Millä korvata leipä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stayeyasye
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

stayeyasye

Vieras
Tuosta toisesta keskustelusta inspiroituneena kyselen, että millä korvata leipä?
Haluaisin syödä reilusti vähemmän leipää, sitä menee aamu/iltapalaksi päivittäin. Tavoite olisi kerta-pari viikkoon. Olen joskus karpannutkin ja eniten tuli leipää ikävä.

Tässä jo hylättyjä vaihtoehtoja:

- puuro: siitä tulee vaan nopeasti nälkä, en tykkää, eikä vatsakaan tykkää
- jogurtit ja vastaavat: ne on niin nestemäisiä että eivät selätä kaikkea nälkää, leivän täyttävä fiilis jää puuttumaan
- smoothiet, mehut ja vastaavat: katso edellinen
- myslit, murot: jos löytyy sokeritonta niin ihan hyvä vaihtoehto, mutta on leipä silti parempi
- karjalanpiirakka: no täähän on leipä
- munakas: no tästä tulee kyllä täyttävä olo, mutta kun ei ehtisi joka aamu munakasta tekemään, ja keitetyistä munista taas ei tule yhtä täyttävä fiilis - ja tämän lisäksi olen hieman allerginen kananmunalle

Ajatuksia?

Osta apteekista Guarem-rakeita, jotka tasaavat verensokeria ja Visiblin-rakeita, jotka täyttävät vatsaa ja opettele tulemaan toimeen nälän hallinnan kanssa. Ei se elämä niin mene, että sun maha olis koko ajan täyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja mä....;29655761:
Osta apteekista Guarem-rakeita, jotka tasaavat verensokeria ja Visiblin-rakeita, jotka täyttävät vatsaa ja opettele tulemaan toimeen nälän hallinnan kanssa. Ei se elämä niin mene, että sun maha olis koko ajan täyttä.

Höh, no ei tietenkään tarvitse mahan olla aina täynnä. Teen fyysisesti ja henkisesti raskasta duunia ja on tosia tärkeää, että aamiaisella jaksaa pitkälle, koska monesti lounas on vasta klo 14-15 välillä. Ja illalla taas on kurja etsiä unta nälkäisenä.

Smoothieta mä suosittelisin, mutta rahkaan tehtynä (proteiini pitää nälkää) ja sekaan voi heittää kaurahiutaleita/leseitä/mantelilastuja, jotka tuo kuitua=pitää nälkää.

Mä vaihdoin kolmisen vuotta sitten leivät puuroon ja rahkaan. Varsinkin jos syö jonkun tuhdimman rahkan vaikka mehukeiton kanssa, niin nälkä pysyy loitolla aikas pitkään.

Rahka, marjat ja pähkinät. Mun mielestä kaurapuuro pitää ihan hyvin nälkää. Itse lisään siihen Bonne omenasosetta (sis. vain omenaa) ja voisilmän. Näitä soseita on myös muitakin esim. persikka ja mansikka. Puuron joukkoon voi laittaa myös ihan marjoja ja raejuustoa. Aamupalalla voi syö banaania tai hedelmäsalaattia, tuorepuuroa (katso netistä erilaisia ohjeita)

Mikä olis hyvä vaihtoehto rahkalle, jolla ois yhtä täyttävä ominaisuus? Ongelma on mulla se, että en voi sietää rahkaa.

Pahoittelen ku kyselen tässä ketjussa..

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Alkuperäinen kirjoittaja hipsterström;29655801:
Mikä olis hyvä vaihtoehto rahkalle, jolla ois yhtä täyttävä ominaisuus? Ongelma on mulla se, että en voi sietää rahkaa.

Pahoittelen ku kyselen tässä ketjussa..

No, tuossa turkkilaisessa/kreikkalaisessa jugussa on 4gr/100gr proteiinia, ei ihan vedä vertoja rahkan 9,8/100lle. Jogurtissa taas on 10% rasvaa vrt rahka 0,4%.

Mulla leivän korvaa turkkilainen jogurtti, johon sekoitan pellavansiemenrouhetta ja mustikoita. Välillä pellavansiemenen tilalla on speltti-kuitulisää. Kuitulisän pointtina on siis myös täyttävyyden lisääminen. Kyllä mulla pysyy tuolla nälkä poissa pitkään. Ja turkkilaista rasvaista jogurttia, ei mitään rasvattomia litkuja. Itse en voi terveydellisistä syistä syödä viljoja, sokeria enkä tärkkelystä.

Pähkinöitä ja siemeniä, rahkaa (tai kreik/turk. jugurttia, mutta ne suljit pois) sekä marjoja/banaania/omppuhilloa. Mahdollisesti pieni liru juoksevaa hunajaa tai vaahterasiirappia.
Ei juoksevaa hunajaa koska se on lämpö käsiteltyyn eikä luonnollista siis.

Olen lopettanut käytännössä pehmoleivän syönnin, ennen söin kylläkin moniviljatuotteita, kuitunäkkäriä otan joskus ja ruuan kanssa hapankorppua. Joskus myös niitä rukiista ohutleipiä. Leiville levitettä, jossa on voita, luomu-neitsytöljyä oliivista ja kookoksesta, mukana myös supersiemeniä nokkosesta. Levittyy hyvin suoraan jääkaapista otettuna

Mulla leivän korvaa turkkilainen jogurtti, johon sekoitan pellavansiemenrouhetta ja mustikoita. Välillä pellavansiemenen tilalla on speltti-kuitulisää. Kuitulisän pointtina on siis myös täyttävyyden lisääminen. Kyllä mulla pysyy tuolla nälkä poissa pitkään. Ja turkkilaista rasvaista jogurttia, ei mitään rasvattomia litkuja. Itse en voi terveydellisistä syistä syödä viljoja, sokeria enkä tärkkelystä.
kokeile luomutahinia niihin.

Ei juoksevaa hunajaa koska se on lämpö käsiteltyyn eikä luonnollista siis.

Olen lopettanut käytännössä pehmoleivän syönnin, ennen söin kylläkin moniviljatuotteita, kuitunäkkäriä otan joskus ja ruuan kanssa hapankorppua. Joskus myös niitä rukiista ohutleipiä. Leiville levitettä, jossa on voita, luomu-neitsytöljyä oliivista ja kookoksesta, mukana myös supersiemeniä nokkosesta. Levittyy hyvin suoraan jääkaapista otettuna
Pannari tai vohveli mantelijauheella on hyvä

Yhteistyössä