Alkaa huolestuttaa :( Alkuraskaus ja todella alhainen hemoglobiini...

• Viestiketjun aloittaja "Muuni"
  • Ensimmäinen viesti
"Muuni"
Viikkoja kasassa 10 ja hb on ollu tosi alhainen alusta asti. Ekalla kerralla 96. Syön kahta rautatablettia päivässä, vältän maitotuotteita, syön lihaa, mutta silti hb on noussut kolmessa viikossa vain 108. Yhdet verikokeet on jo otettu, mm. pieni verenkuva, B12 vitamiinin kartoitus, mutta niissä ei ollut mitään erikoista.

Huomenna uudet verikokeet, neuvolalääkäri haluaa sulkea pois asioita, mistä tuo matala hb voisi johtua. Itsellä vain alkaa kauhukuvat vilkkua silmissä :(

Yleensä mulla on ollut kohtuu hyvä hb, yli 130. Voisikohan tämä johtua noin vuoden takaa, kun minulla oli kuukautishäiriöitä ja vuodin runsaasti ja pitkään, melkein kolme viikkoa?

Alkaa jo hieman pelottaa :(

Mulla oli ekassa raskaudessa hb 90 heti alussa. Sitä tutkittiin, mutta vikaa ei mistään löytyny. Kovalla rautakuurilla se pikkuhiljaa nousi.
Muissa raskauksissa ei oo tarvinnu lisärautaa ollenkaan, kun hb on pysyny koko ajan hyvänä.

Marsupilamini
Sulla on saattamut ns varastorauta mennä alhaiseksi vuotojen kanssa ja siksi raudan syöminen ei heti näy hemoglobiinissa. Muistaaksemi vaaditaan jopa 2kk rautakuuri että arvo normalisoituu. Mulla oli ennen raskautta runsaat menkat mutta aloin syödä rautaa tripla-annoksella. Kun raskauduin muutama kierto tästä huonosta verikokeesta, mun rauta-arvot oli koko raskauden todella hyvät (normaalisti kärsin lähes anemiasta)

"Muuni"
Sulla on saattamut ns varastorauta mennä alhaiseksi vuotojen kanssa ja siksi raudan syöminen ei heti näy hemoglobiinissa. Muistaaksemi vaaditaan jopa 2kk rautakuuri että arvo normalisoituu. Mulla oli ennen raskautta runsaat menkat mutta aloin syödä rautaa tripla-annoksella. Kun raskauduin muutama kierto tästä huonosta verikokeesta, mun rauta-arvot oli koko raskauden todella hyvät (normaalisti kärsin lähes anemiasta)
Tämä vähän helpotti, eli voi olla kyseessä ihan viatonkin syy. Voiko tuota varastoraudan määrää todeta esim. verikokeilla?

Mulle suositeltiin nestemäistä rautaa, mutta en saa sitä alas. Ja jos saan, se tulee heti ylös. Kuulemma monilla imeytyy paremmin nestemäisenä.

"Martta"
Mullakin oli hb 90 koko raskauden ajan. Pahoinvoinnin vuoksi en pystynyt syömään mitään rautavalmistetta. Neuvolatäti ei ollut asiasta huolissaan. Heti synnytyksen jälkeen hb oli taas 130. Kiva, että tutkivat asiaa. Ei kuitenkaan kannata huolestua, tuo taitaa olla melko yleistä.

"Liisi"
[QUOTE="Muuni";29871508]Tämä vähän helpotti, eli voi olla kyseessä ihan viatonkin syy. Voiko tuota varastoraudan määrää todeta esim. verikokeilla?

Mulle suositeltiin nestemäistä rautaa, mutta en saa sitä alas. Ja jos saan, se tulee heti ylös. Kuulemma monilla imeytyy paremmin nestemäisenä.[/QUOTE]

Jos pystyt syömään raudan tabletteina, niin hyvä, tee niin. Rauta-arvosi ovat nousseet jo nyt, jatka isolla annostuksella niin saat hemoglobiinin kohdalleen. Alhainen hemoglobiini on riski synnytysessä, jossa voi joskus menettää paljon verta.

vierass
Entäs C-vitamiini, rauta tarvii c:tä imeytyäkseen.
Leseleipä+appelsiinimehu ja rautalääke oli neuvolan ohje mulle kun hb nous hitaasti.
Mutta onhan tuo jo tosiaan noussut :)

"Äx2"
Hei

Minulla sama juttu raskausaikana. Kokeilin rautatabletteja, mutta hb nousi tosi hitaasti. Sitten löysin kreuterbluesaftin, nykyisin floradix luontaistuotteen. Sillä pomppasi rauta-arvot normaaliin. Suosittelen floradixia. Sitä voi ostaa ainakin prismasta ja luontaistuotekaupoista.

Jaksamista!

jepp jepp
C-vitamiinia rautalääkkeen kanssa niin auttaa paljon siinä imeytymisessä (huom! ei d-vitamiinia/maitoa samaan aikaan) C-vitamiinin ottaminen (reipas annos) sen raudan kanssa myös ehkäisee ummetusta jota lisäraudasta monesti tulee.

ps. söin rautaa koko raskauden ja ennen raskauttakin, minulla hb raskauden aikan oli 123. Parhaimmillaan hb on minulla ollut 145 (ilman raskautta ja kierukkaa) ja kuparikierrukan vuotojen kanssa alimmillaan 105. Ei mitään terveysongelmia ole muutoin ollut.

"Jokuvaan"
No elähän hättäile. :) Tuo Hb:n nousuhan on tapahtunut hienosti pienessä ajassa. Silloin sun kroppaan imeytyy rauta, ja sulkee jo monta vähän ikävempää anemian syytä pois.

96 on keskivaikeaa anemiaa, mutta ei se nyt mitenkään todella alhainen ole. Jos Hb on laskenut hitaasti, kroppa on sopeutunut anemiaan. Ihan on siis mahdollista, että Hb pääsee noihin lukemiin ilman isompia oireita. Tuskin sillä pitkänmatkanjuoksua harrastetaan, mutta normaalia arkielämää kylläkin. Ei siis ole mitenkään tavaton tuo sun tilanteesi, että anemia löytyy yllätyksenä.

Ja tottakai runsaat ja pitkään kestävät menkat tyhjentävät rautavarastoja. :) Eihän siihen anemiaan mitään sen kummempaa syytä tarvitse olla, mutta hyvähän se on että sua varalle tutkitaan.

Yhteistyössä