät matkaan...mutta turha kai siitä on sitten valitella.
 
"Haloo"
Ihmiset elävät eri tavoin! Miksi pitää verrata toisiin? Tiedätkö tasan tarkkaan heidän bruttopalkkansa? Mistä tiedät onko heillä säästöjä, tai perintöä tms? Ehkä he elävät säästäväisesti, ja käyttävät mielellään rahansa matkusteluun? Silti arki voi olla rahallisesti tiukkaa. Ehkä he eivät polta, käy baareissa, osta merkkivaatteita,käy harrastuksissa, kampaajalla jne.jne.jne ja ostavat edullisinta ruokaa kaupasta.. ET VOI TIETÄÄ!!!

MIKSI vertaat itseäsi kaveriin? Todellinen ystävä et kyllä ole, kun noin kateellinen. Kateellisuus paistaa läpi kirjoituksestasi. Mieti itse elämäsi valintoja, ja taa itse elämästäsi siedettävämpää! Ihan turha miettiä missä toiset matkustelevat (ja vielä luetella ne kaikki tänne) ja miettiä paljonko se maksaa. Hyi sinua!
 
jotenki minusta tuntuu taas siltä, että te pärjäisitte varmaan vähemmälläkin raadannalla?? ite oon hoitovapaalla, enkä kyllä käy työssä, mies käy normi 5pv viikossa, ja kyllä meillä rahaa riittää, kun vaan vähän katsotaan mihin sitä pannaan..
 
kateuskortti
Aina vedetään kateuskortti näissä esille. Voihan ollakin, että ap on kade. Mutta jatkuva matkustelu ja jatkuva valitus rahan vähyydestä ja kaiken kalleudesta ei kyllä oikein mätsää. Jotenkin tulee mieleen, että mitä tälläinen ihminen ajaa takaa tälläisillä puheilla. Kyllä muakin voisi alkaa mietityttää jos olisin ap. Pidetäänkö tässä nyt ap:tä ihan tollona.
 
noooo
Sitähän tuo on, omia valintoja mihin rahansa käyttää ja minkä elintason haluaa. Jos kaveri sitten haluaa matkustella ja silloin heille tekee taloudellisesti tiukkaa että toinen on kotona. Ihan fiksuahan se on tuolloin tehdä jotain keikkatöitä miehen ollessa vapaalla. Etkös juuri itsekin kirjoittanut toimivasi näin?
Jos todella viitsii ja on mahdollisuus järjestellä asioita mielensä mukaan ja haluaa matkustella, kannattaa olla mahdollisimman kauan siellä perillä ja valita siellä jokin edullinen majoitus. Tässä ihan vaan pikainen esimerkki 9euroa yö Nepalissa:
Booking.com: Kathmandu Madhuban Guest House , Kathmandu, Nepal - 102 Asiakasarviot . Varaa hotellisi nyt!

No, puoli vuotta siellä syö ja asuu hienosti kuukauden tuloilla;-)
Mut kaikki vaan riippuu siitä, mihin suostuu. Lentojen hinnat kai nykyään ovat ne, mitkä eniten vaikuttaa? Mut samalla retkellä kannattaa viipyä aina kauan, jos on kaukana.

Toiset viihtyy paremmin kotona - mitäs tuota kadehtimaan kumpaakaan? Kotona pysyy terveenä ja reissussa voi olla vähän vaihtelevampaa. Usein sieltä kotoa täytyy käydä pois, että huomaa, kuinka ihana sinne on tulla:-D
 
  • Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
pihi
Aina vedetään kateuskortti näissä esille. Voihan ollakin, että ap on kade. Mutta jatkuva matkustelu ja jatkuva valitus rahan vähyydestä ja kaiken kalleudesta ei kyllä oikein mätsää. Jotenkin tulee mieleen, että mitä tälläinen ihminen ajaa takaa tälläisillä puheilla. Kyllä muakin voisi alkaa mietityttää jos olisin ap. Pidetäänkö tässä nyt ap:tä ihan tollona.
Tai sitten tuo toinen hoitovapaalla oleva perhe velkaantuu niistä reissuista ja ostoksistaan, ja heillä on oikeasti paljon velkaa. Eihän toisen taloudellista tilannetta aina näe päällepäin.

Se joka ajaa vanhalla autolla ja ostaa vaatteet kirpparilta ei välttämättä ole köyhä ja se joka käyttää rahat merkkivaatteisiin ei aina osta niitä käteisellä.

Ihmisiä ja rahankäyttötapoja on monenlaisia.
 
Turhaa valitusta
Juu teen itsekin töitä muutaman vuoron viikossa, koska tuet ja miehen palkka riittäisi nippanappa pakollisiin laskuihin. Mutta en valita ja kauhistele kokoajan sitä kuinka kurjaa on elää köyhyydessä, kuinka ei ole varaa mihinkään ja kuinka kallista kaikki on. Lähinnä siis käy välillä ärsyttämään tuo kokoaikainen valittaminen ja asian esiintuominen. Esim. Lapsellani oli banaanin lisäksi niitä pafs (tai miten kirjoitetaankaan) lasten muroja välipalaeväänä. Kaverini kommentoi lapselleen "sinun pitää nyt tyytyä vain tähän omaan välipalaan kun meillä ei ole varaa noin kalliisiin muroihin". Kyseessä reilu 2 € laatikko josta riittää pitkään kun lapsi saa niitä "retkivälipalana" vähän kerrallaan. Tuntuu ettei kaverini osaa enää muusta puhua kuin siitä kuinka kurjaa on olla kotihoidontuella ja elää köyhyydessä.
 
huarmaa
Toisilla on sellainen tyyli että pitää vain valittaa kuinka on tiukkaa ja rahat loppu :/

Itselläni oli aikoinaan yksi kaveri joka aina muisti valittaa että ei ole rahaa ja samaan aikaan kerjäämällä kerjäsi lapseni pieneksi jääneitä vaatteita omille lapsilleen.
Samaan aikaan hän ostelee facekirppiksella ylihinnoiteltuja käytettyjä vaatteita kuin tavaraa :D :D ja suuttuu joka kerta kun vihjaan että samoja myydään siellä uutena ja halvemmalla, ei hänellä ole aikaa kierrellä kaupoilla ja mitä minulle kuuluu mihin rahansa laittaa , no ei kuulu mutta näkyy ja kuuluu sillai kun kokoajan valittaa että ei rahaa :D
 
Turhaa valitusta
Irski: En nyt jaksanut tähän kaikkea alkaa kirjoittamaan koska se ei
Oleellisena liity asiaan. Mutta mieheni opiskelee töiden lisäksi kolme päivää/ viikko ja kerran puolessa vuodessa on 7 viikon palkaton harjoittelu. Koulumatkaan menee aikaa eli koulupäivinä on poissa kotoa klo 6.30- noin 18.00 eli niinä päivinä ei ehdi tehdä töitä. Eli mekin olemme tehneet lisäksi sen valinnan ettei mieheni keskeytä opintoja vaikka minä jäin hoitovapaalle. Mutta tämä nyt ei ollut se pointti vaan se, että ärsyttää kun muusta ei voi puhua kuin siitä kuinka kurjaa on elää kotihoidon tuella.
 
wut
Kaveri yrittää vain samaistua AP:n köyhään tilanteeseen. Olisiko parempi, jos kaveri vain puhuisi miten hänen uudet kengät maksoi 200e, kesälomalla meni 2500e ja viikonloppuna lähteevät ukon kanssa kahdestaan hotelliin, johon on varattu 500e. Siitähän AP:lla vasta pahaolo tulisi.
 
Vieeras
No SANO SILLE ETTÄ ÄLÄ VALITA; HYVINHÄN TEILLÄ ON RAHAA! Itse satut nyt valittamaan asiasta täällä, siis sun omasta ärsytyksestä (joka johtuu kateudesta), joten kuka tässä on sitten se pahis ja kuka hyvis?
 
nooooo
Voi sentään! Eksyin tuonne sivulle ja löysin yhden ihanan... mut se ei ole enää halvimmasta päästä. Voihan osan lomasta majoittua eri paikassa. Eri asia, onko se just silloin vapaana... Vai vaihteleekohan tuolla nuo hinnat ajan mukaan?
http://www.booking.com/hotel/np/rokpa-guest-house.fi.html?aid=357010;label=gog235jc-city-XX-np-kathmandu-unspec-fi-com-L%3Afi-O%3Aunk-B%3Aunk-N%3AXX-S%3Abo;sid=2f0da4d181d4115f409b15bb138c2cfc;dcid=4

Ruokahan siellä on mielettömän hyvää, eikä maksa paljon...;-)
 

Yhteistyössä