Ihan aluksi sinun tulisi erotella rasismi ja maahanmuuttovastaisuus. Vaikka joskus julkisuudessa ne halutaankin tarkoituksellisesti sekoittaa, kyse ei todellakaan ole samasta asiasta. Rasisti vihaa ja inhoaa toista ihmistä tämän etnisen alkuperän, ihonvärin, uskonnon tms. asian takia. Sillä ei siis ole väliä muuttaako hänen inhoamansa ihmisryhmän edustaja Suomeen, vai pysyykö hän kotimaassaan Ghanassa. Hän inhoaa heitä silti. Tuolloin hän ei tietenkään mene syömään tuollaisen henkilön ylläpitämään pizzeriaan, eikä muutoinkaan halua olla heidän kanssaan tekemisissä.
Maahanmuuttovastaisuus taas ei ole rasismia. Se liittyy useimmiten suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan hyväksikäyttöön. Maahanmuuttovastainen henkilö vastustaa käytännössä Suomelle epäsuotuisaa maahanmuuttoa. Tänne on siis periaatteessa tervetullut, mutta vain sillä ehdolla että pystyy elättämään itse itsensä ja vielä maksamaan yhteiskunnalle veroja sen lisäksi. Sillä ei ole väliä onko maahanmuuttaja tässä tapauksessa ihonväriltään sininen, vihreä tai oranssi. Tässä ei vihata ihmistä, vaan enemmän järjestelmää ja sen hyväksikäyttöä/hyväksikäyttäjää.
Maahanmuuttovastainen henkilö voi olla itse työtön ja tuilla toimeentuleva. Suomen hyvinvointiyhteiskunta ja sen tukirakenteet on rakennettu aikapäiviä sitten. Tämänkin työttömän isä, isoisä tai isoisoisä on ollut tätä järjestelmäämme rakentamassa. Maahanmuuttaja on taas täysin ulkopuolinen tässä kuviossa. Jos tätä sinulle havainnollistaisi, niin ajattele asiaa pienemmässä mittakaavassa vaikka näin:
Minä, sinä, Timo ja Liisa olemme asumisyhteisö. Kaikki käymme töissä, asumme samassa talossa ja maksamme asuntomme huolloista ja korjauksista. Samalla maksamme vähän extraa pahan päivän varalle, että jos meistä joku jääkin työttömäksi, on hänellekin silti leipä pöydässä. Yhtäkkiä paikalle pamahtaa naapuritalon Antti. Antti tulee meidän rakentamaamme taloon maksamatta senttiäkään. Sen jälkeen hän vielä ottaa keräämästämme extra-rahastosta rahat itselleen ja sanoo että hänkin haluaa leivän pöytään. Voit olla varma, että minua, sinua, Timoa ja Liisaa se ärsyttää aika tavalla. Hänhän on täysin ulkopuolinen tästä kuviosta, eikä hän ole koskaan laittanut euroakaan tähän yhteiseen pottiin.