Voiko vieraan taloyhtiön leikkipaikalle mennä leikkimään?

• Viestiketjun aloittaja vierass
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tyhymä;29580792:
ööö, meneekö se nyt sitten niin että en saa edes bussipysäkille kulkea toisen taloyhtiön tontin läpi, koska se on yksityisaluetta??
Se alue kuuluu taloyhtiölle joten ei saa ravaa pihan läpi. Tuossa lähellä on aidattu kerrostalo koska kaikki meni siitä oikoreittiä kiertämisen sijaan.

Järki hoi
Nii, no ei menään varmaan oltais joka päivä siihen menossa leikkimään. Pienempi lapsi vaan tosiaan tykkäs siitä liukamäestä kun ite siihen pääsi. Isommassa puistossa ei oo liukumäkee ihan pienille. Ja eihän sitä tiiä jos vaikka siitä sais leikkikavereita keväämmällä :)
Juurikin näin itse ainakin ajattelisin. Minun mielestä voitte käydä siinä leikkimässä. Itse ainakin jos itse tai lapset olisivat kavereita vailla voisin käyttää tuota yhtenä tutustumisen keinona.

Tsiisus mitä taivastelua ja nipotusta täällä on joka puolella. On kuitenkin vähän eri asia mennä jonkun omakotitalon pihalle joka on yhden 1. perheen koti kuin vaikka iso kerrostalo kompleksi jossa on sata 100! perhettä! Voi luoja, ei oo ihme että maailma on menossa enemmän ja enemmän minä minä minä suuntaan...

"vieras."
Alkuperäinen kirjoittaja tyhymä;29580792:
ööö, meneekö se nyt sitten niin että en saa edes bussipysäkille kulkea toisen taloyhtiön tontin läpi, koska se on yksityisaluetta??
On kiellettyä, mutta vaikea valvoa. Tietty aina joku voi tulla mainitsemaan asiasta. Jossain paikoissa on näita läpikulku kielletty kylttejä.

"vieras."
Minäkö tässä tyhmäksi heittäydyin? Ei Suomi Jenkkilä ole.

Omassa lapsuudessani ei laskettu kuka oli kenenkin pihalla. Onneksi. Harmi vaan kun ihmisistä on tullut sellaisia että omasta reviiristä pidetään kiinni kynsin hampain, vaikka olis kyse jostain KERROSTALON pihasta.
Ei kai siihen Jenkkilää tarvita, että ylimääräiset turhat kulut harmittavat?

Se KERROSTALONkin piha on niiden asukkaiden kotipiha.

"vieras."
Alkuperäinen kirjoittaja Järki hoi;29580828:
Juurikin näin itse ainakin ajattelisin. Minun mielestä voitte käydä siinä leikkimässä. Itse ainakin jos itse tai lapset olisivat kavereita vailla voisin käyttää tuota yhtenä tutustumisen keinona.

Tsiisus mitä taivastelua ja nipotusta täällä on joka puolella. On kuitenkin vähän eri asia mennä jonkun omakotitalon pihalle joka on yhden 1. perheen koti kuin vaikka iso kerrostalo kompleksi jossa on sata 100! perhettä! Voi luoja, ei oo ihme että maailma on menossa enemmän ja enemmän minä minä minä suuntaan...
Itse ajattelen, että kyseessä on minä, minä minulla on oikeus -tyyppi, jos vääntyy toisen omistajalle alueelle. Joku syyhän sillä on, että taloyhtiö on perustettu ja siinä on osakkeen omistajat, joilla on käyttöoikeus taloyhtiön pihaan. Ei kai se ole tarkoitus, että piha sitten on kenen vain käytettävissä.

Ken guru
[QUOTE="vieras.";29580848]Ei kai siihen Jenkkilää tarvita, että ylimääräiset turhat kulut harmittavat?

Se KERROSTALONkin piha on niiden asukkaiden kotipiha.[/QUOTE]

Suomessa et saa suuria korvauksia, jos ollenkaan. En ole edes kertaakaan kuullut että kukaan olisi sellaisia vaatinutkaan jos muksu on katkaissut kätensä jostain leikkitelineestä pudotessaa. Eli mielstäni itse liioittelet tässä asiassa. Teet siitä suuremman numeron mitä onkaan.

Ja kerrostalon pihalle mahtuu ne pari lisälasta leikkimään. HYVIN. Antakaa lasten leikkiä! Relatkaa oikeasti!!

"provo"
[QUOTE="vieras.";29580850]Itse ajattelen, että kyseessä on minä, minä minulla on oikeus -tyyppi, jos vääntyy toisen omistajalle alueelle. Joku syyhän sillä on, että taloyhtiö on perustettu ja siinä on osakkeen omistajat, joilla on käyttöoikeus taloyhtiön pihaan. Ei kai se ole tarkoitus, että piha sitten on kenen vain käytettävissä.[/QUOTE]

Kuten yllä olevasta kirjoittajan tyylistä huomaa, palstalla on ainakin yksi kyylä :)

"Helekkarin Heittomerkki"
Minun mielestä ei voi mennä.

Ne kenen mielestä voi mennä, niin missä teillä menee se raja minkä kokoisen taloyhtiön pihaan on ok mennä? Onko rivitalon piha ok? Pienkerrostalo?

"vieras."
[QUOTE="provo";29580871]Kuten yllä olevasta kirjoittajan tyylistä huomaa, palstalla on ainakin yksi kyylä :)[/QUOTE]

En ole kyylä. Me asuttiin kaupungin vuokratalosssa, joka on yksityisen taloyhtiön vieressä. Itse opetin lapsilleni, että sinne toisen talon pihaan ei saa mennä, koska piha kuuluu heille, jotka omistavat osakkeen.

Faktaa
" Jokamiehenoikeudet eivät ulotu taloyhtiöiden piha-alueille.

– Piha-alueet eivät ole julkista aluetta, vaikka jotkut viranomaiset ovat voineet näin ohjeistaa. Kiinteistönomistaja päättää itse, mitä kiinteistön pihalla saa tehdä, Kiinteistöliiton päälakimies, varatuomari Jenni Hupli sanoo."

http://www.kysy.fi/kysymys/mihin-rajoittuu-jokamiehenoikeus

varma tieto
Tottakai voi mennä! Sinne vaan. Itsellä kokemusta että poliisit kohauttivat olkapäitä ja myöhemmin isännöitsijä mutisi kainaloon kun ei oikein perusteita löytynyt sille että en voi viedä lastani toisen pihan leikkipaikalle!

Ken guru
[QUOTE="provo";29580871]Kuten yllä olevasta kirjoittajan tyylistä huomaa, palstalla on ainakin yksi kyylä :)[/QUOTE]

Niin, meillä ei ole sen ikäisiä lapsia että olisi järkevää edes käydä vielä leikkikentillä. Isommilla on ollut kaverit omassa taloyhtiössä (kummallakin), plus että tuossa tosi lähellä meitä on yksi julkinen leikkipaikka (mitä nämä nyt onkaan, puistotoiminta tms) jonne pääsee myös sisälle leikkimään. Siellä ollaan käyty pari kertaa tuon silloin alle 1v:n kanssa. Kerran sisällä, ja pari kertaa pihalla keinumassa. Meillä on myös oma piha, ja taloyhtiön alueella lasten leikkialue. Että jos minua tarkoitit, niin vikaan meni arviointi.
Ärsyttää vaan että ollaan niin F tarkkoja jostain keinusta tai liukumäestä kun on kyseessä pienet lapset.

"vieras."
Suomessa et saa suuria korvauksia, jos ollenkaan. En ole edes kertaakaan kuullut että kukaan olisi sellaisia vaatinutkaan jos muksu on katkaissut kätensä jostain leikkitelineestä pudotessaa. Eli mielstäni itse liioittelet tässä asiassa. Teet siitä suuremman numeron mitä onkaan.

Ja kerrostalon pihalle mahtuu ne pari lisälasta leikkimään. HYVIN. Antakaa lasten leikkiä! Relatkaa oikeasti!!
Annoin vain yhden mahdollisen syyn sille, miksi talon asukkaat voivat olla nihkeitä ulkopuolisten pihalla pyörimiseen.

Jos siinä leikkipaikalla on talon asukkaita, voi luvan kysyä ja jos sen saa, jäädä leikkimään. Muuten jokainen voisi peruskohteliaana kunnioittaa toisten omaisuutta ja oman pihan rauhaa. Ei kai se hirvittävän vaikeaa voi olla kenellekään. Yleisiä puistoja ja leikkipaikkoja on kuitenkin olemassa. Päiväkotien pihat esim ovat käytettävissä päiväkodin kiinni ollessa.

Ken guru
[QUOTE="vieras.";29580890]Annoin vain yhden mahdollisen syyn sille, miksi talon asukkaat voivat olla nihkeitä ulkopuolisten pihalla pyörimiseen.

Jos siinä leikkipaikalla on talon asukkaita, voi luvan kysyä ja jos sen saa, jäädä leikkimään. Muuten jokainen voisi peruskohteliaana kunnioittaa toisten omaisuutta ja oman pihan rauhaa. Ei kai se hirvittävän vaikeaa voi olla kenellekään. Yleisiä puistoja ja leikkipaikkoja on kuitenkin olemassa. Päiväkotien pihat esim ovat käytettävissä päiväkodin kiinni ollessa.[/QUOTE]

Saako niihin mennä? Eikö porteissakin lue että: asiaton oleskelu kielletty?

fgfh
ei se ole laissa kielletty, mutta on vähän niinkuin kirjoittamaton sääntö ettei niin tehtäisi. taloyhtiön asiakkaat maksavat vuokrissaan leikkialueen ja sen kunnossapidon. sen kunto tottakai kärsii enemmän jos siellä on koko alueen muksut leikkimässä, ja tästä koituu lisää kunnostamiskuluja vain asukkaille. julkiset leikkipuistot taas ylläpidetään verorahoista, ja tämän vuoksi ne ovat meidän jokaisen käytettävissä.

jos joku tuntematon, ihan muualla asuva lapsi riehuu pihalla sotkien, rikkoen tai muuten häiriköiden tilannetta on vaikea selvittää. kerrostalojen pihojen läpi kävelykään ei ole kovin asiallista, ne eivät ole yleisiä kulkureittejä. tälläinen läpikulkuliikenne lisää mm. roskaamista piha-alueella.

vierass
Alkuperäinen kirjoittaja Järki hoi;29580828:

Sinun sosialisoivalla ajatusmallilla olisi kommunismi pysynyt vireänä ja Neuvostoliitto yhä voimissaan. Onneksi olkoon!

Jos kerran arvelet ihmisten niuhottavan, niin eikö sinun ajatusmaailmaasi kuulu huomaavaisuus, kohteliaisuus ja luvan pyytäminen? NÄyttää kaunista esimerkkiä, miten ihmisiä voi koettaa ymmärtääkin.

Kellään ei varmasti ole lapsia mitään vastaan, mutta moukkamaiset vanhemmat pilaavat lastensa mahdollisuudet olettamalla että kaikki vain otetaan omaan käyttöön tai haltuun. Puolustuskyvyttömiin lapsiin on helpompi kohdistaa vihaisuus kuin heidän huonotapaisiin vanhempiinsa, joten sinun käytösmallillasi saa heittää hyvästit inhimillisemmälle tulevaisuudelle.

Ap:lle terkut, että mene ja kysy saako lapsesi silloin tällöin liukua mäessä. Ei tai tuo nyt mikään ylivoimainen este ole, jos kerran olet niin sydän syrjällään pienokaisesi huvien puolesta. Tarjoudu auttamaan talkoissa ja siten kiittämään luottamuksesta, että saatte leikkiä pihalla.

Ken guru
[QUOTE="vieras.";29580901]Saako vieraan taloyhtiön grillipaikalle mennä paistamaan omat makkarat ja viettämään kesäiltaa?[/QUOTE]

Mun mielstä tää on jotenkin eri asia.

vierassap
Toivottavasti ei kenenkään tarviis poliiseja tai edes isännöitsijää paikalle soittaa jos sille pihalle vielä mennään, kyseessä on rivitalo. Kenellekään ei oo tarkoitus mielipahaa aiheuttaa. Mutta jos satutaan välillä siinä pihalla piipahtaa liukumäessä ni ehkä voi luottaa siihen että tulevat sanomaan jos häiritsee.

Enpä uskonu että rikollisia oltiin kun käytiin eilen siellä pihalla, kaikkea uutta sitä oppii kun vanhaksi elää ja lapsia saa :)

Hävetkää
Taloyhtiön omistajat eli osakkaat maksavat leikkialueensa ylläpidon. Jos leikkialueella käy enemmän lapsia -> kaikki kuluu nopeammin -> osakkaat maksavat myös vieraiden leikkimsestä. Minua ei ainakaan huvita maksaa senttiäkään lisää ylläpitokuluja siitä, että naapuruston penskat saa käydä meidän talon leikkialueella. Joo, ap:llä kävisi 1 tai 2 lasta, mutta kun he eivät ole varmasti ainoat jotka haluaisivat samaa hyötyä hyödyntää ilmaiseksi. Mitä enemmän leikkialueella käy vieraita, sitä "helpommaksi" käy myös muilta siihen tulla. Ja sitä kalliimmaksi moinen huvi tulee niille jotka alueen oikeasti omistaa.

On todella itsekästä ja huonoa esimerkkiä opettaa lapsille, että kyllä ME ollaan poikkeus, kyllä ME saadaan käyttää muiden tavaroita. Ja muut sitten maksaa. Opetat varmaan lapsille että kyllähän irtokarkkejakin saa ottaa muutaman maksamatta, ei se kauppa pariin karkkiin kaadu?

Yhteistyössä