Mahtavaa! Tili tuli eilen ja nyt se jo melkein meni!

• Viestiketjun aloittaja köyhä työläinen
  • Ensimmäinen viesti
köyhä työläinen
Mä oon niin väsynyt tähän venyttämiseen....:( Maksoin juuri laskuja ja 1000 euroa meni sen siliän tien...400 euroa jäi tilille, josta hieman yli 200 euroa menee huomenna lapsen lääkkeisiin, eli loppukuuksi jää 200 euroa jolla pitäis auto tankata ja muutaman kerran käydä kaupassa. Mies tienaa melkein yhtä huonosti kuin minä. Pojan synttärit tulossa ja kaveri pyytelee kylään ja shoppailemaan, hävettää aina kieltäytyä, kun ei ole rahaa :/ Ärsyttää tehdä paljon töitä, eikä sillä edes kunnolla elä! Miten te muut pärjäätte taloudellisesti?

Toinenköyhätyöläinen
Maksetaan mitä voidaan ja loput perinnän kautta....Ulosotossa näkyy olevan kansanedustajillakin laskuja eivätkä ihan köyhemmästä päästä liene.....

......
Sama juttu. Oon karsinut kaikesta mistä vaan voi ja silti... Huoh... Opiskelen vielä niin senkin takia.

Ja nyt tuli jotenkin pirun huono tili. Vuorotyössä ja yleensä verojen jälkeen jäänyt joku 1800e tilille mutta nyt tuli nettona vain 1400e... ja siitä saman verran laskuja ku tosta 1800eurosta.... Itkettää!

köyhä työläinen
Siis saat 1400€/kk ja mies samoin? Mitä nuo laskut on johon tonni menee, meneekö mieheltäkin yhtälailla?
No vastikkeeseen meni 300e, auton vakuutus 200e, puhelinlasku (sisältäen koko perheen kännykkälaskut) 90e, lapsen hoitomaksu 100e, visa 100e, lääkärikulut tässä kuussa 90e, ajoneuvovero n. 55e, hammaslääkäri 60e. Huomenna tosiaan maksan vielä lapsen lääkkeet 200e.

Lähihoitaja olen, päiväkodissa töissä ja tilille tulee kuukausipalkka 1400e, mies tienaa kuukaudessa n. 1500-1800 euroa riippuen onko ollut viikonloppuna töissä. Miehen tilistä menee sitten asuntolaina 600e, oman autonsa vakuutukset, kotivakuutus, netti ja tv-maksut, sähkölasku ja sitten muut menot kuten ruoka ym.

EI PALJOO NAURATA!

"jep"
Alkuperäinen kirjoittaja Toinenköyhätyöläinen;29846749:
Maksetaan mitä voidaan ja loput perinnän kautta....Ulosotossa näkyy olevan kansanedustajillakin laskuja eivätkä ihan köyhemmästä päästä liene.....
Meillä sama homma.Molemmat käydään töissä. Pienet palkat, asumiseen menee päälle tonni kuussa jo. 3 lasta... auto pakko olla,et mies pääsee sillätöihin. Mitää ei harrasteta. Suututtaa kun teet niskalimassa töitä ja siltikään rahat vaan ei riitä !!!

Vakuutuksethan ei mene joka kuussa vaan kerran vuodessa joten se varmaan helpottaa ensi kuussa. Ja jos nuo lapsen lääkkeet ovat Kelakorvattavia ja lääkitys jatkuvaa, niin pian tulee jo maksukatto täyteen eli sekin menoerä kevenee. Voisko esim nuo kännykkäliittymät muuttaa halvempiin? Ja sähköt ja vakuutukset kannattaa kilpailuttaa aika ajoin.

hilllla
Esim. auton vakuutusta, veroa, sähkölaskua jne kannattaa säästää etukäteen pikkusummia. Ihan vinkkinä vaan.

Esim. Jos auton vakuutus olis 1000€/ vuosi, siirrät laskunmaksutilille joka kuukausi 84€ sivuun. Sit talous ei kaadu yhtenä kuukautena kun pitää maksaa kauhee könttäsumma kerralla yhdestä tilistä.

Näin me pärjätään samoilla tuloilla, nyt hoitovapaalla tulot on kyllä vielä huomattavasti pienemmät....

Hmm. Kannattaisi oikeasti budjetoida kunnolla menoja, miettiä niitä vakuutuksia, puhelimia, sähkö, josko saisi halvemmalla jostain toisesta paikasta. Meillä vuokra 1200+vesi+sähkö,mies ainoastaan töissä ja mä kotona. Silti pärjätään ja säästöjäkin on. Tiukka budjetti kaikkeen vain :)

Ekana nyt tulee mieleen, että pankkiin juttelemaan ja pidentämään laina-aikaa, jotta kk erä pienenee. Tuo 600 on aika iso kk erä.
Eihän oikeesti kellään perheellisellä ole noin edullista vuokraakaan, eikä noilla tuloilla saisi edes asumistukea, joten ei kyllä oo iso kk erä. Ehkä kuitenkin budjetointi nyt ihan ensialkuun tuota tilannetta setvimään.

"sasa"
Vakuutuksethan ei mene joka kuussa vaan kerran vuodessa joten se varmaan helpottaa ensi kuussa. Ja jos nuo lapsen lääkkeet ovat Kelakorvattavia ja lääkitys jatkuvaa, niin pian tulee jo maksukatto täyteen eli sekin menoerä kevenee. Voisko esim nuo kännykkäliittymät muuttaa halvempiin? Ja sähköt ja vakuutukset kannattaa kilpailuttaa aika ajoin.
Kyllä meillä ainakin vakuutukset meni edellisessä yhtiössä kerran kuukaudessa nyt vaihdon jälkeen menee 6 kertaa kuukaudessa.

köyhä työläinen
Asuntolainaa on 6 vuotta jäljellä, ei aiota pienentää erää nyt, kun korot alhaalla. Ja joo tosiaan, eihän noita maksuja joka kuukausi mee ja usein mulla jääkin laskujen jälkeen semmoset 600-700 euroa vielä tilille. Sähkö on kilpailutettu juuri, samoin kännykkäliittymien hintoja seurailen ja olen aina vaihtanut halvimpaan mahdolliseen (kuitenkin huomioiden meidän tarpeet, halvemmallakin pääsisi jos puhetta olis liittymässä vähemmän jne.). Selvitään näistä maksuista kyllä, mutta mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa. Jos ei ole vakuutuksia just siinä kuukaudessa maksettavana, niin pitää ostaa lasten vaatteet tai muuta, harvoin pystytään tekemään reissuja mihinkään.. ja lapsen lääkitykseen ja sairaalakuluihin menee hirvittävä määrä, onneksi on sentään maksukatto joka kohta täyttyy! Lisäksi säästetään kuukausittain sitä kuuluisaa puskuria, minä 50e/kk ja mies 30/kk.. Ah, pienituloisena on ihanaa!

Evalotta
Pienituloisia ihmisiä on aina ollut ja on aina oleva. Nykyään vaan sitä pidetään jotenkin tavattomana. Ennen vanhaan tehtiin tarkka budjetti ja elettiin sen mukaan. Turhat jäi pois. Lapsena en esim. saanut limsaa tai sipsejä kovin usein, koska olivat aika kallista silloin. Meillä oli mehua ja popcorneja tilalla. Vaatteet kierrätettiin myös sukulaisten kanssa. Nykyään on kirpputorit jossa voi ostaa ja myydä. Ei meillä vinguttu rahan vähyydestä kuin joskus harvoin. Äiti piti tarkkaa budjettia ruutuvihkoon ja tiesi tarkkaan miten rahat sitten riittävät. Tsemppiä sinne! Elämä on ihanaa köyhänäkin, kirjastot, metsäretket, leikkipuistot, ilmaistapahtumat, kaverikyläilyt ovat ilmaisia!!

Evalotta
Lapsen synttäreiden järjestäminen ei ole huippukallista. Tee itse peruskakku (koristeeksi esim. lapsen legoja ja karkkeja), tarjoa edullisia keksejä, poppareita, porkkanatikkuja, marjapiirakkaa, jotain suolaista piirakkaa... ei näihin montaa kymppiä mene.

"viera"
Kulutustottumuksissa vikaa. Meitä 4, nettotulot 2800-3200 euroa lapsilisien kanssa. Kerran vuodessa saattaa olla jopa 3400 euroa. Meillä elämiseen menee kaikkineen yli 1300 euroa, on 2 vanhaa autoa ja säästetäänkin :)

Alkuperäinen kirjoittaja alastulossa mättää;29846954:
Eihän oikeesti kellään perheellisellä ole noin edullista vuokraakaan, eikä noilla tuloilla saisi edes asumistukea, joten ei kyllä oo iso kk erä. Ehkä kuitenkin budjetointi nyt ihan ensialkuun tuota tilannetta setvimään.
Vuokralla asuminen onkin paljon kaliimpaa kun omassa. Asunnon 70 000 eurolla ja jos korko on 3% ja laina-aika 20 vuotta kuukausierä on 390. JOten en kyllä maksais 600 euroa vuokraa!

"Vieras."
Monilla on ostamisen vimma. Saadaan mielihyvää itselle kun käydään ostoksilla.
Siihen vaan menee niin paljon ylimääräistä rahaa.
Ylensä lapsilla on aivan liikas ostettuna vaatteita.
Pesukone pesee niin ei niitä tarvitse ostaa jatkuvasti.

Kauppaan vai lapun kanssa, jää turhat ostokset pois.

"killi"
Sen lisäksi teillä on 2 autoa, ja visalasku?
Nyt Visa pois lompakosta. Jos et halua luopua, niin jätä kaappiin, mutta yhdellä autolla ja ilman visalaskua tulette aikas hyvin toimeen.

"sasa"
[QUOTE="killi";29847542]Sen lisäksi teillä on 2 autoa, ja visalasku?
Nyt Visa pois lompakosta. Jos et halua luopua, niin jätä kaappiin, mutta yhdellä autolla ja ilman visalaskua tulette aikas hyvin toimeen.[/QUOTE]

Mistäs tiedät, missä he asuvat? Kaikki eivät asu julkisen liikenteen piirissä, eli kaksi autoa voi olla välttämätön pakko.

Yhteistyössä