Onko ok ottaa pikkusisaruksen lahjaksi saamat vaatteet ensin käyttöön esikoiselle?

• Viestiketjun aloittaja Huomenta vaan
  • Ensimmäinen viesti
Huomenta vaan
Mitä mieltä olette? Ajatellaan vaikka että nuoremmalta lapsella on kummitäti joka ostaa tälle usein vaatteita mutta ottaa kasvunvaraa niin paljon että vaatteet ovat isommalle sisarukselle sopivia. Saako nuo silloin ottaa ensin käyttöön sille vanhemmalle lapselle vai pitääkö säilyttää sen 1,5-2v ennen kuin lahjansaaja kasvaa. Lapset ovat vielä pieniä eivätkä itse ole vaatteista kiinnostuneita.

vierasss
Kun on muutenkin raha vähissä niin noin meillä tehtäisiin. Ehkä lahjan antaja vois paremmin selvittää oikean koon. Voihan olla, että varsinkin jos on kausivaate, ei edes sovi oikealle lahjan saajalle aikanaan.

"vieras."
Meillä käyttää lapset samaa kokoa ja en tosiaankaan ala erottelemaan, että mikä on kenenkin paita. Kyllä tuollaiset vaatelahjat pienelle on ennemminkin mielestäni lahja vanhemmille, lasta ei vaatteet kiinnosta ja hän ei välitä onko se ensin ollut sisaruksella.

Miekin
Ei mielestäni saa ottaa käyttöön esikoiselle, tuskin kummikaan tykkäisi. Kiva, että kuopus saa välillä uusiakin vaatteita, eikä aina isomman vanhoja. Miten isoja se oikein ostaa, jos menee vasta 2v kuluttua? Vinkkaisin ehkä, että mikä nykyinen koko on ja mikä menee kesällä. Parempi toki, että isoja kuin että pieniä.

vieras_
En ole ottanut käyttöön vaan lahjan saanut on käyttänyt omansa ja olen lapsellekin muistuttanut, keneltä lahja on saatu. Pienetkin lapset muistavat kumminsa tai mummonsa ja on iloinen, kun päällä on se mummon antama vaate.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;29768622:
Entä jos se kuitenkin menee? Jos siihen jämähtää sormivärit kertakaikkiaan niin lujaa, ettei niitä saa enää pois? Tai jos siihen tulee reikä leikkiessä?
maailma ei yhteen riepuun kaatune jos sattuu vahingon siipi räppäämään

"harmaana"
Minä sain uudet sukset kummitädiltä lahjaksi, ainut vaan että ne oli liian isot ja isosiskon pieneksi jääneet oli sopivat.
Isosisko sai sitten ne uudet ja kun ne taas jäi pieneksi loppuunhiihdetyiksi naarmuuntuneina sain sitten minä ne minulle ostetut sukset.
Samoin kävi kun sain uudet luistimet, oli kummitäti ottanut hiukan kasvunvaraa ja minullehan ne oli isot mutta isosiskolleni sopivat, sain taas isosiskon pinet vanhat ja sisko sai minun uudet kun ne jäi hänelle pieniksi sain taas luitimeni takasin ja johan ne oli kamalassa kunnossa.
Olisi ollut niin kiva jos kerrankin olisin saanut itselleni jotakin uutta.

"Myy"
Juttelisin asiasta lahjan antajan kanssa, mitä mieltä hän on? Voisin myös ehdottaa että kertoisin jatkossa mielellään sopivan koon tarvittaessa että lapsi saisi lahjavaatteet heti käyttöön.

vierasss
Riippuu tilanteesta ja vaatteesta. Jos kyseessä on joku tavallinen vaate, niin miksei sitä voisi ottaa käyttöön. Jos joku erikoisempi, niin silloin säästäisin sen kyseiselle lapselle. Riippuu siitäkin, pitääkö odottaa vuosi vai kolme vuotta ennenkuin vaate on sopiva. Jos vain vuosi, niin voisin odottaa. Jos kolme vuotta, niin luulen, että olisi parempi ottaa vaate käyttöön.

"Vieras."
Jos tilanne on se, että pienempi saa aina isomman "jämät", niin silloin ehkä olisi kiva, että nuorempikin saa jotain uutta hänelle annettua. Meillä kuitenkin vaatteita on molemmilla todella paljon ja jotkut lahjavaatteet on päätyneet suoraan kirpparillekin. Ellei kyse olisi jostain lapselle erityisen mieluisasta vaatteesta, voisin antaa isomman käyttää ensin. Isompien lasten kohdalla se varmaan ei tulisi kyseeseen.

plaplöpla
Joo, kolmilapsisen perheen kuopuksena voisin sanoa että ei. Terveisin kaikki jämät saanut...

Ja niin ps: ne viimeisetkin lapset kaipaa vähän muutakin kasvatusta ja huomiota kun olla vaan siinä sivussa. On kiva kasvaa vanhaksi ja tajuta että isompien sisarusten kanssa on vanhemmat tehneet keskenään vaikka mitä, ja niistä on kirjoteltu kaikenmaailman vauvakirjoihin, ja ite on sitten vaan roikkunu matkassa. Älkää hankkiko lapsia jos ette pysty kohtelemaan kaikkia tasavertaisesti.

Vieeras
Meillä on jäänyt kummitädin ostamat vaatteet vähälle käytölle. Kummitäti osti aina jotain kauluspaitoja tai vastaavia, joita lapset eivät pitäneet kuin korkeintaan muutaman kerran vuodessa. Sellaista vaatetta voi mielestäni hyvin käyttää useammalla lapsella. Meiltäkin vaatteet lähtivät kiertoon ja uskon, että käyttöikää riittää vaikka kymmenelle tai kolmellekymmenelle lapselle, jos heillä käyttömäärä on samanlainen.

viera.s
Tottakai, jos lahjansaajaa ei itseään haittaa. Eikä todellakaan jotain taaperoa haittaa. Isommalta lapselta voisi kysyä, saako isosisarus ensin lainatta vaatetta.

Meillä on ainakin lahjaksi saatua vaatetta kaapit pullollaan, en todellakaan edes muista kuka on mitäkin antanut eikä kaikki vaatteet ehdi ollenkaan käyttöön. Eikä lasta kiinnosta vaatteiden ulkonäkö pätkääkään, ihan sama onko uutta vai käytettyä. Joten en todellakaan osaa suhtautua tällaiseen jonain suurena ja tunteikkaana moraalikysymyksenä.

Lahjanantajana minua ei tippaakaan haittaisi, jos vaate meneekin sisaruksen käyttöön. Pääasia että menee ylipäätään käyttöön, se vähän harmittaisi jos vaate menisikin käyttämättömänä myyntiin. Vaikka en minä siitäkään tietenkään lahjansaajaa syyttelisi, itsekin olen käyttämättömiä lahjavaatteita kirpparilla myynyt, sillä ei niitä kaikkia voi säilyttääkään.

Ymmärrän toki, että ihminen, joka on elänyt puutteessa ja kulkenut vastentahtoisesti vanhoissa ryysyissä kokee asian toisin. Minulle ei ole itsellenikään vaatteet olleet koskaan tärkeitä, ihan tyytyväisenä kuljin koko lapsuuteni äidin ompelemissa verkkareissa.

Yhteistyössä