Miten 4-5 henkinen perhe voi tulla toimeen jos nettotulot vaan 2000€/kk?

• Viestiketjun aloittaja "huh"
  • Ensimmäinen viesti
turie
No ei sillä oikeen tulekkaan. Meidän tulot on tuota luokkaa, koska olen itse kotihoidontuella. Ei ole muuta vaihtoehtoa kun palata pian töihin, vaikka kotona suunnittelin olla pidempään. Meillä on asuntolainaa ja kaksi autoa. Tietysti jos niistä nipistäisi niin tulisi toimeen jotenkin, mutta itse en voisi kodista tai autosta luopua.

Valtava kiitos valtiolle tuosta 230e tuesta kuukausittain, jonka saan kotona ollessani! Tulee varmasti todella halvaksi kaikille lastenhoito ja sairasajan palkat kun lapset sairastaa jne. kun olen töissä.

Pärjätään, meillä on tällä hetkellä tulot aikalailla sen 2000e kuussa, neljä henkilöä taloudessa. Asutaan vuokralla. Ei tässä nyt hirveesti mitään lomareissuja tehdä eikä ostella usein isoja ostoksia mutta kyllä sitä elää ja ruoasta ei oo puute ollut. En kuitenkaan nauti tästä, onhan tää vähän kituutusta, vähän kun materialisti olen. Ylimääräiset menot on vaan laitettava minimiin.

Onneks ei enää kauan tartte elää näin pienillä tuloilla, töitä näkyvissä :)

"..."
Pärjäämme. 5ihmistä ja koira. Autokin on. Siihen menee kyllä paljon rahaa,mutta yritän pitää siitä kynsin hampain kiinni.
Vuokraan menee 800e/kk,ruokaan n.550e. Joskus jää jotain jopa säästöön. Näillä mennään. Ruoka on ainoa mistä voimme säästää.

"meh"
No ei sillä oikeen tulekkaan. Meidän tulot on tuota luokkaa, koska olen itse kotihoidontuella. Ei ole muuta vaihtoehtoa kun palata pian töihin, vaikka kotona suunnittelin olla pidempään. Meillä on asuntolainaa ja kaksi autoa. Tietysti jos niistä nipistäisi niin tulisi toimeen jotenkin, mutta itse en voisi kodista tai autosta luopua.

Valtava kiitos valtiolle tuosta 230e tuesta kuukausittain, jonka saan kotona ollessani! Tulee varmasti todella halvaksi kaikille lastenhoito ja sairasajan palkat kun lapset sairastaa jne. kun olen töissä.
Mistäs sitä tietää, kuinka paljon ne lapset sairastaa? Mulla aloitti kuopus hoidossa syyskuussa 2012 (oli silloin 2vuotias) ja hänen lisäksi on mulla vielä kaksi alta 10v lasta. Tähän astiin, eli 1,5v aikana olen lasten sairastelujen takia ollut poissa 3-4 pv.... Mies korkeintaan saman verra.

Mutta itse aiheseen: kyllä se tietysti riippuu menoista. Meidän 5henkinen perhe kuluttaa kuukaudessa n. 3500e, joten me emme sillä rahalla toimeen tultaisi.

"minävain"
Meillä viisihenkinen perhe, asutaan omakotitalossa. Minä hoitovapaalla ja mies töissä. Tulot nyt 3800€. Ja tuolla summalla pärjätään, ihan ok:sti. Jos meidän tulot olisi vain 2000€, niin tiukkaa olisi.. Ja luultavasti olisin töihin palannut! Meillä molemmilla autot ja lapset jos sairastuvat niin yksityiselle viedään!

"vieraana"
Meillä tulot on enemmän mutta tuo noin 2000 on se mitä kuukausittain käytetään ja loput menee säästöön. Kulut päivähoitomaksu 502euroa, bussilippu 63euroa, ruoka + hygienia 800 euroa. Asuminen maksaa n. 300e/kk (sähkö, vesi, kiinteistövero) kun asuntolainaa ei enää ole. Loppu tuohon 2000 euroon on vaatteita ja muita kuukausittain vaihtelevia kuluja.

Kumpikin vanhemmista säästää noin 1000e/kk.

Meillä
Meillä 5-henkisellä perheellä kulut ehkä vähän enemmän. Asuntolainaa ei enää ole. Toki pystyisi kiristämään kuluja, sillä ostamme ruokaa paljon hintaa katsomatta ja käydään ravintoloissa 1-3 kertaa viikossa. Jumiutuminen aika paljon kulutetaan 'turhaan', esim. elokuviin, baareihin, vaatteisiin, harrastuksiin, matkusteluun, ym

Yhteistyössä