Yksityissektorin vaitiolovelvollisuus?

• Viestiketjun aloittaja "lähäri"
  • Ensimmäinen viesti
"lähäri"
Onko yksitysisektorin piirissä toimivilla avustajilla, siivoojilla, kodinhoitajilla tms. vaitiolovelvoitetta? Vai saako ne avoimesti kertoilla muista asiakkaistaan toisille? Siis riippumatta, onko se työntekijä sos. / th puolen ammattilainen (esim. lähihoitaja)? Vai meneekö se niin, että jos ei ole koulutusta, ei ole mitään vaitiolovelvoitettakaan... Joo anteeksi, etten nyt jaksa alkaa penkoman lakipykälää itse, vaan kysyn, jos joku on tuolla puolen töissä ja kertoisi, miten heitä on tässä asiassa ohjeistettu.

"a.p."
Niin mä vähän arvelinkin, mutta meidän kylän eukkoja se ei näytä koskevan... :/ Toimin itse kotihidossa ja järjestään lähes kaikki asiakkaat, joilla käy lisäksi nämä yksityisen sektorin avustavat toimijat, niin raportoivat, kuinka nämä juoruilevat muista asiakkaistaan ja kylän ihmisistä. Toiset toki tykkää, kun joku tuo juorut ihan kotiin asti, mutta mua lähinnä pöyristyttää tuollanen käytös He ovat kuitenkin työssä, jossa ainakin meitä koskee tiukat vaitiolomääräykset ja meillä ei ole asiaa kertoilla missä me käymme tai mitä ihmisille kuuluu, vaikka asiakas periaatteessa tuntisikin jonkun ja tietäisi, että me siellä käymme.

"a.p."
Niin ja piti kysyä vielä, että kenelle tämä asia kuluu? Kenelle siis tuosta voisi ilmoittaa, kun kuitenkin ovat yksityisiä toimijoita, eikä heillä näin ollen ole "pomoa"? Tietosuojavaltuutettu?

"a.p."
Maksavatko asiakkaat ko. Henkilöiden palkat vai onko kunta mukana palkkauksessa?
Sekä että. Osa maksaa itse koko helahoidon ja jotkut sitten saavat esim. tukipalvelun muodossa ko palveluita ja hek. koht avustajat tulee taas esim. vammaispalvelujen kautta. Mutta onko sillä jotain merkitystä? Luulis nyt järjenkin sanovan, että muista asiakkaista ei ole edes soveliasta juoruilla - on siihen varsinainen lakipykälä tai ei.

vieras*
[QUOTE="a.p.";30154609]Sekä että. Osa maksaa itse koko helahoidon ja jotkut sitten saavat esim. tukipalvelun muodossa ko palveluita ja hek. koht avustajat tulee taas esim. vammaispalvelujen kautta. Mutta onko sillä jotain merkitystä? Luulis nyt järjenkin sanovan, että muista asiakkaista ei ole edes soveliasta juoruilla - on siihen varsinainen lakipykälä tai ei.[/QUOTE]

On sillä se merkitys, että mikäli kunta on mukana palkkauksessa voit reklamoida ko. Henkilöiden toiminnasta esim. Kunnan sosiaalipäällikköä.

Alalle sopimattomat juoruilijat voidaan siirtää toisiin töihin.

Yhteistyössä