Voiko työantaja pakottaa ottamaan influenssarokotteen?

• Viestiketjun aloittaja Tympääntynyt hoitsu
  • Ensimmäinen viesti
Tympääntynyt hoitsu
Olen hoitoalalla ja nyt tullut ylemmältä taholta ukaasi, että jos ei ole ottanut influenssarokotetta, joutuu työskentelemään maski päässä koko epidemiakauden ajan. Tai vaihtoehtoisesti siirretään muihin tehtäviin. Voiko työnantaja tarkistaa potilastietoni, jos sanon ottaneeni rokotteen perusterveydenhuollossa?

"Satu"
Itse myös hoito-alalla. Meillä ainakin on vapaaehtoisia nämä rokotukset mutta kaupunki maksaa työntekijöilleen. Itse en ole ottanut enkä ota tulevaisuudessakaan. Ja esimies ei voi saada terveystietojasi

• Tykkää
Reactions: Akaatti
"hoitaja"
Meillä on kans ollu edellisvuosina.. kaiken maailman uhkailuja siitä jos ei ota rokotetta.. mutta totuushan on se että ketään siihen ei voi pakottaa ja itten koskaan ottanu, enkä mittään makseja pitäny ihan ääpöä..

• Tykkää
Reactions: Gaijin ja Akaatti
Elä välitä tommosesta!
Minulle meidän sairaalan infektiolääkäri kerran kahvihuoneessa ilmoitti, että influenssa rokote on pakollinen kaikille.
Mutta keskustelu loppui siihen kohtaan, kun heitin lääkärille kysymyksen, että miten aikoo minut pakottaa ilman, että rikkoo minun itsemääräämisoikeuttani asiassa.

En saanut vastausta, mutta en myöskään rokotetta ottanut. Luotan kuitenkin omaan vastustuskykyyni, joka on luokkaa "hyökkää takapihan oravien kimppuun".

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
Vierain
Nii sä oikein haluat sen taudin sulle ja sun lapsille, niin ei tarvi käysä pariin viikkoon töissä.

Toi asenne kertoo paljon sun työhön sitoutuneisuudesta. Parempi kotona kuumeessa kuin käydä töissä.

rokotus
En ymmärrä miksi menette varta vasten mahdollisesti välittämään tautia eteenpäin, kun on olemassa itseäsikin suojaava tapa ehkäistä influenssaa. Potilaat ei ehkä voi edes sairauden vuoksi ottaa rokotetta, niin ne luottaa teihin. Olen täysin infektiolääkärin kannalla. Ja tosi pettynyt jos omaisiani hoitaisi noin vastuuton hoitaja. Miks ei tehdä kaikkea mahdollista tautien ehkäisyyn. Miksi ette luota ihmisiin jotka ovat ikeasti paneutuneet tauten leviämisen ehkäisyyn.

tietenkään ei voi pakottaa ottamaan rokotetta, mutta tietenkin voi sitten vaatia 3M-maskin käyttöä, tai ohjata muihin tehtäviin. Eikä kenenkään tarvitse kajota sinun potilatietoihisi, vaan tietenkin toimitat ottamastasi rokotteesta itse todistuksen tk:n leimalla ja sh;n allekirjoituksella.
Minun työkaverini joutui vastaavassa tilanteessa vaihtamaan työpistettä, ja mielestäni se oli ihan perusteltua: osastollamme hoidettaville potilaille influenssa olisi mitä todennäköisimmin tappava.
Saathan sinä valita: joko otat rokotteen, tai käytät maskia tai vaihdat työpaikkaa.

Nii sä oikein haluat sen taudin sulle ja sun lapsille, niin ei tarvi käysä pariin viikkoon töissä.

Toi asenne kertoo paljon sun työhön sitoutuneisuudesta. Parempi kotona kuumeessa kuin käydä töissä.
Mä otin vuosi sitten tuon rokotteen ja arvaas miten kävi? Olin kolme pitkää viikkoa töistä sairaslomalla, lääkäriä näin tuona aikana enemmän mitä töissäni näen, ja töissä heitä näen oikeasti paljon. Lääkärin kommentti oli, että rokote oli se mikä oli minut sairastanut.

Miksi siis uudestaan ottaisin riskin sen rokotteen kanssa ja sairastuttaisin itseni? Ja mitä tulee arvioistasi muiden työhönsitoutumiseen, niin katsele ensin peiliin ja jos itse olet täydellinen niin arvostele sitten vasta muita. Älä ennemmin arvostele toisia kun todella tiedät olevasi kaikilla osa-alueilla itse täydellinen. ;)

Inf
Vitun ääliöt. Jos ette ota rokotetta niin suosittelen että oikeasti sitten siirrytte niihin kuuluisiin muihin tehtäviin influenssakauden ajaksi ettekä altista esim. immunosuppressoituja potilaita todelliselle vaaralle. Kirsikkana kaussa vielä tuo että valehdeltaisiin siitä, että suoja on olemassa... Turhaapa sitä esim. käsidesiäkään jatkossa käyttämään, siitäkin kannattaa tehdä tällainen periaatteellinen itsemääräämisoikeus-ongelma.

Hip ja hei ammattietiikalle!

"saaga"
En ymmärrä miksi menette varta vasten mahdollisesti välittämään tautia eteenpäin, kun on olemassa itseäsikin suojaava tapa ehkäistä influenssaa. Potilaat ei ehkä voi edes sairauden vuoksi ottaa rokotetta, niin ne luottaa teihin. Olen täysin infektiolääkärin kannalla. Ja tosi pettynyt jos omaisiani hoitaisi noin vastuuton hoitaja. Miks ei tehdä kaikkea mahdollista tautien ehkäisyyn. Miksi ette luota ihmisiin jotka ovat ikeasti paneutuneet tauten leviämisen ehkäisyyn.
Voi tätä tietämättömyyttä. Ensinnäkin rokote ei anna varmaa suojaa ja rokotettu ei estä kantamasta virusta limakalvoillaan yms eli tartuttaa kyllä voi rokotettukin, vaikkei itse sairastuisikaan.

"vierailija"
Täällä (ja monessa muussakin vastaavassa ketjussa) menee täysin sekaisin yksilön kokemus ja laajojen isoja populaatioita koskevat tutkimustiedot.

Miten joku voi oikeasti tehdä johtopäätöksiä vain itseää koskevista sairastumisista tms. kun puhutaan jostain laajasta, kuten massarokotukset.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Mä otin vuosi sitten tuon rokotteen ja arvaas miten kävi? Olin kolme pitkää viikkoa töistä sairaslomalla, lääkäriä näin tuona aikana enemmän mitä töissäni näen, ja töissä heitä näen oikeasti paljon. Lääkärin kommentti oli, että rokote oli se mikä oli minut sairastanut.

Miksi siis uudestaan ottaisin riskin sen rokotteen kanssa ja sairastuttaisin itseni? Ja mitä tulee arvioistasi muiden työhönsitoutumiseen, niin katsele ensin peiliin ja jos itse olet täydellinen niin arvostele sitten vasta muita. Älä ennemmin arvostele toisia kun todella tiedät olevasi kaikilla osa-alueilla itse täydellinen. ;)
Jos lääkäri oli niin vakuuttunut että rokote oli se mikä sinut oli sairastuttanut (jessus, en kyllä moisen lääkärin hoidettavana uskaltaisi olla!), niin mites sitä sitten niin työnantajat työntekijöilleen haluaisi? tai miksi minä en ole sairastunut vaikka joka vuosi olen k.o. rokotteen ottanut :confused:

Siis sinustako minunkin kuuluisi ottaa rokote, jotta saisin taas sen about kolmisen viikkoa sairaslomaa?
Koskaan ennen en ole influenssa rokotteita ottanut, enkä ota. Sen ainoan kerran kun sen otin sairastuin, eli miksi siis ottaisin uuden riskin? Mieluummin sairastan sen taudin ihan sellaisenaan jos se on iskeäkseen.

Ja valitettavasti minua ei myöskään pyatytä siirtämään toisiin tehtäviin. Ainoa olisi loma influenssa kauden ajaksi, mutta nykyinen esimieheni tuskin sitäkään tohtii tehdä. En ole ainoa joka ei itseään ole meillä rokottanut.

Ja sinulle riiviöiden äiti, tiesitkös että meistä jokainen on erilainen yksilönä? Toisten vastustuskyky ei suojaa juuri miltään taudilta ja toisilla se taas suojaa paremmin taudeilta. Onko se minun vikani, että sairastuin rokotteesta? Itämisaika huomioiden niin ainoa sairastuttaja kohdallani oli rokote. Usko tai älä, mutta luotan ehkäpä lääkäriin piiiikkuisen enemmän kuin sun kokemukseesi tässä asiassa. ;)

Viimeksi muokattu:
Tympääntynyt hoitsu
Työskentelen psykiatrisella osastolla, joten näin ollen ei ole mielestäni sama asia kuin jos työskentelisin esimerkiksi infektio-osastolla. Arvasin että tämä on ehkäpä väärä foorumi keskustella asiasta kun täällä riittää aina näitä älypäitä :) kiitos kaikille asiallisesti vastanneille :)

Inf
Alkuperäinen kirjoittaja Tympääntynyt hoitsu;29578956:
Työskentelen psykiatrisella osastolla, joten näin ollen ei ole mielestäni sama asia kuin jos työskentelisin esimerkiksi infektio-osastolla. Arvasin että tämä on ehkäpä väärä foorumi keskustella asiasta kun täällä riittää aina näitä älypäitä :) kiitos kaikille asiallisesti vastanneille :)
Teillähän ei voi siellä ola esim. klotsapiini-agranulosytoosissa olevaa potilasta, jolle tuo influenssa voisi olla hyvinkin kohtalokas? Tämä vielä sillä bonuksella, että (vakavien) somaattisten oireiden tunnistaminen siellä teillä psykiatrialla sujuu usein ilman minkäänlaista viivettä...

Yhteistyössä