Että mä inhoan noita eskarista ja koulusta tulevia nalleja ym.jotka matkaa perheen mukana viikon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="voiei";29658826]No haloo! Luomubrunssi on tosi jees, taidanpa värkätä viikonlopuksi meille luomubrunssin.
Nyt alkaa kyllä tulla tunne että sulla on jotenkin kamalan huono itsetunto, kun otat joka kommentin itseesi etkä usko että ihan tavallinen, lapsen tekemä kelpaa.[/QUOTE]

Ja oi, heti kun sanottiin jostain niin kuittaukseksi tuli henkilökohtainen loukkaus siitä että minussa on joku vajavaisuus sen takia että olen jotain mieltä asiasta.

Hienoa, näin asioista keskustellaan. :)

Viimeksi muokattu:
Ja oi, heti kun sanottiin jostain niin kuittaukseksi tuli henkilökohtainen loukkaus siitä että minussa on joku vajavaisuus sen takia että olen jotain mieltä asiasta.

Enpä sitä loukkaukseksi tarkoittanut, oli vain vaikutelma mikä tuli, kun tämä tuntuu sinulle erityisesti olevan tosi vaikeaa. Mutta unohdapa se tosiaan, ei olisi pitänyt sanoa. Anteeksi.

Te ketkä sanoitte ettei kaikki lapset tykkää esiintymisestä ja se pitäis heille sallia. Ainakin sillon ku ite oon ollu peruskoulussa esiintyminen oli pakollista. Varmaan on vieläkin ainaki jossain mittakaavassa esimerkiks esitelmää pitäessä. Lepposalla esityksen aiheella voi helpottaa sitä pelkoo ja kokemuksen myötä esiintyminen ei välttämättä enää pelota niin paljon.

Ja jos itsetunnossani on näiden mielipiteitteni perusteella jotain vikaa niin sitä on varmasti sitten muillakin tässä ketjussa samaa mieltä olevilla.

Näen kyllä että ihmiset ovat hyvin erilaisia.

Joskus joutuu tekemään asioita joista ei pidä lastensa takia. Mua ei tippaakaan kiinnosta puolituntemattomien mammojen kanssa seistä luisteluradan laidalla juttelemassa mukavia mutta seison silti koska lapset tykkää luistella.

Minä olen viimeiset 10v seissyt kentän laidalla tyttären ratsastusharrasteen vuoksi. Alussa juossut ponin vieressäkin, kun tarvitsi taluttajan :) ja nyt, kun 4v ollut oma niin kyllähän tuohon on tuhansia tunteja meiltä vanhemmiltakin uponnut. Mieheni, hevospelkuri, on kortensa kekoon kantanut myös urheasti.

Eihän tuo nyt aina ole meikäläiselle nautinto ollut, mutta lapselle on. Ja nyt haikeudelle mietin jo, että mitä sitten, kun tämä lähivuosina loppuu. Toissailtana tyttö sanoikin, että hän on niin iloinen siitä, kun olen ollut hänen kanssaan tuolla harrasteessa, kisareissuilla ym.

Minua oikeastaan harmittaa, ettei tuollaista nalle-juttua ollut tytön aikana. Mitään haittaa en siinä olisi nähnyt. Eiköhän tuokin osaltaan vaan ruoki mielikuvitusta, lapsellakin.

[QUOTE="Hömelö";29658848]Te ketkä sanoitte ettei kaikki lapset tykkää esiintymisestä ja se pitäis heille sallia. Ainakin sillon ku ite oon ollu peruskoulussa esiintyminen oli pakollista. Varmaan on vieläkin ainaki jossain mittakaavassa esimerkiks esitelmää pitäessä. Lepposalla esityksen aiheella voi helpottaa sitä pelkoo ja kokemuksen myötä esiintyminen ei välttämättä enää pelota niin paljon.[/QUOTE]

Onhan se pakollista, mutta pitää myös hyväksyä että kaikki eivät pidä esiintymisestä, eikä tarvitsekaan.

• Tykkää
Reactions: Lispetti ja Phoebsi
Ja jos itsetunnossani on näiden mielipiteitteni perusteella jotain vikaa niin sitä on varmasti sitten muillakin tässä ketjussa samaa mieltä olevilla.
En ole huomannut, että kukaan muu olisi kirjoittanut, että muut haukkuvat selän takana jos ei ole valokuvia, on puuväreillä tehty, ja on lapsen itse tekemä eikä ole juostu hienoissa paikoissa. Mutta varmasti on jollakin muullakin huono itsetunto.

Miten minä nyt jäin miettimään niitä lapsia, joiden kotona ei vähempää voisi vanhempia nallet kiinnostaa. Tiedän, että aina ei voida ottaa kaikkia huomioon. Ehkä nämä on olleet käytössä luokissa, joissa suurin piirtein ollaan tasavertaisi keskenään?

[QUOTE="Hömelö";29658848]Te ketkä sanoitte ettei kaikki lapset tykkää esiintymisestä ja se pitäis heille sallia. Ainakin sillon ku ite oon ollu peruskoulussa esiintyminen oli pakollista. Varmaan on vieläkin ainaki jossain mittakaavassa esimerkiks esitelmää pitäessä. Lepposalla esityksen aiheella voi helpottaa sitä pelkoo ja kokemuksen myötä esiintyminen ei välttämättä enää pelota niin paljon.[/QUOTE]
Niinpä, esiintymisjännityshän vähenee just kokemuksen karttuessa. Mun mielestä ei ole hyväksyttävää, että jo alakoulussa päätetään että joku ei vaan tykkää siitä, ja sitten sitä ei harjoitella.

Lavastamisella tarkoitan sitä että sanotaan sählypelin jälkeen pukkarissa että istupas nyt siihen mailan ja nallen kanssa (ja joukkuetoverit tietty mukaan kuvaan myös) niin otan valokuvan että kaikki näkee että nalle on ollut mukana sählypelissä.

Huono sanavalinta minulta jos se toi mieleesi kulissit. Mutta siis tarkoitin sitä ylimääräistä sähellystä kamera kädessä mitä normaalisti, ainakaan meillä, ei ole.

Sitä nalleako ei siis saa mitenkään ujutettua mukaan esim. siihen sählypeliin, noin vain luontevasti, ilman mitään erikseen suoritettavaa paikalleenistuttamista tai järjestettyä tilannetta?

• Tykkää
Reactions: Owl
Näen kyllä että ihmiset ovat hyvin erilaisia.

Joskus joutuu tekemään asioita joista ei pidä lastensa takia. Mua ei tippaakaan kiinnosta puolituntemattomien mammojen kanssa seistä luisteluradan laidalla juttelemassa mukavia mutta seison silti koska lapset tykkää luistella.

Se on mielenkiintoista että tässä hyvin selkeästi oletetaan että jos ei tykkää jostain jutusta mitä joutuu (joku nostaa nyt karvat tästäkin pystyyn mutta kyllä se lasten kanssa välillä on "joutumistakin") lasten kanssa tekemään (ja kehtaa sanoa sen ääneen) niin silloin ei lasten kanssa tehdä mitään muutakaan. Mistä tämä luulo?

Ensimmäisessä kappaleessa puhuin juuri vanhemmista, mutta huonosti sen muotoilin :ashamed:

Mua ihan oikeesti suorastaan harmittaa välillä kuunnella noiden lasten juttuja. Ne jutut on niin selkeesti suoraan vanhempien suusta.
"Tuolla menee se Ville. Tiesitkö että ne asuu vuokrakämpässä, vähän noloo!!!!"
"Niillä ei ole edes uutta autoa!!!" :O

Tuntuu olevan ajankohtaisia ja tärkeitä asioita joissain perheissä miettiä miten naapureiden varallisuustaso eroaa omasta ja tätä kautta sitten vielä määräytyy ihmisen arvokin. Good job, indeed!
Vanhemmat voisivat pitää turpansa kiinni jos eivät keksi mitään järkevää sanottavaa.:rolleyes:

[QUOTE="voiei";29658883]Niinpä, esiintymisjännityshän vähenee just kokemuksen karttuessa. Mun mielestä ei ole hyväksyttävää, että jo alakoulussa päätetään että joku ei vaan tykkää siitä, ja sitten sitä ei harjoitella.[/QUOTE]

Kun vaan me aikuiset otettaisiin vähän hellempi ote näihin tavallisiin asioihin kuten esiintymisjännitys.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Miten minä nyt jäin miettimään niitä lapsia, joiden kotona ei vähempää voisi vanhempia nallet kiinnostaa. Tiedän, että aina ei voida ottaa kaikkia huomioon. Ehkä nämä on olleet käytössä luokissa, joissa suurin piirtein ollaan tasavertaisi keskenään?

Mua vähän tämä myös mietitytti. Esim. alkoholistivanhempien lapset. Eräs entinen luokkakaverinikin kertoili miten lapsena kuunteli surullisena kun muita huudettiin syömään tai saunaa, mutta hän oli yksin kotona, eikä kukaan katsonut perään.

Toisilla on tosi kurjasti kun vanhemmat ei oikeasti välitä tai panosta yhtään. Mutta sitten tosaalta mietin, ettei päiväkodeissa ja kouluissa kai tuonkaan mukaan voi mennä.

[QUOTE="voiei";29658883]Niinpä, esiintymisjännityshän vähenee just kokemuksen karttuessa. Mun mielestä ei ole hyväksyttävää, että jo alakoulussa päätetään että joku ei vaan tykkää siitä, ja sitten sitä ei harjoitella.[/QUOTE]

Totta, siitä pakkoesiintymisestä ei tosiaankaan pitäisi luopua, vaan keksiä keinoja jolla helpottaa sitä niiden osalta jotka pelkäävät sitä paljon. Ettei se pelko kasvaisi ahdistukseksi. Eli hitaampi tahti esiintymisharjoittelussa ja paljon lisää esiintymistä lapsille.

• Tykkää

Miksi kaikkien pitäisi oppia esiintymään?

[QUOTE="voiei";29658876]En ole huomannut, että kukaan muu olisi kirjoittanut, että muut haukkuvat selän takana jos ei ole valokuvia, on puuväreillä tehty, ja on lapsen itse tekemä eikä ole juostu hienoissa paikoissa. Mutta varmasti on jollakin muullakin huono itsetunto.[/QUOTE]

Kurkkaapa vaikka tuota sinulle kirjoittamaani kommenttia siitä kuinka heti lähdettiin täälläkin arvostelemaan nallen tekemisiä. Siitä on muutama tykännyt, eli ollut samaa mieltä. Myöskin Phoebsi kirjoitti tästä että arvostelua varmasti esiintyy...

Sitä nalleako ei siis saa mitenkään ujutettua mukaan esim. siihen sählypeliin, noin vain luontevasti, ilman mitään erikseen suoritettavaa paikalleenistuttamista tai järjestettyä tilannetta?

Vinkkinä: kuvatkaa nallea takaapäin istumassa ja katselemassa niitä puuhia, mitä ne onkaan. Sählypeliä katsomosta, keinussa istumassa katsomassa leikkiviin lapsiin päin, tai sitten vaikka uimahallin pukukaapissa kassin päällä, vaikka joku minikirja kädessä (odottaa, että muut käy uimassa).

Minun mielikuvitus alkaa kyllä laukata tämän suhteen, mutta en katso että kaikkien muidenkin pitäisi.

Mä en näe ongelmaa, jos opettaja muistaa kehua yhtä paljon sitä viikon repussa viettänyttä nallea kuin maailmalla reissannuttakin. Näin lapsi ei koe, että hänen nallensa olisi pitänyt sen enempää tehdäkään. Mä voin hyvin kuvitella, että mun ekaluokkalaiseni olisi aikoinaan tullut innosta puhisten nalle repussaan ja kertonut, että nallen pitää nyt sitten päästä Linnanmäelle, mökille, laivaristeilylle, kauppaan, sairaalaan, konserttiin sekä elokuviin ja kaikki vieläpä tällä samaisella viikolla :laugh: Ja tämä siis vain siksi, että sellaisissa paikoissahan nalle olisi muiden oppilaiden kanssa reissannut. Ja kun mä olisin epäuskoisena sanonut, että ei ole voinut opettaja noin sanoa, niin tyttö olisi tinkannut vaikka maailman tappiin, että on se sanonut :D

• Tykkää
Miksi kaikkien pitäisi oppia esiintymään?

Pitää oppia sen verran että pystyy suoriutumaan siitä kohtalaisesti. Koska sitä esiintymistä on vain pakko tehdä elämässä, niin kouluelämässä kuin työelämässä. Ja se helpottaa elämää ihan julmetusti, jos siihen saa edes totuttauduttua jo lapsena.

Ei jokaisen tarvitse olla siinä hyvä tai paras, kunhan selviytyy siitä.

Varmasti jotkut siihen pystyvätkin. Meillä ei kuljeta kamera kädessä joka paikassa joten ei voi olettaa että luontevasti tuosta noin vain nappaisin ohimennen valokuvan josta käy kaikki tarpeellinen ilmi. En omaa sellaista silmää. Kuva pelkästä sählymatsista ei kerro mielestäni tarpeeksi. Kuva pelkästä nallesta ei sekään kerro tarpeeksi. Kuva nallesta ja sählynpelaajasta joukkuetovereineen mielestäni kertoo. Mutta koska en voi mennä sotkemaan peliä saadakseni kuvan nallen kanssa niin joudun odottamaan että peli on pelattu saadakseni sen kuvan.

Ja ei tarvitse ottaa mitään paineita printtailuista, kuvan piirtäminen tai tarrojen laitto ajaa ihan saman. Sehän on huomattavasti luovempaa ja ympäristöystävällisempää.:xmas:

Ken guru:lle, älä ota mitään paineita! Mä kyllä ymmärrän sua. Mulla on vähän samankaltaisesti taipuva mieli, että pitäis olla niin perfecto etc.

Olen vähän niin kuin pakottanut itseäni antamaan lapsille vapaat kädet. Kokeile sinäkin. Anna lasten itse piirtää vaikka ne kuvat tai liimailla aiheeseen liittyviä tarroja/lehtileikkeitä etc.:D Ei se oo niin justiinsa!=)

No just näin. Paitsi että mä en oo ite mikään perfektionisti, ja mulle on aivan sama onko meidän kuvissa riittävästi glitteriä - lapset saa tehä aivan vapaasti niinku ite haluaa :)

Ken guru, täällähän nimeen omaan jotku sanoi, etteivät aio tuommoseen tehtävään ryhtyä ollenkaan. Siihen viittasin sillä että joskus vanhempi joutuu tekemään semmosia asioita mistä ite ei tykkää.

[QUOTE="Jenis";29658943]No just näin. Paitsi että mä en oo ite mikään perfektionisti, ja mulle on aivan sama onko meidän kuvissa riittävästi glitteriä - lapset saa tehä aivan vapaasti niinku ite haluaa :)[/QUOTE]

Mä otan saman linjan kyllä. Itseasiassa, lapset saavat itse ottaa valokuvansakin nallestaan, vaikka se hieman hidastaakin hetkeksi meidän arkea.

Yhteistyössä