Tottakai, jos lahjansaajaa ei itseään haittaa. Eikä todellakaan jotain taaperoa haittaa. Isommalta lapselta voisi kysyä, saako isosisarus ensin lainatta vaatetta.
Meillä on ainakin lahjaksi saatua vaatetta kaapit pullollaan, en todellakaan edes muista kuka on mitäkin antanut eikä kaikki vaatteet ehdi ollenkaan käyttöön. Eikä lasta kiinnosta vaatteiden ulkonäkö pätkääkään, ihan sama onko uutta vai käytettyä. Joten en todellakaan osaa suhtautua tällaiseen jonain suurena ja tunteikkaana moraalikysymyksenä.
Lahjanantajana minua ei tippaakaan haittaisi, jos vaate meneekin sisaruksen käyttöön. Pääasia että menee ylipäätään käyttöön, se vähän harmittaisi jos vaate menisikin käyttämättömänä myyntiin. Vaikka en minä siitäkään tietenkään lahjansaajaa syyttelisi, itsekin olen käyttämättömiä lahjavaatteita kirpparilla myynyt, sillä ei niitä kaikkia voi säilyttääkään.
Ymmärrän toki, että ihminen, joka on elänyt puutteessa ja kulkenut vastentahtoisesti vanhoissa ryysyissä kokee asian toisin. Minulle ei ole itsellenikään vaatteet olleet koskaan tärkeitä, ihan tyytyväisenä kuljin koko lapsuuteni äidin ompelemissa verkkareissa.