Paljonko rahaa on sopiva yo-lahja vanhemmilta lapsellensa?

• Viestiketjun aloittaja €€€
  • Ensimmäinen viesti
nohh
Siis pitää ensin tukea lasta niin henkisesti kuin taloudellisestikin 2-4 vuotta, todennäköisesti kustantaa lapsen elämä ja koulutarpeet ja sen jälkeen kustantaa tälle isot juhlat ja sitten vielä maksaa kaikesta siitä tukemisesta palkkio siitä että lapsi on omaa tulevaisuutta varten tehnyt jotain järkevää?

"Mukamaspipsa"
Minä annoin just häälahjaksi 100e ja minun mielestä se on iso summa. Samalle lapselle ylioppilaana annoin 50e.
Minusta on erittäin kiittämätöntä ja moukkamaista edes valittaa, että joku lahja on liian vähän, oli sitten kyse rahasta tai tavarasta.

...ö
Hmmm mulla vielä monta vuotta aikaa miettiä tämmösiä :) mutta voisin kuvitella antavani 300-500€. Ajokortinhan olisin jo ostanut edeltävänä vuonna johon säästän jo nyt rahaa. Riippuen tosi paljon siitä asuuko lapsi kotona vai omillaan. Myös siitä millainen rahankäyttäjä on. Mikäli tää mun kullannuppu juo kaiken kurkusta alas ni voisin ehkä ostaa mielummin vaikka telsun :D Tai jos on säästäväinen tai muuten fiksu rahankäyttäjä ni voisin antaa käteistä :D

Siss
Elämme mielenkiintoisia aikoja kun 50 € lahja on häpeä ja opettajillekin pitäisi tuoda laatushampanjaa.

Voi voi... Mitä ihmettä on mennyt yhteiskunnassa pieleen.
Jep, yhden tai kahden pölhöpään kommenttiaan edustavat kaikkia opettajia ja tietenkin kaikki juhlakalut laskevat rahasummia ja puhuvat pahaa liian piheistä vieraista. Voi, voi... Mitä on ihmettä on mennyt mediakriittisyydessä pieleen? (Vihje: Kaikki lehdessä kirjoitettu ei ole täysin yhteneväistä koetun todellisuuden kanssa)

vvvvieras
Mun vanhemmat maksoivat juhlatilan vuokran ja pitopalvelun, yo-lakin ja juhlavaatteet mulle ja tytölle. En todellakaan odottanut sen jälkeen enää mitään erityistä lahjaa.

18-vuotislahjaksi sain ajokortin ja sormuksen, jonka isä on ostanut äidille kun olen syntynyt. Meitä on kolme tyttöä ja isä on antanut jokaisesta äidille kultasormuksen, jotka ollaan saatu sitten äidiltä 18-vuotislahjaksi.

lahjako
Me annettiin lapselle pankkikortti tilille, johon on tallennettu kaikki hänen lapsilisänsä sekä isovanhemmilta saadut synttäri- ja joulurahat aina syntymästä lähtien. On hyvä pesämuna kun opiskelemaan menee. 8 Laudaturia kirjoitti.Toiselle lapselle sama odottamassa, nyt kirjoitti tänä vuonna 4 laudaturia, jatkaa syksyllä, saas nähdä miten hyvät paperit hänelle tulee!
Ne isovanhempie3n lahjarahathan on jo kertaalleen annettu lahjaksi... ;)
No mä olen järkännyt juhlat ja ostanut vaatteet. Tytöt ovat saaneet lisäksi suvun perintökorun. Toinen sellaisen joka kulkee vanhimman tyttären matkassa ( lähtöisin 1800 luvulta), toinen uniikki kultakorun jonka itse sain lahjaksi. Lisäksi olen kustantantanut jonkin kohtuullisen toiveen esim toinen otti pienen tatuoinnin. >Poika juhlineen lakkiaisia ensi keväänä ja lahjasta ei ole ajatustakaan, kun mitään perintökalleuksia pojalle ei ole.
Yhtä kaikki, jo juhlat kaikkineen on yh äidille melkoinen taloudellinen ponnistus, joten isoja rahasummia ei ole jaossa.

viera.s
Me annettiin lapselle pankkikortti tilille, johon on tallennettu kaikki hänen lapsilisänsä sekä isovanhemmilta saadut synttäri- ja joulurahat aina syntymästä lähtien. On hyvä pesämuna kun opiskelemaan menee. 8 Laudaturia kirjoitti.Toiselle lapselle sama odottamassa, nyt kirjoitti tänä vuonna 4 laudaturia, jatkaa syksyllä, saas nähdä miten hyvät paperit hänelle tulee!
Oliko teidän lapsenne ikäinen kirjoittaessaan ylioppilaaksi? Jos oli, niin upea suoritus!

Normaalisti ylioppilaaksi kirjoittavat ovat jo täysi-ikäisiä ja silloin pankkikortin hankkiminen omalle pankkitilille on ihan oma asia, vanhemmat ei sitä voi nuoren puolesta hommata.

Jos taas olitte omissa nimissänne olevalle tilillenne nämä säästäneet ja nyt sitten siirsitte varat nuorelle, niin ensinnäkin aikamoiset lahjaverot tulee tuollaisesta kertasummasta. Ja toisekseen, rehellisesti mutta rumasti sanottuna, isovanhempien lahjojen omiminen on kavallus, vaikka nyt jälkikäteen ne nuorelle antaisittekin. Varsinkin, jos nuori on jo täysi-ikäinen, sillä viimeistään 18-vuotiaana hänen olisi pitänyt saada omat lahjansa omaan hallintaansa.

jooooooooooooooo
Siis alaikäinen.
jooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

Lissun lahjat
Me ostimme meidän Lissulle, 24 harkkoa kultaa, täytimme Lissun kylpyammeen seteleillä ja kun Lissu meni nukkumaan, niin hän ei voinut olla huomaamatta kuinka olimme koristelleet sängyn timanteilla. Ei tämä vielä tähän loppunut, kun Lissu meni upouudella Ferrarilla jonka olimme ostaneet katsomaan pankkitilin saldoa huomasi hän, että olimme tehneet pikku kepposen ;) Laitoimme Lissulle 10 miljoonan pikku pesämunan, että Lissu pärjää arjen pienistä haasteista, kun hän lähtee lomalle Monacoon jossa hänen uusi jahti odottaa palvelijoineen.

Yhteistyössä