Miten teillä,onko pakko ottaa ruokaa,josta lapsi ei tykkää?

no mitä ne keinot on, joilla saatte lapset maistamaan? Kun mainittiin, että pitää olla keppiä ja porkkanaa..
Ensin kerrot ja perustelet miksi on tärkeää syödä monipuolisesti, miten tärkeää on lapsen kasvuvaiheessa syödä riittävästi ja hyvin jotta kasvaa, pystyy leikkimään jne. Ja laskeudut lapsen tasolle, otat katsekontaktin ja sanot rauhallisesti että et ole ennen lopettanut ruokailua ennen kuin olet syönyt vaikka 3 tomaattipalaa tai lihapalaa/perunapalaa. Jos lapsi ei syö ja on lähdössä, otat kiinni ja sanot että nyt ei auta muu kuin syödä tai sitten lapsi joutuu jäähylle. Tässä vaiheessa voi tuntua liioittelulta pistää jäähylle mutta se on sen arvoista!! Lapsi huomaa että pidät kiinni rajoista ja olet tosissasi. Eli ensin positiivisesti rohkaiset ja kannustat, viimeiseksi asetat rangaistuksen.

Kyllä meillä on kannustettu maistamaan, mutta ei ole pakotettu syömään väkisin. En itsekään tykkää kaikesta. En kuitenkaan ole koskaan siirtänyt omia inhokkejani lasten taakaksi vaan he saivat itse muodostaa mielipiteensä mistä tykkää ja mistä ei

Ken guru
Mä oon huomannut että nirsojen lapsien kanssa pitää käyttää hieman keppiä ja porkkanaa, eikä antaa heti periksi. Itse pidän tärkeänä, että lapsi oppii syömään terveellisesti ja jos vaikka kasviksia ei rohkaista syömään, niin helposti lapsi nälkäisenä hotkii vain lihat ja pastan ja jättää kasvikset. Se palkitsee kun lapsi huomaa, että ahaa kurkku on oikeastaan tosi raikasta ja hyvää, se vaan vaatii maistamiskertoja! Ei anneta periksi ;) Oon aika rento kasvattaja paitsi ruokailun suhteen en päästä nirsoa lasta kuin koiraa veräjästä, se olisi karhunpalvelus.
Hanki nyt ensin niitä lapsia, niin jutellaan sitten lisää tästä(kin) aiheesta...

• Tykkää
Reactions: nuusa
Ensin kerrot ja perustelet miksi on tärkeää syödä monipuolisesti, miten tärkeää on lapsen kasvuvaiheessa syödä riittävästi ja hyvin jotta kasvaa, pystyy leikkimään jne. Ja laskeudut lapsen tasolle, otat katsekontaktin ja sanot rauhallisesti että et ole ennen lopettanut ruokailua ennen kuin olet syönyt vaikka 3 tomaattipalaa tai lihapalaa/perunapalaa. Jos lapsi ei syö ja on lähdössä, otat kiinni ja sanot että nyt ei auta muu kuin syödä tai sitten lapsi joutuu jäähylle. Tässä vaiheessa voi tuntua liioittelulta pistää jäähylle mutta se on sen arvoista!! Lapsi huomaa että pidät kiinni rajoista ja olet tosissasi. Eli ensin positiivisesti rohkaiset ja kannustat, viimeiseksi asetat rangaistuksen.
Okei, käyttääkö muutkin tällaista jäähyrangaistusta tässä tilanteessa? Meillä on kyllä jäähy käytössä muissa tilanteissa (ei ruokailussa) mutta jotenkin oon senkin mieltänyt pakkosyöttämiseksi, että väkisin pitää maistaa kaikkea. Vai siis onko tarkotuksena, että vaan esim. yhtä/kahta juttua maistaa?

Jossain vaiheessa yritettiinkin rangaistusta antaa mutta ei se ollut johdonmukaista, kun mä epäröin kovasti onko se nyt järkevää. Eihän se sitten tietenkään auttanutkaa.

Viimeksi muokattu:
Ken guru
Apua tuota HappyGirliä..

Mutta ei pakoteta. Kannustetaan maistamaan, ja erilaisten ruokien maistaminen aloitetaan jo tosi aikaisin. Tuo reilun vuoden ikäinenkin on maistanut jo vaikka mitä.

Okei, käyttääkö muutkin tällaista jäähyrangaistusta tässä tilanteessa? Meillä on kyllä jäähy käytössä muissa tilanteissa (ei ruokailussa) mutta jotenkin oon senkin mieltänyt pakkosyöttämiseksi, että väkisin pitää maistaa kaikkea. Vai siis onko tarkotuksena, että vaan esim. yhtä/kahta juttua maistaa?

Jossain vaiheessa yritettiinkin rangaistusta antaa mutta ei se ollut johdonmukaista, kun mä epäröin kovasti onko se nyt järkevää. Eihän se sitten tietenkään auttanutkaa.
Juu pakkosyöttämistä se ei ole, koska lapselle annetaan mahdollisuuksia maistaa vain vähän ja jos muuten syö hyvin niin mielestäni tuota ei tarvitse käyttää. :) Silloin kun lapsi syö kovin yksipuolisesti tai liian vähän niin se on tarpeen, mutta satunnainen ruokahaluttomuus tai joku inhokkiruoka (joka löytyy varmaan jokaiselta) on tietysti ok.

Jees, epäröinnit pois ja systeemmattisesti toimit kuten lupaat. Jäähy ei myöskään ole kohtuuton rangaistus joten ole huoleti. Esim. 3-vuotiaalle lapselle 3 minuutin jäähy, 4-vuotiaalle neljän minuutin jne.

Viimeksi muokattu:
lto

EI jäähytystä tai rankaisua, jos lapsi ei syö! Ei missään tapauksessa. En tiedä mitä oppeja Happygirl noudattaa, mutta työskentelen itse päiväkodin johtajana, ja kaikki viralliset nykysuositukset ovat sitä mieltä, että ruokailuun ei saa liittää rankaisemista. Varhaiskasvatussuunnitelmassa ehdottomasti kielletään pakottaminen, myös pöydässä istuttamalla tai rankaisemalla.

Tällaiset keinot voivat johtaa ongelmalliseen syömiskäyttäytymiseen. Kyllä meilläkin lähtökohtana on se, että kaikkea maistetaan, mutta jos lapsi ei maista niin maista. Mieluummin porkkanalla, esimerkiksi yhdellä ruokarajoitteisella lapsella on käytössä tarravihko, johon saa tarran aina kun maistoi kaikkea.

Mä en pakota, kannustan kyllä.
Aikalailla kaikkiruokaisia mun lapset on, vaikka koskaan ei ole ollut pakko edes maistaa, jos ihan tosissaan ei halua. Mutta jos syödä tahtoo, niin sit syödään sitä, mitä tarjolla on. Ja ruokapöydästä ei poistuta, ennen kuin kaikki jotka syödä tahtoo, ovat syöneet. Siinä, kun aikansa on istunut katselemassa muiden syömistä, niin yleensä on nirsoilijankin tehnyt mieli maistaa. Harvemmin näillä kuitenkaan on ollut kyse siitä, etteivät tykkäisi, joskus vaan sattuvat olemaan nirsolla tuulella.
Koskaan en oo syömisestä mitään numeroa tehnyt ja vaikka itse en kykene kalaa syömään, niin hyvin maistuu lapsille (ja sitten mä salaa silmät pyöreenä kauhistelen itsekseni, että kuinka ne pystyy :D )

"Jenis"

No ei kyllä käytetä jäähyä ruokailussa :-O Pakottamistahan se on.

EI jäähytystä tai rankaisua, jos lapsi ei syö! Ei missään tapauksessa. En tiedä mitä oppeja Happygirl noudattaa, mutta työskentelen itse päiväkodin johtajana, ja kaikki viralliset nykysuositukset ovat sitä mieltä, että ruokailuun ei saa liittää rankaisemista. Varhaiskasvatussuunnitelmassa ehdottomasti kielletään pakottaminen, myös pöydässä istuttamalla tai rankaisemalla.

Tällaiset keinot voivat johtaa ongelmalliseen syömiskäyttäytymiseen. Kyllä meilläkin lähtökohtana on se, että kaikkea maistetaan, mutta jos lapsi ei maista niin maista. Mieluummin porkkanalla, esimerkiksi yhdellä ruokarajoitteisella lapsella on käytössä tarravihko, johon saa tarran aina kun maistoi kaikkea.
Päiväkodissa on varmasti eri käytännöt, mutta itse työskentelen lastenkodissa jossa me ammattikasvattajat ollaan huoltajia. Meillä on vastuu siitä, että lapsi oppii syömään monipuolisesti ja riittävästi jolloin on lapsen etu, että sopiva rangaistusmenetelmä otetaan käyttöön mikäli rohkaisut, aika ja muut keinot eivät auta. Sama vastuu ja rooli on vanhemmilla. Mielestäni on karhunpalvelus lapselle antaa heti periksi, eikä suostutella ja asettaa rajoja.

Ken guru
Päiväkodissa on varmasti eri käytännöt, mutta itse työskentelen lastenkodissa jossa me ammattikasvattajat ollaan huoltajia. Meillä on vastuu siitä, että lapsi oppii syömään monipuolisesti ja riittävästi jolloin on lapsen etu, että sopiva rangaistusmenetelmä otetaan käyttöön mikäli rohkaisut, aika ja muut keinot eivät auta. Sama vastuu ja rooli on vanhemmilla. Mielestäni on karhunpalvelus lapselle antaa heti periksi, eikä suostutella ja asettaa rajoja.
Miten mulla on sellainen käsitys että opiskelet vielä? Mikäs olikaan sun ammattisi tällä hetkellä?

"mamma"
Meillä on aina pienestä pitäen syöty monipuolisesti kaikkea... lapsille samaa ruokaa kun aikuisillekkin... en ole koskaan pakottanut... On vaan ollut aina niin itsestäänselvyys meidän perheessä, ettei siitä oo tullu mitään haloota.. Painottanut olen myös aina sitä, että vierailla syödään vaikka ei tykkäisi... epäkohteliasta nyrpistää nenää.. :) mukava laittaa kaverille kylään kun tietää, että syö muutakin kun spagettia. Mutta....Jokainen/jokaisen lapsi on kuitenkin yksilö.

Ja en kyllä muuten ikinä missään tilanteessa voisi kuvitella rankaisevani lasta jäähyllä tai millään muullakaan, jos hän ei tahdo syödä!
Edelleenkin - kyseinen keino VAIN silloin kun lapsi kieltäytyy toistuvasti esimerkiksi syömästä kasviksia tai ei syö yksinkertaisesti riittävästi. Jäähy ei vahingoita lasta jos/kun sitä käytetään oikein eli jäähy ei ole liian pitkä, epätarkoituksenmukainen eikä se tule liian herkästi.

lto
Lisään vielä, että olen työni puolesta keskustellut yliopistosairaalan lasten ravitsemusasioihin perehtyneen lääkärin kanssa, joka hoitaa paljon hyvin ruokarajoitteisia lapsia. Hän oli ehdottomasti kaikkea pakottamista vastaan. Myönteisellä, kehuilla, kannustimilla, niillä pitää edetä.

Happygirl, toivottavasti et ainakaan työssäsi käytä em. keinoja. Noilla lapsilla on ihan riittävästi traumoja omasta takaa, ettei lisukkeeksi tarvita haasteita syömisen kanssa.

hoitsssu
Juuri näin... päiväkodissa aivan eri käytäntö kuin lastenkodissa... päiväkodissa hoitajilta on otettu juuri tuota kasvatuksellista puolta pois, kun taas lastenkodissa tuo kasvatuksellinen rooli on hoitajalla pakko olla...

Mielestäni jokaisen vanhemman pitäisi ottaa vastuu lapsensa ruokailusta. Ainahan se on helppo mennä sieltä, mistä aita matalin, mutta se ei kannata. Helpottaa kummasti elämää, hoitoarkea ja kouluaikaakin kun on totutettu pienestä pitäen monipuoliseen ruokaan. Jokainen perhe tekee kuitenkin parhaaksi näkemällään tavalla... ja vaikea se on totuttaa lasta johonkin jos vanhemmatkaan eivät ole tottuneet.

Veikkaan, että rangaistusmenetelmänä voisi olla esim jälkiruuan tarjoamatta jättäminen, jos ei ole maistanut tietyn/sovitun verran/yhtään.. En usko, että Happygirl tarkoitti noilla menetelmillä mitään lepositeitä ja pakkosyöttöä ;)

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
lto
Päiväkodin käytännöt pohjaavat ravitsemusterapeuttien ja muiden asiantuntijoiden nykysuosituksiin aiheesta, ja samaa linjaa suositellaan kyllä myös vanhemmille.

Minä olen sitä mieltä, oman kokemukseni (15 vuotta) ja koulutukseni pohjalta, että sinun toimintatapasi aiheuttavat tietynlaisille lapsille häiriintyneen suhteen syömiseen. Lastenkodissa lapsilla on monia traumoja jo omasta tapaa monesti, ja heidän jos keidän kanssaan pitäisi noudattaa suosituksia. Oman kokemukseni mukaan ne lapset, joilla on muutenkin haasteita/haastava elämäntilanne, ovat usein eniten ruokarajoitteisia, ja heidän kohdallaan kaikenlaisen pakottamisen välttäminen on vielä tärkeämpää. Lisäksi kyse voi olla myös esim. aistiyliherkkyydestä.

Pyydän, Happygirl, voisitko kyseenalaistaa toimintatapasi ja hankkia aiheesta oikeaa tietoa?

Lisään vielä, että olen työni puolesta keskustellut yliopistosairaalan lasten ravitsemusasioihin perehtyneen lääkärin kanssa, joka hoitaa paljon hyvin ruokarajoitteisia lapsia. Hän oli ehdottomasti kaikkea pakottamista vastaan. Myönteisellä, kehuilla, kannustimilla, niillä pitää edetä.

Happygirl, toivottavasti et ainakaan työssäsi käytä em. keinoja. Noilla lapsilla on ihan riittävästi traumoja omasta takaa, ettei lisukkeeksi tarvita haasteita syömisen kanssa.
Voi ystävä pieni kun aikuisen tehtävä ja vastuu on huolehtia, että lapsi saa esimerkiksi riittävästi unta. Aikuisen tehtävä on myös huolehtia turvallisuudesta, perushoidosta jne. Jos lapsi kieltäytyy ko. asioista eikä myönteinen kannustus auta ja tuota tulosta, on nimenomaan rakkautta ja välittämistä huolehtia toisella tavalla, että lapsi oppii ymmärtämään parhaansa. Se ei ole traumatisoivaa. :D

Meillä ei juuri ole sellaista ruokaa mitä kukaan ei söisi. En osta possua, enkä sisäelimiä, enkä mitään muutakaan mitä me emme syö. Lapsilla on kausia joslloin eivät halua syödä jotain tiettyä mutta se menee ohi aikanaan taas ja sitten syödään taas.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
No joo, jotenkin toii jäähytys ruokailussa tuntuikin epämukavalta ja nimenomaan pakottamiselta. Toi tarrajuttu vois olla kiva. Ja toi, et saa päättää seuraavan ruoan.. Miten toi tarrajuttu vois toimia? Kun saa 10tarraa, saa jonkun palkinnon? Ja saako tarran siitä kun on maistanut kaikkea mitä lautaselta löytyy?

Juuri näin... päiväkodissa aivan eri käytäntö kuin lastenkodissa... päiväkodissa hoitajilta on otettu juuri tuota kasvatuksellista puolta pois, kun taas lastenkodissa tuo kasvatuksellinen rooli on hoitajalla pakko olla...

Mielestäni jokaisen vanhemman pitäisi ottaa vastuu lapsensa ruokailusta. Ainahan se on helppo mennä sieltä, mistä aita matalin, mutta se ei kannata. Helpottaa kummasti elämää, hoitoarkea ja kouluaikaakin kun on totutettu pienestä pitäen monipuoliseen ruokaan. Jokainen perhe tekee kuitenkin parhaaksi näkemällään tavalla... ja vaikea se on totuttaa lasta johonkin jos vanhemmatkaan eivät ole tottuneet.

Veikkaan, että rangaistusmenetelmänä voisi olla esim jälkiruuan tarjoamatta jättäminen, jos ei ole maistanut tietyn/sovitun verran/yhtään.. En usko, että Happygirl tarkoitti noilla menetelmillä mitään lepositeitä ja pakkosyöttöä ;)
Juurikin näin.

Aikuisena ja kasvattajana haluan antaa lapselle mahdollisimman hyvät eväät maailmalle ja vaikka kuinka tekisi mieli antaa periksi kun lapsi huutaa naama punaisena, että oksennan mielummin kun syön x:n tekemiä keittoruokia niin on HÄNEN paras, että me laitetaan rajat. Kaikki käytös ei käy päinsä - kuka sen opettaa jos ei kasvattaja.

Yhteistyössä