Jos olet muuttanut kerrostalosta omakotitaloon, minkälainen "shokki" muutos oli sinulle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "muumimamma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"muumimamma"

Vieras
Siis tarkoitin työmäärän lisääntymistä ja muutenkin, onhan se ihan erilaista asua omakotitalossa kuin kerrostalossa...

Oliko muutto kerrostalosta omakotitaloon sinulle miten iso muutos, ja miten sopeuduit muutokseen?

Terv. Yksi kerrostalosta omakotitaloon pian muuttava. :D

Työmäärä lisääntyi sen verran kun ajateltiinkin. Lumen kolaaminen talvella. Isompi pihan siistiminen keväällä ja syksyllä ja sitten pientä pihan ylläpitoa kesällä noin kerran viikossa. Eipä tässä muuten työtä ole. Lämmitys hoituu kaukolämmöllä, vesi ja sähkö kulkee. Asumismukavuus on huippua verrattuna kerrostaloon.

Elinkustannukset vähintäänkin tuplaantuu, Kaikkia ei kateta yhtiövastikkeella vaan kaikesta maksetaan erikseen. Sähkö, vesi, jäte, kiinteistövero + omat työt lumien, kunnossapidon, pihanpidon ja muun sellaisen kanssa. Mutta päivääkään en vaihtais pois. Oma rauha, omalla maalla ja omassa talossa. Kyllä sen eteen jaksaa yllättävän paljon.

Minä taas nautin, kun muutimme omakotitalosta kerrostaloon kaupungin keskustaan. Palvelut ovat vieressä ja kävelymatkan päässä. Elokuvat, teatterit, kaupat, uimahalli jne. Ei lumitöitä, ei talon remppaa, ei jatkuvaa pihan hoitoa. Leikkipuistokin on aivan vieressä. On tämä mukavaa elämää. Mekin kuvittelimme omakotielämän olevan rauhallista ja mukavaa. Katin kontit.

Aikoinaan muutettiin kerrostalosta rivitaloon. Shokki oli se, että kaikenlaista piti hankkia: rappurallia, lumilapiota yms. Kun rahaa oli hyvin vähänlaisesti käytettävissä, niin se tuntui. Kerrostalosta omakotitaloon muuttavalla lista on varmasti vielä pitempi. Mutta jos rahaa on, niin sillä selviää hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja löhöilijä;29581947:
Minä taas nautin, kun muutimme omakotitalosta kerrostaloon kaupungin keskustaan. Palvelut ovat vieressä ja kävelymatkan päässä. Elokuvat, teatterit, kaupat, uimahalli jne. Ei lumitöitä, ei talon remppaa, ei jatkuvaa pihan hoitoa. Leikkipuistokin on aivan vieressä. On tämä mukavaa elämää. Mekin kuvittelimme omakotielämän olevan rauhallista ja mukavaa. Katin kontit.

Arvasin, että tällainenkin tänne tulee. :D Täällä palstallahan on aina näissä ketjuissa yllättävän paljon omakotitalosta kerrostaloon muuttaneita... Omassa elämässäni en tunne ainuttakaan tähän suuntaan muuttanutta.

(Jos joku ei sitä tiennyt, niin ainakin puolet palstan okt:sta kt:hen muuttaneista ei ole koskaan okt:ssa asunutkaan. :))

Ei ollut shokki, ei. Päinvastoin, päivääkään en ok-asumisesta vaihtaisi kerrostaloasumiseen. Mieheni on sellainen "duracell", että tärvitsee työn lisäksi myös kotona jotakin puuhailtavaa, ja paljon, niin ok-talo on oikeastaan hälle ainut vaihtoehto. Pihatyöt ei rasita, sillä teemme ne ulkoilun ja harrastusten kannalta; pakolliset sellaiset. Meillä ei tartte olla japanilaista puutarhaa, tai mansikkamaata pihalla, riittää, että lapsilla omn tilaa olla ja kiipeillä puissa. Parasta on se oma rauha! Ei kuulu kolinoita, pauketta ja huutoa/itkua kuin vain oman väen ansiosta. Eikä ne kustannukset ole kyllä sellaista luokkaa, kuin joku aiemmin mainitsi; yhtiövastike on monesti vuositasolla paljon enemmän kuin ok-asujan kustannukset.

Muuten ei ollut mitään ongelmaa, ei töiden lisääntyminen, lumityöt jne., mutta pelkäsin ihan hulluna että joku tunkeutuu meillä jonain yönä.

Sitä kun on aina asunut ylemmissä kerroksissa parin lukitun oven takana, niin sitä pelkoa ei ole.

Kolme kuukautta asuttiin ok-talossa ja muutettiin takaisiin kerrostaloon, ylimpään kerrokseen.

Muuten ei ollut mitään ongelmaa, ei töiden lisääntyminen, lumityöt jne., mutta pelkäsin ihan hulluna että joku tunkeutuu meillä jonain yönä.

Sitä kun on aina asunut ylemmissä kerroksissa parin lukitun oven takana, niin sitä pelkoa ei ole.

Kolme kuukautta asuttiin ok-talossa ja muutettiin takaisiin kerrostaloon, ylimpään kerrokseen.

Tuosta syystä meillä on kaksi vahtiviettistä koiraa. Mulla on aina ollut vilkas mielikuvitus mm. että joku hiippailee ikkunan takana. Koirien kanssa voi olla huoletta, kun tietää ettei ikkunan takana ketään ole.

• Tykkää
Reactions: Nanemone
[QUOTE="vieras.";29582177]Tuosta syystä meillä on kaksi vahtiviettistä koiraa. Mulla on aina ollut vilkas mielikuvitus mm. että joku hiippailee ikkunan takana. Koirien kanssa voi olla huoletta, kun tietää ettei ikkunan takana ketään ole.[/QUOTE]

Kerrostalossa yläkerrassa asuessa pelkäsin, että tulee tulipalo eikä päästä ulos.

No olihan se tavallaan shokki, koska muutettin täysin keskeneräiseen taloon. Se työmäärä mikä pitää tehdä että talo on valmis. Eikä se vieläkään sitä ole. Odotan sitä päivää, että kaikki maalaukset, listat, terassit, raput, yläkerta, ja piha on valmis. Sitten helpottaa.

Meillä on hälyttimet omakotitalossa, joten ei ole pelkoa tunkeutujista. Sitäpaitsi useimmat asuntomurrot tehdään juuri kerrostaloihin. Nimenomaan yläkerroksissa voroilla on rauhallisinta puuhastella.

Kerrostalosta rivariin, mutta vastaan silti.
No ajattelin, että "vähän vain maalausta tarvii", mutta keksiihän sitä ihan loputtomiin viilailtavaa. Olen kyllä tykännyt, että on puuhasteltavaa jatkuvasti eli ei mikään kauhea shokki. Rahaahan siihen menee yllättävän paljon kun asuntoa laittaa, mutta olen tainnut jo sokeutua sille, ei se enää tunnu kuten pari kk muuton jälkeen. Kerrostaloasuntoa kun ei tullut kauheasti laitettua niin ei niitä kulujakaan ollut.

Tässä kun vasta kesästä asti asuttu, ei lumitöitäkään ole juuri ollut vielä. Kerran lapioin lumet vähän sivuun kulkuväylältä ja meni 10min, hurjaa.

Olen viihtynyt enkä kaipaa kerrostaloelämää ainakaan tässä elämäntilanteessa vaikka ei sekään mitenkään kamalaa ollut...

[QUOTE="vieras.";29582177]Tuosta syystä meillä on kaksi vahtiviettistä koiraa. Mulla on aina ollut vilkas mielikuvitus mm. että joku hiippailee ikkunan takana. Koirien kanssa voi olla huoletta, kun tietää ettei ikkunan takana ketään ole.[/QUOTE]

Mä pelkään koiria varmaan vielä enemmän kuin niitä rosmoja!

Eikös tämän ketjun idea ollutkin ruotia "shokkia" muutettaessa ok-taloon? Mun naapuriasunnon asukkaat, ihan työikäinen pariskunta, muuttivat ok-talosta uuteen kerrostaloasuntoon, koska ok-talossa oli niin paljon hommaa. Mies on yrittäjä ja sanoi, ettei ollut yhtään omaa aikaa. Töistä kotiin pääatyä pitikin alkaa kolaamaan lunta tai sitten oli taas jokin paikka fiksausta vailla. Eivät ole katuneet.

Meilläkin otetaan lumityöt urheilun kannalta, eilenkin kahdesti kolattiin tuo piha (eikä ole ihan pieni). Kesällä nurmikon leikkuu käy myös kävelylenkistä, jos ei huvita sinä päivänä tallustaa, otetaan päältä ajettava tallista. Hirmusesti ei ole muuta vielä tarvinut tehdä, remppaa tms.
Pian kyllä ajateltiin laittaa sauna, pesuhuone ja khh uusiksi, mutta sehän on vaan kivaa, kun saa uutta.

Eikös tämän ketjun idea ollutkin ruotia "shokkia" muutettaessa ok-taloon? Mun naapuriasunnon asukkaat, ihan työikäinen pariskunta, muuttivat ok-talosta uuteen kerrostaloasuntoon, koska ok-talossa oli niin paljon hommaa. Mies on yrittäjä ja sanoi, ettei ollut yhtään omaa aikaa. Töistä kotiin pääatyä pitikin alkaa kolaamaan lunta tai sitten oli taas jokin paikka fiksausta vailla. Eivät ole katuneet.

Tää onkin just se pointti, että ihmiset ovat niin erilaisia! Mieheni on yrittäjä, myös, mutta silti oli tosi alamaissa rivarissa, jossa asuimme siirtymävaiheessa vuokra-kämpästä omaan ok-taloon, kun ei ollut oikeaa, fyysistä tekemistä. Monihan muuttaa "vanhuuden" päivinä mieluummin kerrostaloon juurikin noiden ulkohommien välttämiseksi, ja siksi, että haluavat vain olla ja nauttia! Mulle kuiteskin se oma rauha, ja vaikka se, että voin hilppasta pihalle aamukahville yöpaita päällä kesäaamuna, on sitä elämän luxusta, ja siitä en hevillä kyllä luopuisi.

Kyllä rivariinkin muuttaneet saa vastata. ;)

Kyllä mäkin ootan sitä omakotitaloon muuttamista ja pihahommat otan kanssa hyötyliikuntana, onpahan ainakin jotain tekemistä. Ja lapsikin saa samalla raitista ilmaa. :D

Yhteistyössä