Te, jotka olette päässeet tuetulle lomalle!

• Viestiketjun aloittaja "viera"
  • Ensimmäinen viesti
"a p"
Ja ap:lle: tervetuloa vaan meillekki hoitamaan tota kehitysvammaista, melko (oman porukan kesken) agressiivista lasta. Ja koitappa lomailla sen kans jossain pienes hotellihuonees....

Zarppa::hug:, paljon jaksamista teille.
Ei kiitos, mulla on omassakin elämässä haasteita riittämiin, vaikka erityislasten vanhemmat tuntuukin aina kuvittelevan heillä olevan rankimpaa. Perseestähän tämä on, että toiset pääsee lomalle useita kertoja ja toiset ei millään, vaikka määrällisesti ongelmia olisi jopa enemmän.

HippuTAR
[QUOTE="a p";29686129]Ei kiitos, mulla on omassakin elämässä haasteita riittämiin, vaikka erityislasten vanhemmat tuntuukin aina kuvittelevan heillä olevan rankimpaa. Perseestähän tämä on, että toiset pääsee lomalle useita kertoja ja toiset ei millään, vaikka määrällisesti ongelmia olisi jopa enemmän.[/QUOTE]

En kuvittele että meillä ois rankinta. Tai ettei sulla olis haasteita. Se vaan kun niin tunnuit kadehtivan noita "diagnooseja"...Niinku ne ois jotain keksittyjä juttuja.

"a p"
En kuvittele että meillä ois rankinta. Tai ettei sulla olis haasteita. Se vaan kun niin tunnuit kadehtivan noita "diagnooseja"...Niinku ne ois jotain keksittyjä juttuja.
Aika sairasta, jos kuvittelet että erityislapsille ollaan kateellisia. Niin kuin sanoin, jos löydän vielä järjestöjä joiden kautta hakea, keksin "diagnoosit" kun ei muuten näytä saavan ????

HippuTAR
[QUOTE="a p";29686192]Aika sairasta, jos kuvittelet että erityislapsille ollaan kateellisia. Niin kuin sanoin, jos löydän vielä järjestöjä joiden kautta hakea, keksin "diagnoosit" kun ei muuten näytä saavan ????[/QUOTE]

Tosta sun kommentista sai kylläkin sen kuvan että sun mielestä ne diagnoosit ei oo mitään, keksittyjä juttuja joita ei pitäisi huomioida.

Mun puolesta sopii keksiä niin paljo valheita ku tykkäät.

HippuTAR
[QUOTE="ella";29686207]kyllä se taloudellinen tilanne on se joka ratkaisee,ollaan oltu neljällä tuetulla lomalla nyt 8v sisään.[/QUOTE]

Toki tämä on varmaan tärkeä kriteeri, varsinkin jos hakijoita paljon. Miksipä sillon myöntää lomaa sellaisille joilla on varaa lomailla ominkin varoin, vaikka oliskin sosiaalisia ja terveydellisiä syitä.

Taloudelliset seikat painaa, meillä 2 erityislasta (niillä diagnooseilla ;) , toinen luokitellaan vaikeavammaiseksi kelassa), +2 tavislasta(nuoremmat), mies lto ja minä silloin omaishoitaja 300e/kk.Päästiin joka toinen vuosi tuetulle.
Mutta nykyään on vissiin vähemmän järjestöjä ja lomia, vaikeampi päästä, koska viimeksi kun haettiin (2011) ei päästy vaikka haettiin viimeistä yhteistä lomaa kuolevan äitini kanssa. Tosin äiti ehti kuollakin ennen haettua lomaa, mutta olisi se tullut tarpeeseen meille muillekin sen 10 kk hoitamisen jälkeen.
Nykyään ollaan molemmat töissä, en ole hakenut kun olen ajatellut ettei päästä, voishan tuota tietysti kokeillakin?

hihu
Ainakin pari (melko pienelle vammaryhmälle) suunnattua tuettua lomaa tiedän perutun koska hakijoita ei ole ollut riittävästi (enemmänkin niitä toki voi olla joista en tiedä).

"friday"
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;29686239:
Nykyään ollaan molemmat töissä, en ole hakenut kun olen ajatellut ettei päästä, voishan tuota tietysti kokeillakin?
Meillä loppu tuetut lomat siihen kun molemmat on töissä.

Olen ymmärtänyt niin, että ensin katsotaan tulot ja vaste sen jälkeen niitä muita perusteita. Ainakin sen käsityksen sain, kun meidän perheessä soiteltiin ja oltiin yhteydessä tuonne.
Hakemus oli muistaakseni vapaa eli suosii hieman niitä (valitettavasti) joilla pysyy kynä hyvin kädessä.

Lomat oli tosi mukavia, koska tutustui hyvin monenlaisiin ihmisiin. Porukka ei ollut niin "tasaista" kuin jossakin muissa lomanviettopaikoissa on ollut. Mukaan mahtui myös varsin kovia kokeneita perheitä.

vieras..
Laskitko tohon bensakulutkin mukaan,vai miten noin kallis omavastuu?
Ei ollu bensakuluja tms mukana vaan tuon suuruinen lasku tuli sieltä järjestöltä.
Ei varmaan muuta syytä kuin että vanhimmat jo 14 ja 15 v ja nuorinkin jo eskarissa. Eli kertyy noita omavastuita ihan erilain kuin jos on alle kouluikäisiä. Itestä taas tuntuu että just noille isommille ois ollu niin hyvä päästä johonkin ihan irti kaikesta, kuten itellekin.

"a p"
[QUOTE="ella";29686207]kyllä se taloudellinen tilanne on se joka ratkaisee,ollaan oltu neljällä tuetulla lomalla nyt 8v sisään.[/QUOTE]

Kuinkahan pienet tulotkin pitää olla? Pitääpä vielä niistäkin pienentää :p Mitä kaikkia järjestöjä on, kun kaikki tuntuu menevän hyvinvointilomien kautta?

lapsia ja aikuisia
Olen kerran hakenut ja hain muistaakseni 5 paikkaan ja päästiin kahteen ekaan paikkaan, siis tietysti peruttiin toi toiseksi paras ja yhteen vaan mentiin.
Mä perustelin sen lapsimäärällä (4) rakennettiin just talo, itse hoitovapaalla, mies vuorotyössä yms.

Ei siis mitään nyyhkytarinaan mutta niin kun asiat ovat. Ei oltu siis mitenkään edes rutiköyhiä, kun kerta just rakennettiin, mutta olihan se rankkaa.

Sen jälkeen ei ole ollut tarvettakaan tuetulle lomalle, itse on lomat maksettu ja muistaakseni niihin pääseekin parhaiten ne jotka ei oo ennen ollut eikä jokavuosi voi edes hakea.

lapsia ja aikuisia lisäys
Olen kerran hakenut ja hain muistaakseni 5 paikkaan ja päästiin kahteen ekaan paikkaan, siis tietysti peruttiin toi toiseksi paras ja yhteen vaan mentiin.
Mä perustelin sen lapsimäärällä (4) rakennettiin just talo, itse hoitovapaalla, mies vuorotyössä yms.

Ei siis mitään nyyhkytarinaan mutta niin kun asiat ovat. Ei oltu siis mitenkään edes rutiköyhiä, kun kerta just rakennettiin, mutta olihan se rankkaa.

Sen jälkeen ei ole ollut tarvettakaan tuetulle lomalle, itse on lomat maksettu ja muistaakseni niihin pääseekin parhaiten ne jotka ei oo ennen ollut eikä jokavuosi voi edes hakea.
siksi siis haettiin kans moneen paikkaan että päästäis edes johonkin, mutta päästiin sinne mikä oli meidän ykkönen (kalajoki)

"haku"
Hae vähemmän suositulla viikolla ja tavis perhelomalle. Suosituimmille viikoilla ei pääse millään, mutta vähemmän suosituille ja ei niin haluttuihin kohteisiin kyllä pääsee. Eli älä ole ronkeli.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
HippuTAR
[QUOTE="a p";29686635]Kuinkahan pienet tulotkin pitää olla? Pitääpä vielä niistäkin pienentää :p Mitä kaikkia järjestöjä on, kun kaikki tuntuu menevän hyvinvointilomien kautta?[/QUOTE]

Mä tos aattelin jotta taisin reagoida turhan ärhäkkäästi ja ajattelin että voisin oikeesti auttaa etsimään niitä lomia ja kenties oisin osannu neuvoa hakemuksen täyttämisessäkin ja muutenkin. Mutta tämän kommentin jälkeen ei huvita.

Jos joku haluaa multa neuvoja/apua niin voipi laittaa yksityisviestiä.
Tässä julkisesti ei taida kannattaa noita jaella ettei kaikki jotka aikoo huijata saa niistä vinkkejä.

hihu
Ja tosiaan ammattiliittojen ja erilaisten sairausjärjestöjen kautta varmaan pääsee helpommin, mutta se tietysti vaatii niihin kuulumisen.
Järjestöjen jäsenyyttä ei aina vaadita esim. vamma-/sairausryhmien kohdalla, epäilen että jäsenyys tietoja edes kysytään/varmistetaan liitoista MTLH - J Tietoa noista lomista ja niiden hakuajoita yms. saa toki parhaiten ehkä kuulumalla potilasjärjestöön/-yhdistykseen. Ammattiliittojen kohdalla tilanne voi olla toinen (en osaa sanoa).

"a p"
[QUOTE="haku";29686733]Hae vähemmän suositulla viikolla ja tavis perhelomalle. Suosituimmille viikoilla ei pääse millään, mutta vähemmän suosituille ja ei niin haluttuihin kohteisiin kyllä pääsee. Eli älä ole ronkeli.[/QUOTE]

Niin kuin sanoin, olen laittanut sinne että olen valmis ottamaan minkä paikan tahansa.

Iin
Ollaan oltu kolmesti. Omavastuu 200€/viikko. Juuri hiihtolomalla oltiin, voisi sanoa, että kaikki perheet, joita siellä oli, oli oikeasti isoja. Meille on tulossa kuudes lapsi ja oltiin ihan tavallisen kokoinen perhe, siellä oli siis 10-lapsisia perheitäkin. Pienemmillä perheillä oli yksi yhteinen tekijä, kaikista kolmesta pikkuperheestä oli toinen vanhempi kuollut.

Meillä ei ole suuria ongelmia, yhdellä lapsista diagnosoitu ihotauti. Tavalliset tulot, rakennetaan juuri uutta taloa. Uskon, että perheen koko vaikuttaa, on ihan eri asia lomailla yhden tai kahden myksun kanssa kuin viiden tai kymmenen. Lomajärjestö laskee paljonko perheellä on hlöä kohden rahaa käytössä, jos lapsia on kaksi, sitä on miltei pakosti enemmän kuin kymmenlspsisessa perheessä.

HippuTAR
[QUOTE="a p";29687812]Toki saisi liiton kautta. 600 euroa 5 vrk+polttoaineet. Ei puhettakaan, että olisi varaa. Ja olen kyllä jo aika hyvin selvillä siitä, mitä kannattaa hakemukseen laittaa. En siis tarvitse apuasi :D[/QUOTE]

No sehän on sitte hyvä.

Tosin jos aiot huijata (niinkuin ilmeisesti aiot) niin toivon ettet lomaa saa. Jos ruvetaan nois hakemuksis huijaamaan niin kohta niihin vaaditaan tulo- ja lääkärintodistukset. Tai lopetetaan koko lomat. Mutta sehän ei tietenkään sua haittaa, muista kun ei oo väliä. Ja jos sä et saa niin muutkaan ei sais saada...

Näi keskusteluis on muuten aina se piirre että joku joka ei ole lomaa saanut alkaa mollata loman saaneita ja väheksyä heidän tilannettaan. Aivan niinku ne loman saaneet ois syypäitä toisten saamattomuuteen.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
"a p"
Ollaan oltu kolmesti. Omavastuu 200€/viikko. Juuri hiihtolomalla oltiin, voisi sanoa, että kaikki perheet, joita siellä oli, oli oikeasti isoja. Meille on tulossa kuudes lapsi ja oltiin ihan tavallisen kokoinen perhe, siellä oli siis 10-lapsisia perheitäkin. Pienemmillä perheillä oli yksi yhteinen tekijä, kaikista kolmesta pikkuperheestä oli toinen vanhempi kuollut.

Meillä ei ole suuria ongelmia, yhdellä lapsista diagnosoitu ihotauti. Tavalliset tulot, rakennetaan juuri uutta taloa. Uskon, että perheen koko vaikuttaa, on ihan eri asia lomailla yhden tai kahden myksun kanssa kuin viiden tai kymmenen. Lomajärjestö laskee paljonko perheellä on hlöä kohden rahaa käytössä, jos lapsia on kaksi, sitä on miltei pakosti enemmän kuin kymmenlspsisessa perheessä.
Minusta nyt vaan on väärin, että sellaisille jotka voisi itse maksaa lomansa, myönnetään tuettuja lomia, kun niihin jo nyt on valtavasti hakijoita. Ja jos nykypäivänä on varaa rakentaa talo, vieläpä suurperheen kanssa niin silloin ei ole oikea perhe puoli-ilmaiseen lomaan.

Yhteistyössä