Voiko vieraan taloyhtiön leikkipaikalle mennä leikkimään?

• Viestiketjun aloittaja vierass
  • Ensimmäinen viesti
Ken guru
Sinun sosialisoivalla ajatusmallilla olisi kommunismi pysynyt vireänä ja Neuvostoliitto yhä voimissaan. Onneksi olkoon!

Jos kerran arvelet ihmisten niuhottavan, niin eikö sinun ajatusmaailmaasi kuulu huomaavaisuus, kohteliaisuus ja luvan pyytäminen? NÄyttää kaunista esimerkkiä, miten ihmisiä voi koettaa ymmärtääkin.

Kellään ei varmasti ole lapsia mitään vastaan, mutta moukkamaiset vanhemmat pilaavat lastensa mahdollisuudet olettamalla että kaikki vain otetaan omaan käyttöön tai haltuun. Puolustuskyvyttömiin lapsiin on helpompi kohdistaa vihaisuus kuin heidän huonotapaisiin vanhempiinsa, joten sinun käytösmallillasi saa heittää hyvästit inhimillisemmälle tulevaisuudelle.

Ap:lle terkut, että mene ja kysy saako lapsesi silloin tällöin liukua mäessä. Ei tai tuo nyt mikään ylivoimainen este ole, jos kerran olet niin sydän syrjällään pienokaisesi huvien puolesta. Tarjoudu auttamaan talkoissa ja siten kiittämään luottamuksesta, että saatte leikkiä pihalla.
:D

vierassap
Sinun sosialisoivalla ajatusmallilla olisi kommunismi pysynyt vireänä ja Neuvostoliitto yhä voimissaan. Onneksi olkoon!

Jos kerran arvelet ihmisten niuhottavan, niin eikö sinun ajatusmaailmaasi kuulu huomaavaisuus, kohteliaisuus ja luvan pyytäminen? NÄyttää kaunista esimerkkiä, miten ihmisiä voi koettaa ymmärtääkin.

Kellään ei varmasti ole lapsia mitään vastaan, mutta moukkamaiset vanhemmat pilaavat lastensa mahdollisuudet olettamalla että kaikki vain otetaan omaan käyttöön tai haltuun. Puolustuskyvyttömiin lapsiin on helpompi kohdistaa vihaisuus kuin heidän huonotapaisiin vanhempiinsa, joten sinun käytösmallillasi saa heittää hyvästit inhimillisemmälle tulevaisuudelle.

Ap:lle terkut, että mene ja kysy saako lapsesi silloin tällöin liukua mäessä. Ei tai tuo nyt mikään ylivoimainen este ole, jos kerran olet niin sydän syrjällään pienokaisesi huvien puolesta. Tarjoudu auttamaan talkoissa ja siten kiittämään luottamuksesta, että saatte leikkiä pihalla.
Saatanpa vaikka kysäistäkin lupaa jos leikkipaikalla jonkun näen, kenenkään ovikelloa en kyllä mee pimpottelemaan :) Kyseessä olisi ehkä satunnainen vierailu siellä, mutta ei sekään pakollinen. Tai sit laitan kesällä kaikille taloyhtiön asukkaille lapun postilaatikkoon, et tervetuloa grillaamaan meidän pihalle, omat juomat mukaan, makkarat tarjotaan :)

"Innu"
No telkkarin pois viennillä korostin sitä että kyseessä on etuoikeus mikä lähtee jos ei pidä kiinni sovitusta. Liioiteltua myönnän ja myös suutuspäissään tehty ratkaisu :-( Lapsi ei ole ennen laittanut vastaan tässä asiassa. Sitä putousta haluaisi kyllä kovin katsoa ja siitä on vähän kiukutellut kun ei saa.

"vieras1"
[QUOTE="vieras.";29580923]Jos ottaa lapset mukaan? Sitten varmaan saa?[/QUOTE]

Tottakai sitten saa. Mä parkkeeraan aina naapurintalon pihalle, koska mulla on nää lapset mukana.

vierassap
Alkuperäinen kirjoittaja Hävetkää;29580917:
Taloyhtiön omistajat eli osakkaat maksavat leikkialueensa ylläpidon. Jos leikkialueella käy enemmän lapsia -> kaikki kuluu nopeammin -> osakkaat maksavat myös vieraiden leikkimsestä. Minua ei ainakaan huvita maksaa senttiäkään lisää ylläpitokuluja siitä, että naapuruston penskat saa käydä meidän talon leikkialueella. Joo, ap:llä kävisi 1 tai 2 lasta, mutta kun he eivät ole varmasti ainoat jotka haluaisivat samaa hyötyä hyödyntää ilmaiseksi. Mitä enemmän leikkialueella käy vieraita, sitä "helpommaksi" käy myös muilta siihen tulla. Ja sitä kalliimmaksi moinen huvi tulee niille jotka alueen oikeasti omistaa.

On todella itsekästä ja huonoa esimerkkiä opettaa lapsille, että kyllä ME ollaan poikkeus, kyllä ME saadaan käyttää muiden tavaroita. Ja muut sitten maksaa. Opetat varmaan lapsille että kyllähän irtokarkkejakin saa ottaa muutaman maksamatta, ei se kauppa pariin karkkiin kaadu?
Aika negatiivista ja masentavaa ajattelua. Aini me asutaa suomessa :)

Ken guru
[QUOTE="Helekkarin Heittomerkki";29580967]Ai, koska toisten pihalle ei saa mennä leikkimään, niin ainut vaihtoehto on laittaa lapsi päiväkotiin? Mitenkään ei voi mennä niitä kavereita etsimään julkisista leikkipuistoista?[/QUOTE]

Jatkuvasti maristaan että lapsi pitää viedä 2v:nä päiväkotiin virikkeitä saamaan kun ei ole kerhoja, eikä leikkipaikoilla muita lapsia.

"vieras."
Se on sitä kommunismia, kun kaikki on yhteistä. Vastuuta ei sitten oteta kuitenkaan mistään. Siksihän semmoinen aate ei toimi. Se, että omistaa niin tarkoittaa myös sitä, että huoltaa ja kunnostaa ja homma toimii. Ei todellakaan mene niin, että koko kylä käyttää ja vain omistajat maksaa ja huolehtii.

Siksi ihmiset hankkii omistusasuntoja, koska haluavat, että omalla toiminnalla saa aikaa jotain ja asioihin voi vaikuttaa. PIhatalkoilla pidetään huolta omasta pihasta ja ostetaan jotain jopa omalla rahalla. Tuskin kukaan ulkopuolisia sinne haluaa melskaamaan.

Hävetkää
Aika negatiivista ja masentavaa ajattelua. Aini me asutaa suomessa :)
Kuules aika vähissä on ne maailman maat jossa leikkikenttiä ja yleensäkin asuinalueita ei ole AIDATTU. Ei muualla tulisi mieleenkään mennä muiden (siis yleensä aidatuille ja jopa vartioiduille) pihoille. Suomessa vielä luotetaan ihmisten rehellisyyteen ja siihen, ettei muiden omaisuutta käytetä vaikkei sitä olisikaan fyysisesti estetty.

Menkää sinne kaupungin leikkikentälle, siellä on kavereita. Ihan typerä tekosyy että olisi pakko käyttää muiden tavaroita jos ei halua eristäytyä.

vierassap
Alkuperäinen kirjoittaja Hävetkää;29581032:
Kuules aika vähissä on ne maailman maat jossa leikkikenttiä ja yleensäkin asuinalueita ei ole AIDATTU. Ei muualla tulisi mieleenkään mennä muiden (siis yleensä aidatuille ja jopa vartioiduille) pihoille. Suomessa vielä luotetaan ihmisten rehellisyyteen ja siihen, ettei muiden omaisuutta käytetä vaikkei sitä olisikaan fyysisesti estetty.

Menkää sinne kaupungin leikkikentälle, siellä on kavereita. Ihan typerä tekosyy että olisi pakko käyttää muiden tavaroita jos ei halua eristäytyä.
Eipä siellä leikkipuistossa kunnioiteta yhteisiä tavaroita, meidänkin lähipuistossa melkein joka viikko on hajotettu tai poltettu jotain, (nuoriso?) en tiedä kun en ole nähnyt, mutta joka tapauksessa jonkun lapsia vaikka olisivatkin vanhempia. Yhteisistä verorahoista nekin menee. Mutta joo ymmärrän pointin, että toisten piha on rakennettu heidän rahoillaan eikä ole suotavaa mennä "kuluttamaan" niitä tavaroita. Jätetään vierailut toisilla pihoilla jokaisen vanhemman omaan harkintakykyyn ja odotellaan sitä ettei missään uskalla liikkua ilman pyssyä.

vfgjhgik
Voiko mennä lapsien kanssa sellaisen taloyhtiön pihalle leikkimään missä ei itse asu? Voiko olla jotenkin kiellettyä?
Pururadalla saa kävellä ladun päällä ja koira vieressä? Ei tietenkään, senhän sanoo jo järkikin, mutta meidän kunnassa hyvin yleistä. Myös autoilla, mopoilla, lastenvaunuilla yms siellä kuljetaan. Ja katsotaan kieroon, kun joku hiihtää siellä.

NO höh
Alkuperäinen kirjoittaja tyhymä;29580792:
ööö, meneekö se nyt sitten niin että en saa edes bussipysäkille kulkea toisen taloyhtiön tontin läpi, koska se on yksityisaluetta??
Juu, just noin se menee. Toisen pihan läpi kulkeminen ei ole mikään jokamiehen oikeus! Bussipysäkille päässee tietäkin pitkin.

vierass
Alkuperäinen kirjoittaja Järki hoi;29580828:
Juurikin näin itse ainakin ajattelisin. Minun mielestä voitte käydä siinä leikkimässä. Itse ainakin jos itse tai lapset olisivat kavereita vailla voisin käyttää tuota yhtenä tutustumisen keinona.

Tsiisus mitä taivastelua ja nipotusta täällä on joka puolella. On kuitenkin vähän eri asia mennä jonkun omakotitalon pihalle joka on yhden 1. perheen koti kuin vaikka iso kerrostalo kompleksi jossa on sata 100! perhettä! Voi luoja, ei oo ihme että maailma on menossa enemmän ja enemmän minä minä minä suuntaan...
No ikävä kyllä tässä ei kysytty sinun mielipidettäsi, vaan ihan yleisiä tapoja ja käytäntöjä :) Varmasti olet niitä ihmisiä, jotka antavat pikkupetterin maistaa kaupassa irtokarkkeja ihan vaan, että kun sun mielestä se on ok.

Juristi
Taloyhtiön yleinen piha-alue on yksityisomistuksessa oleva julkinen tila. Tällöin sinne voi periaatteessa tulla taloyhtön ulkopuolinen henkilö, vaikkei se nyt ehkä olekaan korrektia käytöstä. Ainoastaan jos piha on suljettu, eli esimerkiksi aidattu, on tilanne toinen. Silloin pihalle tunkeutuminen voidaan tulkita julkisrauhan rikkomiseksi. Jos kyseessä on kuitenkin lapsi, joka tulee leikkipaikalle leikkimään, niin hän ei alle 15-vuotiaana ole rikosoikeudellisessa vastuussa tekemästään. Tällöin syytettä ei nosteta.

"oho"
Järkyttävää kun joku kirjoitti, että se on vaan KERROSTALO. Mitä väliä sillä on maksaako kerrostalo-osaketta itselleen vai omakotitaloa. kerrostaloissa on paljon kalliimmat laitteet pihassa ja ne huolletaan kalliilla rahalla. Ja jos ei edes rahasta puhuta, niin en näe mitään järjellistä logiikkaa sille, että sen takia voi käyttää muiden kun sen pihan omistaa monta ihmisitä, mutta koska okt-pihan omistaa yksi perhe, niin sinne ei voi mennä.

Muutenkaan en ymärrä curlinkimeininkiä. Palstalla lukenut että on ok mennä leikkipuistoon jäätelöä syömään ja herkkuja ja ei tarvitse ajatella muita tai jakaa. Lasten pitää olla pahoittamatta mieltään tai haluamatta. Nyt kuitenkin noinkin hintavaa omaisuutta kuin maata ja kalliita laitteita vain otetaan luvatta käyttöön, että nikopetterille ei tule paha mieli.

"Siis"
Taloyhtiön yleinen piha-alue on yksityisomistuksessa oleva julkinen tila. Tällöin sinne voi periaatteessa tulla taloyhtön ulkopuolinen henkilö, vaikkei se nyt ehkä olekaan korrektia käytöstä. Ainoastaan jos piha on suljettu, eli esimerkiksi aidattu, on tilanne toinen. Silloin pihalle tunkeutuminen voidaan tulkita julkisrauhan rikkomiseksi. Jos kyseessä on kuitenkin lapsi, joka tulee leikkipaikalle leikkimään, niin hän ei alle 15-vuotiaana ole rikosoikeudellisessa vastuussa tekemästään. Tällöin syytettä ei nosteta.
No et oo tainnu juristia nähdäkään, jos neuvot että on se laitonta, mutta alle 15-vuotias ei joudu linnaan. :D Vahingonkorvausvastuu pätee kyllä.

Laki ei tunne käsitettä "yksityisomistuksessa oleva julkinen tila".

aivan
Saatanpa vaikka kysäistäkin lupaa jos leikkipaikalla jonkun näen, kenenkään ovikelloa en kyllä mee pimpottelemaan :) Kyseessä olisi ehkä satunnainen vierailu siellä, mutta ei sekään pakollinen. Tai sit laitan kesällä kaikille taloyhtiön asukkaille lapun postilaatikkoon, et tervetuloa grillaamaan meidän pihalle, omat juomat mukaan, makkarat tarjotaan :)
Jep. Itsekin käyn autoliikkeessä hakemassa auton aina kun tarvitsen auton, laitan vaan lapun että saavat multa kesällä grillimakkaran.

Jätän lappuja myös pyörävarastoon ja vaunuvarastoon.

Tietenkin kaikki haluavat viettää minun kanssa aikaa eikä heille merkitse mitään oma omaisuus. Minähän olen maailmankaikkeuden poikkeus joka lapsien kautta on oikeutettu muiden omaisuuteen.

ei hjuvaa päivää
[QUOTE="Siis";29581275]No et oo tainnu juristia nähdäkään, jos neuvot että on se laitonta, mutta alle 15-vuotias ei joudu linnaan. :D Vahingonkorvausvastuu pätee kyllä.

Laki ei tunne käsitettä "yksityisomistuksessa oleva julkinen tila".[/QUOTE]

No eipä sullakaan oikein vahvasti mene, "Vahingonkorvausvastuu pätee kyllä"..joo, niin pätee, mutta mistä pitäisi korvauksia maksaa??
Se että menen toisen kerrostalon hiekkalaatikolle, ja mitään ei hajoita???

"vierailija"
taloyhtiön tiloja/paikkoja. Se että jos joku siellä leikkii ja rauhallisesti minusta ok! Kertokaa miksette halua että vieraat lapset tulee leikkimään pihalla näkis senkin kanna?

Ken guru
Jep. Itsekin käyn autoliikkeessä hakemassa auton aina kun tarvitsen auton, laitan vaan lapun että saavat multa kesällä grillimakkaran.

Jätän lappuja myös pyörävarastoon ja vaunuvarastoon.

Tietenkin kaikki haluavat viettää minun kanssa aikaa eikä heille merkitse mitään oma omaisuus. Minähän olen maailmankaikkeuden poikkeus joka lapsien kautta on oikeutettu muiden omaisuuteen.
Ja jos kokeilee joskus pilveä, niin tulee käyttämään kovempiakin huumeita..jne..

On ihan sama asia pölliä auto ja päästää 3v laskemaan kerrostalon pihassa liukumäkeä.

Jep jep.

noj
[QUOTE="vierailija";29581314]taloyhtiön tiloja/paikkoja. Se että jos joku siellä leikkii ja rauhallisesti minusta ok! Kertokaa miksette halua että vieraat lapset tulee leikkimään pihalla näkis senkin kanna?[/QUOTE]

Jos sinulle on ok että kustannat muiden leikkipaikat, niin tottakai saat. Itse en käytä muiden omaisuutta luvatta enkä opeta niin lapsille koska se on mielestäni varkaus. Ja lisäksi väärin ja toisekseen leikkipaikat ovat kalliita, ne maksavat paljon rahaa, miksi minä olisin oikeutettu toisten rahaan joita en edes tunne, kysymättä? Miksi?

Kuule ap!
Meet heti korvaamaan liukumäen missä lapsesi liukui, kului kuitenkin ja varmaan piditte myös elämälle vierasta häiritsevää meteliä toisten pihalla! Herkkujakin tietty veditte kaksin käsin ettekä tarjonneet taloyhtiön OSAKKAILLE!

...just. annettaan niiden lasten LEIKKIÄ. Ihan totta.

Yhteistyössä