Onko oikeasti näin että mä en saa mitään tukea opiskeluun???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä ihmettä???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä ihmettä???

Vieras
Olen työssäkäyvä yksinhuoltaja. Jatkoin keskenjääneitä amk opintoja tammikuussa, jotta mulla olisi mahdollisuus vakituiseen työpaikkaan.

Nyt on kuitenkin tilanne se, että syksyllä esim. on tulossa 12 viikon PALKATON harjoittelu, mä en mitenkään selviä siitä harjoittelusta jos en pääse palkkatöihin ollenkaan.

Aikuiskoulutustukea en saa, koska 8v työhistoria ei täyty.
Opintorahaa en saa, koska tuloni lasketaan liian hyviksi.

Opintolainaakaan en ilmeisesti saa koska en ole oikeutettu aikuiskoulutustukeen tai opintorahaan.

Tuo opintolaina oli siis se mitä yritin hakea, jotenkin ehkä selviäisin harjoitteluista jos saisin edes opintolainaa, mutta kun en saa edes sitä.

Kuitenkin on maksettavana vuokrat ja vielä pitää maksella erossa jääneitä lainoja pois. Elareita ei makseta, koska lapset vuoroviikoin, tämä lastenvalvojan kanssa sovittu. Mulla ei siis oikeastaan jää mitään ylimääräistä mistä olisin säästänyt etukäteen, ainakaan tuollaisia summia mitä tuohon harjoitteluun vaaditaan ainakaan... Huoh...

Opiskelu on nyt niin mahdotonta... Joo ja jälkiviisaus ei auta kiitosta vain etukäteen siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;30015832:
Minähän en näistä mitään ymmärrä, mutta jos harjoittelu on palkaton, niin miten ihmeessä tulosi (joita siis ei ole) voidaan katsoa liian korkeiksi siihen opintorahaan? :/

Näin kävi keväällä, 10 viikon harjoittelun kanssa. Ei auttanut työnantajan todistus palkattomasta virkavapaasta ja valituksenkin kautta kielteinen päätös.

Laskevat kuulemma puolen vuoden tulot ja tienaan liikaa. Tähän harjoitteluun ne ainokaiset säästöt upposivat....

http://www.kela.fi/tulot_opiskelijan-omat-tulot

Sinä siis olet töissä opiskelujen ohella. Tuetonta kuukautta kohden saa tienata 1970 euroa ja tuollaista kuukautta kohden 660. Kela katsoo koko vuoden tulojen mukaan (ellet ole aloittanut opiskeluja kesken vuoden, jolloin tuloiksi katsotaan vain ne kuukaudet jolloin olet opiskelija. Sinun pitää tienata vuodessa vähintään 22330 euroa bruttona että et ole oikeutettu tulojen perusteella opintotukeen.

Ei auta sossukaan. Koska minulla heidän laskujensa mukaan pitäisi vuoden tuloista olla säästössä 20 000 e joiden turvin helposti olisi muutaman kuukauden palkattomalla.

Kyllä näin on jos tuollaisia rahoja minulla olisi. Ei vain ole.

Tienaat siis niin hyvin, ettet saa opintotukea etkä sossun apua. Silloin ei auta ku kiristää vyötä ja säästää. Mites palkallisen loman käyttäminen harjoitteluun? Oletan, että sinulla on palkallista lomaa.

[QUOTE="tii-";30015942]Tienaat siis niin hyvin, ettet saa opintotukea etkä sossun apua. Silloin ei auta ku kiristää vyötä ja säästää. Mites palkallisen loman käyttäminen harjoitteluun? Oletan, että sinulla on palkallista lomaa.[/QUOTE]
Palkallinen ei tietenkään riitä koko harjoitteluun, mutta jos jotain apua edes olisi.

Lomia olen käyttänytkin harjoitteluun. On vain lomaakin pidettävä, nyt otin 2 viikkoa että saan olla lasten kanssa.

ei paljon vyön kiristäminen auta, toihan on bruttotulo, nettona ei noin paljoa jää. Menoja (pakollisia) Vuokra 670e (en saa asumistukea) + vesi ja sähkö, lainanlyhennys 520e/kk (pienennetty niin pieneksi kuin saa) sekä auton kulut, diesel vakuutukset yms. Itse en polta enkä juo alkoholia, omat ruuat niin minimissä kuin mahdollista, toki lapsettomilla viikoilla ruokakulut pienenee mut mut... Mitään turhia kuluja ei ole, muutakuin tuo erossa jäänyt laina jota vielä pari vuotta lyhentelen.

Eli kuukausipalkasta ei todellakaan paljoa jää käteen.

Ei auta sossukaan. Koska minulla heidän laskujensa mukaan pitäisi vuoden tuloista olla säästössä 20 000 e joiden turvin helposti olisi muutaman kuukauden palkattomalla.

ai nykysin kyseleet tuota että säästä? Hei! laita kuukausi tulot tänne elä laita mitä tuloja vaan mitä saat ja mitä jää käteen.

esim. näin tulot 1000 euroa
menot vuokra: sähkö: ja muut menot.

soskun laskelma:
menot: sinä perusosa 481
lapset jos on niistä eri raha en muista paljon.
päivä hoitomaksut.
ja se että menot ja tulot vähennentään ja mitä jää käteen.
verottajalta voi pyytä sitten muut.

ai nykysin kyseleet tuota että säästä? Hei! laita kuukausi tulot tänne elä laita mitä tuloja vaan mitä saat ja mitä jää käteen.

esim. näin tulot 1000 euroa
menot vuokra: sähkö: ja muut menot.

soskun laskelma:
menot: sinä perusosa 481
lapset jos on niistä eri raha en muista paljon.
päivä hoitomaksut.
ja se että menot ja tulot vähennentään ja mitä jää käteen.
verottajalta voi pyytä sitten muut.

hei jotkut laskekaa. Säästö ei tule kysymykseen.Aika pieni summa kuitenkin mitä käytössä 2300 jotkain ja se että onko netto vai brutto.

Joo, mutta jos sulla ei ole niitä, niin niitä ei voida huomioida tuloksi. Riippuu tietty, koska ne tulot on ollut, mutta jos ne ovat kertyneet pitkin vuotta, niin ei sossu voi laskea niin, että olisit koko vuoden elänyt toimeentulotukiminimillä. Kahden edellisen kuukauden tulot on ne, jotka vaikuttaa. Jos tuo tulo olisi edellisessä kuussa, silloin kyllä katsoisivat, että siitä pitäisi riittää. Mutta lain mukaan voidaan huomioida vain sellaiset tulot ja varat, jotka todellisuudessa ovat hakijan käytettävissä.

Kyllä sun kuuluisi saada apua sossusta. Jos et hakemuksella saa, niin tee muutosvaatimus.

Puolen vuoden tulot 17 498e. En saa tukea.

Kun puolen vuoden tulot jaetaan kuudella, saan kuukauden palkaksi 2900-verot. Jos oikein ymmärsin tienaat näin paljon kaikkina muina opiskelukuukausina paitsi ne kolme kuukautta kun on palkatonta harjoittelua. Eiköhän siitä nyt pitäisi sen verran saada säästöön, että pärjää. Ja oletko kysynyt pankista, olisiko mahdollista saada lyhennysvapaata harjoittelun ajaksi. Onhan se pankin etu, että saisit vakipaikan, kyllä ne sen siellä ymmärtää. Siinä saisit ison summan palkattomien kuukausien ajaksi muuhun elämiseen.

Tässä muutamia vinkkejä, jotka auttavat, JOS olet järkevä rahankäyttäjä.

- Sovi jo nyt eräpäivien siirto kaikkiin laskuihin (puhelin, sähkö, vesi, vakuutukset, netti jne. Ehkä myös päivähoitomaksu?)

- Käytä luottokorttia ja maksa vain korot. Kallista kyllä..

- Myy kaikki ylimääräinen

- Kysy vuokraankin maksuaikaa

Sitten kyllä ekan kuun palkka tulee menemään näihin, joten sovi pitkiä maksuaikoja ja siirrä eräpäiviä.
Mutta jos et osaa käyttää rahaa, niin nämä voivat olla huonoja vinkkejä. .

-

Yhteistyössä