Meillä on 1. ja 2. lapsen ikäero yli 6 vuotta, joten kyllä mullakin on kokemusta siitä, millaista se on, kun perheessä on vain yksi, jo taaperoiän ylittänyt lapsi.
Sä et taida nyt taida ymmärtää, mitä mä tarkoitin. En mä tarkoittanut asiaa niin, että mitä enemmän lapsia on, sitä stressittömämpää elämä automaattisesti on.
Vaan tarkoitin sitä, että kun elämässä kohtaa minkä tahansa uuden asia, se yleensä jossakin määrin jännittää tai herättää esiin kysymyksiä. Lapsen kohdalla vieläpä aika paljon. En tunne yhtäkään ensimmäistä kertaa vanhemmaksi tullutta ihmistä, joka ei olisi pohtinut ja pähkäillyt sellaisia asioita, jotka näin neljän äitinä on ihan normikamaa, joita ei pohtia edes siis tarvitse. Ne kun on pohdittu jo silloin sen ensimmäisen lapsen kanssa. Aika moni useamman lapsen äiti sanoo, että mitä enemmän lapsia on tullut tehtyä, sitä helpompaa on aina sen uuden vavan kanssa Eollut. Kun jo löytyy sitä varmuutta omiin kykyihin vanhempana jne.
Sulla on varmasti kokemusta yhden äitinä olemisesta enemmän kuin mitä mulla. Mutta sulla ei ole sen sijaan päivääkään kokemusta kahden äitinä olemisesta. Vaikka sinä et osaa kuvitella, että elämä neljän kanssa voi olla rennompaa, kuin mitä yhden kanssa, ei se siltikään tarkoita sitä, etteikö niin voisi olla.
Tosin millä mittapuulla sitä rentoutta edes määritellään? Me kun kaikki ollaan jo persoonina aivan erilaisia...yksi ei stressaa koskaan mistään, toinen stressaa aina ja kaikesta. Voidaanko moisesta asiasta siis edes kiistellä? Tai mikä tärkeintä, onko siitä tosiaan tarpeen kiistellä?