Verenpaine koholla, ei kai heti lääkkeitä? Kokemuksia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja herätyksen saanut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos nuorella ihmisellä alapaine on sadan korvilla niin huh huh :O
elämäntapavalinnoilla pystyy jonkin verran vaikuttamaan (ei tupakkaa, ei alkoholia, ei kovia rasvoja, ei runsasta suolaa, paljon liikuntaa ja kasviksia ja rentouttavaa harrastamista) mutta kaikilla sekään ei riitä.
Itse menisin kipinkapin lääkäriin jos mun alapaine olis noissa lukemissa.

Jos nuorella ihmisellä alapaine on sadan korvilla niin huh huh :O
elämäntapavalinnoilla pystyy jonkin verran vaikuttamaan (ei tupakkaa, ei alkoholia, ei kovia rasvoja, ei runsasta suolaa, paljon liikuntaa ja kasviksia ja rentouttavaa harrastamista) mutta kaikilla sekään ei riitä.
Itse menisin kipinkapin lääkäriin jos mun alapaine olis noissa lukemissa.

Saatko sä jotain kiksejä tästä muiden ihmisten pelottelusta? Ap:n alapaine on vasta lievästi kohonnut. Toki asia pitää muuttaa, lääkkeillä tai elämäntapamuutoksilla, mutta ei tässä mikään hengenhätä ole.

[QUOTE="vieras";28662337]Saatko sä jotain kiksejä tästä muiden ihmisten pelottelusta? Ap:n alapaine on vasta lievästi kohonnut. Toki asia pitää muuttaa, lääkkeillä tai elämäntapamuutoksilla, mutta ei tässä mikään hengenhätä ole.[/QUOTE]

Kyllä alapaine yli 100 on naisilla jo kohtalaisesti tai huomattavasti kohonnut, ei suinkaan lievästi.

Mutta tosiaan ap, älä stressaa, sekin saattaa kohottaa verenpainetta, eikä kohonnut verenpaine siis itsessään ole hengenvaarallista, vaan jatkuvasti koholla oleva verenpaine voi sitten johtaa suonten kovettumiseen jne. Saat varmasti asiat kuntoon, tsemppiä!

Kyllä alapaine yli 100 on naisilla jo kohtalaisesti tai huomattavasti kohonnut, ei suinkaan lievästi.

Mutta tosiaan ap, älä stressaa, sekin saattaa kohottaa verenpainetta, eikä kohonnut verenpaine siis itsessään ole hengenvaarallista, vaan jatkuvasti koholla oleva verenpaine voi sitten johtaa suonten kovettumiseen jne. Saat varmasti asiat kuntoon, tsemppiä!

Ja ap:lla se oli alle sata, jotain 95-99. Eli lievästi kohonnut.

[QUOTE="vieras";28662409]Ja ap:lla se oli alle sata, jotain 95-99. Eli lievästi kohonnut.[/QUOTE]

Näin hän kirjoitti "tällä viikolla mittauksessa alapaine oli jotain 102", eikö?

Mä itse kävin pari viikkoa sitten lääkärissä kohonneen verenpaineeni vuoksi. Lääkitystä en saanut, vaan sovittiin lääkärin kanssa juurikin noista lääkkeettömistä keinoista nyt aluksi. Kotimittaukset kannattaa tehdä niin, että mittaa ensin verenpaineen ja odottaa sen jälkeen ~5min ja mittaa uudelleen. Lääkärini mukaan tämä toinen mittaus on totuudenmukaisempi, koska itseltään pitäisi olla mitannut verenpainetta satoja kertoja, että siihen olisi muodostunut rutiini, jolloin sitä ei eka kerralla jännittäisi.

Kiitos viesteistänne ja vinkeistä! Lääkäriin olen menossa ja otan tämänkin asian puheeksi. Mittailen tässä nyt näitä paineita viikonlopun yli, että on sitten vähän tietoa antaa lääkärille. En minä lääkkeitä vastaan sinänsä ole, kyllä minä ne otan, jos lääkäri määrää, mutta sitä kai minä tässä kauhistelen että tässä iässä olen saanut itteni näin pilalle...

Äsken sain mittaustuloksen 133/93.

Mä itse kävin pari viikkoa sitten lääkärissä kohonneen verenpaineeni vuoksi. Lääkitystä en saanut, vaan sovittiin lääkärin kanssa juurikin noista lääkkeettömistä keinoista nyt aluksi. Kotimittaukset kannattaa tehdä niin, että mittaa ensin verenpaineen ja odottaa sen jälkeen ~5min ja mittaa uudelleen. Lääkärini mukaan tämä toinen mittaus on totuudenmukaisempi, koska itseltään pitäisi olla mitannut verenpainetta satoja kertoja, että siihen olisi muodostunut rutiini, jolloin sitä ei eka kerralla jännittäisi.

Minkälaiset paineet sulla on? Kiitos tuosta mittausohjeesta!

Mittaus muuten suoritetaan siten, että ensin istutaan aloillaan 15 minuuttia. Lääkärin luona vaikka istut odotustilassa, niin valkotakkisyndrooma nostaa paineita eli senkin vuoksi voi lääkärin tekemä mittaus olla erilainen kuin kotimittarilla
Toiseksi lääkärin mittari on kalibroitu ja kotimittari ei. Sen oman mittarin voi ottaa mukaan ja mitata molemmilla. Näin näet oman mittarisi antaman virhemarginaalin.

Mulla on ollut toista vuotta verenpaineet koholla, alapaine 93-112, lääkärin seurannassa olen. Viimeksi lääkäri sanoi, että tulitko tänne verenpainelääkkeitä hakemaan, johon totesin, että en. Sovittiin elämäntaparemontti, lisää liikuntaa, painoa alemmas ja syksyllä sit katotaan uudestaan, että tarvitaanko lääkkeitä vai ei. Enemmän terveydenhoitaja oli kauhuissaan noista lukemista kuin lääkäri.

En ymmärrä mittarien kalibroinneista mitään, mutta mun paineet on nyt viimeisten vuosien aikana mitattu samanlaisella Omronilla lääkärissä/hoitajalla, kuin mikä mulla on kotona. :O

Juonko liikaa kahvia; aamulla menee kaksi isoa mukillista, mutta päivällä en välttis juo ollenkaan? Pitäiskö tuostakin jättää toi toinen mukillinen pois...?

Mulla on ollut toista vuotta verenpaineet koholla, alapaine 93-112, lääkärin seurannassa olen. Viimeksi lääkäri sanoi, että tulitko tänne verenpainelääkkeitä hakemaan, johon totesin, että en. Sovittiin elämäntaparemontti, lisää liikuntaa, painoa alemmas ja syksyllä sit katotaan uudestaan, että tarvitaanko lääkkeitä vai ei. Enemmän terveydenhoitaja oli kauhuissaan noista lukemista kuin lääkäri.

Kiitos Zarppa, näiden juttujen kuuleminen auttaa, vaikka ei tietysti oo kiva et kellään on tällaisia ongelmia.

Kotiin ostetun laitteen lukemat alkaa heittämään kolmen vuoden jälkeen. Kalibroinnin suorittaa valtuutettu huoltoliike. Yksityiset ei laitteitansa kyllä kalibroi, mutta ammattikäytössä olevat laitteet kyllä huolletaan (toivottavasti). Sen vuoksi oma mittari on hyvä ottaa mukaan vertailun vuoksi. Tällaiset ohjeet itse sain lääkäriltä.
Relaat sen mittailun kanssa, ei sun tilanne ole vielä paha. Liika asian stressaaminen nostaa sekin paineita.

Alkuperäinen kirjoittaja herätyksen saanut;28662513:
Minkälaiset paineet sulla on? Kiitos tuosta mittausohjeesta!

Tth:ssa mitattuna th:n/lääkärin toimesta jopa 160/105, mutta kotona eka mittauksissa 135-141/86-104 ja toka mittauksissa 119-133/80-93. Puolen vuoden päähän sovittiin lääkärin kanssa kontrollikäyntiä, jolloin tsekataan tilanne silloin ja mä mittailen rr-arvoja kotona, jolloin tiedetään niiden taso.

Mittailin tuossa taas paineita hetki sitten:

123/90
129/91

Kyllä on ollut melkoista myllerrystä päässä, että miten on voinut pilata itsensä ruoalla ja liikkumattomuudella. Vaan ei kai se auta itkeä, vaan ottaa itseään niskasta kiinni. Mulla vaan on sellainen tyyli, et kun alan laihduttamaan, vähennän ruokaa liikaa, tänäänkään en oo syöny ku kaurapuuroa ja yhden viipaleen ruisleipää, sekä vihanneksia.

S-D-25 koe kannattaa vaatia lääkäriltä. Jos on alhainen lukema, verenpaine on luultavasti korkea. Jos lääkäri ei suotu laittamaan lähetettä, niin yksityiseen labraan

Moi,
vanha ketju mutta päätin kysästä täällä, onko teidän mielestä verenpaineeni korkealla kun keskimäärin verenpaineeni on 125/85 kolmesta arvosta mittaamalla? Neuvolantäti huolestui arvoistani. Joudun mittaa aamuin illoin viikon ajan verenpaineet nyt.

Minulla on ollut korkeahkoa alapainetta jo parikymppisenä (lopetin e-pillerit sen vuoksi), nyt 15 vuotta myöhemmin kotimittauksilla jatkuvasti n.138/90-95. Muutamia viikkoja sitten aloitin kunnon ruokaremontin eli entistä enemmän kasviksia ja hedelmiä sekä suola minimiin. Olen normaalipainoinen ja harrasta lähinnä hyötyliikuntaa, stressiä on kyllä mutta sille ei tässä tilanteessa mitään voi. Mietinkin että voinko seurailla rauhassa muutaman kuukauden ennen hakeutumista lääkäriin? Muutaman kerran olen mitannut heti aamulla ja silloin paineet ovat olleet tosi matalat (110/70) eli senkään vuoksi painelääkitystä ei varmaankaan määrättäisi?

Yhteistyössä