Lestadiolaisnaapurusto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "muuttaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"muuttaja"

Vieras
Löytyi mukava talo joka sopisi meidän perheelle hyvin. Alueella asuu paljon lestaadiolaisia, itse emme ole. Saako lapsemme siellä kavereita vai pitävätkö lestadiolaiset niin sanotusti yhtä ja mukaan ei 'ulkopuoliset' pääse? Entä vanhemmat, jäämmekö täysin ulkopuolisiksi jos tuonne muutamme? Onko kenelläkään kokemuksia tai voisiko lestadiolaiset itse kertoa kelpaammeko naapureiksi? :)

Kyllä lestadiolaiset leikkivät muidenkin kanssa. Teineinä saattaa tietenkin ajautua erilleen, kun on usein niin erilaista se elämä lestadiolaisnuorella ja esim. ateistinuorella.

Mulla on ollut lestadiolais naapureita ja kaikki on toiminut ihan ok. Ollaan kyläilty toistemme luona ja lapset ovat leikkineet yhdessä. Sitä en sitten tiedä miten olisin mahtunut joukkoon jos tilanne olisi ollut niin päin, että on viisi lestaidiolaisperhettä ja meidän perhe....
Kyllä lestadiolaiset suosivat "omiaan". Tiedän tämän mm. työ- ja liike-elämästä.. Samoin lapset valitsevat "omansa" mieluummin kuin ei-uskovaiset jos on mahdollista valita.
Mutta, mulla ei siis pahaa sanottavaa lestadiolaisista. Ei naapureina eikä työasioissakaan.

Riippuu ihan niistä lestadiolaisista. Nekin kun ovat ihmisiä niinkuin kaikki muutkin ja heissä löytyy kaikenmoista tallaajaa. Jotkut ovat ihan mukavia ja heidän kanssaan tulee ihan hyvin toimeen. Kaikista hihhuleimmat tapaukset sitten pelottelevat omat lapsensakin helvettijutuillaan niin, että ne ovat ihan sekaisin ja käytöshäiriöisiä.

Samaa mietin aikanaan kun tänne muutimme, mutta hyvin on mennyt. Lapsilla kavereina molempia joskin nyt murrosiässä enemmän meitä ei-lestadiolaisia, koska heidän kanssa jutut enemmän samanlaisia, esim voi lähteä elokuviin.

Joo, lestadiolaislapset kertovat jossain vaiheessa teidän lapsillenne kuinka palatte helvetin tulessa ja asiaa taivaaseen ei ole. Muuttakaa vaan mutta ole valmiina keskustelemaan sitten lastesi kanssa ko. asioista.

lesta, ystävä rakas, vedät tästä taatusti herneet nenääsi, mutta muutamia vuosia sitten tuli dokkari lestadiolaisperheestä ja siinä perheen pienet lapset jo juttelivat avoimesti, että "he pääsevät taivaaseen ja muut palavat helvetin tulimeressä!!"

Samoiten samaa teemaa mielestäni myös sivusi viime syksyn kirja "Taivaslaulu" jonka on kirjoittanut Pauliina Rauhala, joka taas on elänyt elämänsä lestadiolaisessa yhteisössä. Mihin ei tosin enää nyt aikuisena aktiivisesti kuulu.

Meillä rivitalossamme asuu kaksi lestadiolaisperhettä. Lapsemme ovat ties kuinka monta kertaa kuulleet, kuinka "jotkut miehet" tulevat ja heittävät heidät tulimereen. Ko. perheiden vanhemmat ovat olleet haluttomia keskustelemaan asiasta, kun sitä olemme yrittäneet. Viikonloppuisin perheissä on paljon lestadiolaisvieraita, mikä tarkoittaa, että taloyhtiön pihassa leikkii tällöin viitisentoistakin lestadiolaislasta kerrallaan. Lapsemme ovat alkaneet pelätä viikonloppuisin pihaulkoilua ko. lapsiryhmän takia. Naapurin lapset kavereineen ovat mm. usean kerran sylkeneet lastemme päälle. Lisäksi on ollut mm. tönimistä ja kiikuista alas tuuppaamista. Ja juurikin tuota "tepäs olette vääräuskoisia ja joudutte tulimereen" -huutelua.

:(

Niinpä. Kun tiedossa on, että lapsi tulee joutumaan ikätoverien uskonnollisten attentaattien kohteeksi (ovatpa ne mitä sorttia vouhottajia hyvänsä), on sitäkin tärkeämpää, että kotona on näistä asioista puhuttu, ja lapselle kerrottu että on olemassa ihmisiä jotka uskovat mikä mihinkin, ja saattavat olla kovinkin vakuuttuneita omasta oikeassa olostaan. Että on syytä suhtautua rauhallisesti näihin vouhkaajiin, ja antaa erinäisten juttujen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

No niin on meitä lestadiolaisiakin erilaisia, niinku kaikkii muitki ihmisii. Kuten sanottua kyse oli mun lähipiiristä. En voi kenenkään muun puolesta puhua. Ja meitä lestojaki on monta eri "lahkoa" ja jokaisella niistä erilaiset tavat. Puhua lapsille yms. Itse eikä läheltäni kukaan tapaa uhkailla lapsia millään sellaisella asialla jota ne ei ymmärrä. Itse en myös kiroile ja sana helvetti kuuluu siihen.

Riippuu persoonasta. Jotkut lestat voi olla näennäisesti lestoja, ilmeisesti suvun paineen alla ovat olevinaan uskossa, mutta olen törmännyt heihin mm. baareissa ja liikuntaharrastuksissa joissa on mm. musiikkia ja joukkuekilpailua. Lapsiakin on vain pari että varmaan ehkäisyäkin tulee käytettyä.

Jos lestaperheessä on kiihkouskovaista, mm. yliopistossa uskontoa lukeneita pappeja, kanttoreita, puhemiehiä, ym. niin kiertäkää kaukaa. Samoin jos ovat vanhempia iältään, nuoriso ei ole enää niin tiukkapipoista porukkaa.

Lapset saavat kuulla varmasti jossain vaiheessa että olette vääräuskoisia, parhaita kavereita tuskin tulee kodin puheiden ja painostuksen vuoksi. Onneksi pienet lapset ovat vielä kykenemättömiä tuomitsemaan, erilaisuus alkaa haitata kaveruutta vasta teini-ikäisenä.

Ostakaa vaan talo, ei ainakaan ole juoppoja tai narkkareita lähellä, mutta henkisyys leimaa varmasti ilmapiiriä. Jos takapihalla on grilli jonne naapureilla on hyvä näkyvyys, ja meinaatte pitää grillibileitä joissa juodaan olutta niin kehotan siinä tapauksessa katselemaan taloa muualta.

Alkuperäinen kirjoittaja tämä on ihan fakta;29525109:
Aika jännä. Itse kuulin tätä usein lapsena kun leikin lestadiolaislasten kanssa. Nykyään tiedän myös useita joiden lapsille on samaa sanottu, nuorimmat sanojat ovat 4 vuotiaita. Sellaista.

Niin minäkin leikin enkä kuullu pelottelua. Töllöä ne ei saanee katella, muuten aiva normikavereita.

Ei mulla paljoa ole kokemusta. Mutta ala-asteella mulla oli lestadiolaiskaveri. Se oli tosi hyvä tyyppi! Sen äitin kanssa en kyllä ikinä puhunut mitään, isää en koskaan nähnyt. En ikinä nähnyt että se äiti olisi puhunut kenellekkään. Mutta kaikki lapset oli tosi mukavia, eikä ikinä puhunut helvettiin joutumisesta tai mistään. Joskus puhuttiin siitä miten niillä oli meikkaaminen kiellettyä.

Minulla on vl tausta ja parhaat kaverini olivat muita kuin lestadiolaisia. Ei meillä ohjattu mitenkään leikkimään vain vl-perheiden lasten kanssa, pääasia että oli kavereita. Vanhempani sanoivat aina, että kellekään ei ole sopivaa sanoa pääsevätkö he taivaaseen, koska vain Jumala päättää siitä. Nykyään olen uskossa, ilman mitään seurakuntia erikseen, ja yhtä suvaitsevaksi aion omat lapseni kasvattaa kuin minutkin on kasvatettu.

Aplle sanoisin että jos alue on muuten teille juuri sopiva, muuttakaa ihmeessä. On hyvin epätodennäköistä, että naapurinne tulisivat ns. lyömään raamatulla päähän :)

Meillä on useampi lesuperhe naapurissa, pienet lapset on kavereita, hyviäkin. Isompana ovat ottaneet etäisyyttä...
Grillataan kyllä ja otetaan sitä olutta omalla pihalla. Eihän nuo oo tullu morslusoimaan, eivätkä kyllä uskonnosta puhu muutenkaan

Itse olen ex-vl ja lapsena parhaat ystäväni olivat ei-lestoja. Sen sijaan lähinaapurissa asuva samanikäinen poika haukkui säännöllisesti lessuksi ja heitti hihhuliläppää. Että joskus ne ennakkoluulot menee toisinpäin.

1389122551_poking_a_spider_nest.gif

Meillä asuu naapurissa yksi lestadiolaisperhe, ja kyllä terrorisoivat muita lapsia. Leikkikentällä omivat laitteita, eivätkä päästä muita leikkimään. Hajoittavat ja varastavat myös toisten leluja.

Täällä pohojois-pohojanmaalla, lestadiolaisten luvatussa maassa (varsinkin pienemmissä kunnissa) joka toinen naapuri on lestadiolainen :D

Ite ei lestadiolaisia vaikka lapsia onkin puolenkymmentä. Asutaan nyt toisessa omakotitalossa, pienessä kunnassa ja naapureina, lasten kavereina ja itellä äippäkavereina on paljon lestadiolaisia. Tosi mahtavavia, ihania äitejä ja lapsia ainakin nämä meidän "naapuri-lestat". Eipä itellä edes tule ajateltua, että he edustavat eri uskontokuntaa kuin mitä itse edustan.

Ei oo ollu mitään pelottelua, syrjimistä tms. Hyvää kahvitteluseuraa kylläkin!

Yhteistyössä