Niska ja hartiat JUMISSA, lisäksi ryhti hieman huono.. Voiko oikeesti aiheuttaa kaiken tämän??

• Viestiketjun aloittaja vieras..
  • Ensimmäinen viesti
vieras..
-huimauskohtauksia
-pään "puutumista"
-käsien voimattomuutta ja puutumista
-takaraivo ihan jumissa (en osaa selittää)
-näköhäiriöitä
-huonoa oloa (mulla on lisäksi ilmeisesti lievää refluksia)

Tää kaikki on vähän jaksottaista, nyt on taas huono päivä ku melkein kaikki noista oireista.. :( Voiko vuosia jatkunut tootalijumi aiheuttaa nää kaikki? Voisko akupunktiosta olla apua?

Spencer Hastings
[QUOTE="a p";30009670]Mikä teillä on auttanut??
Tänään aamulla kävin lenkillä ja nyt tuntuu että oireet on tosi pahana.. Tää koneella istuminen varmaan auttaa :D[/QUOTE]

Mobilat ja piikkimatto on yleensä ihan hyvä ensiapu. Kahvakuulailu auttaa mulla kanssa.

Kerran googlasin jotenkin "fasettilukko auvaus" tms. ja sieltä tuli ihan hyviä selänrullausohjeita, jotka auttoivat myös =)

"Liisi"
Todennäköisesti kaikki nuo vaivat aihetuvat lihasjumista. Tarvitset ensin lääkekuurin (tulehduskipu- ja lihasrelaksanttilääkettä), jotta pääset lihastulehduksesta ja pahimmasta kivusta eroon.
Sen jälkeen fysioterapiaa ja oma-ohjattuja lihaskuntoliikkeitä päivittäin, sekä työergonomian tarkastus.

halipupu harmaana
Treenaa vatsa- ja selkälihaksia, niin jakasat pitää kropan paremmin pystyssä, jolloin kaikki vaivat helpottavat. Ei kannata päästää lihaksia tuollaiseen kuntoon ollenkaan, koska niiden saaminen kuntoon on myös kivuliasta. Kun jumit alkavat aueta, myös se aiheuttaa mm. päänsärkyä.

Vi eras
Kuntosali. Paikat tulevat aluksi tosi kipeiksi koska ne ovat sinulla niin heikot. Siitä huolimatta se kannattaisi, koska monet liikkeet vahvistaa niskaa ja hartioita. Esim. kahvakuulan nostelu pään yläpuolelle tai niskan taakse auttaisi. Kuvia löytyy esim. https://www.google.fi/search?q=kahvakuulatreeni&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=PB6fU9DvC8XNygPinIK4Dw&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1366&bih=609
Jos ap:lla on tulehdus siellä lihaksissa, niin se pitää saada hoidettua ennen kuin aloittaa salitreenit.
Muuten olosta vasta tuskainen tuleekin.

"Leea"
Jumissa olevat niskat voivat johtua myös siitä, että rintalihakset ovat kireät ja ne vetävät koko yläkropan kyssyyn. Eli niskan verreyttelyn ohella kannattaa myös rintalihaksia yrittää avata.

Klkfj
Mulla auttoi niskajumeihin kunnon kuntosalitreeni. Ei mikää keppijumppa tai vastaava, vaan kunnon lihastreeni. Vatsa, selkä, kädet rintalihakset, kaikki pitää treenata parempaan kuntoon.

"Vierastaja"
Kyllä voi. Mä kävisin ensin hierojalla availemassa niitä jumeja ja vasta sitten salille. Jumit vaikuttaa liikeratoihin ja väärillä liikeradoilla ja jumissa olevilla lihaksilla treenaaminen taas aiheuttaa rasitusvammoja ja lisää jumeja.

Mistä päätellen ap:llä on tulehdus lihaksissa?

Fys. Terapeutti
Ensiapuna: Hieronta useamman kerran kuurina. Lääkärin määräämää tulehduskipulääkettä tai lihasrelaksanttia.

Pidemmällä tähtäimellä: sauvakävely, niska-hartiajumppa, kehonhuolto. Niskajumia ei saa poistettua niskan venyttelyllä, vaan useimmiten syynä on kireä lonkanseutu. Eli koko kehon venyttely. Kannattaa myös käydä fysioterapeutilla, jolta saat juuri sulle sopivat jumppaohjeet. Kehossa on luontaisesti kireitä ja heikkoja lihaksia. Esim. yläselkä heikko, rintalihas kireä, vatsa heikko, alaselkä kireä, jne. Näihin huomio treenatessa, eli kireitä venytetään ja heikkoja vahvistetaan. Jooga on ihan paras tähän, mutta ei silloin kun tilanne on akuutti.

Ja jos jumi johtuu esim. Huonosta työergonomiasta, huonosta patjasta tai vaan heikoista keskivartalosta, niin täsmähoito niille osa-alueille.

"Jumi"
Ft:n ohjeet on ihan ok mutta en ole varmaan ainoa, jolla ainoa toimiva keino on ollut kunnon salitreeni. Ei mitään vaivoja enää, ennen oli jatkuvaa särkyä. Vaatii kyllä kunnollisen ohjelman, ei mitään näön vuoksi tekemistä.

"Hmm"
Suosittelen kahvakuulaa! Mulla samat vaivat, mutta niiden oireiden lisäksi huimasi niin että sai ottaa seinistä kiinni. Kahvakuulalla helpotti. Nyt kun olen sen jättänyt, vaivat alkaa palata.

Yhteistyössä