Mä oon ollut aina sitä mieltä, että pakkosyötöllä saa niitä syömishäiriöisiä lapsia/nuoria/aikuisia aikaan. Ruokailu pitäis kuitenkin olla mahdollisimman mukava hetki.
Mutta mä oon vähän hukassa tuon meidän 4vuotiaan syömisen kanssa. Joskus alle 2v tyttö oli ihan kaikkiruokainen. 2-3vuotiaana alkoi pikkusen vähentyä syöty ruokamäärä ja 3 vuotiaana alkoi mahdoton nirsoilu. Lihoista kana ja kala on ainoita mitkä menee, niin ja jauheliha joskus. Keitettynä menee porkkana, herne ja maissi. Muuten sitten kyllä syö kasviksia ja hedelmiä. Eli ongelmia on vain lämpimien aterioiden syömisessä. Mitkään kastikkeet ei kelpaa. Eli jos on esim. possun-/naudanlihakastiketta ja perunaa+kasviksia, menee alas ehkä pieni pala perunaa ja porkkanaa. Kanakastikettakaan ei suostu syömään mutta jos on kastike erillään niin ne kanat syö sitten kyllä.
Syksyllä juteltiin tästä ravintoterapeutin kanssa ja hän sanoi sitten ettei tartte olla huolissaan vitamiinien yms kanssa, kaikkia varmasti saa silti riittävästi. Ja että pakottaa ei saa, pitäs osata olla rennosti ruokailun suhteen.
Mutta mietityttää loppuuko toi nirsoilu koskaan jos me vaan hyväksytään se, että tyttö syö palan perunaa ja porkkanaa eikä mitään muuta. Ei suostu millään maistamaan kastikkeita, vaikka miten suostuttelisi. Jos joskus syö hyvin (esim. makaroni menee hyvin alas) saa kyllä jälkkäriä sitten.