Määritelkää alle kouluikäinen lapsi!

  • Viestiketjun aloittaja laki vai mikä?
  • Ensimmäinen viesti
"viivi"
Mä kyllä ymmärtäisin sen niin lapsesi on kouluikäinen.

Kouluikä= Oppivelvollisuusikä.

Ja perusopetuslaki sanoo näin:

"Suomessa vakinaisesti asuvat lapset ovat oppivelvollisia. Oppivelvollisuus alkaa sinä vuonna, jona lapsi täyttää seitsemän vuotta. Oppivelvollisuus päättyy, kun perusopetuksen oppimäärä on suoritettu tai kun oppivelvollisuuden alkamisesta on kulunut 10 vuotta."

Eli oppivelvollisuus on alkanut lapsellasi tammikuun 1. päivä.

Ehdottomasti tarkastaisin tämän, todella mielenkiintoinen kysymys. :)
 
Blue
[QUOTE="viivi";29766276]Mä kyllä ymmärtäisin sen niin lapsesi on kouluikäinen.

Kouluikä= Oppivelvollisuusikä.

Ja perusopetuslaki sanoo näin:

"Suomessa vakinaisesti asuvat lapset ovat oppivelvollisia. Oppivelvollisuus alkaa sinä vuonna, jona lapsi täyttää seitsemän vuotta. Oppivelvollisuus päättyy, kun perusopetuksen oppimäärä on suoritettu tai kun oppivelvollisuuden alkamisesta on kulunut 10 vuotta."

Eli oppivelvollisuus on alkanut lapsellasi tammikuun 1. päivä.

Ehdottomasti tarkastaisin tämän, todella mielenkiintoinen kysymys. :)[/QUOTE]

Ei voi olla NÄIN tyhmiä, ei kun ymmärtämättömiä, ihmisiä taas liikkeellä....
 
se sekoitettu alkuper
Älä nyt jumalauta sekoita tuota aloittajaa enempää... Onneksi sinä et ollut minun suomenkielen lehtorini. Mutta siis, sinä olet nyt väärässä.
Blue, kiitos vaan huolenpidosta minun sekoittamiseni suhteen. Not. Ja ei taida olla tarvetta kiroiluunkaan.

Sulle taitaa nyt olla aika vaikea laittaa ihan virallista mustaa valkoisella määritelmästä "alle kouluikäinen lapsi" eli -minkä-ikäinen-lapsi-on-alle-kouluikäinen-lapsi.

Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää että onko olemassa virallista määritelmää tälle, se ei ihan riitä että sulla on kolmen lapsen kokemus asiasta.
 
Blue
[QUOTE="viivi";29766276]Mä kyllä ymmärtäisin sen niin lapsesi on kouluikäinen.

Kouluikä= Oppivelvollisuusikä.

Ja perusopetuslaki sanoo näin:

"Suomessa vakinaisesti asuvat lapset ovat oppivelvollisia. Oppivelvollisuus alkaa sinä vuonna, jona lapsi täyttää seitsemän vuotta. Oppivelvollisuus päättyy, kun perusopetuksen oppimäärä on suoritettu tai kun oppivelvollisuuden alkamisesta on kulunut 10 vuotta."

Eli oppivelvollisuus on alkanut lapsellasi tammikuun 1. päivä.

Ehdottomasti tarkastaisin tämän, todella mielenkiintoinen kysymys. :)[/QUOTE]

Miksi ne lapset ovat sitten vielä esikoulussa ja päivähoidossa tuon tammikuun ekan päivän jälkeen?
 
bluelle
Tommonen pieni knoppitieto tohon kohtaan: Asevelvollisuus kestää 43 vuotta, alkaen sen vuoden alusta, jolloin mies täyttää 18 vuotta ja jatkuen sen vuoden loppuun, jona asevelvollinen täyttää 60 vuotta.

Ja siis kouluvelvollisuus alkaa sinä vuonna kun lapsi täyttää seitsemän sinä päivänä kun koulut syksyllä alkavat.

Eli se siitä.
suomessahan ei ole kouluvelvollisuutta.
 
Blue
Blue, kiitos vaan huolenpidosta minun sekoittamiseni suhteen. Not. Ja ei taida olla tarvetta kiroiluunkaan.

Sulle taitaa nyt olla aika vaikea laittaa ihan virallista mustaa valkoisella määritelmästä "alle kouluikäinen lapsi" eli -minkä-ikäinen-lapsi-on-alle-kouluikäinen-lapsi.

Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää että onko olemassa virallista määritelmää tälle, se ei ihan riitä että sulla on kolmen lapsen kokemus asiasta.
Soita oman kaupunkisi päivähoitotoimistoon ja kysy sieltä. Tule sitten sanomaan tänne mitä vastasivat. :)
 
"viivi"
Blue, kiitos vaan huolenpidosta minun sekoittamiseni suhteen. Not. Ja ei taida olla tarvetta kiroiluunkaan.

Sulle taitaa nyt olla aika vaikea laittaa ihan virallista mustaa valkoisella määritelmästä "alle kouluikäinen lapsi" eli -minkä-ikäinen-lapsi-on-alle-kouluikäinen-lapsi.

Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää että onko olemassa virallista määritelmää tälle, se ei ihan riitä että sulla on kolmen lapsen kokemus asiasta.
No en ymmärrä minäkään, miksi tässä pitää raivoamaan ryhtyä! :D

Tosi mielenkiintoinen kysymys, koska on näköjään joku asia jolle ei internetin ihmeellisessä maailmassakaan löydy määritelmää, tai siis ainakaan nopeasti.

Tuu sitten kertomaan kun/jos tarkistat sen jostain, kiinnostaa minuakin. :)

Nimim. NÄIN tyhmä ja ymmärtämätön :D
 
Blue
[QUOTE="viivi";29766299]No en ymmärrä minäkään, miksi tässä pitää raivoamaan ryhtyä! :D

Tosi mielenkiintoinen kysymys, koska on näköjään joku asia jolle ei internetin ihmeellisessä maailmassakaan löydy määritelmää, tai siis ainakaan nopeasti.

Tuu sitten kertomaan kun/jos tarkistat sen jostain, kiinnostaa minuakin. :)

Nimim. NÄIN tyhmä ja ymmärtämätön :D[/QUOTE]

Olen tarkistanut sen monta kertaa ja siis oppivelvollisuus alkaa syksyllä sinä päivänä kun koulut alkavat ja sen päivän jälkeen sinä vuonna seitsemän vuotta täyttävä on oppivelvollinen. Sitä ennen on alle kouluikäinen.
 
Blue
[QUOTE="hmm";29766296]Ainoa joka veti herneet nenään tässäkin asiassa on blue.

Ei tää nyt sun taistelus oo-vai onko? Onko huono päivä?[/QUOTE]

Miksi en saisi tästä keskustella, tai jopa inttää, kun tiedän olevani oikeassa?
 
alkuperäinen
[QUOTE="viivi";29766299]No en ymmärrä minäkään, miksi tässä pitää raivoamaan ryhtyä! :D

Tosi mielenkiintoinen kysymys, koska on näköjään joku asia jolle ei internetin ihmeellisessä maailmassakaan löydy määritelmää, tai siis ainakaan nopeasti.

Tuu sitten kertomaan kun/jos tarkistat sen jostain, kiinnostaa minuakin. :)

Nimim. NÄIN tyhmä ja ymmärtämätön :D[/QUOTE]

Joo, se on väärin jos haluaa ihan mielenkiinnosta tietää virallisen määritelmän alle kouluikäiselle lapselle, siis tässä tapauksessa. Tai että onko olemassa virallista määritelmää asialle.

Mut joo, kysyn, ja tuun.

EI mua kiinnosta tietää Bluen KOKEMUSTEN perusteella saatu tieto vaan haluan tietää että onko olemassa virallista määritelmää asialle. Joka paikassa puhutaan alle kouluikäisestä mutta minkä ikäinen on alle kouluikäinen? Itse määrittelisin edelleen oman lapseni väliinputoajaksi koska on lopettanut eskarin ja kirjoilla koulussa koulupaikan saaneena, ja 7-vuotias.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;29766318:
Joo, se on väärin jos haluaa ihan mielenkiinnosta tietää virallisen määritelmän alle kouluikäiselle lapselle, siis tässä tapauksessa. Tai että onko olemassa virallista määritelmää asialle.

Mut joo, kysyn, ja tuun.

EI mua kiinnosta tietää Bluen KOKEMUSTEN perusteella saatu tieto vaan haluan tietää että onko olemassa virallista määritelmää asialle. Joka paikassa puhutaan alle kouluikäisestä mutta minkä ikäinen on alle kouluikäinen? Itse määrittelisin edelleen oman lapseni väliinputoajaksi koska on lopettanut eskarin ja kirjoilla koulussa koulupaikan saaneena, ja 7-vuotias.
Olisit jo saanut sen virallisenkin määritelmän monta kertaa jos olisit tehnyt niin kuin neuvoin.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;29766318:
Joo, se on väärin jos haluaa ihan mielenkiinnosta tietää virallisen määritelmän alle kouluikäiselle lapselle, siis tässä tapauksessa. Tai että onko olemassa virallista määritelmää asialle.

Mut joo, kysyn, ja tuun.

EI mua kiinnosta tietää Bluen KOKEMUSTEN perusteella saatu tieto vaan haluan tietää että onko olemassa virallista määritelmää asialle. Joka paikassa puhutaan alle kouluikäisestä mutta minkä ikäinen on alle kouluikäinen? Itse määrittelisin edelleen oman lapseni väliinputoajaksi koska on lopettanut eskarin ja kirjoilla koulussa koulupaikan saaneena, ja 7-vuotias.
Tule sitten, mielellään linkkien kanssa, kertomaan miten nämä "väliinputoajat" sitten hoidetaan päivähoidossa. =)
 
blue mene pois
Miksi en saisi tästä keskustella, tai jopa inttää, kun tiedän olevani oikeassa?
No jumalauta miksi sä näin tyhmien ja yksinkertaisten ihmisten kanssa niinsanotusti jaksat keskustella? ---ja nää on ihan sun omia sanojas, jos luet sun viestejä, täällä ei oo kukaan alkanut edes vittuilemaan ---paitsi sinä.

Tällaistako sun keskustelus on? Mene pois, muualle kiroilemaan ja solvaamaan.
 
Blue
[QUOTE="hmm";29766323]Tässä ap:n lapsi on seitsemänvuotias jo ennen kyseistä päivää.[/QUOTE]

Mun on ollut jo tammikuusta lähtien seitsemänvuotias mutta silti käy eskaria ja saisi olla päivähoidossa siihen päivään asti kun koulut alkavat. Oho! Eli on koulujen alkuun asti alle kouluikäinen.
 
alkuperäinen
Tule sitten, mielellään linkkien kanssa, kertomaan miten nämä "väliinputoajat" sitten hoidetaan päivähoidossa. =)
En mä sitä ala selvittämään, vaan haluan mielenkiinnosta tietää virallisen määritelmän...äh, sulle on turha selittää. Miten hitossa sulle voi olla noin vaikea pala se että joku haluaa ihan virallisen linkin missä joku iso kiho tai virasto määrittelee termin "alle kouluikäinen lapsi".
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;29766344:
En mä sitä ala selvittämään, vaan haluan mielenkiinnosta tietää virallisen määritelmän...äh, sulle on turha selittää. Miten hitossa sulle voi olla noin vaikea pala se että joku haluaa ihan virallisen linkin missä joku iso kiho tai virasto määrittelee termin "alle kouluikäinen lapsi".
Miksi sinä et nyt voi soittaa sitä virallista määritelmää niin saataisiin kerrasta tietää miten se oikeasti meni?
 
alkuperäinen
Miksi sinä et nyt voi soittaa sitä virallista määritelmää niin saataisiin kerrasta tietää miten se oikeasti meni?
Sulla on pakonomainen tarve nyt olla oikeassa. Mulla taas ei ole tarvetta todistaa sun sanoja vääriksi vaan haluaisin tietää virallisen määritelmän.

Ymmärrätkö kun ihan kauniisti yritän selittää? Ei sun tarvitse lietsoa riitaa tai olla ylipätevä "MINÄ tiedän MINÄ olen oikeassa", senkus olet, ole vaan. Edelleen en voi käsittää että miten sulle voi olla noin vaikea asia se että haluaisin sen mustaa valkoisella määritelmän, ja ihan mielenkiinnosta.

Yrittäisitkö edes ymmärtää?
 
vierass
8 § (31.5.1990/490)

Perhepäiväkodissa voidaan samanaikaisesti hoitaa enintään neljää lasta mukaan luettuina perhepäivähoitajan omat lapset, jotka eivät vielä ole perusopetuksessa. Lisäksi voidaan hoitaa yhtä perusopetuslain (628/1998) mukaista esiopetusta saavaa lasta, perusopetuksen aloittanutta lasta tai sellaista kunnan järjestämässä osapäivähoidossa olevaa lasta, joka aloittaa perusopetuksen toimintavuotta seuraavana vuonna. (30.3.2000/329)

Sen estämättä, mitä 1 momentissa säädetään, perhepäiväkodissa kaksi hoitajaa voi samanaikaisesti hoitaa enintään kahdeksaa lasta ja lisäksi osapäiväisesti kahta 1 momentin toisessa virkkeessä tarkoitettua lasta. (30.3.2000/329)

Erityisistä syistä ja huomioon ottaen paikalliset olosuhteet kolme hoitajaa voi hoitaa samanaikaisesti enintään kahtatoista lasta.

Kun perhepäiväkodissa hoidetaan samanaikaisesti useampaa lasta kuin 2 momentissa säädetään, tulee yhdellä perhepäivähoitajalla olla vähintään sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusehdoista annetun asetuksen 5 §:ssä säädetty ammatillinen kelpoisuus. (21.8.1992/806)

Kun perhepäiväkodissa hoidetaan yhtä tai useampaa erityisen hoidon ja kasvatuksen tarpeessa olevaa lasta, tulee tämä ottaa huomioon perhepäiväkodissa samanaikaisesti hoidettavien lasten lukumäärässä, ellei tällaista lasta varten ole erityistä avustajaa.

Mitä tässä pykälässä on säädetty, ei sovelleta kunnan järjestäessä perhepäivähoitoa saman perheen lapsille heidän omassa kodissaan.

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1973/19730239
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;29766370:
Sulla on pakonomainen tarve nyt olla oikeassa. Mulla taas ei ole tarvetta todistaa sun sanoja vääriksi vaan haluaisin tietää virallisen määritelmän.

Ymmärrätkö kun ihan kauniisti yritän selittää? Ei sun tarvitse lietsoa riitaa tai olla ylipätevä "MINÄ tiedän MINÄ olen oikeassa", senkus olet, ole vaan. Edelleen en voi käsittää että miten sulle voi olla noin vaikea asia se että haluaisin sen mustaa valkoisella määritelmän, ja ihan mielenkiinnosta.

Yrittäisitkö edes ymmärtää?
No tossa joku ystävällinen sen sulle hakikin. :)
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;29766381:
Kiitos, vieras. Se tuli siinä.

Blue, sulle opiksi, ei olis edes tarvinnut raivoamaan alkaa kun oisit tuon linkin laittanut.
Tai sitten olisit voinut uskoa kun sanoin että tiedän kokemuksesta olevani oikeassa. Mutta hyvä että tuli selvyys asiaan ja kaikki on hyvin.
 

Yhteistyössä