Pitääkö sinne sairaalaan lähteä heti kun lapsivedet menevät?

• Viestiketjun aloittaja "mimmi"
  • Ensimmäinen viesti
"mimmi"
Toisesta ketjusta tuli mieleen tämä aihe. Miten pitkään siellä kotona uskaltaa odotella ennen kuin lähtee jos ei lähde heti lapsivesien mentyä?

Millaisissa tilanteissa sairaala lähettää takaisin kotiin? Onko teillä kokemusta?

Outlet harmaana
Mä olin kotona vielä varmaan nelisen tuntia ja sitten lähdin kun kunnon tiheät supistukset alkoivat. Ehdin kuitenkin olla sairaalassa vielä viitisen tuntia ennen lapsen syntymää.

..aha.....
Mä lähdin heti kun lapsivesi meni. Mulla oli ollut ennenaikaisia supistuksia ja olin ollut pakkolevossa plus kohdunsuu oli jo pikkasen auki niin sairaalasta käskettiin tulla heti. 4,5 tuntia meni lapsiveden menosta kun poika syntyi.

Minulle
Mulle sanottiin neuvolasta että koska vauva ei ole kiinnittynyt,niin vesien mennessä tulee soittaa synnärille ja selittää tilanne. Mulla vedet meni kun oli jo koko päivän supistellu (ei kovin tiheästi mutta lähes jatkuvasti iltaa kohden kipeämmin). Soitin synnärille ja sain ohjeen tulla heti. Vesien menosta meni kuitenkin vielä 17 tuntia ennen ku lapsi syntyi.

miss_piggy
Minä soitin sairaalaan kun vedet meni yöllä klo 03. Käskivät tulla heti, että ottavat käyrille. Supistukset alkoi kuitenkin vasta aamulla joskus 8-9 aikaan, mutta sairaalassa olin sisällä jo joskus 03:30 maissa.

Eli vedet meni klo 03:00, poika syntyi kuitenkin vasta klo 18:48.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"Sirkkeli"
Mulla meni puolenpäivän aikaan, ja neuvolasta sanoi, että ennen kolme pitää käydä saikussa. Tarkastivat, että onko lapsivettä, ja koska oli, mun piti jäädä sinne samantien. Supistukset alkoi vasta klo 00, ja lapsi syntyi seuraavana aamuna 10.42.

vie ras
Mulla meni vedet illalla klo 23. Soitin sairaalaan ja käskivät tulla aamulla, koska supistuksiakaan ei ollut. Klo 04 alkoivat supistukset ja klo 7.00 menin synnärille. Lapsi syntyi klo 16.

Ei mulle puhuttu kiinnittymisistä mitään, en tiennyt oliko kiinnittynyt eikä sitä kukaan kysynytkään. Miksi ihmeessä silloin pitäisi mennä ambulanssilla? Suuresti epäilen, että ottaisivat edes kyytiin ellei supistuksiakaan ole...

qfw
Mulla meni lapsivedet, ja sen jälkeen alkoi samantien supistella niin, että puolessa tunnissa supistukset olivat voimistuneet täyteen mittaansa. Lähdimme sairaalaan (noin puolen tunnin ajomatka), ja sairaalassa ehdimme olla noin 1,5 tuntia, kun lapsi oli sylissä. Sama kaava kahden muunkin lapsen kanssa.

Eli riippuu hirveästi tapauksesta. Omia fiiliksiä kannattaa kuunnella, omat supistukseni olivat sairaalaan lähtiessämme sellaisia, että loppumatkasta autossa istumisesta ei enää meinannut tulla mitään (olivat niin tiheitä ja voimakkaita, että olisi tehnyt mieli olla pystyasennossa).

"Cream"
En ole varma olenko ymmärtänyt asian aivan oikein.. Mutta siis oman käsitykseni mukaan lapsiveden menon jälkeen isoin ongelma on se, että vauva voi saada infektion. Hän kun ei ole enää steriilissä ympäristössä.

Yksi vakavin tulehduksen aiheuttaja on streptokokki. Jos se on positiivinen eli äiti on kantaja, niin silloin täytyy välittömästi aloittaa antibioottitippa. Eli sairaalaan on mentävä heti.

Jos taas äiti ei ole kantaja, tilanne ei ole niin akuutti. Kotona voi ihan hyvin odotella supistuksia ja mennä sairaalaan sitten vasta, kun ei enää kestä olla kotona.

Kuitenkin aina lapsiveden tihkumisen tai menon jälkeen pitää ehdottomasti soittaa synnärille ja kysyä, miten nyt toimitaan. Luulisin että usein he haluavat ottaa äidin käyrille, ja jos kaikki on ok niin lähetetään takaisin kotiin.

Tuohon kiinnittymis-asiaan en osaa sanoa mitään, koska ilmeisesti käytännöt vaihtelevat paikkakunnittain...

iiiririirir
Mulla meni vedet klo 23 ja soitin sairaalaan. Käskivät tulla klo 8 aamulla jos ei supistukset aiemmin pakota lähtemään. Ei tullu kipeitä supistuksia ja odotin aamuun. Sisätutkimus ja käyrää otettiin, kipeät supistukset alkoivat siinä käyrillä ja lapsi syntyi sitten klo 12. Myöhemmin lääkäri totesi että ois pitänyt saada se antibioottitippa kun vesien menosta oli jo niin pitkä aika. Minulle ei siis sitä laitettu vaikka kuuluisi.

iiiririirir
[QUOTE="mimmi";30079909]Mistä tietää onko vauva kiinnittynyt? Testataanko streptokokkia automaattisesti vai pitääkö sitä jossain vaiheessa osata pyytää?[/QUOTE]

Ei testata, ainakaan joka paikassa automaattisesti.

vvv...
Kiinnittyminen testataan neuvolassa. Ottavat vattan läpi tukevan otteen vauvan päästä ja vähän liikuttelevat.
Pään kiinnittyminen "tukkii" kohdunsuuaukon, jolloin napanuora (yleensä) ei pääse liuskahtaa esiin. Mutta jos ei ole kiinnittynyt, kalvot puhkee, nii napanuora helposti liuskahtaa emättimen puolelle, jää puristuksiin, ja lapsen hapensaanti loppuu. Siksi pitää mennä vuodelepoon, jalat ja lantio mielellään koholle ja ambulanssilla sairaalaan.

nevö höörd
miten mulle ei raskausaikana aikoinaan kukaan puhunut mitään että ambulanssilla pitää mennä? Tai mistään napanuoran luiskahtamisista. Olikohan mulla sitten vauva kiinnittynyt jo ja ei ollut tarpeen kertoa tällaista asiaa?

Synnytyksista jo yli 10v

täällä päin
Ohjeistetaan että jos lapsi on okkein päin (raivotarjonta) niin voi odotella kotona 12tuntia vesien menosta supistuksia. Toki on poikkeuksia, joten itse kyllä varmaan soittelisin synnärille heti ja kysyisin toimintaohjeita.

Yhteistyössä