ROTUkeskustelua. Ovatko Suomeen adoptoidut, täällä vauvasta asti kasvaneet tummaihoiset tyhmempiä kuin kantasuomalaiset?

Nyt ei sit tähän ketjuun yhtään heittoa tyyliin mamupatja, Katainen-Käteinen, ituhippi, vihervasuripelle, mikäsunkinÄOmahtaaolla jne.
Onnistuukohan...

Onko älykkyys tai tyhmyys kulttuurillista vai rodullista?

Itse en ole ihonvärirasisti mutta kulttuurirasisti olen tiettyjen kulttuurien kohdalla, eli mun mielestä typerä kulttuuri voi olla tyhmentävä tekijä.

Kun kerran tälläkin palstalla on ollut juttua että esim. afrikkalaisten (mitkä tietysti ovat vain yhtä heimoa :flower:) ÄO on selvästi pienempi kuin länsimaisten ihmisten, niin kuinka älykkäitä ovat suomalaisten kasvattamat, mustaihoiset adoptiovauvat?
Pelkkä muiden maahanmuuttajien parissa, jossain Korsossa eläminen ei nyt riitä esimerkiksi, koska mamut ovat usein oman kulttuurinsa keskellä Suomessakin eikä kaikkien heidän kulttuuri suosi lukeneisuutta ja koulutusta ja jotain tieteellistä aivojumppaa. Vaan ihan suomalaisten kasvattamista mamu-lapsista puhun.

Ja sitten, voiko älykkyyttä mitata jollain Mensan tylsän matemaattisilla "jatka kuviota" -testeillä, koska siihen mun mielestä tarvitaan vuosikausien harjaantumistakin, mitä ei kaikissa kulttuureissa ole. Mä en Mensan testeissä pärjää, mutta yliopistossa olen opiskellut ja esim. äikkä ja kielet ovat helppoja mulle.

Mä tunnen yhden pikimustan afrikkalaisen, ei ole korkeasti koulutettu mutta äärimmäisen sosiaalinen on, ja hänellä on todella hyvä sosiaalinen pelisilmä. Tunnen itseni ihan juntiksi hänen seurassaan. :)
 
Viimeksi muokattu:
"..."
Älykkyys on sekä geenien että ulkoisten tekijöiden (kasvatus, koulutus, kulttuuri) yhteissumma.
Näin ollen yksilö kehittyy älykkäämmäksi älykkyyttä suosivassa kulttuurissa kuin sellaisessa, jossa älykkyyttä ei arvosteta.
 
Jepsheps
Niin ja mikä se älykkyyden mittari on..

Perimä vaikuttaa toki, mutta enemmän ympäristötekijät kuten vallitseva kulttuuri. Ap:n kysymykseen vastaisin että ei, Suomessa ikänsä eläneet tummaihoiset eivät ole suomalaisia tyhmempiä.
 
[QUOTE="...";29202291]Älykkyys on sekä geenien että ulkoisten tekijöiden (kasvatus, koulutus, kulttuuri) yhteissumma.
Näin ollen yksilö kehittyy älykkäämmäksi älykkyyttä suosivassa kulttuurissa kuin sellaisessa, jossa älykkyyttä ei arvosteta.[/QUOTE]

Samaa mieltä.

Tää huippujuristi ei ole mustaihoinen, mutta on romani ja romanikulttuuri ei tunnetusti rohkaise lukemisiin. Heikki Lampela:

 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Alkuperäinen kirjoittaja Strösselit ja kaikki!;29202330:
Mä olen vaan hyvin hämmentynyt tästä alotuksesta
Kui? Tarkoitukseni on vähentää ihonväriin kohdistuvaa rasismia.
Se puolestaan on tosiasia, että afrikkalaiset saavat Mensan testeistä huonompia tuloksia, mutta se on mun mielestä kulttuurin vika, ei geenien tai ihonvärin.
 
"vieras"
[QUOTE="...";29202291]Älykkyys on sekä geenien että ulkoisten tekijöiden (kasvatus, koulutus, kulttuuri) yhteissumma.
Näin ollen yksilö kehittyy älykkäämmäksi älykkyyttä suosivassa kulttuurissa kuin sellaisessa, jossa älykkyyttä ei arvosteta.[/QUOTE]

Eipä tunnu mustat pärjäävän Usassa, eli oisko se geeniperimä äärimmäisen tyhmää ja laiskaa?
 
[QUOTE="vieras";29202432]Eipä tunnu mustat pärjäävän Usassa, eli oisko se geeniperimä äärimmäisen tyhmää ja laiskaa?[/QUOTE]

Ei?
 
"jepulis"
[QUOTE="vieras";29202432]Eipä tunnu mustat pärjäävän Usassa, eli oisko se geeniperimä äärimmäisen tyhmää ja laiskaa?[/QUOTE]

Pärjää ne siinä missä muutkin. Jos tarkoitat ihonväriin liittyvää syrjintää niin siinähän tyhmyys on jossain ihan muualla kuin mustissa. Mielestäni esim. presidentiksi päästäkseen ei passaa olla järin tyhmä ja laiska.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Jo raskausajan äidin nauttima ravinto, kokema stressi jne. vaikuttavat lapseen, joten ei voi verrata saman perheen kehitysmaasta adoptoitua ja biolasta. Eikä lapsi synny ikäerolla samaan perheeseen; esikoinen voi syntyä toivottuna rakastavaan parisuhteeseen ja kuopus iäkkäämmille vanhemmille eroa estämään riitaisaan perheeseen.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
[QUOTE="vieras";29202432]Eipä tunnu mustat pärjäävän Usassa, eli oisko se geeniperimä äärimmäisen tyhmää ja laiskaa?[/QUOTE]

USA on mustien kohdalla malliesimerkki siitä mitä tapahtuu kun vanhemmat, puoli sukua ja kaveripiiri istuu lusimassa. Pojilla varsinkin kunnon miesmallin puuttuminen vie just sinne jengikulttuuriin ja ennemin tai myöhemmin vankilaan. Eli kyse ei niinkään ole geeneistä vaan ympäristöstä.
 
  • Tykkää
Reactions: baby-mama
"vieras"
Afrikassahan on ihan yleistä, että lapset kärsivät erilaisista puutostaudeista ja suolistomadoista pienestä lähtien. Kehittyville aivoille esim. proteiininpuute on todella tuhoisaa. Hyvät geenitkään eivät silloin pelasta.
 
"vieras"
USA:ssa on jopa testattu muutaman kuukauden välein lasten ÄO:ta, siinä välissä lasten ravintoa muutettiin ja tulokset nousivat reilusti. Itse olen sitä mieltä että kokonaisälykkyyttä ei oikein edes pysty mittaamaan, Mensan testithän mittaavat aika paljon matemaattista älykkyyttä. Itse miellän älykkyyden paljon laajemmaksi ja miten mitattaisiin sosiaalista älykkyyttä? Sillä kuitenkin pärjää paljon pidemmälle kuin tajuamalla mikä viiva puuttuu joukosta ja miten päin mitäkin kuviota pitäisi käännellä jotta siitä tulee tietynlainen. Matemaattinen älykkyys on osittain synnynnäistä, mutta pitkälti ulkoisten tekijöiden ja koulutuksen tulosta. Näihin asioihin ei vaikuta geenit. Jos ihminen ei ole saanut koulutusta, hän pärjää tietysti testeissä heikommin ja koulutuksen kautta paremmin. Ei älykkyys ole stabiili, kaikkein vähiten mitattavissa oleva älykkyys. Siihen nyt vaikuttaa vaikka miten on nukkunut edellisenä yönä joten millekään ÄO-testille en itse hirveästi anna painoarvoa.
 
No, se, että tämmöistä tarvii kysyä, antaa sen kuvan, että haluat ihan päinvastaista.
Juu mutta kyllä esim. ihan kouluja käynyt Tatu Vanhanen esittää ihan rotuun menevää kritiikkiä, eli näitä asioita kyseenalaistetaan muidenkin kuin tavallisten pulliaisten toimesta. No, en tiedä kuinka fiksu Vanhanen on noin muutoin...

Eli kysymykseni on varmistelua asiasta, josta olen lähestulkoon varma. Ja jos tässä ketjussa tulisikin esille tietoa että mustilta puuttuu aivoista tai geeneistä joku älykkyyden osa-alue (mikä ei kyllä puutu), niin ei se minussa vaikuttaisi negatiivisempaa asennoitumista mustia kohtaan.
 
[QUOTE="vieras";29202506]USA:ssa on jopa testattu muutaman kuukauden välein lasten ÄO:ta, siinä välissä lasten ravintoa muutettiin ja tulokset nousivat reilusti. Itse olen sitä mieltä että kokonaisälykkyyttä ei oikein edes pysty mittaamaan, Mensan testithän mittaavat aika paljon matemaattista älykkyyttä. Itse miellän älykkyyden paljon laajemmaksi ja miten mitattaisiin sosiaalista älykkyyttä? Sillä kuitenkin pärjää paljon pidemmälle kuin tajuamalla mikä viiva puuttuu joukosta ja miten päin mitäkin kuviota pitäisi käännellä jotta siitä tulee tietynlainen. Matemaattinen älykkyys on osittain synnynnäistä, mutta pitkälti ulkoisten tekijöiden ja koulutuksen tulosta. Näihin asioihin ei vaikuta geenit. Jos ihminen ei ole saanut koulutusta, hän pärjää tietysti testeissä heikommin ja koulutuksen kautta paremmin. Ei älykkyys ole stabiili, kaikkein vähiten mitattavissa oleva älykkyys. Siihen nyt vaikuttaa vaikka miten on nukkunut edellisenä yönä joten millekään ÄO-testille en itse hirveästi anna painoarvoa.[/QUOTE]

Just näin, monilla voi olla sosiaalinen älykkyys suurempaa kuin joku matemaattinen puoli.

Se täytyy sanoa miinuksena mustien kulttuurista, että vaikka yliopistoissa tuntuu esim. USA:ssa olevan ihan kivasti mustia opiskelijoita, niin yhtään mustaa tutkijaa en tiedä. Onko jollain heittää esimerkkiä mustaihoisesta tutkijasta?

Edelleenkään en ole ihonvärirasisti, mutta sen olen mun miehen kanssa ollut huomaavinani että mustaihoiset ottavat kaiken valmiina, heidän kulttuurissaan ei kiinnostuta uusien keksintöjen luomisesta ja uuden tiedon tuottamisesta.
-"Jahas, nyt ne englantilaiset kolonianistit vei meiltä pellot"
-"Jahas, nyt tuo ulkomainen avustusryhmä toi meille koneita."

Sitten mietin joskus musiikkia: voiko joku mustien kulttuurin rhytm&blues -biisi olla yhtä vivahteikas ja vaatia samanlaista älyä kuin joku vivahteikas ja vaikea Mozartin konsertto? -> Se täytyy sanoa, että blues-mestareilla on taatusti enemmän sosiaalista älyä kuin mitä Mozartilla oli...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ettäjotta;29202581:
Typerä avaus.
Sitäpaitsi miks kaikkien pitäis olla "älykkäitä"? Sekö on elämän tarkoitus ja onnellisuuden tai ihmisarvon mittari?
Ei kai älykkyydestä haittaakaan olisi. Jos oltaisiin koko kööri tällä planeetalla älykkäitä niin elettäisiin varmaankin kaikki hyvässä maailmassa. Mutta kun ei olla niin täällä soditaan, tapetaan eläimet sukupuuttoon, saastutetaan maapallo elinkelvottomaksi, sorretaan heikompia, lisäännytään liikaa, tapetaan lajitovereita mitä tyhmimmistä syistä jne.
 
Ei kai älykkyydestä haittaakaan olisi. Jos oltaisiin koko kööri tällä planeetalla älykkäitä niin elettäisiin varmaankin kaikki hyvässä maailmassa. Mutta kun ei olla niin täällä soditaan, tapetaan eläimet sukupuuttoon, saastutetaan maapallo elinkelvottomaksi, sorretaan heikompia, lisäännytään liikaa, tapetaan lajitovereita mitä tyhmimmistä syistä jne.
Jep. Tietynlainen älykkyys suojaa muiden kansojen sorrolta. Auttaa sitä rotua menestymään, valmistamaan ruokaa ja hyvät olot myös itse.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja ettäjotta;29202581:
Typerä avaus.
Sitäpaitsi miks kaikkien pitäis olla "älykkäitä"? Sekö on elämän tarkoitus ja onnellisuuden tai ihmisarvon mittari?
Tuntuu että täällä palstalla se sitä usein on. Vaikka totuushan on se että yhteiskunta ei pyörisi tälläisenaan jos kaikki olisivat yhtä älykkäitä, kunnianhimoisia ja rahanahneita.
 

Yhteistyössä