Mitä näistä hakisit opiskelemaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pinni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Pinni";29571580]Siksi, että on pystyttävä opiskelemaan työn ohessa ja jos vaihtaa kokonaan alaa, niin se ei onnistu.[/QUOTE]

Miksi siis opiskella, jos ei alan töitä ole edes saatavissa??

Medianomi tai tradenomi/liiketalous :) Olen tosin sairaanhoitaja, eli en ole ihan heti vaihtamassa noille aloille.. sen verran kaukana mun omasta koulutuksesta ja osaamisesta. Osaavalle löytyy varmana töitä! Ainakin omat tutut, joilla jompikumpi noista koulutuksista, ovat työllistyneet hyvin.

Hm... minä en tunne yhtään tradenomia, joka olisi kaupan kassalla. Minä vaihdoin tradenominkoulutuksesta ihan muualle, mutta entisiä luokkakavereita on töissä mm. kaupungilla ja useampikin on valtiolla töissä, samoin pankin puhelinpalvelussa on kolme tuttua. Osa toki tekee työtä, johon on ylikoulutettu, mm. Elisan aspassa.

Hm... minä en tunne yhtään tradenomia, joka olisi kaupan kassalla. Minä vaihdoin tradenominkoulutuksesta ihan muualle, mutta entisiä luokkakavereita on töissä mm. kaupungilla ja useampikin on valtiolla töissä, samoin pankin puhelinpalvelussa on kolme tuttua. Osa toki tekee työtä, johon on ylikoulutettu, mm. Elisan aspassa.

Tradenomi aspassa ei ole yhtään ylikoulutettu. Tradenomi kun sattuu olemaan se kaupallisen alan alin koulutusaste nykypäivänä, niin mihinkään johto- tai asiantuntijahommiin sillä koulutuksella on ihan turha haikailla. :laugh: Nykyäänhän ekonomitkin joutuvat monissa firmoissa aloittamaan aspa-tasn hommista.

En mäkään tunne yhtään tradenomia joka kaupan kassalla.. Mut varmana poikkeuksia on! Jos omaa tosi hyvät taidot Medianomiksi, why not? Jos osaa suunnitella digitaalista mediaa, niin eiks toi vois olla ihan hyvä koulutus? Vai mitä mieltä.. onko tohon osaamiseen joku muu, parempi koulutus? :)

Eiköhän tradenomin koulutus kuitenkin ole huomattavasti hyödyllisempi kuin ikivanha merkonomintutkinto. Täällä päin ainakin on säännöllisesti toimistopaikkoja auki, mutta ihan turha niihin on merkonomin papereilla hakea. Kaikissa kun on vaatimuksena amk-tutkinto ja vaikka ei olisikaan, niin tradenomeille ne paikat menee kuitenkin.

[QUOTE="Pinni";29571757]Eiköhän tradenomin koulutus kuitenkin ole huomattavasti hyödyllisempi kuin ikivanha merkonomintutkinto. Täällä päin ainakin on säännöllisesti toimistopaikkoja auki, mutta ihan turha niihin on merkonomin papereilla hakea. Kaikissa kun on vaatimuksena amk-tutkinto ja vaikka ei olisikaan, niin tradenomeille ne paikat menee kuitenkin.[/QUOTE]

Eihän tässä nyt kysytty mitään merkonomin tutkinnosta..

Medianomiksi, mutta pitää tietää tarkkaan mitä itse haluaa. Niitä valmistuu paljon työttömiksi just sen takia, että sinne mennään kivalta kuulostavan tutkintonimikkeen takia, vaikka ei ole mitään mielenkiintoa mitään tiettyä viestinnän alaa kohtaan. Ja monet alan työpaikoista ovat sellaisia, että pitää olla todella aktiivinen saadakseen töitä.

[QUOTE="Pinni";29571869]Siis mulla itsellä on ikivanha merkonomin tutkinto.[/QUOTE]

No sitten kävisin sen tradenomin...en muista mitkä kaksi nuo nyt oli, mutta älä nyt medianomiksi. Niille ei taida ainakaan olla töitä. tradenomit vie merkonomien hommat ja ekonomit eli kauppakorkeasta valmistuneet tekee ne parhaimmat hommat. Tradenomit tekee alikoulutettua työtä usein, muttei aina. Ekonomeille on töitä, se on se "korkein".

Alkuperäinen kirjoittaja kysyy hän?;29571586:
Miksi siis opiskella, jos ei alan töitä ole edes saatavissa??

No ihan varmasti on. Naurettavaa väittää noin. :D Kyllä jokaien hyvä tradenomi saa töitä AIVAN varmasti ja jokainen tuntemani onkin työllistynyt. Yhdellä oli vuoden työttömyys, muuten hyvissä duuneissa. Työttömiä on just ne jotka meni opiskeleman vaan koska ei tienny mit halua, ei oikein osaa töitäkään hakea eikä kiinnostusta/tarpeeksi itsetuntoakaan löydy. En siis ihmettele että tradenomeja on paljon myös työttömiä, yksikään kunniahimoinen ei ole kyllä työttömäksi jäänyt.

Miksi kukaan ei puhu siitä, kuinka monta kauppiksesta valmistuu työttömäksi, niitäkin on aikalailla. ;) Muutenkin rivimaistereita, vai elelettekö siinä käsityksessä, että yliopiston kun käy niin töitä satelee? :laugh:

Yhteistyössä