Vihaan äitejä ketkä tuovat 1-2v. lapsiaan päivähoitoon.

  • Viestiketjun aloittaja pk-ope
  • Ensimmäinen viesti
.......
[QUOTE="a.p";29377297]Ei ei ei ja vielä kerran ei! Lapsiin vihan tunteet eivät kohdistu eikä hoito ole yhtään huonompaa heille kuin leikki-ikäisille.
En halua pelotella, ahdistaa tms. vanhempia, vaan pistää ajattelemaan lapsen oikeaa hoidon aloitusikää! Liian pieni lapsi joka ei kykene vielä edes ilmaisemaan itseään, kävelemään ym. ei ole hoidossa saamassa virikkeitä ja hyvää hoitoa, vaan selviämässä päivästä toiseen.[/QUOTE]

Eiköhän siitä aloitusiästä säädetä joku laki, jos se kerran tuottaa niin vituiksi kasvavia aikuisia ;)


Hei muuten te, jotka tykkäätte korostaa sitä, että "määä hoidan lapseni ihan itte, enkä lykkää toisten hoidettavaksi", niin miten selitätte tämmösen esimerkin, joita näkee ja kuulee irl ihan jatkuvasti:

Äiti a) Lapsi 3v, vauva 3kk. Molemmat kotihoidossa, mutta lapsi 3v käy kolmesti viikossa 3h kerrallaan kerhossa ja yhden tai kaksi kertaa puistotädillä 1-2h, että äiti pääsee "asioille" kaupunkiin (eli kahvilaan tai hengaa sen vauvansa kanssa ihan kahden, tämähän on paheksuttavaa). Lapsi 3v toisten hoidossa kerhossa 9h/vko ja puistossa 2-4h, yht. 11-13h/vko.

Äiti b) Lapsi 3v, vauva 3kk. Lapsi 3v ns. virikehoidossa 2pvää viikossa 4-5h kerrallaan. Lapsi 3v toisten hoidossa yhteensä 8-9h/vko.

Silti Äiti a tuntee olevansa jotenkin erinomaisempi vanhempi ja jaksaa siitä muistutella oikealle ja vasemmalle ja vähän kaksplussallakin. Mitä mä nyt missaan tässä kuviossa? :D Ilman tuota esimerkki aan puistoiluakin lapsi 3v:n hoitoaika olisi 9h/vko, eli sama tai enemmän kuin Äiti been lapsella.
 
"a.p"
Meillä jokaisen lapsen päivähoidonaloitusikää on mietitty nimenomaan lapsen itsensä kannalta. Esikoinen oli 1v10kk päivähoidon aloittaessaan ja kakkonen 1,5v, ihan hyvä ikä kummallakin. Kolmoselle haettiin päivähoitopaikkaa kun hän täytti 2v mutta koska sitä ei saatu toivomastamme päiväkodista jäimme odottelemaan kunnes hän oli 2v8kk. Tästä kokemuksesta viisastuneena nelonen saakin aloittaa jo 1v8kk ikäisenä.

Täyttä hoitoaikaa en taas näe kenenkään lapsen tarpeiden mukaisena enkä ymmärrä jeesustelua sillä kuinka olen hoitanut lapseni kotona 3v ikään asti ja sen jälkeen ovat sitten olleet päiväkodissa 8-10h/arkipäivä... Näin tuntematta mitään vihaa näitäkään äitejä kohtaan. :D
Ikävä kuulla, vaikka toki oma on valintanne. Yleensä vanhemmat tietävät että 3-vuotiaaksi asti kuuluisi lasta kotona hoitaa mutta mahdollisuuksia tähän ei ole. Ihmettelen jos kysyttäessä joku olisi eri mieltä. Silti harmittaa ja suututtaa lasten puolesta - hehän siitä itsekkyydestä kärsivät.
 
"a.p"
Ap on niin kovaa kotihoidon puolesta. No mä oon kotona ollu ekaan luokkaan asti seurakunnan kerhoa lukuunottamatta ja silti mä oon tälläänen. :xmas:
Kotihoito 3-vuotiaaksi asti on aivan yleinen suositus, eikä mikään minun mielipide. Tietysti työelämä on vahvistanut sen mutta eiköhän se ole kaikilla tiedossa minkälainen hoito on pienelle hyväksi ja millainen ei. Päiväkodin kerkeää aloittamaan myöhemmin!
 
Meidän lapset oli ryhmäperhepäiväkodissa. Kuopus oli 1v 7kk kun mun oli pakko palata töihin, taloudellisista syistä. Ensin oli tosi huono omatunto, varsinkin kun isommat sisarukset oli saaneet olla kotona. Ryhmis oli kuitenkin pieni, kodinomainen päiväkoti jossa kaikki lapset sai olla samassa ryhmässä ja tilassa kuin sisarukset. Se oli ihan mahtava paikka, lapset leipoi sämpylöitä välipalaksi ja kävivät tosi paljon retkillä tai vaikka samassa talossa toimivassa vanhainkodissa laulamassa tai esittämässä jotain näytelmiä. Vanhemmat sai halutessaan ja mahdollisuuksien mukaan osallistua päiväkodin toimintaan, kuten askarteluun tai leipomisiin. Lapset muistelee vieläkin lämmöllä niitä aikoja, yksi opettajista käy samalla kuntosalilla kuin mun 22-vuotias esikoiseni ja muistaa meidän lapset vielä ihan hyvin, kyselee mitä pikkuveljelle ja -siskolle kuuluu ja on seurannut kummankin urheilu-uraa

Sitähän en tiedä kuinka pahasti silloiset opettajat meitä vihasi, hyvin ainakin sen peittivät. Jos joku lapsista sairastui, muut sai päättää mennäkö päiväkotiin vai ollako äidin tai isän ja sairaan sisaruksen kanssa kotona. Yleensä halusivat päiväkotiin jos siellä oli jotain erikoisohjelmaa, kuten retki, välillä halusivat olla kotona.

Ihan todella, kaikilla ei ole mahdollisuutta olla kotona ja välttämättä tilannetta ei pysty ennakoimaan joten ei kannata tulla sanomaan että pitääkö lapsia sitten väsätä. Kuten joku tuolla sanoikin, tuollainen syyllistäminen ja moittiminen leimaa koko ammattikunnan. Kyllä tuolle alalle kouluttautuneen pitää olla perillä siitä, ettei asiat aina ole niin yksiselitteisiä. Eri asia sitten ne, jotka ei vaan halua tai viitsi hoitaa lapsiaan, mutta eiköhän suurin osa kuitenkin ole töissä olosuhteiden pakosta.
 
"vvieras"
[QUOTE="a.p";29377864]Ikävä kuulla, vaikka toki oma on valintanne. Yleensä vanhemmat tietävät että 3-vuotiaaksi asti kuuluisi lasta kotona hoitaa mutta mahdollisuuksia tähän ei ole. Ihmettelen jos kysyttäessä joku olisi eri mieltä. Silti harmittaa ja suututtaa lasten puolesta - hehän siitä itsekkyydestä kärsivät.[/QUOTE]

Jos kuuluisi, niin sitä tuettaisiin todella paljon paremmin ja päiväkoteihin ei otettaisi alle kolmevuotiaita.
 
[QUOTE="a.p";29377864]Ikävä kuulla, vaikka toki oma on valintanne. Yleensä vanhemmat tietävät että 3-vuotiaaksi asti kuuluisi lasta kotona hoitaa mutta mahdollisuuksia tähän ei ole. Ihmettelen jos kysyttäessä joku olisi eri mieltä. Silti harmittaa ja suututtaa lasten puolesta - hehän siitä itsekkyydestä kärsivät.[/QUOTE]

Kaikki vanhemmat eivät asu suomessa joten näkemykset 3h kotihoidon paremmuudesta eivät päde kaikkialla. :)
 
???
Ap vaikuttaa aina vaan oudommalta! Täällä on tosiaan mammoja monesta maasta ja kaikkialla lapsen kotona hoitamista 3 v:ksi ei suositella eikä edes yhteiskunnan puolesta mahdollisteta.

Sinä olet kovin hyökkäävällä asenteella ja ihan oikeasti olisin huolissani jos hoitaisit lapsiani! Toivottavasti osaat suhtautua paremmin työpaikkasi vanhempiin!

Asiat eivät koskaan ole mustavalkoisia. Joillekin lapsille on pk parempi ratkaisu kuin koti ja toisinpäin.

Harmi, että pilaat oman joulusi työasioita pohtiessa!
 
LaMamanMorbid
No mee paasaamaan ulkomaille jossa lapset menee hoitoon paljo aiemmin ku Suomes.
Voisitteko hieman yksilöidä näitä 'ulkomaita'. Hollannistahan joku jo kirjoittikin, hänen vauvansa aloitti 5kk päikyssä, MUTTA vietti siellä viikossa 2 päivää. Joku kirjoitti siitä, että Suomessa työelämässä tarvittaisiin joustoa ja enemmän osa-aikaisia töitä, I agree with that. Meidän päikyssä on poika, alle 2v., joka tulee pk:n yleensä ennen seitsemää ja hänet haetaan viiden pintaa. Viimeisen tunnin poika istuu lähinnä hoitajien sylkyssä.
 
Rollolainen
[QUOTE="vvieras";29377887]Jos kuuluisi, niin sitä tuettaisiin todella paljon paremmin ja päiväkoteihin ei otettaisi alle kolmevuotiaita.[/QUOTE]

mihin sitten laitettaiissin ne pienemmät, joiden vanhempien on esim pakko opiskella? jätetään kotiin yksin vai? perhepäivähoitajia ei ole joka paikass. Aina ei muuten pysty opiskelujakan sirtämään, uskokaa vaan, yliopisossahan voi lusmuilla vaikka 8vuotta, mutta ei joka koulusta voi pois olla kolme vuotta kerrallaan
 
[QUOTE="a.p";29378123]pikkulapset eivät kuitenkaan ole sen kehittyneempiä siellä ulkomailla kuin täällä.[/QUOTE]

Eli ulkomaillakin lasten pitäisi olla kotihoidossa kolmeen ikävuoteen asti?

Sä voit nyt työntää pääs sinne minne aurinko ei paista. Ja yrittää relata. On varmaan kamalaa käyä töissä kun on leipiintynyt hommiinsa. Ehkä alan vaihto olisi paikallaan?
 
Viimeksi muokattu:
Rollolainen
[QUOTE="a.p";29378123]pikkulapset eivät kuitenkaan ole sen kehittyneempiä siellä ulkomailla kuin täällä.[/QUOTE]

kyllä ne lapset jotka ovat päiväkodeissa tai hoitopaikssa yleensäkin olleet, ovat paljon sosialisempia. LApset osaavat enemmän asioita kouluun mennessä jne.
 
"Moimoi"
Ap vaikuttaa aina vaan oudommalta! Täällä on tosiaan mammoja monesta maasta ja kaikkialla lapsen kotona hoitamista 3 v:ksi ei suositella eikä edes yhteiskunnan puolesta mahdollisteta.
Näissä kommenteissa menee monella sekaisin valtiolliset, suurelta osin poliittisin perustein tehdyt päätökset ("suositukset") vs. tutkimustieto lapsen kehityksestä. Se, että Suomessa tai jossain muualla on mahdollista hoitaa lasta kotona johonkin ikään on historian, maan kulttuurin ja eri neuvottelijatahojen muokkaama ja laatima kompromissi, ei suinkaan välttämättä heijasta lapsen etua.
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
Rollolainen
kyllä ne lapset jotka ovat päiväkodeissa tai hoitopaikssa yleensäkin olleet, ovat paljon sosialisempia. LApset osaavat enemmän asioita kouluun mennessä jne.
minulle eräs koulun opettaja sanoi etä lapsista huomaa kyllä ekaluokalla ketkä ovat aloittaneet päiväkodissa aikaisin. he sopeutuvat paljon paremmin koulun säntöihin ja ovat soisalisempia koaka ovat jo päiväkodis aniihin tottuneet. ne eskarin käyneet ei välttämättä ole niin sosialisia koska eskari ei ole pakollinen moni jättää sinne emenemättä j aon mieluummin kotona ja sen siten huomaa lapsista
 
LaMamanMorbid
Kuinka monta yksivuotiasta mahtuu yhteen syliin kerrallaan?

Ongelma on kai lähinnä se, että pienimmillä on eniten tarpeita, joita isossa pk-ryhmässä on vaikea tyydyttää. Olin kerran töissä ryhmässä, jossa oli 13 alle 3-vuotiasta, muutama yli 3-v. , yksivuotiaita, siis juuri 1-v. täyttäneitä oli 4 ja suurin osa 1.5-2v . Aika kului lähinnä perushoitoon, koska kaikilla lapsilla oli vaippa. Yksivuotiaat itkivät ikäväänsä vielä syyskuussa, hoitajia oli 4 joista ainakin yksi oli poissa päivittäin, sijaista ei juurikaan saanut..joku tuli silloin tällöin auttelemaan isompien puolelta. Uloslähtemiseen vaipattamisineen meni kerrallaan 1.5h, koska yksikään lapsista ei pukenut itse. Leikki oli näin pienillä lähinnä sekoilua ja toisten satuttamista, pienimmät kiipeilivät joka paikassa ja huusivat vähän väliä. Ruokailu oli yhtä kaaosta. Olin siellä onneksi vain sijaisena, mutta huh, Helsingin päättäjät ne tiesivät taas parhaiten miten päivähoito toimii....
 
[QUOTE="a.p";29378123]pikkulapset eivät kuitenkaan ole sen kehittyneempiä siellä ulkomailla kuin täällä.[/QUOTE]

Eli tällä kertaa näin. Aiemmin olen täällä törmännyt siihenkin väitteeseen että ulkomaalaiset lapset ovat ihan eri asia, heitä ei voi verrata suomalaisten lasten tarpeisiin. Näin perusteluna sille miksi Suomi on jo ihan pohjoismaistakin ainoa missä suositellaan 3v kotihoitoa.

Mikä siis on sinun perustelusi sille miksei muut pohjoismaat näe kotihoidon tarvetta samanlaisena mitä suomessa? Ja millä lailla näkyy se että muiden pohjoismaiden lapset ja nuoret voivat huonommin kuin suomalaiset?
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
heheee
Turhaa sinä minua vihaat, minä olin kotona tasan puolet siitä kolmesta vuodesta ja koska mies jatkoi töissä, lapsi meni päiväkotiin. :) Vihaa siis rauhassa häntä. Ei kyllä varmasti ole vihastasi pätkääkään kiinnostunut, mutta jos se itseäsi helpottaa. :)
 

Yhteistyössä