Vihaan äitejä ketkä tuovat 1-2v. lapsiaan päivähoitoon.

  • Viestiketjun aloittaja pk-ope
  • Ensimmäinen viesti
järki käteen
Tämä pienten lasten päivähoitoa vastaan kouhkaaminen on kuin uskonto Suomessa. Vailla todellisia faktaperusteita yleensä hieman yksinkertainen väestönosa käy ristiretkeä saatanallista päivähoitoa vastaan syyllistäen toisin ajattelevia(vastuuntuntoisesti yhteiskuntaan ja kansantalouteen suhtautuvia) lapsensa hoitoon vieviä yksilöitä. Ole päiväkodintäti onnellinen, että ne työssäkäyvät pienten lasten vanhemmat lisääntyvät ja levittävät geenejään.Niitä ja heidän jälkikasvulleen antamaansa tervettä mallia tarvitaan tulevaisuudessa.Suomella ei ole varaa kustantaa aikuisten työkykyisten ihmisten vuosien mittaista yksityistä jälkikasvunsa hoitoa tulevaisuudessa.Eikä muuten ole muillakaan mailla.Tämä suomalainen toimintamalli on uniikkiudessaan järjetön ja tulee muuttumaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Heinekeeni
[QUOTE="a.p";29375079]Niitä ei pysty mukamas maksamaan peruspäivärahalla? Onpas kallista peruselämistä, jos ei rahat riitä olevinaan ruokaan jne.![/QUOTE]

Jos tosiaan olet lto, niin luulisi sinun tietävän peruspäivärahan ja kotihoidon tuen eron...

Totta on se, että hyvää ammattitaitoa on myös päästellä höyryjä välillä ulos. Mutta nimenoman niin ettei loukkaa ketään, silloin sinun ammatissa tämä foorumi joka vilisee pienten lasten vanhempia, on aivan väärä paikka. Ammatti foorumeille kannattaa mennä niitä höyryjä päästelemään.

Toki on hyvä myös koittaa nostaa yhteiskunnallisesti keskusteluun ja esiin epäkohtia, yleisellä tasolla. Mutta ammattitaitoisen luulisi kykenevän tekemään sen paljon fiksummin kuin hyökkäämällä, kyllä tuolla koulutuksella pitäisi tietää, että sillä keinoin harvoin saa hyvää aikaiseksi!
 
"vieras."
Hmmm. Ja kysymys kuuluu: miten?
En usko, että juuri aloittajan työtä haittaa. Mutta näitä tämäntyylisiä keskustelunavauksia on ollut jo sen verran, että aika negatiivinen kuva alkaa olla päiväkotien työntekijöistä. Kovin suvaitsematonta ja mustavalkoisesti asioihin suhtautuvaa porukkaa näköjään mahtuu mukaan. Aika epäluuloisesti siis väkisinkin suhtautuisi päiväkodin työntekijöihin, kun tietää että osa suorastaan vihaa lasten vanhempia, jos vanhempien näkemykset on erilaisia kuin omansa.

Eikä vaan tämä asia (aloitusikä hoidossa), vaan muutkin asiaankuulumattomat kiukunaiheet perheiden erilaisissa tavoissa on minusta todella häiritseviä. Kyllä sitä ammattilaisten pitäisi pystyä kunnioittamaan perheiden erilaisia valintoja, vaikka itse omien lasten kanssa toimisikin toisin. Ja ymmärtää, että perheiden tilanteet on erilaisia.
 
Pin
Sun kannattaa vihata mieluummin isejä. Äidithän Suomessa hyvin usein ovat esimerkillisesti sen 1,5v kotona, mutta jatkavatko isät toiset 1,5v kotona? AHAA eivät muuten useinkaan jatka vaan lapset sitten siinä hujakoilla aloittavat päivähoidon! :mad:

Koitas kuitenkin rauhottua. Tällaisella et varmasti saa mitään aikaiseksi ja kukaan ei usko tuota "haluan yrittää ymmärtää" tämän ketjun jälkeen. :LOL: Ellei ollut pelkkä vanha provo...

Hyvää joulua, ottakaa vähemmän jos pistää rähisemään! :)
 
Viimeksi muokattu:
Manta Maa
[QUOTE="a.p";29375079]Niitä ei pysty mukamas maksamaan peruspäivärahalla? Onpas kallista peruselämistä, jos ei rahat riitä olevinaan ruokaan jne.![/QUOTE]

Oletko tosiaan noin tyhmä? Tai olet kun sun viestejä lukee tästä ketjusta.

Ei liiton rahoilla noin vain olla jos on työpaikka olemassa, kai sä sen tajuat. Jos on työtön ja liiton rahoilla, niin silloin työkkäri voi vaatia hakemaan töitä tai menemään kursseille ja sitten se lapsi on laitettava hoitoon. Tuota pelkoa ei ole jos on kotihoidontuella.
 
"xXx"
Hei, nyt tiedän. Lakkautetaan päiväkodit ja alennetaan verotusta, siihenhän tarjoutuu oiva mahdollisuus kun nämä jumalasta seuraavat eli päiväkodin hoitajat voidaan erottaa, kunnat säästävät miljoonia euroja kun ei tarvi ylläpitää tuota aikuisten naisten leikkikenttää. Näin ollen lapsiperheelle jää enemmän rahaa käteen, jotta yhden ihmisen palkalla tulee viimeinkin toimeen. Jee! Ero ap toki ensin itse, näytä tietä ja toimi suunnannäyttäjänä vääräuskoisille!
 
"vvieras"
Kuule, arvaapa välitänkö minä siitä, että joku randomtyyppi vihaa minua? :D

Aluksi minulla oli vähän huono omatunto, kun lapsi meni 11kk iässä päiväkotiin. Mutta eipä ole enää. Jos en olisi mennyt töihin, asuisimme alle 50 neliön kaksiossa, koko ajan pitäisi laskea rahoja ja eläisimme kädestä suuhun. Nyt meillä on hieman enemmän tilaa ja koko ajan ei tarvitse pelätä taloudellista katastrofia.

Minua on lapsena, kotihoidossa, kohdeltu huonosti. Kohdeltu huonosti koko lapsuuden ajan, itseasiassa siihen asti kun kotoani pois muutin. Minä en pysty uskomaan, että lapseni päiväkodissa traumatisoituu kovin pahasti, kun kotona on turvallista, tasaista ja rakastavaa.
 
"pupunen"
[QUOTE="a.p";29375114]Hoidan lapset hyvin! Inhoa on vain näitä pikkulasten vanhempia kohtaan jotka kehtaavat valita lapsen edun vastaisen valinnan.[/QUOTE]
Onko teidän hoidossanne olo sitten näiden lasten edun vastaista?
Kai olet tietoinen, että useissa Euroopan maissa on normi, että lapset menevät hoitoon jo n 4 kk iässä, tätä en itsekään kannata, mutta kyllä nyt sentään kaksivuotias voi olla hoidossa. Eri asia on, jos hoitotädit ovat hermo kireällä ja lapsille 'opetetaan' yhtä mittaa kaikkea niin että hoito ei ole iloista ja leikinomaista vaan kaikenmaailman luopumisen ja pettymysten opettelua.
 
vieeeras
Taas tätä...Itsekin asiakaspalveluammatissa toimivana tiedän että kaikenlaisia tunteita tulee mutta ammatillisuus on säilytettävä, enkä sitä sinänsä menisi avauksen perusteella arvioimaan mutta puhuminen vihasta kuulostaa aika rajulta, onkohan ap noi yleisesti väsynyt työhönsä?
Ja toki varsinkin jos sattuu työskentelemään ylityöllistetyssä ja alimiehitetyssä päikyssä, jossa ei oikeasti ole riittävästi aikaa/lapsi tai ei pysty hoitamaan työtään kuten haluaisi niin paha mielihän siitä tulee.
Sinänsä aiheesta, minulla kokemusta useista eri malleista: pikkulapsen kotihoidosta, isän hoidosta ja yhden lapsen kohdalta hoidosta ryhmiksessä jo vuoden vanhasta, sittemmin siirtyminen pph:n mutta ei ryhmiksen huonouden vaan muiden syiden vuoksi. Ainakaan meidän perheessämme ei hoitomuodon valinnalla näytä olevaan mitään tekemistä lapsen kehityksen tai onnellisuuden välillä. Tärkeintä on rauhallinen, rakastava ja turvallinen koti. Hyvin valittu ja huolehtiva hoitopaikka tukee asiaa.
 
Minävalitsib
Vein lapseni hoitoon 1-vuotiaana seuravista syistä: olen parempi äiti, kun olen töissä. Saan ikäistäni ja
Fiksua seuraa, töiden jälkeen olen jaksavampi. Äitiysloma oli mielestäni todellakin lomaa. Koti ei koskaan ole ollut niin siisti kuin silloin. Kestovaippailinkin ja opetin lapseni potalle 1-vuotiaana.
 
"AJATUS"
Vihaan, työssäni näen näitä itsekkäitä vanhempia koko ajan.
Mikäli pieniä ei tuotaisi hoitoon niin olisi aika moni päivähoitaja työtön. Tuskinpa kunnat ja kaupungit hoitajia pitäisi palkattuina jos hoidettavia ei olisi. Meidän kunnassa nytkin lasketaan tosi tarkasti ,että lapsia täytyy olla, jotta hoitajat saa pitää paikkansa.Lasten sairastumisia lasketaan tarkkaan ja siksi ryhmissä on monenlaisilla hoitosopimuksilla lapsia, jotta työntekijät eivät varmasti pääse helpommalla ja tilanteet, että lapsia ei olisikaan riittävästi paikalla ei juurikaan ole.
Tuli siis mieleen, että taidat itse karsastaa työntekoa ja salaa toivotkin ,että jos pienet ei olisi hoidossa saisit hyvällä omallatunnolla olla työtön . Taidat olla vain laiska.
 
"vierastus"
ja minusta se oli virhe! Lapsilla ikäeroa 3 vuotta joten olin kotona 7v. Varmasti lasten kannalta hyvä juttu mutta entä sitten kun meille tulikin yllättäen ero kun isä löysi uuden ja jäin ihan tyhjän päälle. Kyllä minulla oli hyvä koulutus mutta silti kesti muutaman vuoden että sain asiat rullaamaan, töitä, asunnon yms. Lasten etu ei ole että niitä hoidetaan kotona kodinhoidontuella ja muita säästöjä tai varasuunnitelmia ei ole. Elämä voi yllättää ja ainakin minulla oli todella tiukkaa että pystyin ylipäätänsä lapseni elättämään ja ei se vieläkään ole helppoa ja itsenstään selvää…Sanoisin että aika suppea ajatusmaailma sinulla on AP. Ehkä ensin kannattaisi turvata se kotiin jäävän vanhemman tulotaso esim eron tai tienaavan vanhemman kuoleman varalle. Ainakin koti vuosista tulisi tienata eläkettä ja työssäkäyvälle vanhemmalle täysi elatusvastuu sitä kotona olevaa kohtaan siihen asti että töitä löytyy yms...
 
Vasta kaksplussalla käydessäni olen oppinut että päiväkoti on huono paikka pienelle lapselle.

Meillä molemmat lapset menivät 1-vuotiaina päiväkotiin vaikka mitään pakkoa ei ollut, äiti ja isä vaan olivat ja ovat työikäisiä sekä -kykyisiä ihmisiä. Tähän nyt keksii argumentteja puolesta ja vastaan niin kuin eri elämänvalintoihin aina. Mitäpä jos edes joulun kunniaksi annettaisiin kaikkien kukkien kukkia ja unohdetaan turha viha.
 
opppjam
Jos ei jaksa lastaan eikä osaa olla tämän kanssa, on ammattihoito parempi kuin laiminlyönti kotona.
No just.
Vaihtoehdothan toki ovat kotihoito hautaan saakka tai laiminlyönti. Ei mitään välimuotoja (facepalm)

Yhdyn täysin jonkun aiemman kirjoittajan pohdintoihin hiukan yksinkertaisen kansanosan ristiretkestä päivähoitoa vastaan.

Ja kummasti muuttui aloittajankin äänensävy muka-viralliseksi alun "vihaan äitejä" viestien jälkeen. Kiitos aamun nauruista :D :D
 
ajatuksia
Onko se kuitenkin niin vaikea myöntää, että kyllä se on itsekästä tuoda niitä taaperoita alle kolmevuotiaana tarhaan. Olen itsekin keskimmäisen vienyt vuoden vanhan ja ei se paras ratkaisu ollut. Kaikillahan meillä on hyvät selitykset siihen. Tarvitaan rahaa, lapsen elämänlaatu paranee, äiti ei syrjäänny jne. Mietimmekö oikeasti mitä se lapsi tarvitsee ja onko se saavutus, että lapsi nyt on muita edellä tässä ja tässä asiassa. Itsellä se on ennemminkin huoli kun saavutus. Itsekin pätkätyöläisenä voin sanoa, että kotihoito on pätkätyöläiselle unelma. Kortistoon voi mennä ja saman saat kun olisit töissä koska hoitomaksut ja kulkeminen maksaa. Joten varmasti talous ei aina ole este, vaan e on helppo laittaa esteeksi.
 
Vauvan äiti
Hahaa, minun tuleva kuopukseni menee aikanaan hoitoon 1,5-vuotiaana. Esikoinen on silloin melkein kolme. Vituttaako todella noin paljon olla pienten puolella päiväkodissa? En ala potea tunnontuskia näiden kotihoidon puolustajien kirjoitusten takia. Suomessa kotihoidetaan lapsia poikkeuksellisen pitkään, ja ei se näy täällä nuorison hyvinvoinnissa.

T: itse 9-kuisena hoitoon joutunut, silti tasapainoinen aikuinen
 
kyllä ne kotiäidin vetelehtii
Alkuperäinen kirjoittaja Minävalitsib;29375576:
Vein lapseni hoitoon 1-vuotiaana seuravista syistä: olen parempi äiti, kun olen töissä. Saan ikäistäni ja
Fiksua seuraa, töiden jälkeen olen jaksavampi. Äitiysloma oli mielestäni todellakin lomaa. Koti ei koskaan ole ollut niin siisti kuin silloin. Kestovaippailinkin ja opetin lapseni potalle 1-vuotiaana.[/QU

Kyllähän lapsi vuodenkin vanhana potalle oppii, mutta se kyllä perustuu äidin vaistoihin eikä mitään tekemistä kuivaksi oppimisen kanssa.
 
kapeakatseista
Onko se kuitenkin niin vaikea myöntää, että kyllä se on itsekästä tuoda niitä taaperoita alle kolmevuotiaana tarhaan. Olen itsekin keskimmäisen vienyt vuoden vanhan ja ei se paras ratkaisu ollut. Kaikillahan meillä on hyvät selitykset siihen. Tarvitaan rahaa, lapsen elämänlaatu paranee, äiti ei syrjäänny jne. Mietimmekö oikeasti mitä se lapsi tarvitsee ja onko se saavutus, että lapsi nyt on muita edellä tässä ja tässä asiassa. Itsellä se on ennemminkin huoli kun saavutus. Itsekin pätkätyöläisenä voin sanoa, että kotihoito on pätkätyöläiselle unelma. Kortistoon voi mennä ja saman saat kun olisit töissä koska hoitomaksut ja kulkeminen maksaa. Joten varmasti talous ei aina ole este, vaan e on helppo laittaa esteeksi.
Mitä se lapsi tarvitsee?
No ainakin onnellisen ja turvallisen kodin, missä ei piehtaroida stressissä ja myydä huonekaluja pois, että voidaan sitten rakastaa toisiamme paljaalla lattialla ilman lämmitystä kauravelliä syöden.
Jollekin tuo voi myös olla onnen täyttymys, mutta miksi on niin hankalaa käsittää se, että kaikki eivät ole samasta muotista?
Ja miksi ei voida tajuta sitä, että kun perusjutut ovat kohdillaan, lapsi saa rakkautta, rajoja, huomiota ja syliä kotona, niin se aikuisen työaikainen päivähoito ei lasta turmele pilalle?
 
Ttppii
[QUOTE="a.p";29375003]He valitsevat rahan oman lapsensa sijaan mutta miksi he tekevät lapsia? Jos oma napa menee lapsen edun edelle en näe mitään järkevää syytä lapsia tehdä kun täytyy ulkoistaa lasten hoito heti.[/QUOTE]

Kun olet asiantuntija, niin voisitko ystävällisesti linkittää muutaman tutkimuksen joiden mukaan on lapsille joten haitallista tuo tarhaan meno alle 2-v iäkäisenä?
 
En jaksa lukea ketjua, mutta sen verran pakko kommentoida. Tää mun pikkasen alle vuoden ikänen kaipaa jo oman ikäsiä leikkikavereita, se alkaa jo vähän tylsistyä mun seuraan, mut muista lapsista tykkää ihan hirmusesti. Veikkaan et tykkää kyllä mennä syksyllä päiväkotiin.
 
tässä taloustilanteessa
Jokaista perhettä, joka menee töihin tienaamaan ja veroja maksamaan, pitäisi erikseen kiittää, kun on ihan tarpeeksi niitä, jotka keplottelee tahallaan vuosikausia keinolla millä hyvänsä, jotta voisivat välttyä työntekemiseltä ja yhteisiin talkoisiin osallistumiselta.
 

Yhteistyössä