Kaikki psykoterapiassa käyneet/käyvät!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija.
  • Ensimmäinen viesti
huono kokemus
[QUOTE="wieras";29209421]Saat kyllä vain itseäsi syyttää, jos et ole kolmessa vuodessa onnistunut terapiaa lopettamaan. Sillä vaikka terapeuttisi pakottaisikin sinut jatkamaan, kolmessa vuodessa olisit ehtinyt jo monta kertaa viemään asiaa terapeutin esimiehelle, liittoon tai poliisille.[/QUOTE]

En mä oo tiennyt että sellaista saa tehdä, kun eikö terapeutit oo aina potilaan yläpuolella ja voi mitätöidä potilaan valitukset?
 
"wieras"
Jos oon käynyt tässä neljän vuoden aikana kolmella eri psykiatrilla ja yhdellä niistä yli kymmenen kertaa vähintään enkä oo saanut keltään persoonallisuushäiriön diagnoosia, niin voinko olla aika varma ettei mulla oo sellaista?
Mitä hittoa sä alat nyt sekoilemaan jostain persoonallisuushäiriöstä? Ei me tiedetä mitä mielenterveyden häiriöitä sulla on ja mitä ei. Eikä meitä edes kiinnosta. Meitä ei oikeastaan kiinnosta mikään muu kuin se, että miksi et ole lopettanut terapiaasi ja sekin kiinnostaa vain siksi, että itse otit asian esille.
 
dert
[QUOTE="wieras";29209416]Toki. Mutta toisaalta taas terapiassa käyvä ihminen saattaa olla hyvinkin alistuvainen ja pelokas eikä uskalla nousta manipuloijaa vastaan. Tämä tosin on tietysti ihan hirveän harvinaista. Mutta ei siitä nyt mitään haittaakaan ole, että netissä joku sanoo, että sinulla on oikeus lopettaa terapia, jos niin haluat. On mahdollista, että ihminen ei oikeasti edes tiedä tätä tai ei uskalla toimia kuten haluaa ilman muiden kannustusta.[/QUOTE]

Kyllä, osa meistä on alistuvia jne. Harva psykoterapeutti kuitenkaan perusluonteeltaan _sairaalloisen_ manipuloiva. Onhan noita, sairaita (terapeutteja), mutta harvassa.

Suurin osa "noista harvoista" kuuluu terapialiittoon tai on edes virallisia psykoterapeutteja. Monet on liittoon kuulumattomia, vailla lääkärin/psykologin/sairaanhoitajan/jne. tutkintoa. He on suoraan sanottuna "homeopatian/vastaavan" koulutuksen käyneitä rahastajapuoskareita. On homeopatiaa, luonnonlääkintää, joogaa, kiviterapiaa jne.

Ja ei, en ole puolueellinen, silllä olen itse luontaisalalla.
 
huono kokemus
[QUOTE="wieras";29209428]Huoh, taidatkin olla huono provo. Mutta nytpä tiedät. Eli heti huomenna ilmoitat terapeutille, että lopetat ja jatkat sitten siitä eteenpäin miten tarvii.[/QUOTE]

En oo provo. Oon oikeasti ollut siinä luulossa ettei mielenterveysongelmista kärsivä voi valittaa terapeutista mihinkään, koska terapeutti on se terve ja potilaan yläpuolella ja potilaan sana on silloin mitätön ja terapeutin sana kumoaa sen. Mutta lopetampa sitten tosiaan heti huomenna.
 
dert
En oo provo. Oon oikeasti ollut siinä luulossa ettei mielenterveysongelmista kärsivä voi valittaa terapeutista mihinkään, koska terapeutti on se terve ja potilaan yläpuolella ja potilaan sana on silloin mitätön ja terapeutin sana kumoaa sen. Mutta lopetampa sitten tosiaan heti huomenna.
Onko sinun terapeutti ihan esim. lääkäri/sairaanhoitaja/psykologi/jne.? Eikä mikään "lh- kiviterapeutti" jne.?

Jos psykoterapeuttisi on pätevä, katso peiliin.
 
"wieras"
En oo provo. Oon oikeasti ollut siinä luulossa ettei mielenterveysongelmista kärsivä voi valittaa terapeutista mihinkään, koska terapeutti on se terve ja potilaan yläpuolella ja potilaan sana on silloin mitätön ja terapeutin sana kumoaa sen. Mutta lopetampa sitten tosiaan heti huomenna.
Ei ihme, jos sun terapia ei ole onnistunut, jos sulla on noin omituisia käsityksiä. Eihän se mitenkään voi onnistua vaikka olisi kuinka hyvä terapeutti, jos on tuollaisella asenteella liikenteessä.
 
dert
[QUOTE="vierailija";29209438]Mä veikkaan kyllä dertiä itseään persoonallisuushäiriöiseksi.
Sen verran kärkästä,kummallista ja agressiivista kommentointia.[/QUOTE]

Olen ex-rajatila passiivis-aggressiivisin piirtein :)
 
huono kokemus
[QUOTE="wieras";29209437]Ei ihme, jos sun terapia ei ole onnistunut, jos sulla on noin omituisia käsityksiä. Eihän se mitenkään voi onnistua vaikka olisi kuinka hyvä terapeutti, jos on tuollaisella asenteella liikenteessä.[/QUOTE]

No kai se pohjaa siihen, kun mun sana lopettamisesta on ollut terapeutin sanaan verrattuna ihan mitätön. Ja kun olen mielestäni ollut esim. riittävän terve aloittamaan opiskelun (vaatisi muuton eri paikkakunnalle) niin terapeutti on korostanut sitä että oon liian sairas opiskelemaan ja en vaan osaa arvioida sitä koska olen sairas.
 
"wieras"
No kai se pohjaa siihen, kun mun sana lopettamisesta on ollut terapeutin sanaan verrattuna ihan mitätön. Ja kun olen mielestäni ollut esim. riittävän terve aloittamaan opiskelun (vaatisi muuton eri paikkakunnalle) niin terapeutti on korostanut sitä että oon liian sairas opiskelemaan ja en vaan osaa arvioida sitä koska olen sairas.
Ihan omituisia päätelmiä sä olet terapeutin puheista silti vetänyt. Terapeutti on totta kai ammattilainen ja kertoo sinulle ammattilaisen mielipiteen. Ei se sitä tarkoita, että sinä olisit mitätön ja sinun sanalla ei ole mitään valtaa. Miten sellainen voisi muka olla edes mahdollista? Tiesitkö sä, että Suomi on demokratia vai luulitko tätä diktatuuriksi? Suomi on vapaa maa, täällä saa tehdä ihan mitä itse haluaa niin kauan kuin ei teoillaan satuta muita. Täällä myös kaikki ovat samanarvoisia, ei toiset ole mitättömiä ja toiset aina oikeassa. Toisilla on ammattitaitoa joissain asioissa, mutta ei se sitä tarkoita että muiden ihmisten perusoikeuksia poljetaan heidän vuokseen. Kuulostat näiden mielipiteitesi kanssa kyllä sen verran sekavalta, että varmaan jonkinlainen terapia olisi sulle ihan hyväksi.
 
"wieras"
Mä voin kuvitella ne teidän käymät keskustelut:

huono kokemus: Mä oon vähän aatellu jos lopettaisin terapian.

terapeutti: En kyllä suosittele sitä, sulla on vielä paljon asioita työstettävänä.

huono kokemus (hiljaa mielessään): Nyt se pakottaa mut jatkamaan. Haluaisin ihan hirveenä lopettaa, mutta kun ei se anna lopettaa, se pakottaa mut jatkamaan tätä loppuelämäni ja mä olen täysin sen armoilla.
 
"vierailija"
No en ole. Mutta oikeasti ne ristiriidat terapeutin kanssa kuuluu käsiteltäväksi terapiassa... Ei missään nimessä netissä, yhdessä haukkuen jne.
Ymmärrän jos kyseessä on joku yleisesti tunnettu "puoskariterapeutti", mistä jaetaan kokemuksia mutta muuten en.

Terapeutille voisi olla hyödyllistä/hedelmällistä tietää missä ja mitä potilas/asiakas kirjoittaa (?)
Minkä ihmeen takia terapeutin olisi hyvä tietää mitä potilas hänestä anonyymina kirjoittelee netissä?
Miksei saisi kertoa omia kokemuksiaan terapeutista?
 
huono kokemus
[QUOTE="wieras";29209475]Mä voin kuvitella ne teidän käymät keskustelut:

huono kokemus: Mä oon vähän aatellu jos lopettaisin terapian.

terapeutti: En kyllä suosittele sitä, sulla on vielä paljon asioita työstettävänä.

huono kokemus (hiljaa mielessään): Nyt se pakottaa mut jatkamaan. Haluaisin ihan hirveenä lopettaa, mutta kun ei se anna lopettaa, se pakottaa mut jatkamaan tätä loppuelämäni ja mä olen täysin sen armoilla.[/QUOTE]

No ei mennyt kyllä tosiaankaan noin, vaan mä oon selittänyt pitkään ja perusteellisesti miksi haluan lopettaa ja terapeutti sen sijaan on hokenut kuin robotti että "Mutta terapia jatkuu kaikesta huolimatta" ja "mä ootan sua tänne ja sulle on ajat varattuina" Tuota keskustelua oli kerran jopa 2 kuukautta putkeen joka ikinen kerta. Oon jopa jättänyt menemättä, mutta se lähetteli vain mun ajan alussa viestejä "odotan sua täällä" ja ajan lopussa "et näköjään tullut tänään paikalle , mutta seuraava aika on ylihuomenna. Nähdään silloin" jne.
 
dert
[QUOTE="vierailija";29209480]Jep, se näkyy.
Tasapainoinen et ole edelleenkään.[/QUOTE]

Et kyllä sinäkään, kun täytyy ihan diagnosoin iskeä joka liikkaan, kunhan vaan ehtii.'
Enhän nimittäin ole ainoa, ketä olet kokenut oikeudeksesi arvioida - toki pätevin perustein.
 
dert
[QUOTE="vierailija";29209482]Minkä ihmeen takia terapeutin olisi hyvä tietää mitä potilas hänestä anonyymina kirjoittelee netissä?
Miksei saisi kertoa omia kokemuksiaan terapeutista?[/QUOTE]

Tämä ei ole itseasiassa minun mielipide, vaan alunperin arvostetun (?) analyytikon mielipide :) Saahan niitä kertoa, eri asia sitten ottaako tosissaan.
 
vierass
On tuttua. Itselläni (ja väitän että aika monilla muillakin) se liittyy siihen
, että kun oma olo parani niin halusi jättää terapian ja kaikki ne ikävät asiat taakse ja eihän se homma noin toimi. Siinä vaiheessa, kun täytyy alkaa katsomaan itseään REHELLISESTI niin moni haluaa paeta. Eikä voi tehdä tuota, vaan sitten on terapia inhottavaa, terapeutti on huono jne. Kun terapeutti haluaa haastaa niin se otetaan syyllistyksenä jne. Luulen, että aika moni terapia epäonnistuu siksi, ettei ihminen ole itselleen täysin rehellinen ja odottaa terapeutilta liikaa, vaikka itsellä se työ pitää tehdä.
 
Olen käynyt vajaan vuoden ja lähes aina sen jälkeen on pirun paha olla pitkään. Mutta niin sen kuulemma kuuluukin mennä, kun asiat tulee lähelle. Mulla traumaperäisiä ongelmia. Terapeutti itse on tosi ihana.
Tää on ihan tottakin. Mies käy kolmatta vuotta ja alun jälkeen on havaittavissa tuloksia. Eka vuosi oli sitä kipuilua ja asioiden kohtaamista, sen jälkeen alkoi oikeastaan se eteenpäin meno. Semmosia traumoja hällä ei oo mutta hyvin kipeitä asioita kuitenkin joita ei ennen terapiaa ole käsitellyt oikeastaan yhtään. Sitä se miehenkin terapeutti oli sanonut alussa että pahaolo jne voi lisääntyä ensin. Meillä oli avioliitto jo todella uhattuna siksi että toisen ongelmat ja kivut vaikutti liikaa yhteiselämään enkä minä tavallisena tallaajana kyennyt tietenkään auttamaan enkä jaksanut. Kannattaa jatkaa terapiaa jos sulla on hyvä terapeutti jonka kanssa tulet toimeen ja sujuu. Puskea läpi niiden tuskallisten olojen.
 
Terapeuttiongelma
Aloittaja, kerroit juuri tarkalleen minun tarinan!

Ajatukset ovat ihan samat. Itsekkin painin saman asian kanssa ja olen itse asiassa paininut jo puolisen vuotta. Olen käynyt samalla terapeutilla noin 8 vuotta enkä todellakaan enää koe sitä tarpeelliseksi. Liian monta kertaa olen yrittänyt vakuuttaa terapueutille että tämä on tässä. Mutta EI. Hän ei koe että voisimme lopettaa. En ole masentunut, en ole hullu, koskaan ollutkaan :D Ollaan jopa riidelty asiasta terapia tunneillani, tai minä olen. Terapauettini selittää saman soopan viilipyttynä kerrasta kertaan. Ei todellakaan ole helppoa lopettaa kun terapeutti ei ole yksimileinen mun kanssa. Oisi kiinnostava tietää oletko vielä saanut lopetettua? Käyn myös kaksi kertaa viikossa 45min. Ajantuhlausta... Juuri äsken tulin tunniltani ja päätin katsoa onko täällä samoja ongelmia! on nimittäin oikeasti alkanut jo kyllästyttään koko touhu. Rahako terapeuteilla kiiluu silmissä vai mitä!
 

Yhteistyössä