Nuori äiti, tunnistatko itsesi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummo puistossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mut toihan on vaan faktaa. Ollaan nyt rehellisiä itsellemme. Lääkärinkin selosteessa voi olla "epähygieeninen mies" tai "eriskummallinen nuori mies" eikä tästä voi kohde oikeuteen viedä.

No tuskin eriskummallinen menisi tekstiin. Mutta ylipainoinen voi mennä kyllä sinne. Down-potilaita sanotaan Down-potilaiksi tai -henkilöiksi. Jos on narsistisia kiertymiä ilmaisussa (kuten Bluella), voi sekin mennä tekstiin. Aloitusviestin tapaista ilmaisua voisi kuva tuohtuneeksi, kiihtyneeksi tai loukkaantuneeksi. Psykiatri voisi kuvata tekstiin että aloittaja tunsi itsensä tilanteessa avuttomaksi ja loukatuksi. Tai Bluen jänkkäämisestä voisi sanoa että tällä on omasta mielestään oikeutus toisia loukkaavaan käytökseen, asenne defensiivinen hyökkäävyyteen asti. Kokee ylipainonsa häpeänä, jota peittääkseen loukkaa toisia.

Tai että persoonallisuushäiriö ilmenee esiintymällä keskustelupalstalla monella eri nikillä, huomiontarve valtava ja elämä sisällyksetöntä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sopivasti lihava mäyrä;30148355:
Jos dissaa vammaista lasta, sitä saa sanoakin läskiksi.

Eieieiei, ei saa! Mieti nyt miten paha mieli sille vammaisia haukkuvalle ylipainoiselle tulee jos hänelle selviää että joku kutsuu häntä ylipainoiseksi :|

Täytynee muistaa että ylipainoisia pitää kutsua ihan vain normaalipainoisiksi (tai ehkä hoikiksi?), niin sitten kenellekään ei tule paha mieli.

Alkuperäinen kirjoittaja Sopivasti lihava mäyrä;30148355:
Jos dissaa vammaista lasta, sitä saa sanoakin läskiksi.

Terveisin Mäyrä jolla on ylipainoa ainakin 50kg.

Joo, ymmärrän tämänkin. Se on vaan se että haluaako itse alentua samalle tasolle sen lapsen haukkujan kanssa... Mutta se on se primääri reaktio tehdä noin, varsinkin jos ei ole niin sanavalmis suustaan että naseva kuitti tulisi heti takaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja lääkäritekstiä;30148362:
No tuskin eriskummallinen menisi tekstiin. Mutta ylipainoinen voi mennä kyllä sinne. Down-potilaita sanotaan Down-potilaiksi tai -henkilöiksi. Jos on narsistisia kiertymiä ilmaisussa (kuten Bluella), voi sekin mennä tekstiin. Aloitusviestin tapaista ilmaisua voisi kuva tuohtuneeksi, kiihtyneeksi tai loukkaantuneeksi. Psykiatri voisi kuvata tekstiin että aloittaja tunsi itsensä tilanteessa avuttomaksi ja loukatuksi. Tai Bluen jänkkäämisestä voisi sanoa että tällä on omasta mielestään oikeutus toisia loukkaavaan käytökseen, asenne defensiivinen hyökkäävyyteen asti. Kokee ylipainonsa häpeänä, jota peittääkseen loukkaa toisia.

Tai että persoonallisuushäiriö ilmenee esiintymällä keskustelupalstalla monella eri nikillä, huomiontarve valtava ja elämä sisällyksetöntä.

:laugh: Wau! Nyt on jo nähty vaivaa. Upea luonnehdinta!

Joo, ymmärrän tämänkin. Se on vaan se että haluaako itse alentua samalle tasolle sen lapsen haukkujan kanssa... Mutta se on se primääri reaktio tehdä noin, varsinkin jos ei ole niin sanavalmis suustaan että naseva kuitti tulisi heti takaisin.
Tämän jutun alentujat ovat ne puiston nuoret äidit ja Blue.

Ap on täydestä syystä tuohtunut. En tajua, miten kukaan viitsii puolustella nniden nuorten äitien käytöstä tai hyökätä ap:ta vastaan.

Oot ihan oikeassa, se on primääri reaktio. Vaikka mä en muuten ole kiinnostunut ihmisten ulkomuodosta enkä siten näe syytä haukkua ketään, niin jos mulle tulee joku sanomaan, että "hyi saatana, mee läski koloos", niin jos vaan ällistykseltään sais suunsa auki, sieltä saattais tulla, että "haista vittu kuikelo".

Se on oma valinta heittääkö itse ne normit romukoppaan ja lähtee mukaan haukkumislinjalle.

Haukkuminen ei ole tietenkään kivaa mutta ymmärrettävää normia puolustettaessa. Hitleriäkin moni sanoo rasistiksi, joka ei ole mukavaa, mutta ajatuksena on puolustaa kiivaasti ajatusmaailmaa, jota Hitler ei kunnioittanut. Eli joissain tilanteissa, joissa on kaksi eri normia vastakkain, on oikeus nk. moraaliseen närkästykseen, vaikkei se ole ystävällistä. Toki samaa mieltä siitä, että tällä voi olla huonot seuraukset kuten muuten mm. Raamattu jo opettaa.

Tämän jutun alentujat ovat ne puiston nuoret äidit ja Blue.

Ap on täydestä syystä tuohtunut. En tajua, miten kukaan viitsii puolustella nniden nuorten äitien käytöstä tai hyökätä ap:ta vastaan.

Kun lukisit tarkemmin niin huomaisit että moneen kertaan olen sanonut ymmärtäväni ap:n tuohtumuksen ja en missään nimessä ole hyökännyt ap:ta kohtaan (tai puolustellut niitä äitejä) vaan vain sanonut että jos vastaava tilanne tulee vielä eteen niin fiksumpaa olisi hoitaa asia ylevämmin eikä alentua wt-tasolle eli lähteä haukkumaan.

Mutta kun ei nähdä taas metsää puilta... Lähden lihottamaan itseäni ja menen tekemään pannukakun, mun sanottavani tulikin jo varmaan sanottua, ainakin hetkeksi. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Sopivasti lihava mäyrä;30148406:
Oot ihan oikeassa, se on primääri reaktio. Vaikka mä en muuten ole kiinnostunut ihmisten ulkomuodosta enkä siten näe syytä haukkua ketään, niin jos mulle tulee joku sanomaan, että "hyi saatana, mee läski koloos", niin jos vaan ällistykseltään sais suunsa auki, sieltä saattais tulla, että "haista vittu kuikelo".

Sinä taisitkin olla ainoa joka ymmärsi pointtini. Ja tässä taisi tulla muillekin tiedoksi että täysin vieraan ihmisen ylipainosta huomauttaminen ei yleensä saa hyvää vastakaikua sekään (mitä tässä olen myös yrittänyt sanoa heille joiden mielestä on täysin normaalia että kuka tahansa vastaantulija saa pysäyttää lihavan ja sanoa hänelle että olet niin lihava että kuolet nuorena).

Mutta ero siinä oli se attä ap:n reaktio oli mietitty ja sitten palstalle kirjoitettu, ei siinä tilanteen päällä ollessa primääri reaktio.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Sinä taisitkin olla ainoa joka ymmärsi pointtini. Ja tässä taisi tulla muillekin tiedoksi että täysin vieraan ihmisen ylipainosta huomauttaminen ei yleensä saa hyvää vastakaikua sekään (mitä tässä olen myös yrittänyt sanoa heille joiden mielestä on täysin normaalia että kuka tahansa vastaantulija saa pysäyttää lihavan ja sanoa hänelle että olet niin lihava että kuolet nuorena).

No se nyt sitte ei ollu aloituksen pointti taas.

Mutta kun itte kysyy ja itte vastailee saa mieleisensä hässäkän. Oletko nyt sit tarpeeks saanu? Ai niin et... sipsejä koneella napostellessa rupes tekee mieli pannukakkua. Muista laittaa sokerit ja kermavaahdot siihen päälle, että et vaan kuihdu.

Mut ei kai me mitään jenkkilää haluta, jossa ihmiset on niin lihavia että liikkuu kaupoissakin koneilla eikä mahdu ruumisarkkuihinkaan.

Tuntuu järjen köyhyydeltä.

Kun lukisit tarkemmin niin huomaisit että moneen kertaan olen sanonut ymmärtäväni ap:n tuohtumuksen ja en missään nimessä ole hyökännyt ap:ta kohtaan (tai puolustellut niitä äitejä) vaan vain sanonut että jos vastaava tilanne tulee vielä eteen niin fiksumpaa olisi hoitaa asia ylevämmin eikä alentua wt-tasolle eli lähteä haukkumaan.

Mutta kun ei nähdä taas metsää puilta... Lähden lihottamaan itseäni ja menen tekemään pannukakun, mun sanottavani tulikin jo varmaan sanottua, ainakin hetkeksi. :)

Tuon tason haukkujia kohdellaan heidän omalla tasollaan, kaikki muu menee hukkaan, kun ei se ymmärrys riitä.

Ja ihan turhaa vängerrystä muutenkin, kun ap ei käsittääkseni sanonut näille läskeille mitään, eli ei alentunut eikä ylentänyt itseään, kunhan nyt tuli surulliseksi lapsenlapsensa puolesta ja verbalisoi pahan mielensä täällä keskustelupalstalla anonyymisti.

Mut ei kai me mitään jenkkilää haluta, jossa ihmiset on niin lihavia että liikkuu kaupoissakin koneilla eikä mahdu ruumisarkkuihinkaan.

Tuntuu järjen köyhyydeltä.

Miten tämä liittyy siihen ettei kenelle tahansa vastaantulijalle voi mennä aukomaan päätään miten huvittaa (kuten ei ap:llekaan siten miten nämä äidit tekivät)?

Koska jos läskejä saa arvostella kuka tahansa vastaantulija tuosta vaan niin sitten kyllä saa vammaisetkin, rumat ja muuten vaan omistuisetkin samanlaista kyytiä. Jolloin periaatteessa tämä koko ap:n aloitus on ollut ihan turha koska totuudenhan vain ne äidit sanoivat (vanhoilla äideillä on koonnut riski vammaisiin lapsiin vrt. ylipainoiset kuolevat nuorena).

Ei se mielestäni niin mene. Ap:lla oli oikeus loukkaantua mutta ap:lla on myös oikeus valita lähteekö samalle linjalle halveksimiensa ihmisten kanssa.

Tuon tason haukkujia kohdellaan heidän omalla tasollaan, kaikki muu menee hukkaan, kun ei se ymmärrys riitä.

Ja ihan turhaa vängerrystä muutenkin, kun ap ei käsittääkseni sanonut näille läskeille mitään, eli ei alentunut eikä ylentänyt itseään, kunhan nyt tuli surulliseksi lapsenlapsensa puolesta ja verbalisoi pahan mielensä täällä keskustelupalstalla anonyymisti.

Totta tämä. Ja minä olen jo tuonut pointtini esiin.

OK, no nyt tuo oli riittävän selvästi sanottu. Valitettavasti viestisi ja ylipainosta jankkaaminen vei huomion itse pääasiasta ja ainakin minä (49-vuotias vammaisen lapsen äiti) pahoitin mieleni ap:n puolesta, kun häntä vastaan hyökätään eikä ymmärretä lainkaan alkuperäistä tilannetta vaan nähdään tärkeimmäksi moittia ap:ta ja hänen ajatuksiaan.

Miten tämä liittyy siihen ettei kenelle tahansa vastaantulijalle voi mennä aukomaan päätään miten huvittaa (kuten ei ap:llekaan siten miten nämä äidit tekivät)?

Koska jos läskejä saa arvostella kuka tahansa vastaantulija tuosta vaan niin sitten kyllä saa vammaisetkin, rumat ja muuten vaan omistuisetkin samanlaista kyytiä. Jolloin periaatteessa tämä koko ap:n aloitus on ollut ihan turha koska totuudenhan vain ne äidit sanoivat (vanhoilla äideillä on koonnut riski vammaisiin lapsiin vrt. ylipainoiset kuolevat nuorena).

Ei se mielestäni niin mene. Ap:lla oli oikeus loukkaantua mutta ap:lla on myös oikeus valita lähteekö samalle linjalle halveksimiensa ihmisten kanssa.

Lihavuus on kauneus- ja terveyskysymys, jolle on painavia perusteita (mitä on kauneus, mitä on terveys) ja kyseessä oma valinta.

Vammaisen lapsen arvostelulle perusteita ei ole, koska kyseessä ei lapsen oma valinta kuten ei ihonvärikään. Lihava on melkein aina omista valinnoistaan lihava, mutta vammainen lapsi tai tummaihoinen ei.

Siksi lihavan arvostelu ei ole samalla viivalla kuin vammaisen tai ihonvärin arvostelu, ja siksi jälkimmäisten arvostelu on pahempi loukkaus kuin edellisen - vaikkei edellinenkään ole mukavaa.

Ei hitto! Yhden mummon OLETTAMUKSISTA paisuu "keskustelu" johon on vedetty Hitler, lihava eläin, poliisi ja epähygieninen mies. Ja kaikki vaan siitä että 49-vuotias ei saa tilanteessa suutaan auki ja kysyä mikä teitä nuoria naisia nyt oikein rassaa?
Bravo!

Juu, olet varmasti, ja siinä sivussa takuulla tehnyt ap:n olon vielä pahemmaksi vain sen takia, että saat tuoda pointtiasi esiin ja opettaa kanssakeskustelijoitasi ja jankuttaa ketjun aiheen sivuraiteille. Nyt työsi on tehty ja voit poistua pupeltamaan sitä pannukakkuasi voittajana. Onnea.

On se kummallista että kun minä tuon pointtini esiin ja sitten kun joku siihen tarttuu ja sanoo että olen tyhmä niin en saisi puolustaa mielipidettä/itseäni vaan pitäisi jostain kumman syystä myöntää että joo, olen väärässä ja olen lihava ja tyhmä ja oksettava. Ihan yhtälaisia jankkaajia on nuo jotka minulle vastaan sanovat. :)

Lihavuus on kauneus- ja terveyskysymys, jolle on painavia perusteita (mitä on kauneus, mitä on terveys) ja kyseessä oma valinta.

Vammaisen lapsen arvostelulle perusteita ei ole, koska kyseessä ei lapsen oma valinta kuten ei ihonvärikään. Lihava on melkein aina omista valinnoistaan lihava, mutta vammainen lapsi tai tummaihoinen ei.

Siksi lihavan arvostelu ei ole samalla viivalla kuin vammaisen tai ihonvärin arvostelu, ja siksi jälkimmäisten arvostelu on pahempi loukkaus kuin edellisen - vaikkei edellinenkään ole mukavaa.

Olet oikeassa. Silti en hyväksy myöskään lihavien haukkumista.

[QUOTE="nuuh";30148521]Ei hitto! Yhden mummon OLETTAMUKSISTA paisuu "keskustelu" johon on vedetty Hitler, lihava eläin, poliisi ja epähygieninen mies. Ja kaikki vaan siitä että 49-vuotias ei saa tilanteessa suutaan auki ja kysyä mikä teitä nuoria naisia nyt oikein rassaa?
Bravo![/QUOTE]

Juuri näin. :D

Ensinnäkin tuntuu kurjalta sekä aloittajan että varsinkin hänen pienen lapsenlapsensa puolesta. Mammojen käytös oli törkeää, eikä millään tavalla puolustettavissa. Ja ymmärrän sen, että loukkaantuneena ja suuttuneena ap tuli liittäneeksi kirjoitukseensa pätkän, jossa viittasi mammojen lihavuuteen. Ehkä hän olisi toisessa mielentilassa jättänyt tämän lisäyksen tekemättä.

Se kuitenkin on sanottava, että mielestäni Blue on oikeassa sanoessaan, että piikitellessään mammoja lihavuudesta ap alentui samalle tasolle mammojen kanssa. Lihavuus ei ole persoonallisuuden piirre eikä teko jotakuta toista kohtaan. Samanlaista syrjimistä lihavuudesta haukkuminen, moralisointi jne. on kuin Down-henkilön kiusaaminen ja syrjiminen. Jälleen kerran ymmärrän sen, että ap on todella loukattu ja syystä. Vastaisuudessa ehkä kannattaa kuitenkin muistaa, miltä syrjiminen tuntui ja olla tarkempana oman käytöksensä suhteen. Ap kun ei kohdistanut näitä kommenttejaan näille kiusaajille (ei voi tietää, lukevatko he edes tätä palstaa) vaan vieraille ihmisille, jotka tätä palstaa lukevat.

Yhteistyössä