Voiko vieraan taloyhtiön leikkipaikalle mennä leikkimään?

• Viestiketjun aloittaja vierass
  • Ensimmäinen viesti
"jees"
Jos sinulle on ok että kustannat muiden leikkipaikat, niin tottakai saat. Itse en käytä muiden omaisuutta luvatta enkä opeta niin lapsille koska se on mielestäni varkaus. Ja lisäksi väärin ja toisekseen leikkipaikat ovat kalliita, ne maksavat paljon rahaa, miksi minä olisin oikeutettu toisten rahaan joita en edes tunne, kysymättä? Miksi?
"koska se on mielestäni varkaus.????" Niin että leikkien jälkeen hiekkalaatikko hiekkoineen povitaskuun/auton takakonttiin??? :)

DIDDIS
Sosialismi kukoistaa ja voi hyvin näemmä. Hyvin on palstankin akat aivopesty valtiovallan toimesta kun jo "mun mielestä saa" mennään ihan omatoimisesti sosialisoimaan toisen omaa. Noh eipä kai siitä voi ketään syyttää. Mutta toisaalta ei tarvitse ihmetellä miksi täällä verohelvetissä vähemmän lahjakkaat kokevat muidenkin omaisuuden omakseen (omaa kun ei ole mistä jakaa)

Ken guru
Sosialismi kukoistaa ja voi hyvin näemmä. Hyvin on palstankin akat aivopesty valtiovallan toimesta kun jo "mun mielestä saa" mennään ihan omatoimisesti sosialisoimaan toisen omaa. Noh eipä kai siitä voi ketään syyttää. Mutta toisaalta ei tarvitse ihmetellä miksi täällä verohelvetissä vähemmän lahjakkaat kokevat muidenkin omaisuuden omakseen (omaa kun ei ole mistä jakaa)
Joo, on vakavan keskustelun paikka kun 3v laskee liukumäkeä vanhemman läsnäollessa. Kommunismia suorastaan.

Saako niihin mennä? Eikö porteissakin lue että: asiaton oleskelu kielletty?
Mä kysyin viime kesänä lähipäiväkodin tädeiltä, että saako siellä pihassa käydä leikkimässä, kun päiväkoti on kiinni (meillä siis lapset kotihoidossa, soitin ja kysyin) ja vastaus oli että tottakai saa. Kiellot koskee tosiaankin asiatonta oleskelua, jotain teinien kokoontumisia (ilkivalta, tupakan tumpit...) ym. Mutta lasten kanssa saa käydä leikkimässä, kunhan ei sotke ja riko paikkoja.

Ja tuossa meidän taloyhtiön (rivitalo) leikkikentällä käy kyllä paljon muitakin lapsia (ja äitejä) leikkimässä. Yhden äidin kanssa tutustuttiinkin ja vaihdettiin numeroita, kun hän lähes joka päivä tuli kauempaa tähän meidän pihaan leikkimään. :)

fbfb
ihan mielenkiinnosta, jos mielestänne kerrostalon pihalla saa/ei saa ulkopuolinen käyttää taloyhtiön leikkikenttää, grilliä, oleskelualueita yms, niin miksi omakotitalon pihalla saa/ei saa?

justjoo
Eihän nyt yks kerta ketään häiritse ja varsinkaan jos muita ei ole paikalla.. Mutta kun näin ajatellaan ja opetetaan lapsille enenevissä määrin, että saat tehdä mitä lystäät muiden pihoilla jne. Ikävä kärjistää mutta niitä "leikkijöitä" sitten vanhempana sotkee ja majailee iltaisin juuri niiden päiväkotien leikkipaikkojen luona.. Kun niillä on se "oikeus" olla missä lystää.
Voisi miettiä jos taloyhtiössä asuukin perhe, jossa sairas tai arempi lapsi, mitä vaan ongelmaa.. no siellä pihalla olisi näitä omaa jokamiehen oikeuttaan käyttäviä mammoja lauma lapsineen. Eipä sitten mennä leikkimään omalle pihalle sitten vaan odotellaan kun muut ovat aikansa leikkineet?
Ja kuinka moni on valmis tulemaan oikeasti sinne talkoisiin ja peräti maksamaan niitä kuluja, monissa taloyhtiöissä maksetaan osa leikkipaikkojen välineistä asukaskohtaisesti. Kun talossa voi olla perheettömiä jne.. näin ei kaikille asukkaille maksateta.
Kohteliasta olisi kysyä pidempiaikaisissa oleskeluissa onko ok pyöriä toisten pihoilla. Joku ohikulku nyt hetken leikillä eri juttu. :)

No asutaan nykyään ok-talossa joten sen puoleen.. Pari mammaa yritti päivisin käydä leikkimässä meidän pihalla muuten, pidin sitä röyhkeänä. Eivät ole edes lapsien kavereita vaan paljon nuorempia. Vihat siitä niskaan sai mutta en ollut valmis jakamaan kipeesti maksamaani omaisuuttani ja kameroilla hoitui homma lopulta. ;)

sviera
[QUOTE="zxc";29580677]No yhtä lailla kuin et voi mennä kenenkään vieraan omakotitalon pihalle ellei sinua ole kutsuttu. Taloyhtiön piha kuuluu taloyhtiön asukkaille, eikä ventovieraille kävijöille.[/QUOTE]

Meneehän monet lapset toisten pihoille esim. hyppimään trampalle jos asukkaat ei itse ole kotona. Siinä mitään lupia kysellä.

vierassap
Meet heti korvaamaan liukumäen missä lapsesi liukui, kului kuitenkin ja varmaan piditte myös elämälle vierasta häiritsevää meteliä toisten pihalla! Herkkujakin tietty veditte kaksin käsin ettekä tarjonneet taloyhtiön OSAKKAILLE!

...just. annettaan niiden lasten LEIKKIÄ. Ihan totta.
Juu, mä kävin jo vähän jalalla tasoittamassa sitä liukumäen alastulokohtaa mistä hiekka/lumi vähän lähti. Kai tässä täytyy alkaa odottamaan poliisin kuulusteluja ja päätetäänkö meitä syyttää kotirauhan rikkomisesta.

Ken guru
[QUOTE="vieras.";29581605]No ehkäpä juuri ovat heidän lapsia, jotka ovat vaunuiluiässä viety juuri omistusasuntojen pihoille leikkimään ja vanhemmilla on omakotitalojen suhteen sama asenne. Tuohan ei onnistuisi, jos vanhemmat kieltäsi.[/QUOTE]

En tiedä miten tämä menee kun ei ole omakohtaista kokemusta. Mutta tuskin se kuitenkaan ihan noin menee. Mutta itselläni ei ole mitään muistikuvaa alle 6v ikäisenä että millä leikkikentillä olen käynyt, ja kuka ne on "omistanut". Muistan kyllä että käytiin jossain "lek parkenilla"...joten vaikea uskoa että alle kouluikäinen tuollaisesta mitään vaikutteita saa. Tietty on niitä lapsia joita ei kasvateta ollenkaan, mutta sielläkään en usko että 3v:nä tai vaunuiässä liuúttu liukumäki olisi erityisen vahva suunnannäyttäjä tulevaisuudelle.

Juristi
[QUOTE="Siis";29581275]No et oo tainnu juristia nähdäkään, jos neuvot että on se laitonta, mutta alle 15-vuotias ei joudu linnaan. :D Vahingonkorvausvastuu pätee kyllä.

Laki ei tunne käsitettä "yksityisomistuksessa oleva julkinen tila".[/QUOTE]

Mitä se vahingonkorvausvastuu tähän liittyy? Siis jos lapsi leikkii naapuritaloyhtiön pihalla, niin tulkitset sen vahingonteoksi vai? Meilläpäin lapset eivät leikkiessään tyypillisesti hajota tai riko mitään.

Julkinen tila on paikka jonne voi vapaasti mennä. Se voi olla yksityisessä omistuksessa, kuten vaikka lähimarketti, mutta se on silti julkinen tila. Sama koskee myös sitä taloyhtiön leikkipaikkaa. Se on kyllä taloyhtiön omistama alue, mutta silti julkista tilaa. Ainoastaan jos se esimerkiksi selvästi aidataan ja vapaa kulku sinne estetään, voidaan tulkita ettei tila ole enää julkinen.

Mua ei häiritse, jos meidän taloyhtiön pihalla leikkii "ulkopuolisia" lapsia. Mutta meidän taloyhtiön pelit ja vehkeet kuuluu ensisijaisesti omien lasten käyttöön. Mä en esim. katsonut hyvällä sitä, että lähistöllä oleva perhepäivähoitaja toi lapset meidän pihalle leikkimään meidän leluilla. Lelut eivät aina säilyneet ehjinä, keinut oli varattuja seuraavat pari tuntia eikä lasten käytös muita lapsia kohtaan ollut kovin mukavaa. Sanoin siitä kerran nätisti, seuraavaksi otin yhteyttä perhepäivähoitopomoon (mikä liekään titteliltään). Loppui visiitit siihen.

Eli musta voi käydä leikkimässä, kunhan antaa tilaa talon omille lapsille eikä tuhoa mitään. Mä olen ajanut meidän pihalta pois vain ne, jotka tekivät tuhojaan tai kiusasivat oman talon lapsia. Ja mikäpä sen parempi paikka tutustua uusiin kavereihin kuin ulkona leikkimässä!

Näin
Siis ap käy lapsensa kanssa jonkun vieraan rivitalon pihalla leikkimässä? Mä ensin ajattelin että kerrostalon ja sen olisin vielä jotenkin tajunnut, vaikka samasta asiasta onkin kyse. Itse en ikipäivänä kehtaisi enkä kyllä opettaisi lapsellekaan että muiden pihoilla leikkiminen on ok, koska siltä nyt vaan sattui tuntumaan. Kyllä ihmettelisin kovasti jos joku vieras äiti leikkisi lapsineen meidän rivarin pihalla, kun kaikki talon äidit ja lapset tunnen.

Yhteistyössä