Velkaneuvonnan uusi asiakasryhmä: yli 4500e/kk tienaavat. Mitä ajatuksia herättää?

• Viestiketjun aloittaja velkaneuvonta
  • Ensimmäinen viesti
hopp
Mä taas en ymmärrä että mitä niin helvetin hienoa siellä Helsingissä on, että on aivan pakko siellä asua vaikka se tarkoittaisi koko muun elämän kituuttaamista, rahahuolia, ulosotto-ongelmia jne.?

Työpaikkoja löytyy kyllä muualtakin isommista kaupungeista, joissa vuokrataso on edullisempi. Tai sitten vaihtoehtoisesti pidentää työmatkaa, esim. tunti suuntaan on vielä ihan ok, jos se tarkoittaa että rahat riittää ruokaan ja laskuihin ja stressi vähenee.

Mun mielestä 1500e kuussa vuokraan on ihan uskomattoman typerää, sillä maksaisi jo todella suurta lainaa.

vieras*
No mä tienaan just tuon 4500e/kk. Käteen tulee noin 2800e. Siitä menee vuokraan 1500e/kk + vesi + parkkipaikka, sähkö, kotivakuutus yms asumiskulut on noin 1800e/kk. Eli mulle jää siis kaikkiin muihin laskuihin ja ruokaan 1000e/kk, mikä tekee tiukkaa, joska tuosta lähes 300e/kk menee lääke/terveydenhoitokuluihin.

Olemme yrittäneet etsiä halvempaa asuntoa, saada sen kaupungilta, mutta siellä on tärkeämpiä tapauksia jonossa.

Ei siis millään 4500e tuloilla hulppeasti elellä täällä. Kuten sanoit, jos teidän tulot tippuisi puoleen, kireää tekisi.
Paljonko miehesi ansaitsee?

M32
Jos köyhälle ja rahaongelmaiselle antaisi käteen 4 500 euroa kuussa, hän olisi viimeistään vuoden kuluttua taas samassa pisteessä. Kykenemättömyys käyttää rahaa fiksusti ei korjaudu sillä, että saa lisää rahaa. Köyhyys on nyky-Suomessa isolta osin elämänhallinan vaikeutta.

"vierailija"
En mäkään todellakaan asu Helsnigin keskustan lähelläkään. Olisi kiva tietää, miten 1 tonnin tuloilla voi maksaa verojen jälkeen mitään vuokraa? Paljonko vuokrasi on, jotain 300e? Paljonko sulle siis jää käteen asumisen jälkeen?

Ei toki ole tulorajoja vaan tarvehankinta, mutta mulle on yleensä sanottu perusteeksi, etteivät voi antaa liian isotuloisille asuntoa.

Jos vaikka jostain syystä mun palkka alenisi (työpaikalla on yt:t menossa), niin mä en voisi työtäni sitten jatkaa, vaan silloin olisi pakko ryhtyä työttämäksi, että saa halvemman asunnon ja asumistukea.

Tuo joku bruttona 4000e/kk on aika minimi, että sillä elää 1 aikuinen + 2 lasta pk-seudulla.
Käteen jää 1100/kk. Vuokra 550 ja laskuihin, ruokaan ja bussilippuun menee loput. Ei ole autoa, sairauksia, ei elätettäviä eikä suurempia kuluja ja on vähän säästöjäkin jos on äkillisiä suuria menoja joten pärjään. Tietysti oletan että tilanteeni on väliaikainen joten ei ole tarkoitus loppuelämää elää näillä tuloilla.

Työttömyyskään ei välttämättä takaa kaupungin asuntoa (etenkin kun saisit varmaan liiton maksamaa korvausta joka on suhteutettu palkkaasi?) mutta tietysti sulla olis paremmat mahdollisuudet silloin etenkin kun on lapsia taloudessa. Suoranainen kodittomuuden uhka voi olla sellainen peruste että kiireellä saa asunnon.

Hekalta saa helposti kolmion (vuokra n. 700-800e) kun ei rajaa alueita, me on asuttu ja asutaan koillis- ja itä-helsingissä ihan tyytyväisinä. Neliöt on enemmän kiven alla, mutta tarvitsetteko todella juuri neliötä jos tuntuu ettei rahat riitä?

ap.
Jutussa haastetellun kuukausimenoista 6000 € oli pelkästään yritystoiminnan eläke-, vero- ja verovelkamaksuja. Eli yrityksen kuluja. Muuten menoista ei mainittu pahemmin mitään, joten siellä voi olla jotain muitakin yrityksen menoja. Tuli sellainen olo, että yrityksen ja omat rahat olivat sekaisin keskenään.
Yrittäjä aina maksaa itse henk koht rahoistaan eläkemaksut. Niin se aina on ollut. Ei se ole yrityksen meno, vaan yrittäjän oma meno.

Jos yritykselle on verovelkaa, sen pitää toki maksaa yritys itse, mutta jos kassassa ei ole rahaa, pitää yrityksen omistajan se maksaa tai vetää yritys konkkaan.

ap.
Mä taas en ymmärrä että mitä niin helvetin hienoa siellä Helsingissä on, että on aivan pakko siellä asua vaikka se tarkoittaisi koko muun elämän kituuttaamista, rahahuolia, ulosotto-ongelmia jne.?

Työpaikkoja löytyy kyllä muualtakin isommista kaupungeista, joissa vuokrataso on edullisempi. Tai sitten vaihtoehtoisesti pidentää työmatkaa, esim. tunti suuntaan on vielä ihan ok, jos se tarkoittaa että rahat riittää ruokaan ja laskuihin ja stressi vähenee.

Mun mielestä 1500e kuussa vuokraan on ihan uskomattoman typerää, sillä maksaisi jo todella suurta lainaa.
Täällä on työpaikkoja, joita ei ole välttämättä muualla. Monet akateemiset urat aukenevat vain Helsingissä.

On meidän työpaikalla vaikka toimipiste Tampereella. Jos muuttaisin sinne, palkka ja työtehtävät huonontuisi. Vuokra olisi erona tänne pari satasta halvempi.

Olisiko susta siis viisasta, että mä jätän lapset päiväkotiin 10h päivässä ja siis ostan vielä auton? Missä on sellainen päiväkoti? En ole löytänyt.

hopp
Täällä on työpaikkoja, joita ei ole välttämättä muualla. Monet akateemiset urat aukenevat vain Helsingissä.

On meidän työpaikalla vaikka toimipiste Tampereella. Jos muuttaisin sinne, palkka ja työtehtävät huonontuisi. Vuokra olisi erona tänne pari satasta halvempi.

Olisiko susta siis viisasta, että mä jätän lapset päiväkotiin 10h päivässä ja siis ostan vielä auton? Missä on sellainen päiväkoti? En ole löytänyt.
Miten voi aina jokainen rahaongelmainen palstahelsinkiläinen hakea sitä vaikeasti saatavilla olevaa, ainoastaan Helsingissä avoimena olevaa akateemista työpaikkaa?
Niinpä.

Mutta asiaan, koska et varmasti halua yksityiskohtaisia asioita elämästäsi kertoa, niin neuvon näin: Pienennä asumiskulujasi! Voit tehdä sen tavalla jolla haluat, pienempi asunto, pidempi työmatka, halvempi alue, jne. mutta siinä on se rahareikä joka sut ongelmiin ajaa.

"Ihku"
Yrittäjä aina maksaa itse henk koht rahoistaan eläkemaksut. Niin se aina on ollut. Ei se ole yrityksen meno, vaan yrittäjän oma meno.

Jos yritykselle on verovelkaa, sen pitää toki maksaa yritys itse, mutta jos kassassa ei ole rahaa, pitää yrityksen omistajan se maksaa tai vetää yritys konkkaan.
Kyllä yritys maksaa eläkemaksut, yrityshän maksaa myös yrittäjän palkan.

Minusta tuo HS:n juttu kuulosti oudolta nimenomaan tuon yrittäjänaisen osalta. Ymmärrän ettei hän halunnut avautua liikaa valtakunnan päämedialle, mutta jotain kyllä jäi jutussa sanomatta.

Ja sitten nuo autojutut: on ihan pakko omistaa bemari kun joutuu kuljettamaan lapsia ja vanhoja autoja joutuisi kuulemma koko ajan korjaamaan...

Kuulostaa samalta kuin siinä ketjussa, joka oli täällä jokin aika sitten ja jossa ap. kyseli, mistä muka voi säästää, kun on ihan pakko asua Lauttasaaressa ja ihan pakko ajaa uudella 30 tonnia maksavalla autolla.

Aito hesalainen
[QUOTE="Ihku";29917799]Kyllä yritys maksaa eläkemaksut, yrityshän maksaa myös yrittäjän palkan.

Minusta tuo HS:n juttu kuulosti oudolta nimenomaan tuon yrittäjänaisen osalta. Ymmärrän ettei hän halunnut avautua liikaa valtakunnan päämedialle, mutta jotain kyllä jäi jutussa sanomatta.

Ja sitten nuo autojutut: on ihan pakko omistaa bemari kun joutuu kuljettamaan lapsia ja vanhoja autoja joutuisi kuulemma koko ajan korjaamaan...

Kuulostaa samalta kuin siinä ketjussa, joka oli täällä jokin aika sitten ja jossa ap. kyseli, mistä muka voi säästää, kun on ihan pakko asua Lauttasaaressa ja ihan pakko ajaa uudella 30 tonnia maksavalla autolla.[/QUOTE]

30 tonnilla ei saa bemaria.

"Ihku"
30 tonnilla ei saa bemaria.
Tämä Hesarin jutun ylivelkaantunut nainen ajoi bemaria.

Jokin aika sitten täällä oli ketju, jonka aloittaja ihmetteli, kuinka muka on mahdollista säästää, kun asuminen ja auto vievät niin paljon rahaa. Hän ei kertonut auton merkkiä, mutta kylläkin autolainan kuukausilyhennyksen ja sen, kuinka kauan sitä oli maksettu, mistä saattoi päätellä auton minimihinnan.

Hänelle kerrottiin, että hänen autonsa oli liian kallis hänen varoihinsa nähden. Ne syyt, miksi hänen kuulemma piti ajaa juuri kallista ja uutta autoa, kuulostivat samoilta kuin tämän Hesarin haastateltavan syyt.

Yhteistyössä