Työkkäri patistaa töihin, selkäkivun takia ei onnistu...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voiko työkkäri toimia näin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sairaankin ihmisen on jostain rahaa saatava. Mäkin "notkun" sielä työkkärin listoilla vaikka oon työkyvytön, mulla on lääkärintodistus asiasta joten mut on vaan pökätty mappi ö:hön. Ja sielä on monet, monet muutkin samallalailla.

Ja miksi kaikki työkyvyttömät työkkärin listoilla olevat tällä palstalla tuomitaan työtävieroksuviksi? Melkein toivoisin että näille tuomitsijoille sattuis omalle kohdalle, mutta vain melkein koska ei tätä oikeesti toivo kellekkään.

Mä myös notkun työkkärin listoilla vaikka olen tällä hetkellä työkyvytön.Pointti on tässä nyt se että sulla on lääkärintodistus, mulla on lääkärintodistus mutta ap.llä ei sitä ole. Lääkärit ovat siis todenneet hänet työkykyiseksi.Sairas ihminen saa sairaspäivärahaa kelasta, lisäksi toimeentulotukea mikäli tulot jää liian alhaisiksi kuten esimerkiksi minä saan.Sen takia ei tartte työkkärin listoilla roikkua jos kerran kokee itsensä niin sairaaksi ettei kykene töihin.Ap mainitsi myös masennuksen, sen perusteella saa sairaslomaa jos ei selkäkivun vuoksi saa.Masennuksesta saa niin helposti että mun tuntemia ihmisiä on ainakin kymmenkunta jotka ei halua mennä töihin ja joita ei oikeasti vaivaa mikään mutta masennusdiagnoosin avulla ovat onnistuneesti kyenneet luistamaan töihinmenon.Se mua vituttaa yli elämäni sillä mä olen oikeasti sairas ja haluaisin oikeasti mennä töihin mutta kun en siihen tällä hetkellä kykene eikä mua kukaan palkkaa kun saatan kyetä olemaan töissä viikon ja sen jälkeen sairaslomalla.

Sairaankin ihmisen on jostain rahaa saatava. Mäkin "notkun" sielä työkkärin listoilla vaikka oon työkyvytön, mulla on lääkärintodistus asiasta joten mut on vaan pökätty mappi ö:hön. Ja sielä on monet, monet muutkin samallalailla.

Ja miksi kaikki työkyvyttömät työkkärin listoilla olevat tällä palstalla tuomitaan työtävieroksuviksi? Melkein toivoisin että näille tuomitsijoille sattuis omalle kohdalle, mutta vain melkein koska ei tätä oikeesti toivo kellekkään.

Niin, tässä on edelleen se pikku ero, että sulla ON se lääkärintodistus, joten sua ei laiteta töihin, mutta ap:lla ei sitä ole, joten byrokratian mukaan hän on silloin työkykyinen, jos kerran kuitenkin on työnhakijana työvoimatoimistossa, eikä ole työkysyttömyyttään voinut todistuksin osoittaa. Kun se lienee idea, että jos on työnhakijana ilman todettua työkyvyttömyyttä, niin silloin on myös työmarkkinoiden jäytettävissä? Vai olenko jotenkin käsittänyt väärin. Jos ap ei voi töitä tehdä, niin sitten hän on hyvä ja hankkii sellaisen todistuksen. Todella yksikertaista, mutta jostain kumman syystä se ei mene jakeluun... Kun edelleen se työkysyttömyys pitää osoittaa ns. mustaa valkoisella, eikä siihen riitä pelkkä oma vakuuttelu. Ja mitä tulee tuohon lihavuuteen,niin ei se työkkärin syy ole, että on itsensä sellaiseen kuntoon päästänyt tai että lääkäri katsoo kipujen johtuvan ylipainosta, jolle pitäs tehdä jotain... Olis kannattanut herätä siinä vaiheessa jo, kun paino alkoi nousta, että joskus pitäs vielä mahdollisesti töihinkin niiden kilojen kanssa kyetä...

[QUOTE="vieraana";29931178]Niin, tässä on edelleen se pikku ero, että sulla ON se lääkärintodistus, joten sua ei laiteta töihin, mutta ap:lla ei sitä ole, joten byrokratian mukaan hän on silloin työkykyinen, jos kerran kuitenkin on työnhakijana työvoimatoimistossa, eikä ole työkysyttömyyttään voinut todistuksin osoittaa. Kun se lienee idea, että jos on työnhakijana ilman todettua työkyvyttömyyttä, niin silloin on myös työmarkkinoiden jäytettävissä? Vai olenko jotenkin käsittänyt väärin. Jos ap ei voi töitä tehdä, niin sitten hän on hyvä ja hankkii sellaisen todistuksen. Todella yksikertaista, mutta jostain kumman syystä se ei mene jakeluun... Kun edelleen se työkysyttömyys pitää osoittaa ns. mustaa valkoisella, eikä siihen riitä pelkkä oma vakuuttelu. Ja mitä tulee tuohon lihavuuteen,niin ei se työkkärin syy ole, että on itsensä sellaiseen kuntoon päästänyt tai että lääkäri katsoo kipujen johtuvan ylipainosta, jolle pitäs tehdä jotain... Olis kannattanut herätä siinä vaiheessa jo, kun paino alkoi nousta, että joskus pitäs vielä mahdollisesti töihinkin niiden kilojen kanssa kyetä...[/QUOTE]

Kyllähän mä nyt ton tajusin, enkä nyt ottanutkaan kantaa ap:n tilanteeseen vaan kommentoin lähinnä tähän: " Miksi ylipäätään notkut työkkärin listoilla jos et ole työkykyinen? Pois työkkärin kirjoilta niin se ongelma on ratkaistu."
Kun sielä työkkärin listoilla tosiaan on paljonkin työkyvyttömiä, tosin tietty lääkärintodistuksella.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Kyllähän mä nyt ton tajusin, enkä nyt ottanutkaan kantaa ap:n tilanteeseen vaan kommentoin lähinnä tähän: " Miksi ylipäätään notkut työkkärin listoilla jos et ole työkykyinen? Pois työkkärin kirjoilta niin se ongelma on ratkaistu."
Kun sielä työkkärin listoilla tosiaan on paljonkin työkyvyttömiä, tosin tietty lääkärintodistuksella.

No tätä minäkin kyllä ihmettelen, että miksi siellä työkkärin listoilla saa roikkua, jos ei kerran töitäkään voi tehdä? Miksi ei voi roikkua pelkästään siellä sossun listoilla?

[QUOTE="vieraana";29931222]No tätä minäkin kyllä ihmettelen, että miksi siellä työkkärin listoilla saa roikkua, jos ei kerran töitäkään voi tehdä? Miksi ei voi roikkua pelkästään siellä sossun listoilla?[/QUOTE]

Se johtuu siitä että jos ei ole lääkärintodistusta työkyvyttömyydestä, sossu ei maksa täyttä toimeentulotukea jos ei ole työnhakijana.Koska toimeentulotuki on viimeinen tukimuoto, sossu edellyttää että ihminen edes yrittää tulla toimeen omillaan.Mikä on ihan oikein.

[QUOTE="vieraana";29931222]No tätä minäkin kyllä ihmettelen, että miksi siellä työkkärin listoilla saa roikkua, jos ei kerran töitäkään voi tehdä? Miksi ei voi roikkua pelkästään siellä sossun listoilla?[/QUOTE]

Niin, järjestelmä on kummallinen ja siinä ois parantamisen varaa. Mutta näin se nyt tällä hetkellä on.
Mä en tosin sossusta saa mitään. En oo kyllä hakenutkaan.

[QUOTE="akka";29931234]Se johtuu siitä että jos ei ole lääkärintodistusta työkyvyttömyydestä, sossu ei maksa täyttä toimeentulotukea jos ei ole työnhakijana.Koska toimeentulotuki on viimeinen tukimuoto, sossu edellyttää että ihminen edes yrittää tulla toimeen omillaan.Mikä on ihan oikein.[/QUOTE]

Mulla on lääkärintodistus mutta saan työmarkkinatukea ja koska mulla on oikeus sitä saada niin kyllä sen sossu mulle laskis vaikka en sitä hakiskaan. Eli vika on järjestelmässä ei työkyvyttömissä.

Samasta syystä kuin siellä roikkuu monet jotka ovat työelämässä. Jos käy niin, että loppuu työt niin homma alkaa kulkea heti eikä joudu odottamaan päätöksiä kun päätös on jo vaikka olisi kymmenen vuotta vanha. Se järki siis, että se on järkevämpää kuin aloittaa kova paperisota uudelleen.

Tuohon että miksi joku on työkkärin listoilla jos on työkyvytön. No itsellä meni näin: olin lääkärin toteamana työkyvytön ja kela ei silti suostunut maksamaan kuntoutustukea sairauspäivärahan päättymisen jälkeen joten ihan sieltä kelasta käskettiin ilmoittautua työkkäriin että saa sitten työmarkkinatukea. En nyt muista sanotaanko siitä että on silloin vajaakuntoinen työnhakija vai mikä se oli, mutta kumminkaan ei ole siellä työtä hakemassa.

Niin se vaan nykyään menee että jos olet lääkärin todistuksella työkyvytön ja kuitenkin kela jostain syystä ei maksa sairauspäivärahaa tai kuntoutustukea/eläkettä, niin silloin ne sairaat laitetaan työkkärin listoille ja saamaan työmarkkinatukea.

Sitäpaitsi miksi työkyvyttömän ihmisen pitäis tulla toimeen toimeentulotuella? Eikä sitäkään järjestelmää oo tohon tarkotettu.

Mun mielestä ne jotka ei selkeesti tuu koskaan töihin pystymään pitäis laittaa eläkkeelle ja ne joiden työkyvyttömyyden voidaan ajatella olevan väliaikainen (vaikkakin ehkä pitkä) pitäis laittaa sairaslomalle jolloin sais sairaspäivärahan. Näin ei vaan jostain syystä toimita.

[QUOTE="hmm";29928470]Ilmeisesti lääkäri on tukinut selän ja todennut syyksi kivuille on ylipaino. Ja määrännyt hoitokeinoksi laihduttamisen.[/QUOTE]

Sellainenkin mahdollisuus on, ettei ole tutkinut tai laittanut esimerkiksi fysioterapeutille....

Itse kävin useammalla lääkärillä, ennen kuin sain avun selkäkipuun ja kivun syyn selville. Ekat kolme lääkäriä (ei tarkoituksella eri, omalääkäri vaan aina vaihtui) tarjosivat vain särkylääkettä, vasta neljä laittoi fyssarin tutkittavaksi. Siellä sain mulle räätälöidyn ohjelman.

Krooninen selkäkipu jää helposti päälle, mutta fysioterapiasta on apua. Jopa sille lihavalle.

Millaista selkäkipua sulla on? Mistä johtuvaa?

Alaselkäkipua. Sellanen kova kipu, toinen jalka välillä puutuu lievästi. En oikeen osaa kuvata sitä kipua, keskellä selkää ja selkärangan oikealla puolella kipu on pahin. Nyt on saatu tilanne niin että selkä ei oo koko ajan kipee mutta ei edelleenkään kestä paikallaan seisomista tai istumista juuri ollenkaan. Muutenkin pitää vähintään parin tunnin välein päästä maate tai se kipeytyy. Liika makaaminenkin on tosin pahasta ja siksi jää yöunet aika vähäisiksi. Eikä se oikein kestä jatkuvaa tekemistäkään esim. kun mä siivoon niin puoli tuntia järjestelyä+imurointi on jo sen verran että alkaa olla selkä kipee.
Oon tosi varovainen ettei pahasti kipeytyis koska sitte on monta päivää tuskaa ja esim. istumasta nousu melkein mahdotonta ku jää sillai "jumiin" siinä vaihees ku on muutaman sentin saanu persettä nostettua. Eikä sit muutenkaan pysty juurikaan taittaa selkää muttei olla oikein suoraskaan joten kävelykin on pirun hankalaa.

En tiedä mikä on, ei tutkittu muuten ku otettiin reumakokeet, niis ei ollu mitään.

Itse olen huomannut sen, että yllättävän moni tk-lääkäri on paljon haluttomampi kirjoittamaaan sairaslomaa lihavalle kuin normaalipainoiselle. Olen siis itse ollut lihava, ja laihduttanut. Lihavana todella moni lääkäri vähätteli niitä syitä, miksi olin lääkärillä, ja kaikki tosiaan oli aina ylipainon syytä alkaen ihottumasta tms.

Esim, jos lihavana menin pahan migreenikohtauksen vuoksi hakemaan sairaslomalappua, sain pyytämällä sen loppupäivän. Kun normaalipainoisena olen mennyt, minulle on kirjoitettu kolmen päivän sairasloma samasta syystä. Samoin vatsataudit, hengitystieinfektio jne. (En ramppaa siellä koko ajan, olen vain sellaisessa paikassa jonne vaaditaan kaikista poissaoloista heti todistus :D Poissaoloja tuli ehkä 2-3 päivää vuodessa)

Alaselkäkipua. Sellanen kova kipu, toinen jalka välillä puutuu lievästi. En oikeen osaa kuvata sitä kipua, keskellä selkää ja selkärangan oikealla puolella kipu on pahin. Nyt on saatu tilanne niin että selkä ei oo koko ajan kipee mutta ei edelleenkään kestä paikallaan seisomista tai istumista juuri ollenkaan. Muutenkin pitää vähintään parin tunnin välein päästä maate tai se kipeytyy. Liika makaaminenkin on tosin pahasta ja siksi jää yöunet aika vähäisiksi. Eikä se oikein kestä jatkuvaa tekemistäkään esim. kun mä siivoon niin puoli tuntia järjestelyä+imurointi on jo sen verran että alkaa olla selkä kipee.
Oon tosi varovainen ettei pahasti kipeytyis koska sitte on monta päivää tuskaa ja esim. istumasta nousu melkein mahdotonta ku jää sillai "jumiin" siinä vaihees ku on muutaman sentin saanu persettä nostettua. Eikä sit muutenkaan pysty juurikaan taittaa selkää muttei olla oikein suoraskaan joten kävelykin on pirun hankalaa.

En tiedä mikä on, ei tutkittu muuten ku otettiin reumakokeet, niis ei ollu mitään.

Mulla teki SI-nivelten infektiot tota samaa ja sitten samoin, jos lannenikama meni paikoiltaan, niin sama juttu. Onko sulla kovin yliliikkuvat nivelet?

[QUOTE="aloittaja";29928415]No voi saatana kun mä kävelisin kaiket päivät jos selkäkivulta kykenisin :headwall:[/QUOTE]

Eikö jatkuva selkäkipu havahduta hakemaan apua laihdutukseen?

[QUOTE="v ieras";29928483]Eli jos mä tupakoin ja saan keuhkosyövän, enkä kykene töihin, lääkäri ei kirjoita sairaslomaa koska tila on itse aiheutettu?[/QUOTE]

Tupakan kohdalla pitäis mennä just näin.

Alkuperäinen kirjoittaja voiko työkkäri toimia näin;29928320:
olen ollut erilaisissa työharjoitteluissa ja järjestäen kaikki tyssäävät siihen, kun selkä hajoaa. Työkkäri vaatii lääkärintodistuksia, lääkärit ei suostu tutkimaan vaan sanovat että laihduta. Voiko työkkärissä määrätä työnhakijan laihduttamaan? Voi saatana kun se laihduttaminen olisikin niin helppoa että "ai te haluutte et mä laihdutan, no mut mäpäs sit laihdutan" :headwall: Ja selkäkipu on todella kovaa kun se iskee, se tulee siis jo kun vähän kauemmin vaikkapa kävelen. Mitään muita kipulääkkeitäkään en saa kuin Buranaa ja Panadolia, ja ne nyt ei minulla auta edes kuukautiskipuihin.

Mulla kans ei työt onnistu kun silikonitissini painaa niin paljon että selkä ei tahdo kestää.

Mä en käsitä miksi lääkäri ei suostu kirjoittamaan aloittajalle todistusta, jossa diagnoosi on ylipainon aiheuttama selkäkipu. Työkyvyttömänä työkkärin listalla olo on kyllä ihan väärä paikka, oikea osoite on kela ja sairaspäiväraha.

Onko tk.ssa laihdutusryhmää?
Pyydä lähete sinne. Saat vertaistukea.
Ole valmis kokemaan kipua,särkyä,nälkää,inhoo , kaikkea mahdollista. Niiden jälkeen koet olosi huomattavasti pienenmäksi ,saat töitä ja elämä hymyilee.

[QUOTE="aloittaja";29928569] Haluaisin vaan että tämä selkäkipu häipyisi ja pääsisin taas liikkumaan kuten ennen. Vituttaa kun ei voi elää ns. normaalia elämää, harrastaa liikuntaa ja käydä töissä, ja tällä palstalla käännetään koko asia niin että haluan vaan maata kotona sossupummina ja mässyttää suklaata ja sipsiä.[/QUOTE]

Selkäkipu ei häviä, ettei sinä laihduta. Lauihduttaa et voi, koska on selkäkipeä. Mitä syytä nyt on edes elää, oikeeasti?

Lisäksi kiinnostaisi tietää, miten selkäkipu estää työnteon. Pystythän sä tännekin palstalle kirjoittamaan, etkö pysty muka siis istumaan koneen ääressä? Vai makaatko sängyssä kaiket päivät?

Sitäpaitsi miksi työkyvyttömän ihmisen pitäis tulla toimeen toimeentulotuella? Eikä sitäkään järjestelmää oo tohon tarkotettu.

Mun mielestä ne jotka ei selkeesti tuu koskaan töihin pystymään pitäis laittaa eläkkeelle ja ne joiden työkyvyttömyyden voidaan ajatella olevan väliaikainen (vaikkakin ehkä pitkä) pitäis laittaa sairaslomalle jolloin sais sairaspäivärahan. Näin ei vaan jostain syystä toimita.

Ap pystyy hyvin töihin, kunhan vaan laihduttaa lääkärin mukaan. Miksi ihmeessä laiska ihminen pitäisi laittaa eläkkeelle?

Yhteistyössä