Mitä kuuluu perinteisesti antaa lahjaksi vauvan saaneelle?

• Viestiketjun aloittaja "Mirkku"
  • Ensimmäinen viesti
Faijas
[QUOTE="Mirkku";30194310]Ulkomaalainen ystäväni sai lapsen..lahjaideoita?[/QUOTE]

Paketti kondomeja?

Jos jotakin asiallista vastausta kaipaat, ehkä pitäisi vähän valottaa että mistä maasta tai edes mistä päin, minkälaisesta kulttuuritaustasta ystäväsi on.

Tai toki voi kohdella ihan suomimeiningillä, erityisesti jos ystäväsi asuu täällä.

vinkkejä
vauva juhliin vauvalle joku body tms ja äitille joku vaikka käsivoiden sairaalaan katsomaan mennessä viedään vauvalle taas joku kiva vaate ja äitille vaikka suklaata ja kotiin katsomaan viedään kukkia ja vauvalle vaikka lelu ja ristiäisiin viedään sitten joku muisto kuten kaiverrettu hopea helistin tms.

oli pakko sanoo
Alkuperäinen kirjoittaja vinkkejä;30194460:
vauva juhliin vauvalle joku body tms ja äitille joku vaikka käsivoiden sairaalaan katsomaan mennessä viedään vauvalle taas joku kiva vaate ja äitille vaikka suklaata ja kotiin katsomaan viedään kukkia ja vauvalle vaikka lelu ja ristiäisiin viedään sitten joku muisto kuten kaiverrettu hopea helistin tms.
Pikkuvinkki, että kaikki naiset ei käytä käsivoidetta :)

-vauvalelu
-vauvan vaate

harmaana vaan
Alkuperäinen kirjoittaja vinkkejä;30194460:
Kannattaa mielummin äitille viedä suoraan se 20E joka kerta koska jokaisella oma mieltymys voiteisiin tai kukkiin :)

"jotain muuta"
En suosittele viemään suklaata äidille, koska hän saattaa haluta alkaa laihduttamaan heti ja suklaa voi masentaa, kun äidin vaikea olla syömättä sitä. Saattaa joutua myös kohteliaisuudesta syömään ja sitten kuuri menee mönkään.

vierasss
Meneekö jengi muka sairaalaan katsomaan vauvaa? Eikö voi malttaa hetken ja mennä sitten, kun perhe on kotiutunut rauhassa?

Kysymykseen: Vien yleensä vauvalle jonkun vaatteen tai pienen lelun/pehmon ja perheelle onnittelukortin. Ai niin ja jos toivon saavani kahvia, niin vien yleensä tarjottavatkin mennessäni enkä vain istu sohvalle odottamaan leipomuksia.
Kerran olen lahjonut äitiä body shopin hyväntuoksuisilla suihkusaippuoilla, niillä pikkupulloilla. Ovat ihania ja voi ostaa muutamaa eri tuoksua, kun eivät paljoa maksa. Kivaa vaihtelua ja harva hoksaa vastasynnyttänyttä muistaa, kun yleensä se vauva vie kaiken huomion ;)

3 lapsen äiti
Ne vaatteet on toki ihan kivoja mutta niitä pieniä yleensä on jo valmiina äitiyspakkauksesta/sukulaisilta, joten itse ainakin tykkäsin, kun kaveri toi 74-80 cm kokoisia vaatteita (lapset kasvaa yllättävän nopeasti). Vaippoja (kertis tai kesto, riippuen äidistä) kuluu aina ja ne olisivat ainakin meille olleet tervetulleita.

Tosin en itse sinänsä mitään lahjuksia edes kaivannut. Pääasia, että kaverit kävivät tervehtimässä.

"Muuan"
Jos haluat ihan perinneperinteisen, niin vie rotinat. Rotinat on ruokalahja, lähinnä leipomuksia.
Minun lapsuuteni Pohjois-Karjalassa vietiin lähimmille kasa tuoreita karjalanpiirakoita ja pullakranssi, saattoi olla muutakin leipomusta, mutta nuo jäi mieleen.

Pullakranssin saattoi vaikka pakastaa ja tarjota ristiäisissä, sellainen nimittäin kuului ristiäispöydässä olla, kranssin keskiosa täynnä pikkuleipiä.

=)

3 lapsen äiti
Jos itse saisin valita "lahjan", niin erittäin mielelläni ottaisin vastaan valmista ruokaa (vaikka omista tarvikkeistani valmistettuna), kodin imuroinnin tai vaunulenkin vauvan kanssa, jotta voisi käydä suihkussa ja ottaa nokoset.

vvvvieras
Mä olen vienyt kavereiden/sukulaisten luo mennessäni kahvipöytään antimet (piirakkaa vuodenajan mukaan, pipareita, kahvipaketti) ja vauvalle jokin vaate. Isosisaruksia muistan myös jos ovat siinä iässä, että voisivat olla uudesta pikkusisaruksesta mustasukkaisia.

Me saatiin nyt pullakranssi, karjalanpiirakoita, kahvikakku, iso kasa vaatteita (keritäänkö kaikkia ees pitää), vaippoja, vauvakirja (oli jo ennestäänkin), säästöpossu, hammasrahaa vauvalle "että hampaat kasvaa paremmin" :D

"Marie"
Ei tartte viedä mitään. Ei tartte mennä edes katsomaan kaverin haisevaa kakkiaista. On kuitenkin ruma ja haiseva eikä se sua kaipaa sen enempää kuin sä sitä. Kannattaa mieluummin tehdä omia, ne on kivempia.

ehdottomasti vaippapaketti! niitä tarvii aina, ja useimmilla on jo vaatteita vauvalle omasta takaa! ja vastasyntyneiden bodyt muutenkin mahtuu sen kaks viikkoa ehkä päälle, eli hyvin pienelle käytölle jääpi.. (voi toki ostaa isommankin juu)

"lissukka"
Ei missään nimessä kannata viedä vaippapakettia jos ei tiedä mitä merkkiä käyttää. Meillä ei käynyt muumi vaipat ja ystävä toi niitä, kun ei ollut kuittiakaan tallessa niin roskiiinhan ne meni kun niistä tuli niin paha ihottuma vauvalle, vie mielummin vaikka rahaa sille on aina käyttöä etenkin nuorella perheellä.

raha
Meneekö jengi muka sairaalaan katsomaan vauvaa? Eikö voi malttaa hetken ja mennä sitten, kun perhe on kotiutunut rauhassa?

Kysymykseen: Vien yleensä vauvalle jonkun vaatteen tai pienen lelun/pehmon ja perheelle onnittelukortin. Ai niin ja jos toivon saavani kahvia, niin vien yleensä tarjottavatkin mennessäni enkä vain istu sohvalle odottamaan leipomuksia.
Kerran olen lahjonut äitiä body shopin hyväntuoksuisilla suihkusaippuoilla, niillä pikkupulloilla. Ovat ihania ja voi ostaa muutamaa eri tuoksua, kun eivät paljoa maksa. Kivaa vaihtelua ja harva hoksaa vastasynnyttänyttä muistaa, kun yleensä se vauva vie kaiken huomion ;)
En voi sietää body shopin tuotteita joten mielummin se raha kiitos :)

"Vaatteita"
vauvalle tuotu urakalla,varsinkin kun tyttö niin tollasta pinkkiä vaatetta urakalla,harmittaa koska vaatetta on niin paljon jo valmiina että jää käyttämättä.Ei kai näin saa ees sanoa,mutta parasta on ollu kun mummoni antoi käteistä,ostin vaippoja yms mitä vauva oikeesti tarvii:)Ite oon saanu suklaata/karkkia,ne kyllä oon syöny:)

baby shower
Kyllä minustakin voisi nuo rotinat ja lahjat suoraan ohjata tilile ja en näe siinäkään pahaa kun pitää vauvajuhlat ennen vauvan syntymää että tekee kutsut kirjallisena ja siihen tilinumeron :)

Henkilö
Vaate on "perinteinen", mutta koittakaa keksiä jotain muuta kuin body. Niitä tulee joka tuutista, ja vanhemmat ovat varmasti itsekin hankkineet niitä etukäteen ihan tarpeeksi. Ja ei ihan pienimpiä kokoja, ne jäävät heti pieneksi. Elleivät ole jo pieniä siinä vaiheessa kun vauva ne saa, eihän monikaan kaveri ja ystävä pääse ihan heti ensipäivinä vastasyntyneen luo. 62-68-kokoiset ovat hyviä.

Ja ruokaa, se on useassa kulttuurissa perinteinen lahja. Ja hyödyllinen!

jos läheinen ystävä niin vaippakakun olen väsännyt ja sinne piilottanut vaatteita, tutteja, tuttipullon, vauvan hoitojuttuja (kylpyöljy, sinkkivoide, rasva yms) isille pintti oluen, äidille suklaalevyn/meikkituotteen/korun (en siis kaikkia näitä vaan joitain näistä)
tai sitten ihan vaan jonkun vauvan lelun ja yhden vaatteen.

Perinteinen on rotinat, eli pullarinkeli, vauvalle vaate ja jotain muutakin oli mutta en enää muista. Näitä ei vaan taida kukaan enää viedä vaikka olis järkevä tuliainen, olis kahvipöytään pullaa ja vauvalle vaate.

vierass
Oikea kammotuslahja tuollaiset löyhkäävät saippuat näin tuoksuttomia suosivalle.

Yhteistyössä