Siis ostaako monikin ökykännykän nykyään osamaksulla?

  • Viestiketjun aloittaja "huh"
  • Ensimmäinen viesti
Keskituloinen
[QUOTE="vieras";29154121]Kaikissa älypuhelimissa on noi samat asiat ja voi ladata sovelluksia :D[/QUOTE]

Joo, aika hassua että ihmiset luettelee kalliin puhelimen perusteluna ominaisuuksia, jotka on nykyään jokaisessa älypuhelimessa. Eli vastaavan saa kyllä alle satasellakin, ja nuo eivät ole mitään perusteita siihen miksi puhelimesta pitäisi maksaa 500e tai edes 300e. Itsellä on 2 vuotta vanha xperia, maksoi silloinkin uutena ~150e ja siinäkin toimii kaikki nuo luetellut. Nykyään taitaa saada samanlaisen noin 80 eurolla.

Onko mainostajat onnistuneet noin mahtavasti että ihmiset luulevat että vain kalliilla puhelimella voi käyttää nettiä / sovelluksia / kameraa jne?
 
[QUOTE="vieras";29153974]Pointti taisi olla siinä, että osta vuotta vanhempi puhelin äläkä uusinta kalleinta.[/QUOTE]

Mutta kun se vuotta vanhempi puhelin ei juuri tällä hetkellä ole riittävän hyvä. Mä haluan puhelimen, joka oikeasti toimii, enkä mä siis ole tyytyväinen siihen tekniikkaan, joka vuosi sitten oli. Nyt on jo parempia luureja tarjolla, kuin vuosi sitten. Vuoden kuluttua tästä päivästä mulle kelpaa viime vuoden malli (eli se, mitä nyt on uutuutena tarjolla). Mutta se ei edelleenkään auta mua nyt, vaan vasta vuoden päästä, jos siis sitä hintaa ajattelee.
 
"köyhä"
500 ei ole iso summa puhelimesta. Aikaisemmin mulla oli prepaid. Puhelimen hinta ei tule isommaksi osamaksulla.
mistä te ostatte luurinne jos osamaksulla ei tule kalliimmaksi vai otatteko sen summittaan ensimmäisestä liikkeestä?
olen minäkin törmännyt joissakin liikkeissä siihen että osamaksulla maksaa saman verran kuin käteisellä mutta saattaakin olla jo seuraavassa liikkeessä sama puhelin taas käteisellä sen 40 halvemmalla kun ostaa käteisellä siis
 
Lady Gardenea
[QUOTE="köyhä";29154524]mistä te ostatte luurinne jos osamaksulla ei tule kalliimmaksi vai otatteko sen summittaan ensimmäisestä liikkeestä?
olen minäkin törmännyt joissakin liikkeissä siihen että osamaksulla maksaa saman verran kuin käteisellä mutta saattaakin olla jo seuraavassa liikkeessä sama puhelin taas käteisellä sen 40 halvemmalla kun ostaa käteisellä siis[/QUOTE]
Tilasin netistä Saunalahdelta. Ei tarvi kierrellä eri liikkeissä.
 
säpäle harmaana
Mutta kun se vuotta vanhempi puhelin ei juuri tällä hetkellä ole riittävän hyvä. Mä haluan puhelimen, joka oikeasti toimii, enkä mä siis ole tyytyväinen siihen tekniikkaan, joka vuosi sitten oli. Nyt on jo parempia luureja tarjolla, kuin vuosi sitten. Vuoden kuluttua tästä päivästä mulle kelpaa viime vuoden malli (eli se, mitä nyt on uutuutena tarjolla). Mutta se ei edelleenkään auta mua nyt, vaan vasta vuoden päästä, jos siis sitä hintaa ajattelee.
Eli sinä ostat joka vuosi sen 600 euron puhelimen? Mitä ihmettä te sillä puhelimella oikein teette, jos olette valmiita maksamaan siitä 50 euroa kuukaudessa plus tietenkin liittymämaksut päälle? :O
 
Lady Gardenea
[QUOTE="jeps";29154649]ja jostain gigantista tms olisit mahdollisesti saanut montakinkymppiä halavemmalla :D[/QUOTE]

Ai osamaksulla? Saako sieltä myös puhelinliittymän? Mä en jaksa viikonloppuna kierrellä eri kaupoissa julkisilla.

Kävin gigantin sivuilla ja oli ihan sama hinta.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="jeps";29154649]ja jostain gigantista tms olisit mahdollisesti saanut montakinkymppiä halavemmalla :D[/QUOTE]

Omani tilasin soneralta (ilmaiset postikulut) ja näyttäis gigantin hinta olevan yhden euron kalliimpi.

En ostanut osamaksulla.
 
Viimeksi muokattu:
"Vieras"
No ei välttämättä joka vuosi tietenkään, mutta kyllä uusimmat puhelinmallit ovat selvästi nopeampia ja mm. kameraltaan parempi kuin pari vuotta vanhat. Ehkä 3-4 vuoden päästä nykymalli on vanhahko, mutta toki kehitys jossain vaiheessa hidastuu.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29154646:
Eli sinä ostat joka vuosi sen 600 euron puhelimen? Mitä ihmettä te sillä puhelimella oikein teette, jos olette valmiita maksamaan siitä 50 euroa kuukaudessa plus tietenkin liittymämaksut päälle? :O
 
"vieras"
Joo, aika hassua että ihmiset luettelee kalliin puhelimen perusteluna ominaisuuksia, jotka on nykyään jokaisessa älypuhelimessa. Eli vastaavan saa kyllä alle satasellakin, ja nuo eivät ole mitään perusteita siihen miksi puhelimesta pitäisi maksaa 500e tai edes 300e. Itsellä on 2 vuotta vanha xperia, maksoi silloinkin uutena ~150e ja siinäkin toimii kaikki nuo luetellut. Nykyään taitaa saada samanlaisen noin 80 eurolla.

Onko mainostajat onnistuneet noin mahtavasti että ihmiset luulevat että vain kalliilla puhelimella voi käyttää nettiä / sovelluksia / kameraa jne?
Vanhat puhelimet on tehoiltaan heikkoja, ei toimi kaikki pelit ja siriäkään ei ole ikivanhoissa iphoneissa. Kamera on vanhoissa noksulaisissa heikko verrattuna noksun uusiin malleihin, jotka nykypäivänä päihittää jo oikean kameran. Kyllähän niissä on eroja... ja useimmat puhelimet ei yksinkertaisesti kestä kahta vuotta. Ne leviää tyypillisesti siinä vähän yli vuoden vanhana.
 
"vieras"
Mulla loppuu pian kytky Samsung Galaxy S kakkosesta. Dnalla oli silloin tarjous, että jos ottaa kytkyllä tuon puhelimen, saa kytkyn ajaksi ilmaiseksi netin täysnopeudella. Puhelinkin tuli joku 20e halvemmaksi kytkyllä, kuin suoraan ostaessa.

Älypuhelimen kanssa kun netti on vähän välttämättömyys, niin vähintään 240e (10e x 24kk) tuli säästettyä tällä kytkyllä. Silloin edullisin mobiilinetti oli sen 10e. Ja mähän sain sen kalleimman ja parhaimman kaupan päälle, eli oikeesti säästin jopa enemmän.
 
säpäle harmaana
[QUOTE="Vieras";29154704]No ei välttämättä joka vuosi tietenkään, mutta kyllä uusimmat puhelinmallit ovat selvästi nopeampia ja mm. kameraltaan parempi kuin pari vuotta vanhat. Ehkä 3-4 vuoden päästä nykymalli on vanhahko, mutta toki kehitys jossain vaiheessa hidastuu.[/QUOTE]

Mutta eikö siinä tapauksessa olisi paljon järkevämpää ostaa se vuoden vanha 150 euron puhelin vuosittain, kuin 600 euron puhelin joka toinen tai kolmas vuosi? Onhan se nyt 600 euronkin puhelin sitten vuoden päästä taas jo vanha.

Oikeasti en noista hinnoista tiedä, mutta jos tuo äsken mainittu pitää paikkansa, en todellakaan tajua tuota logiikkaa.
 
säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";29154706]Vanhat puhelimet on tehoiltaan heikkoja, ei toimi kaikki pelit ja siriäkään ei ole ikivanhoissa iphoneissa. Kamera on vanhoissa noksulaisissa heikko verrattuna noksun uusiin malleihin, jotka nykypäivänä päihittää jo oikean kameran. Kyllähän niissä on eroja... ja useimmat puhelimet ei yksinkertaisesti kestä kahta vuotta. Ne leviää tyypillisesti siinä vähän yli vuoden vanhana.[/QUOTE]

No vielä yksi hyvä syy, ostaa niitä halvempia. Olen "hitusen" vanhanaikainen, mutta kyllä minä ostaessani noita ihan tavallisia karvalakkipuhelimia oletan, että sen kanssa mennään useampi vuosi. Ja toisaalta taas, kun ostaa pelkästään niitä halvimpia, ei niin harmitakaan, vaikka se puhelin leviäisikin jo vuoden kuluttua.

On tosiaan jännä juttu, miten niitä tarpeita pystytään kuluttajille luomaan.
 
"Vieras"
Aikoinaan ostin iPhone 4 Telefinlandilta kytkynä ja oli niin yli 100e halvempi kuin maksaa heti ;)
Nyt iPhone 5 ja osamaksulla eikä tule sen kalliimmaksi ainakaan kuin ois ollut maksaa hetikään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29154646:
Eli sinä ostat joka vuosi sen 600 euron puhelimen? Mitä ihmettä te sillä puhelimella oikein teette, jos olette valmiita maksamaan siitä 50 euroa kuukaudessa plus tietenkin liittymämaksut päälle? :O
No ei. Juurihan mä tuhon kirjoitin, että vuosi sitten uusina markkinoille tulleissa puhelimissa ei tekniikka ole sitä luokkaa, että se mulle riittäisi...tästä syystä en siis viime vuotista puhelinta halua. Mulla on moinen jo ja se on ihan paska. Haluan vaihtaa sen parempaan, joka tarkoittaa käytännössä uudempaa.

MUTTA ne puhelimet, jotka ovat NYT uusia, niin niissä on tekniikka jo sillä tasolla, että ne mulle riittää. Mä siis EN tarvitse ensi vuonna uutta puhelinta, jos ostan nyt uuden puhelimen. Tottahan toki ensi vuonna markkinoille tulevissa puhelimissa tekniikka on parempaa kun näissä, mitkä on nyt uusia. Mutta mä en enää tämän parempaa tekniikkaa tarvitse, kuin mitä nyt on tarjolla, eli en ole vaihtamassa puhelinta uuteen ensi vuonna, enkä sitä seuraavanakaan, jos luuri vaan ehjänä pysyy.

Ja mä ajattelin kyllä ostaa puhelimeni käteisellä. Kerralla. Mutta jos mulla ei olisi siihen mahdollisuutta niin kyllä, mä ostaisin sen sitten osamaksulla ja makselisin sen 50€/kk sitä pois.

Mä teen puhelimella sitä ihan samaa mitä kaikki muutkin. Soitan, tekstaan ja surffaan netissä (sähköposti, nettipankki jne.).

Mutta mä haluan surffata siellä netissä siten, ettei mun puhelimeni tilttaa kesken kaiken, kuten se nyt tekee. Ja kun laitan näppäinlukon päälle, en halua että näyttövalo jää päälle seuraavaksi 3 tunniksi, kuten nyt aina välillä käy. Mä myös haluan, että kun nopeasti kirjoitan tekstiviestin, niin se teksti tulee siihen ruutuun samaa nopeutta, kun sitä kirjoitan, eikä viiveellä. Lisäksi haluan puhelimen, jossa kaikki käyttämäni sovellukset toimii kunnolla. Omassani eivät toimi. Haluan myös soittaa silloin, kun haluan soittaa. Varsin usein käy niin, että puhelin tilttaa ja jumittuu, kun yritän soittaa...ja silloin palaa hermo. Haluan lisäksi, että kun puhun puhelua ja joku soittaa "taakse", puhelin ei päätä mielivaltaisesti, että kumpaa puhelua saan puhua, vaan saan itse päättää sen, että jatkanko ko. puhelua, vai vaihdanko sen uuteen. Lisäksi haluan puhelimen akulta kunnon kestoa, koska puhun puhelimessa paljon, enkä jaksa hillua jatkuvasti laturinnokassa.

Niin. Nämä kaikki haluan. Ja ne saan maksamalla vähän enemmän. Pidän sitä enemmän maksamista siis järkevänä. Vaikka tekisin sen sitten osissa. Kyllä mulla rahaa paljon turhempaankin menee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29154861:
No vielä yksi hyvä syy, ostaa niitä halvempia. Olen "hitusen" vanhanaikainen, mutta kyllä minä ostaessani noita ihan tavallisia karvalakkipuhelimia oletan, että sen kanssa mennään useampi vuosi. Ja toisaalta taas, kun ostaa pelkästään niitä halvimpia, ei niin harmitakaan, vaikka se puhelin leviäisikin jo vuoden kuluttua.

On tosiaan jännä juttu, miten niitä tarpeita pystytään kuluttajille luomaan.
Kännykkä kokonaisuudessaan on kuluttajalle luotu tarve. Ennen pärjättiin ihan pelkillä lankapuhelimilla. Eikä kaikilla ollut edes sitä, vaan moni käytti yleisiä puhelinkoppeja.

Mä kuitenkin koen, että kännykästä on ollut elämäni aikana hyötyä. Ja siis ihan OIKEAA hyötyä, sillä olen joutunut useamman kertaa soittamaan hätäkeskukseen tilanteessa, jossa ei olisi ollut mahdollisuutta apua paikalle soittaa, jos ei olisi kännyköitä.
 

Yhteistyössä