Teidän ensimmäiset alkoholikokeilut ja humala

  • Viestiketjun aloittaja "ulpukka"
  • Ensimmäinen viesti
"ulpukka"
Elikkä millon ootte juonu ensimmäisen kerran alkoholia silleen, että se nousi päähän? Kenen kanssa kokeilitte ja jos kokeilitte salaa, jäittekö kiinni? Ja sitten vielä että menikö överiksi ja oletteko antaneet lapsenne juoda joissain bileissä tai kavereiden kanssa ja minkä ikäisenä? Meillä nimittäin on 15 vuotias tyttö ja luulisi että kohta viimeistään kaverit houkuttelee mukaan juomaan..
 
"..."
16 vuotiaana viikkoa ennen ysin päättäreitä kaverin bileissä/keskustassa hilluen ja kiljua juoden..Meni lopulta överiksi, kunnon pelkokänni...kaikki pelotti..En jäänyt kiinni kun en mennyt kotiin yöksi (olin luvan kanssa kaverilla yötä, muka opiskelemassa)..Koskaan en virallisesti jäänyt kiinni juomisesta, mutta kyllähän nuo vanhemmat varmasti joskus tiesi kun joko viinalta haisten palasin seuraavana päivänä kotiin, tai tulin yöllä kännissä kotiin, koskaan ei asiasta pahemmin puhuttu (minulla on 2 10 vuotta vanhempaa veljeä jotka olivat nuorina vetänyt aika pahastikin välillä)..Oma lapsi ei ole vielä niin vanha
että joisi (2,5v)
 
18 v synttäreilläni, ystävien seurassa. Mun tytöt ei mene sellaisiin bileisiin, missä on alkoholitarjoilu alaikäisten kesken/ alaikäisille. Sen verran pitää olla kiinnostunut omien lasten kavereista, että tietää millaisissa porukoissa vapaa-ajalla liikkuu. Onneksi tuo kohta 14 v ei ole pätkääkään kiinnostunut alkoholi/tupakkakokeiluista eikä sellaisia hänen ystäväpiirissäkään ole.
 
  • Tykkää
Reactions: Metsäpeikko
....
Olisinkohan ollut 15v.
Kavereiden kaa keskustas. Käytiin ensin katsomassa kauhuleffa (tai taidettiin alotella siellä, oltii tosi koviksii!), ja siitä puistoon hengailemaan. Oli kyl hulluimmat kännit ikinä. Oiskohan mennyt tyyliin pari kolme siideriä, ja ne kauhufiilikset ja harhat oli jotain ihan outoa (maa liikkui, esineet tuli lähemmäs jne). Ei oo sen jälkeen samanlaisia kännejä tullut.
 
13vuotiaana... :ashamed: kaverin isän viinakaapista juotiin kaikkea mahdollista ja kyllähän ne päähän nousi. Mutta meillä oli hauskaa. Oltiin "pikku hiprakassa" , kahdestaan ja hieman piilossa ulkona. Ei mitään kauhukokemuksia tms...

Oma esikoinen on nyt 15 eikä onneksi kulje sellaisien kaverien kanssa joiden epäilisin kännäilevän. Toki voin olla hyvinkin väärässä, mutta uskoisin edes vähän tuntevani noita neitejä ;)
Oma nuoruus huomioon ottaen, osaan katsella ja olla sopivasti epäluuloinen jos on tarvetta. Oikeastaan vielä ei ole ollut tarvetta...
Mutta en kyllä hyväksyisi enkä sallisi omien lapsieni kännäillä ulkona kavereiden kanssa.
 
glfd
Ehkä 15 vuotiaana sain vanhempien seurassa juoda kohtuudella ruuan kanssa jotain, kyllähän se muutama olut tuntui vähän jo vaikken ikinä tietenkään kännejä vetänyt vanhempien edessä eivätkä olisi sitä sallineetkaan alaikäisenä.
Kunnon ekat kännit tapahtui 17 vuotiaana omassa kämpässä lähimpien ystävien kanssa, hyvin sujui ilta ja osasin lopettaa ajoissa kun tiesin rajani kun oli tuota "kohtuudella juomista" jo pari vuotta takana
 
"Huhhuh"
15-vuotiaana tytönhempukkana. Silloin ysärin lopulla oli kova pirtubuumi ainakin meillä päin ja kavereiden kanssa ostettiin kimpassa 0,5l pirtua... voi luoja.. sitä pään pyörimistä ei uskonut millään todeksi, olin aiemmin juonut pari siideriä ja esittänyt känniläistä niin oli se oikea känni aika shokki. Tosin oma annokseni oli ehkä n. 1dl, mutta pienen tytön pää meni kyllä aika sekaisin siitä.
 
"vieras."
14-vuotiaana maistoin ekan kerran, 15-vuotiaana olin jo muutaman kerran päihtynyt. 16-vuotiaana join kesällä aika useinkin. Eivät vanhempani varmaan edes epäileet, että tuossa määrin "harrastin". Olin kotona kiltti tyttö, joka sai kokeista kymppejä.
 
onneksi ei enää teini
15-vuotiaana, join 2 isoa siideriä melko nopeaan tahtiin, kun aluksi "eihän tää tunnu missään". Kohta sitten makasinkin maassa, kun ei jalat enää kantanut ja päässä pyöri. Jotain siinä konttailtiin jokusen tunnin ja muistan kyselleeni, että koska tää loppuu ja miten kauan tätä kestää.

Jäin kiinni.
 
HippuTAR
9 vuotiaana eka känni, 5 lonkkua. Veljen (aikuinen) tyttöystävä tuli meille lonkkupussin kans, mä halusin maistaa ja se anto. No hyväähän se oli ja sain juoda niin paljo ku halusin. En jääny kiinni.

Seuraava kerta lienee 11 vuotiaana kaverin kans, sen veli haki meille kossupullon.

12-18 vuotiaana juominen oli lähes joka viikonloppuista, usein sekä pe että la.

Jossain vaiheessa äiti on tajunnu että ryyppään mutta ei se koskaan siihen puuttunu.

Mun 16v. tyttö ei ole ollut yhtään kiinnostunut, maistaa oisin antanu mutta ei oo halunnu. Sen kaveritkaan ei oo päihteistä kiinnostuneita. Missään tapauksessa en antaisi lupaa juomiseen ja jos sellaisesta jäis kiinni niin tiedossa ois rajut sanktiot.
 
9 vuotiaana eka känni, 5 lonkkua. Veljen (aikuinen) tyttöystävä tuli meille lonkkupussin kans, mä halusin maistaa ja se anto. No hyväähän se oli ja sain juoda niin paljo ku halusin. En jääny kiinni.

Seuraava kerta lienee 11 vuotiaana kaverin kans, sen veli haki meille kossupullon.

12-18 vuotiaana juominen oli lähes joka viikonloppuista, usein sekä pe että la.

Jossain vaiheessa äiti on tajunnu että ryyppään mutta ei se koskaan siihen puuttunu.

Mun 16v. tyttö ei ole ollut yhtään kiinnostunut, maistaa oisin antanu mutta ei oo halunnu. Sen kaveritkaan ei oo päihteistä kiinnostuneita. Missään tapauksessa en antaisi lupaa juomiseen ja jos sellaisesta jäis kiinni niin tiedossa ois rajut sanktiot.
Oikeesti :O Todella vastuuntuntoista touhua veljen tyttöystävältä....
 
olin kuustoista, kun eka kerran juopottelin, silloisen poikaystävän kanssa. kiinni en jäänyt, ja tiedän, että jos olisin kiinni jäänyt, olis kotona ollut piru irti. poikani on tiettävästi olleet täysi-ikäisiä ennen kuin ovat kokeilleet kyseistä ainetta. tytär oli kokeillut, ikää hällä on kohta 17 vuotta. oli niin huono vointinen, että ei kuulemma ikinä enää. no tuskinpa se noinkaan menee
 
"hmm"
Taisin olla 14-v., mökillä siskon, serkun ja serkun poikaystävän kanssa... Siitä alkaen sitten n. joka toinen viikonloppu juotiin kaverien kanssa, ensin puolikas omenaviinipullo, muut jatkoi viineillä tai kaljalla, minä aloin juomaan kossua.
 
"Pipsa"
15-vuotiaana selitin vanhemmille että menen "Miran" luokse tyttöjen kanssa katsomaan jotain leffaa lauantai-iltana ja että tulen vasta puolen yön jälkeen kun vanhemmat ovat nukkumassa. Tarkoitus oli ottaa muutama siideri ja lonkero salaa. "Miran" isosisko oli hakenut juomia ja heillä oli asunto tyhjillään. Muutaman siiderin juotuamme saimme idean soittaa paikalle lisää kavereita ja niitä myös tuli, mukaanlukien poikia. Näillä porukoilla oli vielä lisää juomia, sekä tupakkaa. Poltin ekaa kertaa tupakkaa ja joku houkutteli maistamaan leijonaviinaa ja kokista sekoitettuna. Tämän jälkeen lähtikin muisti täysin. Heräsin Miran lattialta seitsemän aikaan aamulla. Puhelin oli varastettu, samoin lompakossa olleet pari kymppiä rahaa. Myös vanhemmiltani joululahjaksi saatu rakas kaulakoruni oli viety. Housuni oli jostain syystä viety ja olin vain pikkuhoususillani. Myöhemmin selvisi ettei minuun oltu koskaan yhdytty, vaan käytetty muuten seksuaalisesti hyväksi, eli nuoltu tms. Miran asunnosta oli hävinnyt tavaraa kuten läppäri ja sen isän konjakkipullot. Yksi ikkuna oli rikottu heittämällä keittiön tuoli siitä läpi. Koko asunnossa oli ihme tuoksu, joka sitten jälkikäteen paljastui kannabiksen polttelusta aiheutuvaksi hajuksi. Omat vanhempani olivat etsineet minua läpi yön, mutta eivät tietenkään olleet löytäneet koska en ollut siellä mihin olin ilmoittanut meneväni. Poliisille oli tehty jo katoamisilmoitus yöllä minusta. Äitini oli kuulemma ollut jo aivan shokissa yön aikana. Lattialta noustessani olin vieläkin aivan sekaisin. Puin vaatteita päälle ja huomasin ruhjeita ja en pystynyt astumaan toisella nilkalla kunnolla. Olin ilmeisesti kaatunut yöllä pihalle lyöden kyynärpääni kivetykseen ja nyrjäyttäen nilkkani. Onneksi pääni ei ollut osunut kiviin, sillä muuten en olisi välttämättä enää tässä.

Tuon yön selvittely poliiseineen, lääkäreineen, sosiaaliviranomaisineen vei varmaan vuoden. Kaiken tämän lisäksi eräs juhlissa mukana ollut tyttö syytti minua pahoinpitelystä, josta itse en muista mitään, mutta johon oli useampi todistaja. Olin kuulemma polttanut pilveä, juonut vodkaa ja sitten haukkunut kaikki tytöt huoriksi. Yhtä olin kuulemma mennyt mottaamaan naamaan. Tottakai toivoin ja rukoilin pitkään tuon yön jälkeen, että kumpa sitä ei olisi koskaan tapahtunut tai että ainakaan minä en olisi ikinä mennyt Marille iltaa viettämään. Alkoholiin ei tullut koskettua pitkään aikaan tuon jälkeen.

Suosittelen olemaan aika tarkkana omien lasten kohdalla näiden kokeilujen kanssa!
 
"Leena"
9 vuotiaana eka känni, 5 lonkkua. Veljen (aikuinen) tyttöystävä tuli meille lonkkupussin kans, mä halusin maistaa ja se anto. No hyväähän se oli ja sain juoda niin paljo ku halusin. En jääny kiinni.

Seuraava kerta lienee 11 vuotiaana kaverin kans, sen veli haki meille kossupullon.

12-18 vuotiaana juominen oli lähes joka viikonloppuista, usein sekä pe että la.

Jossain vaiheessa äiti on tajunnu että ryyppään mutta ei se koskaan siihen puuttunu.

Mun 16v. tyttö ei ole ollut yhtään kiinnostunut, maistaa oisin antanu mutta ei oo halunnu. Sen kaveritkaan ei oo päihteistä kiinnostuneita. Missään tapauksessa en antaisi lupaa juomiseen ja jos sellaisesta jäis kiinni niin tiedossa ois rajut sanktiot.

Vois kuvitella että tollasesta nuorena lapsena ryyppäämisestä ei hyvä heilu?!?
Onko sun elämä mennyt hyvin vanhempana?
 
"henna-riikka"
En muista ensimmäistä känniä. Maistanut olen alkoholia varmaan jo 10-vuotiaana. 12-vuotiaana join yksin salaa vanhempien punkku ja valkkaripulloista ja se vaan nousi vähän päähän.

Voi olla, että ensimmäinen kova känni oli seiskalla uutena vuonna, olin 13v. Join varmaan pullollisen (ison?) golden vodkan vai mitä se nyt olikaan nimeltä. Oli sellaiset nuorten bileet kaupungilla. Muistikin meni alkuillasta ja myöhemmin tajusin suutelevani kaveripojan kanssa. Se oli supernoloa ja välithän siinä viileni, vaikka molemmat oltiin mukana, mutta ei oltaisi tehty niin jos ei oltaisi oltu niin humalassa.

Ja lisäksi en ollut aikaisemmin koskaan suudellut kunnolla kenenkään kanssa, joten tuo ei ollut minulle mitenkään normaalia käytöstä.
 
määää
13-vuotiaana. 7. luokan vappuna join kaverini kanssa Marlin helmeilevää valkkaria (tms :D ) Ja isoveljeni sen meille haki. Siitä eteenpäin perjantaina aina koulussa kolehti ja joku haki viinat, jotka piilotettiin koulun mettään ja sieltä jaettiin asianosaisille.

Hyvin olen elämässäni menestynyt ja korkeasti koulutettu. Omat 14- ja 15-vuotiaat teinini eivät nuoruuden touhuistani tiedä, ja ovat kovin päihdevastaisia... Tai niinhän mä luulen :D
 
"balleriina"
Ekan kerran kokeilin vähän sen jälkeen kun täytin 15. Oli festarit ja saatiin kavereiden kanssa lähteä hakemaan jotain juomista. Kyllä ne pari kaljaa, jotka ensin join nousi hyvin kokemattomalla päähän. Sen jälkeen tuli kumottua sitten useempi kalja ja lonkero. Kiinnihän siitä jäätiin vaikka olin jo selvinpäin kotiin mennessäni mutta jostain se äitu vaan tajusi. Ekan kokeilun jälkeen tuli juotua n. kerran kuukaudessa. Välillä vähn useammin ja uudestaan en jäänyt vähään aikaan kiinni. Suosittelen kyselemään enemmän tyttäresi kaveripiireistä ja mitö he vapaa aikanaan tekevät. Kyllä ne teinit huijata osaa. Omat selitykset menivät ainakin aina läpi eikä vanhemmat osanneet epäillä mitään. He kyllä tunsivat kaverini, mutta he kaikki olivat niin kunnollisia kympin oppilaita koulussa ja erittäin hyvä tapaisia. En itsekään olisi ikinä voinut uskoa, että sellaiset ihmiset saattavat harrastaa juomista. Eli pidä vain silmät auki, kaikki ei ole aina sitä miltä näyttää :)
 
kaduttaa
Kerran lähdimme viettämään kaveriporukan kanssa iltaa. Tuli juotua kuitenkin sen verran että päädyin sänkyyn parhaan ystäväni miehen kanssa. Siinä meni välit sitten ystävään, enkä sen jälkeen ole juonut. Siitä on nyt noin kolme vuotta.
 
Oltiin siskon kanssa 11- ja 12-vuotiaat, kun isä mökillä juhannuksena antoi ( pyytämättä) kummallekin pullon kaljaa. Oli niin pahaa, etten pystynyt juomaan, ja 11-v sisko joi sitten molemmat pullot.

Seuraava kokeilu 24-vuotiaana etelänreissulla Madeiralla tuttavaperheen kanssa. Juotiin Madeira-viiniä niin, että tulin pikku hiprakkaan.
 
krapuladarra
Olin about 15, kun menin kaverin kotibileisiin. Siellä sit join ensin omat muutamat siiderit pois ja pienessä nousuhumalassa sit raakaa viinaa muilta. Meni muisti ja meni taju, mut aamulla oli likanen olo ja makasin kylppärissä ilman pikkareita. Joku oli keksinyt työntää emättimeen sellasen pienen saippuapullon mitä saa hotelleista ja kuulemma kaikenlaista sormettelua oli ollut ennen sammumista :/

Kiva myös selittää vanhemmille, että venyi vähän ilta..

Meni varmaan 2 vuotta enen kun taas uskalsi jotakin ottaa
 
normaali aikuinen
12-vuotiaana laivalla. Kaverin isosisko ja kaverit antoivat meille alkoholia. Seuraavana päivänä minulla oli niin paha olo että oksentelin viipurin kaduille :/ kaverin vanhemmat varmaan epäilivät asiaa, mutta "uskoivat:" selitykset mahataudista...
Seiskaluokan alettua juominen kuului joka viikonloppuun. Pirtua ostettiin venäläisiltä rekkamiehiltä joita ei ostajien iät kiinnostanut :D

Railakas ja hauska oli minun nuoruus, ihan normaali aikuinen oon nyt :D tietenkään en omalle lapselle noin huuruista nuoruutta halua, mutta omaani en kadu. Mun mielestä ajat on muuttuneet. Vaikken vanha olekaa ;)
 

Yhteistyössä