Mä en tajua, miksi lapsille syötetään niin paljon perunaa

• Viestiketjun aloittaja ruokailija
  • Ensimmäinen viesti
miääh
Vanhojen perunoiden c-vitamiini on lähes(!) tuhoutunut säilytetäessä ja sitten kuumennettaessa lopulta. Minkä ihmeen takia sitten laitat tuollaista väärää tietoa "perunassa on c-vitamiinia, syö sitä keripukin takia", jos et oikeasti sitä pitäisi syödä raakana tai kilo? Nettikin on pullollaan uskomuksia, jotka pätivät 60-luvulla.
Minä en ole käskenyt syödä vitamiinin ainona lähteenä, mutta ei kannata väittää ettei siinä mitään hyvää olisi :)

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja miääh;29834925:
Minä en ole käskenyt syödä vitamiinin ainona lähteenä, mutta ei kannata väittää ettei siinä mitään hyvää olisi :)
Älä sitten seuraavan kerran väitä, ettei karkeissa ole mitään hyvää, kun lapsesi niitä haluaa syödä. Niissäkin on vitamiineja :)

Mehän muuten voisimme sitten tarjota makaroonia joka toinen päivä päiväkodissa.
Olisiko hyvä idea?

Vierasss
Älä sitten seuraavan kerran väitä, ettei karkeissa ole mitään hyvää, kun lapsesi niitä haluaa syödä. Niissäkin on vitamiineja :)

Mehän muuten voisimme sitten tarjota makaroonia joka toinen päivä päiväkodissa.
Olisiko hyvä idea?
Mun mielestä olisi hyvä, jos mun lapsen päiväkodissa katseltais vähemmän videoita, pelattais vähemmän iPadilla ja tädit kälättämisen ja kännykällä puljaamisen sijasta olisivat lasten kanssa.

"Äityli"
Just keitin puoli kattilallista potaatteja että on mitä lapset syövät muun ruuan lisäksi. Välillä riisiä ja muusia, joskus nuudeleita ja pastaa tai makaroneja. Meillä syövät salaatteja ja parsaakin. Sekä kokolihaa

akava
Niin, meilläkin syödään monenlaisia kasviksia ja monenlaisia lisäkkeitä jne. Mutta jos meillä on kastiketta johon peruna sopii niin meillä on perunaa ja kastiketta. Ei parsaa ja kastiketta. Koska me pidämme perunasta ja kastikkeesta. Niin helppoa se on.
ja ap:n räkytys jo yksitoikkoisen tylsää, keksi jotain muuta.
ja hinnalla, siis perunan/parsan/palsternakan tms, ei ole väliä, meillä on vara syödä sitä mitä mieli tekee.

nohh
Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29831754:
Niin? Ei siinä sanota että syöpä niitä 2-3 joka aterialla, kuten sinä yrität itsepintaisesti väittää :D
Jos niitä on ihan pakko syödä, kohtuullinen määrä lienee se yksi.
Perunaa suositellaan, joko ymmärrät? Turha väittää sitä kaiken pahan aluksi ja juureksi. Luuletko, että vanha lautasmalli on nyt hirveintä mitä voi olla olemassa, ja kahden tahi jopa kolmen potun syömisen päivässä olisi järkyttävää haittaa terveydelle aiheuttava teko?

Näin
Niin, meilläkin syödään monenlaisia kasviksia ja monenlaisia lisäkkeitä jne. Mutta jos meillä on kastiketta johon peruna sopii niin meillä on perunaa ja kastiketta. Ei parsaa ja kastiketta. Koska me pidämme perunasta ja kastikkeesta. Niin helppoa se on.
ja ap:n räkytys jo yksitoikkoisen tylsää, keksi jotain muuta.
ja hinnalla, siis perunan/parsan/palsternakan tms, ei ole väliä, meillä on vara syödä sitä mitä mieli tekee.
Mä en edelleenkään ymmärrä kuka ylipäänsä laittaisi parsan kanssa muuta kastiketta kuin hollandaisea :D

Näin
Perunaa suositellaan, joko ymmärrät? Turha väittää sitä kaiken pahan aluksi ja juureksi. Luuletko, että vanha lautasmalli on nyt hirveintä mitä voi olla olemassa, ja kahden tahi jopa kolmen potun syömisen päivässä olisi järkyttävää haittaa terveydelle aiheuttava teko?
En luule. Mutta ei niiden 2-3 perunan syöminen per ateria ole tarpeellista kenellekään, aikuiselle varsinkaan. Erinomaisen hyvin olen pärjännyt jo vuosia ilman perunaa, pastaa ja riisiä. Kaikki pärjäisivät, ja paljon vähemmän olisi läskejä lapsia ja aikusia. Kommentissani oli lähinnä kyse määrästä, mutta sitähän sinä et tajua, vaikka rautalangasta vääntäisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29835385:
En luule. Mutta ei niiden 2-3 perunan syöminen per ateria ole tarpeellista kenellekään, aikuiselle varsinkaan. Erinomaisen hyvin olen pärjännyt jo vuosia ilman perunaa, pastaa ja riisiä. Kaikki pärjäisivät, ja paljon vähemmän olisi läskejä lapsia ja aikusia. Kommentissani oli lähinnä kyse määrästä, mutta sitähän sinä et tajua, vaikka rautalangasta vääntäisi.
Kyllä pitää olla ruokavalio isommin pieles jos on ylipainoonen, ei siihen yksin aterialla syödyt peruna tai pari vaikuta. Mä tiän monia normaalipainoosia ihmisiä jotka syö perunaa, riisiä ja pastaa useasti.

Mä en ymmärrä tuollaasta toisten syömisten päivittelyä. Jos joku haluaa syödä perunaa, niin sitte syö.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
akava
Näin: eikös nää potun vastustajat yritä vängätä meitä syömään vaikkapa jotain lihakastiketta parsan kanssa kun se on niin paljon terveellisempää ja sopii tosi hyvin yhteen kun vaan viitsitään opetella tykkäämään siitä.

Näin
Kyllä pitää olla ruokavalio isommin pieles jos on ylipainoonen, ei siihen yksin aterialla syödyt peruna tai pari vaikuta. Mä tiän monia normaalipainoosia ihmisiä jotka syö perunaa, riisiä ja pastaa useasti.

Mä en ymmärrä tuollaasta toisten syömisten päivittelyä. Jos joku haluaa syödä perunaa, niin sitte syö.
Jälleen kerran, kysymys oli määrästä. Suurin syy ihmisten lihavuuteen on kyllä se, että syö yli oman tarpeen eli liian isot annoskoot. Myös liikaa perunaa syömällä lihoaa ja varsin helposti lihoaakin.

• Tykkää
Reactions: dipt
akava
Erotan hyvin parsakaalin(vihreä kukkakaali leikkisästi, ai niin sun mielestä näillä asioilla ei saa vitsailla, peruna on vakava asia) ja parsan(se keväinen hienosteluruoka).

perunaton
Näin: eikös nää potun vastustajat yritä vängätä meitä syömään vaikkapa jotain lihakastiketta parsan kanssa kun se on niin paljon terveellisempää ja sopii tosi hyvin yhteen kun vaan viitsitään opetella tykkäämään siitä.
Luulenpa, että ne jotka ei perunaa syö omaavat hyvän maun myös ruoanlaitossa. Tuskin syövät tyyliin : perunaa ja kastiketta :)

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29835569:
Jälleen kerran, kysymys oli määrästä. Suurin syy ihmisten lihavuuteen on kyllä se, että syö yli oman tarpeen eli liian isot annoskoot. Myös liikaa perunaa syömällä lihoaa ja varsin helposti lihoaakin.
Niin, totta kai määrät vaikuttaa, mutta ei silti tarvitte olla syömättä perunaa, riisiä tai pastaa. Sähän olit sitä mieltä, että ilman noita pärjää eli sun mielestä noita ei vissiin saisi syödä kukaa muukaa ku säkää et syö.

Näinon
Peruna on pyöreä, peruna on soikea
peruna on ruoka ihan oikea.

Perunan, kun suuhun vie
sillä alkaa pitkä tie.
Vatsassa sen paras paikka eikös lie.

Perunaa kun syödä saa
voimia se kasvattaa, suureksi saa meidät pieni peruna.

Näin
Niin, totta kai määrät vaikuttaa, mutta ei silti tarvitte olla syömättä perunaa, riisiä tai pastaa. Sähän olit sitä mieltä, että ilman noita pärjää eli sun mielestä noita ei vissiin saisi syödä kukaa muukaa ku säkää et syö.
Totesin, että kukaan ei tarvitse 2-3 perunaa per ateria. Ja sitten että ei tarvitse itse asiassa yhtäkään. Missään vaiheessa en sanonut, ettei muut saa niitä syödä vaan että eivät tarvitse, hybin pärjää ilmankin. Sisälukutaito ilmeisesti vähän kateissa?

Näin
Erotan hyvin parsakaalin(vihreä kukkakaali leikkisästi, ai niin sun mielestä näillä asioilla ei saa vitsailla, peruna on vakava asia) ja parsan(se keväinen hienosteluruoka).
Varmaan leikkisästi puhut myös kurkusta tarkoittaessasi tomaattia ja sipulista kun tarkoitit porkkanaa. Erityisen kätevää moinen leikkisyys on kun pyytää jotakuta tuomaan jotain kaupasta...

Yhteistyössä