Ainainen kotitöistä kitiseminen..

• Viestiketjun aloittaja Joopa joo
  • Ensimmäinen viesti
joopa joo
Ai elämänhallinta on meillä hukassa, kun pidän kaupassa käymistä yhtenä saatanan keksintönä - ja niin pitää toi mun mieskin. Vaikka millä lahjotaan, että toinen suostuis päivän/viikon ruokaostokset ja muut jokapäiväishärpäkkeet marketista etsimään, jonottamaan ruuhkassa, raahaamaan kotiin ja vielä siirtämään kasseista asianmukaisille paikoilleen.

Kyllä mä vaan lasken ton rumban johonkin, jos mun pitää tehdä se suunnilleen joka toinen päivä (juu, tälle porukalle en mä ainakaan jaksa raahata kerralla koko viikon safkoja, enkä ees niin vanhaa kamaa halua syödäkään, vaan esim. lihat ja kalat kyllä mieluummin tuoreena, kiitos). Ja jos se pitää tehdä parkuvan lapsikatraan kanssa tai vaihtoehtoisesti työpäivän jälkeen ruuhkassa ja kiireessä (ne nälkäiset suut siellä kotona nääs), niin totta helvetissä se työstä käy. Ootko oikeesti koskaan (tai edes joskus) kokeillut?

Noita keittiössä kuluvia aikoja ihmettelin mäkin, mutta jos sitä einesruokaa pääsääntöisesti syö ja välipalaksi jotain valmiiksi maustettua jugurttia tai vanukasta, niin onnistuuhan se varmaan noinkin. Meillä ei juuri eineksiä tai puolivalmisteita syödä vaan kyllä, melkein kaikki tehdään alusta asti itse. Mielelläni nään sen vaivan, koska en halua tarjota lapsille (enkä ees tolle miehelle tai itselleni) sitä valmishöttöä, jos kerta on mahdollista tehdä itse parempaa.

Kuten joku sanoikin, nää on tietysti omia valintoja. Eikä meillä kukaan kitise (enää - alkeiskoulutus vei aikansa, mutta tehosi. :D )
Näköjään joku sitten voi vihata tuotakin hommaa, itsellä/ meillä ton suhteen ei ole koskaan ollut mitään ongelmia, harmittaa vaan että isompaan markettiin on niin pitkä matka ettei viitsi hakea sieltä aina viikon ruokia kerrallaan...

ELi teillä ei syödä eineksiä, tarkoittaa sitä että lihat/kanat ostatte ilman marinadia? Teette itse nuokin vai jotain muuta?

Mitä ihmettä te syötätte lapsillenen välipalaksi jos esim banaani /päärynä tai velli ei kelpaa?

Vier
Aamulla ensimmäiseksi aamusämpylöiden leipominen – 10 minsaa + jälkisiivous.
Pyykinpesukoneen ja astianpesukoneen (pesen yöllä yhden koneellisen kumpaakin, koska yösähkö on halvempaa) tyhjennys. 5 minsaa.
Petivaatteet ulos tuulettumaan (viidestä vuoteesta) 5 minsaa.
Aamupalan kattaus, jälkien siivous ja ”normielämisen” iltajälkien siivous – yhteensä noin 10 minsaa.
Aamutöihin siis noin 30 minuuttia.¨

Aamupäivällä koko talon imurointi (joka kolmas päivä myös luutuaminen), pölyjen pyyhkiminen ja pintojen puhdistus, kauppareissu, kuivan pyykin silitys ja kaappeihin vieminen. Tuuletettujen petien petaaminen. Yhteensä noihin uppoaa noin tunti.

Iltapäivällä eri päivinä eri juttuja eli joskus vessat ja kylpyhuoneet, joskus ovenpielet, pistorasiat , katkaisimet yms. likaantuvat paikat, joskus jonkin kaapin tai kaapiston järjestely, joskus jääkaappi ja pakastin, joskus korjattavat vaatteet (nappeja, paikkauksia, saumojen vahvistamisia jne.), joskus nurmikon leikkaus/lumityöt, joskus kiitoskortit ja muistamiset suvulle ja ystäville, joskus ikkunat ja peilipinnat, joskus auton siivous, joskus papereiden arkistointia jne. jne.… sitä yhteensä noin 1-3 tuntia.

Myöhemmin päivällisen valmistus, kattaus ja usein jonkin ”pikkuhyväskän” leipominen ja lämpimäisten vieminen naapurustoon. Ja sitten tietenkin jälkien siivous. Yhteensä 1-3 tuntia sen mukaan mitä kulloinkin kokkaa tai leipoo.

Illemmalla lasten läksyt ja harrasteihin kuskaus. 1- 2 tuntia.
Iltapala siivouksineen, iltapesut, vaatteiden etsintä valmiiksi seuraavalle päivälle jne. 10 minuuttia
Hyvinkin siis saa 4,5 – 9,5 tuntia kulumaan kotitöihin.
Tämä on todellisuutta , toisi kuin "joopa joon" fantasiat.

Joopa joo
Tämä on todellisuutta , toisi kuin "joopa joon" fantasiat.
Juu standardi koti vanhempi leipoo joka aamu sämpylät/ vie joka aamu petivaatteet ulos tuulettumaan.. Imuroi joka päivä koko talon. Leipoo joka päivä vieläpä naapurustolle samalla. EI ikinä valmista tähteistä mitään.. Ja luonnollisesti töissä oleva puoliso ei tee yhtään mitään :)

• Tykkää
Reactions: rops
iu
Näköjään joku sitten voi vihata tuotakin hommaa, itsellä/ meillä ton suhteen ei ole koskaan ollut mitään ongelmia, harmittaa vaan että isompaan markettiin on niin pitkä matka ettei viitsi hakea sieltä aina viikon ruokia kerrallaan...

ELi teillä ei syödä eineksiä, tarkoittaa sitä että lihat/kanat ostatte ilman marinadia? Teette itse nuokin vai jotain muuta?

Mitä ihmettä te syötätte lapsillenen välipalaksi jos esim banaani /päärynä tai velli ei kelpaa?
Joo helposti voi vihata. :D

Aina marinoimatonta lihaa ja kanaa, kala raakana (lohta lähinnä, kun mä oon aika huono ruotojen käsittelyn kanssa). Ne valmismarinadit on vaan jotain niiiiin pahaa, itse maustetaan niin tulee mieleistä. Ja tää ei oo vaan mun tiukkapiponipotusta vaan ihan miehestä lähtöisin oleva juttu, vaikka olen toki samaa mieltä.

Välipalana puuro tai velli on ok, mutta ei niitä pussivalmiita vaan ihan ryyneistä tai jauhoista. Tai sitten leipää tai sämpylää + päällisiä (aina jotain tuoretta: kurkku, tomaatti, paprika, salaatinlehti yms. --> täytyy pestä & pilkkoa). Lisäksi sitten hedelmää (täytyy kuoria, jos jokin muu kuin banaani) tai marjoja (jotka olen muuten itse poiminut, putsannut ja pakastanut, toim. huom!). Joskus teen kiisseliäkin, jos oikein viitseliääksi heittäydyn.

Että joo, ruuanlaitossa voi tosiaan säästää paljon aikaa, jos haluaa. Mä en halua, koska a) einekset + muu valmishöttö ei kenellekään meillä maistu ja b) ootko koskaan tutkaillut, mitkä määrät sokeria, suolaa + lisäaineista viikon mittaan kertyy pieneen ihmiseen, jos noilla pelkästään mennään?

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Joopa joo
Joo helposti voi vihata. :D

Aina marinoimatonta lihaa ja kanaa, kala raakana (lohta lähinnä, kun mä oon aika huono ruotojen käsittelyn kanssa). Ne valmismarinadit on vaan jotain niiiiin pahaa, itse maustetaan niin tulee mieleistä. Ja tää ei oo vaan mun tiukkapiponipotusta vaan ihan miehestä lähtöisin oleva juttu, vaikka olen toki samaa mieltä.

Välipalana puuro tai velli on ok, mutta ei niitä pussivalmiita vaan ihan ryyneistä tai jauhoista. Tai sitten leipää tai sämpylää + päällisiä (aina jotain tuoretta: kurkku, tomaatti, paprika, salaatinlehti yms. --> täytyy pestä & pilkkoa). Lisäksi sitten hedelmää (täytyy kuoria, jos jokin muu kuin banaani) tai marjoja (jotka olen muuten itse poiminut, putsannut ja pakastanut, toim. huom!). Joskus teen kiisseliäkin, jos oikein viitseliääksi heittäydyn.

Että joo, ruuanlaitossa voi tosiaan säästää paljon aikaa, jos haluaa. Mä en halua, koska a) einekset + muu valmishöttö ei kenellekään meillä maistu ja b) ootko koskaan tutkaillut, mitkä määrät sokeria, suolaa + lisäaineista viikon mittaan kertyy pieneen ihmiseen, jos noilla pelkästään mennään?
Jep, lohi tulee meilläkin ilman marinadia, broisku sen sijaan aina puolivalmiina eli marinoituna..
Välipala on meillä pidettävä aika pienenä koska noi nappulat on aika huonoja syömään, sämpylä aiheuttaisi käytännössä sen että kumpikaan noista nuoremmasta ei söisi illlallista.

Mäkin teen kiisseleitä ne on hyviä karpaloista viimeksi, ikävä puoli tuossa marjassa on vaan sokerin tarve.. Aika tiukasti tulee valvottua noita lasten ravintojuttuja johtuen siitä että itse olen joutunut noihin perehtymään aika paljon enemmän kuin keskiverto ihminen.

Marjojen poiminta on kyllä hemmetin viisasta touhua, ns ilmaiseksi saa superfoodia kunhan jaksaa vähän panostaa.

"..."
Hirveän paljon täällä kirjoitellaan ja valitetaan siitä että puoliso ei tee tarpeeksi kotitöitä ymym.. Nyt ihan mielenkiinnosta kysyn paljonko teillä menee kotitöihin aikaa vuorokaudesta?

Jopa kotona olevat mammat tuntuvat kitisevän tästä asiasta, reiluahan se tietysti olisi että se töissä käyvä puoliso vielä hoitaisi kotitöistäkin ainakin puolet, mielellään koko kodin ettei vaan tarvitsisi itse tehdä mitään.. Onko yleisesti ottaen ihmisistä tullut laiskempia kuin ennen vai mitä ihmettä?
Ei kai sillä ole väliä, meneekö niihin 5 minuuttia vai 3 tuntia. Kyse on siitä, että jos toinen joutuu yksin ne tehtävät hoitamaan, ei se ole reilua. Ja jos suhteessa toinen koko ajan joutuu epäreilun kohtelun kohteeksi, ei se tee hyvää suhteelle.

Sama jos naapurisi joka päivä lastaisi koiransa paskat pihallesi. Eihän niiden keräämiseen kauaa menisi, mutta kyllä se vähän vituttaisi.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
iu
Mäkin teen kiisseleitä ne on hyviä karpaloista viimeksi, ikävä puoli tuossa marjassa on vaan sokerin tarve.. Aika tiukasti tulee valvottua noita lasten ravintojuttuja johtuen siitä että itse olen joutunut noihin perehtymään aika paljon enemmän kuin keskiverto ihminen.
Kerropas sitten, kun kerran aiheeseen olet perehtynyt, mitkä ovat maultaan kelvollisia ja ravintoarvoiltaan + lisäaine-suola-sokerisisällöltään laadukkaita eineksiä? Ei meilläkään joskus hätävarana pilais, jos löytyis jotain mitä voi huoletta syödä ja joka vielä maistuiskin hyvältä. Ei oo tullut hulluna tutkittua, kun oon niin tottunut tekemään itse. Valtaosa taitaa kuitenkin olla melkoista kuraa?

"123"
[QUOTE="...";30215240]Ei kai sillä ole väliä, meneekö niihin 5 minuuttia vai 3 tuntia. Kyse on siitä, että jos toinen joutuu yksin ne tehtävät hoitamaan, ei se ole reilua. Ja jos suhteessa toinen koko ajan joutuu epäreilun kohtelun kohteeksi, ei se tee hyvää suhteelle.[/QUOTE]

Mutta se on reilua että vain toinen käy joka päivä töissä 8 h + matkat ja elättää perheen?

Joopa joo
Kerropas sitten, kun kerran aiheeseen olet perehtynyt, mitkä ovat maultaan kelvollisia ja ravintoarvoiltaan + lisäaine-suola-sokerisisällöltään laadukkaita eineksiä? Ei meilläkään joskus hätävarana pilais, jos löytyis jotain mitä voi huoletta syödä ja joka vielä maistuiskin hyvältä. Ei oo tullut hulluna tutkittua, kun oon niin tottunut tekemään itse. Valtaosa taitaa kuitenkin olla melkoista kuraa?
Määritellään ensin eines? Onko esim maustetut broilerin suikaleet eineksiä vai ei, Tai lasketaanko ainoastaan valmisruuat eineksiksi? Jos valmisruuat lasketaan eineksiksi niin mä melkein sanon että hyvin harvoissa näissä on edes sinnepäin järkevää makrojakaumaa.

Rohkenen epäillä ettei löydy hyviä eineksiä.
Etenkin jos on aina tottunut syömään itse laitettua. Se enesten maku (jos sitä on) on kyllä melko etova!
Meillä ei lapset suostu syömään, joskus kokeilin reissussa hädissäni jotakin makaronilaatikkoa, valmisannosta tms.

Kirjottelin muuten johonkin ketjuun ettei meillä syödä eineksiä, empä muistanut että nakkeja, makkaroita ja siskonmakkaroita olen kyllä ostanut. Wurstin siskonmakkara on hyvää ja vähän lihaisammat nakit.

Aika ei kyllä koskaan riittäis alkaa itse tekemään makkaroita, mutta mieli tekis joskus kokeilla.

Ne kaupan marinadit on jotakin todella etovaa! Siinä on hyvä liha pilalla kun killuvat oranssissa (tuntuu olevan kaikissa sama) litkussa.

iu
Määritellään ensin eines? Onko esim maustetut broilerin suikaleet eineksiä vai ei, Tai lasketaanko ainoastaan valmisruuat eineksiksi? Jos valmisruuat lasketaan eineksiksi niin mä melkein sanon että hyvin harvoissa näissä on edes sinnepäin järkevää makrojakaumaa.
No mitä teillä käytetään? Kai te muutakin syötte kuin marinoitua broileria?

Noi marinadit kaikenkaikkiaan arveluttaa, vaikkei kai niissä mitään isompaa vikaa lienekään (suolan lisäksi). Kuitenkin:

Valmismarinadit houkuttelevat suomalaista lihansyöjää - Kuluttaja - Turun Sanomat

Joopa joo.
No mitä teillä käytetään? Kai te muutakin syötte kuin marinoitua broileria?

Noi marinadit kaikenkaikkiaan arveluttaa, vaikkei kai niissä mitään isompaa vikaa lienekään (suolan lisäksi). Kuitenkin:

Valmismarinadit houkuttelevat suomalaista lihansyöjää - Kuluttaja - Turun Sanomat
Valmisruokia meillä ei käytetä poislukien maksalaatikko jonka kanssa on aina raejuustoa (kompensoimaan protskun tarvetta) + Pinaattikeitto + kananmuna.. JA tietysti joskus kun tekee makkarakastikkeita niin siihen tulee kyllä ostettua ihan perus makkaroita (ei rahkeet riitä että itse tekisi..

Muuten on siten J-lihaa mistä esim huomenna teen pihvit, broiskua, lohta, kuhaa, nautaa, keittoja ym ym normi kotiruokaa..

Aamupalaksi on 90% ajasta puuroa marjoilla höystettynä joskus harvemmin jugurtilla maustettuna.

Välipalaksi 90% ajasta hedelmiä joskus rahkaa (poislukien valmiiksi maustetut) ja joskus kun oikein höveliksi heittäytyy niin tulee annettua pelkkää jugurttia vaikka yleisesti ottaen ne onkin melko huonoa ravintoa.

"nuuh"
Eipä ole ikinä tarvinnut koti"töistä" kenekään meillä narista. On varmaan siinä mielessä ideaalitilanne että mies töissä aamut ja mä illat. Mä laitan muksut aamulla kouluun, pyykit, ruoka, imurointia yms, kaupassa käynti ja koululaisten vastaanottovääpelinä jos ehtii. Mies tulee kotiin, he syövät, tiskit, loput läksyt, iltapalat ja sänkyihin komennus.
Kaikki tekee kaikkensa.

säpäle harmaana
[QUOTE="123";30215273]Mutta se on reilua että vain toinen käy joka päivä töissä 8 h + matkat ja elättää perheen?[/QUOTE]

Meinaatko, että työssäkäyvät äidit eivät tee kotitöitä?

säpäle harmaana
Tän päivän ohjelma...

Aamupala + keittiö siistiksi 5min.
Lounas valmisteluineen päivineen + keittiön siivous n 15min (en laske mukaan aikaa jonka ruoka on esim uunisssa)

Välipala+ siivoukset 5min
Tähän väliin voisi laittaa vaikka vessan siivouksen tälle päivälle 15min.
illallinen + siivoukset 10min.
iltapala ja loppusiivous 10min

Huomisen runko on suunnilleen sama mutta voisi sitten vaikka 20 min käyttää extraa ja vaikka pyyhkiä siivous ym kaappien ovet.

Ei tulisi mieleenkään tälläisten päivien jälkeen alkaa vaomolle vittuilemaan siitä että hänen ei tarvitse tehdä mitään kotona (tosin varmasti tekee kun laittaa pyykkejä noin 20 min).
Meillä kyllä asiat tapahtuvat tosi hitaasti, kun esimerkiksi aamupalasta ei kyllä selviydytä 5 minuutissa. Ja aika sikolätissäkin taidamme kaiken lisäksi elää, kun noiden asioiden lisäksi on paljon muutakin siivoamista (leivänmuruja, hiekkaa, parittomia sukkia, legoja lattialla).

"Jenis"
Valmisruuista - kelvollisiksi oon kattonu Kokkikartanon kirjolohikiusauksen (sisältää muistaakseni vain lohta, pottua, kermaa, sipulia, tilliä ja suolaa) ja Knorrin sellaisissa pehmeissä kuorissa olevat tomaattikeitot raejuuston kanssa. Muitakin (keittoja) varmaan löytyy, mutta suurin osa eineksistä toki on mautonta ja/tai ylisuolaista kuraa. Siitäpä se halpa hinta.

Joopa joo
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30215363:
Meillä kyllä asiat tapahtuvat tosi hitaasti, kun esimerkiksi aamupalasta ei kyllä selviydytä 5 minuutissa. Ja aika sikolätissäkin taidamme kaiken lisäksi elää, kun noiden asioiden lisäksi on paljon muutakin siivoamista (leivänmuruja, hiekkaa, parittomia sukkia, legoja lattialla).
Nyt puhutaan ajoista jolloin oikeasti tehdään jotain, Jos mä alotan vaikka aamulla vessansiivouksen ja käyn välissä kaupassa/kirjastossa/ salilla/ ja saunassa, sitten illalla viiemistelen siivouksen niin en mä silloin ole koko päivää siivonnut vessaa.

Vastaavasti jos broilerkiusaus muhii uunissa 40min niin silloin mä en ole tehnyt ruokaa 40 minuuttia (vaan se uuni on hoitanut sen).

iu
Hauskaa, että jos keittiössä ei asu niin silloin automaattisesti tarjoaa perheelleen vain einestä ja sokerimössöä. Olette te hauskoja!
No jos lounas ja siivous hoituu viidessä minuutissa ja päivällinen kaikkineen + keittiön kaappien ovien pyyhkiminen vie 15 minuuttia, niin pakko mun on sanoa että ei multa onnistuis ilman valmisruokia.

Mutta en oo kyllä missän sanonut, että keittiössä asuisin (ei oo mahdollistakaan, kun palkkatyössä käyn). 5 minuutin ja 24 tunnin välissä on vielä melko paljon vaihtoehtoisia ajanjaksoja.

Joopa joo.
No jos lounas ja siivous hoituu viidessä minuutissa ja päivällinen kaikkineen + keittiön kaappien ovien pyyhkiminen vie 15 minuuttia, niin pakko mun on sanoa että ei multa onnistuis ilman valmisruokia.

Mutta en oo kyllä missän sanonut, että keittiössä asuisin (ei oo mahdollistakaan, kun palkkatyössä käyn). 5 minuutin ja 24 tunnin välissä on vielä melko paljon vaihtoehtoisia ajanjaksoja.
Noh noh tarkempaa lukemista ;)

säpäle harmaana
Nyt puhutaan ajoista jolloin oikeasti tehdään jotain, Jos mä alotan vaikka aamulla vessansiivouksen ja käyn välissä kaupassa/kirjastossa/ salilla/ ja saunassa, sitten illalla viiemistelen siivouksen niin en mä silloin ole koko päivää siivonnut vessaa.

Vastaavasti jos broilerkiusaus muhii uunissa 40min niin silloin mä en ole tehnyt ruokaa 40 minuuttia (vaan se uuni on hoitanut sen).
Niin niin, sanoinko jotain muuta? Siltikin minulla menee aikaa enemmän. Aamupalan laittaminen ja jälkien korjaaminen vie minulta kyllä helposti enemmän kuin 5 minuuttia, samoin lounaan valmisteleminen ja jälkien siivous enemmän kuin 15 minuuttia.

Kunhan lätisen lämpimikseni:

Jos kotityöt tuntuvat niin mahdottomilta että aiheuttavat pahaa oloa, tehkää asialle jotakin. Pahimmassa tapauksessa kiukkua panttaa ja sitten tulee nalkutettua ja tulee katkeraks etc.
Koti on yhteinen paikka ja loppupeleissä vastuu on yhteinen. Jos väsyy, mikäpä estää pyytämästä puolisoltaan apua? Jos suhde on kunnossa niin aivan varmasti apua saa. Organisoikaa yhdessä ja hommatkaa apua jos mahd. Jutelkaa ja suunnitelkaa hyvässä hengessä! Kyselkää kavereilta apua jne. Mikäpä estää siivoilla vaikka kaverin kanssa yhdessä?

Silloin työjako on kohdillaan kun asiat skulaa ja työt ei ota pattiin joka kerta.
Mä olen opetellut kantapään kautta aikoinaan ettei se maailma siihen kaadu, jos kaikki ei ole tiptop. Entisenä siivousfriikkinä kyllä ymmärrän että esim. lattian pesun nakittaminen miehelle voi olla virhe. Ei tietenkään se lattia ole niin puhdas kuin itsepesemänä.:D Mutta ihan aidosti!; onko se niin justiinsa? Kumpi on tärkeämpää, se lattia ja talon siisteys, vai te?
Vieläkin muistan, vaikka tästä on vuosia: mies lampsi karvalankamattojen päällä kurasissa saappaissaan, meinas lähtee taju.:D Nykyään saattaa unohtaa jotakin ja juoksee sisälle kengät jalassa pohjiin juuttuneet kivet lattiaa vasten kirkuen, eipä tunnu enää missään.:D Toleranssi näemmä kasvaa ajan kanssa ja hyvä muistaa mikä oikeasti on tärkeää!
Pedantista niposta kasvoi "ei se oo niin justiinsa" tyyppi, kiitos mieheni.:)

ei kodista silti mitään sikalaa tehä, nih, prkl!!!:saint:

Joopa joo.
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30215442:
Niin niin, sanoinko jotain muuta? Siltikin minulla menee aikaa enemmän. Aamupalan laittaminen ja jälkien korjaaminen vie minulta kyllä helposti enemmän kuin 5 minuuttia, samoin lounaan valmisteleminen ja jälkien siivous enemmän kuin 15 minuuttia.
Otetaan nyt tähän vielä sellainen lisäys, että toi 15 min ei ole mikään kiveen kirjoitettu aika, joskus esim huomenna menee varmasti enemmän aikaa, kun taas tänään lounaan valmistamiseen meni mikrotuksen verran aikaa + jälkisiivoukseen ehkä 2min.

Yhteistyössä