Kaappaus keittiössä - uusavuttomuus....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "v ieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"v ieras"

Vieras
Eilisessäkin jaksossa törmäsin taas uuteen: äitiin, joka ei tiennyt miten tehdään perunamuusi. Onko näitä tällaisia äitejä enemmänkin? Ei ihme, jos ei lapset opi syömään normiruokaa, kun ei osata enää sitä valmistaa!!?? Ja onko tämä yleistäkin? Onko näitä uusavuttomuusperheitä oikeasti niin paljon kuin puhutaan? Kuka täällä tunnustaa olevansa surkea kokki?

Samaa pohtinut!Kamalaa!Toisaalta myös media ruokkii tätä trendiä.Eilen oli Mitä tänään syötäisiin-ohjelmassa hampurilaiset nopsasti.Kun kuulemma arkena lapsiperheet tarttee nopeasti valmista.Lapsiperheet?Hampurilaiset?Ja mitä vielä!Äijä otti esiin yksittäispakattuja pakastettuina olevia paistovalmiita pihvejä.Jo on nopeeta ja uusavutonta!

[QUOTE="vieraana";29837505]En minäkään tiennyt että muussi tehdään vatkaimella. Olen käyttänyt aina perunasurvinta :)[/QUOTE]

No ei sitä kyl tehäkkää!!Ihmekkään että tuli liisteriä.Survimella se oikeaoppisesti tehdään ja lopuksi se kuohkeus veivataan nopsaa lusikalla/kauhalla.

Itse en ainakaan tunne yhtään tuollaista uusavutona ja olen itse 23-vuotias joten tunnen paljon nuoria. Toiset ovat parempia ruoanlaitossa kun toiset, mutta kyllä kaikki osaa perusasiat.

Järkytyin kyllä siitä ettei ole koskaan tehnyt muusia (kahden lapsen äiti sentään oli hän), mutta vielä järkyttävämpää oli se kun tarvitsi ohjeita miten leikataan sipuli ja porkkana. Ziisus, really?

No, parempi myöhään kuin ei milloinkaan.....

[QUOTE="jenni";29837527]No ei sitä kyl tehäkkää!!Ihmekkään että tuli liisteriä.Survimella se oikeaoppisesti tehdään ja lopuksi se kuohkeus veivataan nopsaa lusikalla/kauhalla.[/QUOTE]

Kyllä se onnistuu ihan molemmilla, juuri väänsin perunamuusia vatkaimella ja ihan kuohkeaa tuli.

Tässäkin oli kyseessä koulutettu ihminen, mutta onneksi oli jättäytynyt oravanpyörästä ja antoi aikaa perheelleen. Perhe vaikutti tasapainoiselta ja varmasti tällä äidillä motivaatiota on ruoan tekemiseen nyt, kun uskalsi alkaa kokeilla. Itse olen lapsuuden kodissa oppinut ruoanlaiton ja olen siitä äidilleni kiitollinen. Moni minusta nuorempi ei osaa laittaa ruokaa ja sitten kun syntyy lapsi niin se on se purkkilinja. Eikä syödä yhdessä. harmi. Mielestäni on kiva, että klo 17 meidän perhe syö saman pöydän ääressä ja keskustelee päivän tapahtumista. En osaisi elää ilman näita hetkiä. Minä tosin olen se, joka yleensä sen ruoan pääasiassa tekee.

[QUOTE="hillla";29837540]Kyllä se onnistuu ihan molemmilla, juuri väänsin perunamuusia vatkaimella ja ihan kuohkeaa tuli.[/QUOTE]

Limppisempää tulee vatkaimella.Sileää nuijalla. Juu,ei aleta riitelemään,eihän?

No tietty eräillä on varaa käydä ulkona syömässä, eikä kuhnia kokoajan kotona.
Itse en muusia tee, anteeksi nyt vain.

Minusta kyse ei ole siitä onko varaa vai ei, vaan siitä että noi lapsetkin alkoi olemaan jo sen ikäisiä että niille ois ihan hyvä alkaa näyttää mallia ruoanlaitosta, mitä raaka-aineita on, miltä ne näyttää, miten niitä käsitellään jne.. Tai äkkiä siitä kasvaa toinen yhtä uusavuton sukupolvi, joka ei osaa tehdä kokonaisesta sipulista kuutioita itse.

[QUOTE="jenni";29837499]Samaa pohtinut!Kamalaa!Toisaalta myös media ruokkii tätä trendiä.Eilen oli Mitä tänään syötäisiin-ohjelmassa hampurilaiset nopsasti.Kun kuulemma arkena lapsiperheet tarttee nopeasti valmista.Lapsiperheet?Hampurilaiset?Ja mitä vielä!Äijä otti esiin yksittäispakattuja pakastettuina olevia paistovalmiita pihvejä.Jo on nopeeta ja uusavutonta![/QUOTE]
"Uusavutonta" on joka paikassa. Ravintoloissakaan (poikkeuksia on) ei enää tehdä oikeasti ruokaa, vaan lämmitetään valmiita eineksiä.

[QUOTE="jenni";29837561]Limppisempää tulee vatkaimella.Sileää nuijalla. Juu,ei aleta riitelemään,eihän?[/QUOTE]

No en mä ainakaan riitele, mutta vatkaimella on ihan mahdollista saada kuohkeaa muusia, ilman limppisyyttä. Vaikka sä et osaa, se ei tarkoita etteikö kukaan muu osaisi.

[QUOTE="hillla";29837573]No en mä ainakaan riitele, mutta vatkaimella on ihan mahdollista saada kuohkeaa muusia, ilman limppisyyttä. Vaikka sä et osaa, se ei tarkoita etteikö kukaan muu osaisi.[/QUOTE]

No nyt se kyllä olit sinä joka kiukustuit.Ota rennosti.

Teen paljon muusia ja vain harvoin epäonnistunut. Muussaan survimella, lisään voita ja lämmintä miatoa ja vatkaan sähkövatkaimella. Parasta näin minun mielestä.

[QUOTE="jenni";29837589]No nyt se kyllä olit sinä joka kiukustuit.Ota rennosti.[/QUOTE]

ja missä kohtaa? :D korjasin ainoastaan sun väärän väittämän, itse sinä aloit kiukustumisesta puhumaan.

No mä olen nelikymppinen, enkä ole tehnyt potuista koskaan muusia. Joskus pussimuusista tulee tehtyä pikaruokaa, mutta meillä ei kukaan oikein pidä sileästä muusista vaan kaikki syövät pottunsa mieluummin paloina tai ihan tuppipottuina.
Ja varmaan en osaa oikeaoppisesti sitä sipuliakaan jos nyt porkkanaakaan leikellä, vaikka jatkuvasti niitä nyherränkin. Meillä ei oikein tällä hetkellä ole kovin hyviä veitsiäkään...
En muuten ole koskaan tehnyt makaronilaatikkoakaan itse, koska en ole koskaan tykännyt siitä.
Että vähän riippuu omasta maustakin että mitä ruokia tehdään ja mitä ei, mutta ehkä suomalaisen on vain vaikea tajuta etteivät kaikki tykkää noista.

Ja juu, sen porkkanan ja sipulin voi leikata monella eri tavalla, jos joku tapa on nopeampi, se ei tee siitä sen oikeampaa. Pääasia on, että jotenkin ne käyttää.

Tai siis, en ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä jotka eivät ymmärrä ettei joku osaa jotakin. Ja että pitää sitten päteä, miten hyvin itse on aina osannut. Mitä hyötyä tällaisesta on?

[QUOTE="jenni";29837527]No ei sitä kyl tehäkkää!!Ihmekkään että tuli liisteriä.Survimella se oikeaoppisesti tehdään ja lopuksi se kuohkeus veivataan nopsaa lusikalla/kauhalla.[/QUOTE]

Kyllä onnistuu sähkövatkaimella, tulee kuohkeampaa muusia kuin survimella. Survimella jää helposti kokkareimmaksi.

Uusista perunoista tulee liisteriä, teki millä vaan. Samaten joistain perunalajikkeista tulee liisterisempää muussia kuin toisista.