Pitäisikö kaikki tuet lopettaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HippuTAR

Vieras
Eli siis kaikki tuet: lapsilisä, työttömyystuet, toimeentulotuki, vammaistuet, omaishoidontuki, asumistuki, kotihoidontuki, äitiys- ja isyysrahat yms. Ja sit tietty kaikista palveluista maksu oikeiden kustannusten mukaan: päivähoito, terveydenhuolto, lääkkeet...

Kun moni tuntuu olevan sitä mieltä että jos esim. tekee lapsia niin ne pitäisi pystyä omilla tuloillaan hoitamaan. Ja että muutenkin pitäisi tulla toimeen omilla tienesteillään. Kuinka moni oikeesti pärjäisi jos yhteiskunta lopettaisi KAIKKI tuet ja kaikesta veloitettaisiin todellinen hinta?

KYLLÄ!

T: Nimimerkillä ainoastaan opintotukia joskus kauan sitten nostanut ja niistäkin suurimman osan työssäkäynnin takia takaisin Kelalle aikoinaan maksanut. Aikuisen ihmisen tulee elättää itsensä ja perheensä.

Kaikki pois. Kaikki.

Tukien pitäis mun mielestä olla väliaikaista. Siis TUKEA. Kyllä töitä on, kun vaan menee vähän pienemmällä palkalla... jos kotona olosta ei sais mitään kuin pari kome kuukautta, niin jo alkais maistuun homma kuin homma....

Toimeentulotuki pitäisi ainakin säilyttää viimesijaisena muotona. Kansalaispalkka olisi hyvä lisä jotta matalapalkka-alat houkuttaisivat enemmän. Opiskelu täytyisi mahdollistaa yhä kaikille, peruskoulun ollessa täysin ilmainen.

Pahin vaihtoehto olisi jos peruskoulustakin joutuisi maksamaan todellisten kustannusten mukaan.

Poistaisin melkein kaikki muut tuet, paitsi:
-vammaistuen, työkyvyttömyystuen (siis ne jotka oikeasti ovat sairaita), kodinhoitotuen.

Jos työttömyystuki lopetettaisi loppuisi, se olisi iso askel eteenpäin.
Työpaikat joutuisivat ihan oikeasti ottamaan ihmisiä töihin ja maksamaan palkkaa. :)
Eikä orjatöitä enään olisi.

Alkuperäinen kirjoittaja möykkäri;29075876:
-vammaistuen, työkyvyttömyystuen (siis ne jotka oikeasti ovat sairaita), kodinhoitotuen.

Työpaikat joutuisivat ihan oikeasti ottamaan ihmisiä töihin ja maksamaan palkkaa. :)

Ai että ihan oikeasti ottamaan ihmisiä töihin! Voi sanonkomikä...

Miten sitten verotus? Mitä siitä kustannettaisiin? Lainsäätö, lainvalvonta ja maanpuolustus? Tuskin kukaan olisi näitä yksityistämässä. Vai tarkoittaisiko tuo sitä, että liikenteenvalvonta yms verovaroin, mutta ryöstöjen ja pahoinpitelyjen tutkinta pitäisi ostaa?

No jatkoa: tulovero poistettaisiin, eikä tietenkään menis eläkemaksuja, työttömyysvak.maksuja yms. Mutta ei myöskään olisi eläkettä, koulut ois tietysti maksullisia ja kaikki palvelut. Valtion muut menot kustannettaisiin muista veroista.

No jatkoa: tulovero poistettaisiin, eikä tietenkään menis eläkemaksuja, työttömyysvak.maksuja yms. Mutta ei myöskään olisi eläkettä, koulut ois tietysti maksullisia ja kaikki palvelut. Valtion muut menot kustannettaisiin muista veroista.

Entä vangit? Kuka heidän olemisensa maksaisi? Nykyisin oloin moni köyhä haluaisi ainakin talveksi vankilan lämpöön, ellei niiden oloja heikennettäisi reilusti. Pakkotyö siellä taas takaisi varman työpaikan. Entä vankien terveydenhuolto? Olisiko vangiksi pääsy samalla reitti ilmaiseen terveydenhuoltoon?

Entä lapset? Olisiko enää huostaanottoja vai maksettaisiinko ne kulut valtion varoista?

Entäpäs jos sairastuu eikä ole varaa maksaa hoitoa eikä olisi vakuutusta? Köyhät kuolkoon vai kuinka? Ei se aina mene niin, että jokainen on oman onnensa seppä. Vain rikkaiden lapsilla olisi varaa opiskella hyvät ammatit, ja huono-osaisten lapset olisi käytännössä tuomittu olemaan köyhiä. kuka huolehtisi vanhuksista? Ei taitaisi päivähoitokaan olla niin "halpaa" kun nykyään, vaan jokainen saisi itse palkata hoitajan lapselleen jotta pääsee töihin, ja jotta se olisi mahdollista, olisi tienattava hyvin.

Unohdit maatalousyritystuet ja muut yritystuet. Unohdit pankkien saamat valtiontuet, kun ovat ensin tse mokanneet.
Unohdit siis kaikki rikkaiden tuet.
Unohdit eläkkeet, niitä ei ole tienattu. Suomi on ehkä ainoa maa, jossa ei ole eläkekattoa.

Ei missään nimessä pitäis kaikkia tukia lopettaa. Pitäis vaan tarkemmin ja reilummin jakaa niitä. Miks esimerkiks rikkaat ihmiset on oikeutettu esimerkiks lapsilisään tai kunnalliseen päivähoitoon varsin pienellä hinnalla? Kuinka monelle kannattamattomalle yritykselle maksetaan tukia? Mutta jos kaikki yhteiskunnan tarjoamat edut otetaan pois, ei lapsilla ole yhdenvertasta mahdollisuutta koulutukseen, ja sehän just on yks kehitysmaiden suurimmista ongelmista. Kuka hoitais sairaat, orvot lapset, poliisin työt, pakolaiset jne? Mutta mun mielestä on väärin, että vaikka media-alalle vasta valmistunu jää mieluummin työttömäks kuin menee vaikka kaupan kassalle töihin, koska ei halua tehä "paskahommia" vaan oman alan töitä vaikkei niitä ole. Sitäki mä ihmettelen, ku monet opiskelijat itkee että kaupungin tai valtion pitäis järjestää halpa asunto Helsingin keskustasta kun ei haluta mennä naapurikaupunkiin radan lähelle. Jotain järkee ja rajaa ahneudelle ja sille että käsi ojossa vaaditaan koko ajan lisää. Mutta niistä ihmisistä pitäis pitää parempi huoli jotka sitä oikeesti tarvitsee. Alotettais vaikka siitä lastensairaalasta ja vähä useammasta vaihtovaipasta vanhainkodissa...

Se ei teidän hyvin toimeentulevien henkikulta olisi pian minkään arvoinen, kun joku työtön, OIKEASTI nälkäinen ihminen sattuu ryöstöretkelle juuri teidän kartanoon ja on valmis tekemmän, MITÄ TAHANSA saadaakseen osan omaisuudestasi saadakseen ruokaa.
Että onnea matkaan vaan teille, jotka toivotte survivalistista yhteiskuntaa.

Ei tietenkään tukia pitäisi lopettaa. Tyhmää edes ajatella niin. Niiden takia elämme edelleen tällaisessa lintukodossa. Sitä tosin voisi alkaa miettiä, että miten ne, jotka ovat eläneet tukien varassa vuosia ja vuosikymmeniä voisi kannustaa työelämään. Olisiko se porkkana vai keppi vai kenties molemmat?

Ei tietenkään niin kauan ja niitä tukia, mitä minä itse tarvitsen ja saan. Sitten kun minä itse en niitä enää tarvitse enkä saa, niin sitten ei kyllä tarvi muidenkaan.

Outo kysymys sinulta joka kuppaat yhteiskunnalta. Itse kun et selviäisi päivääkään ellet saa ilmaista rahaa. Vaivaan sen verran aikaani vaikka muutakin tekemistä oikeasti olisi että kyllä - tuet olisi nimenomaan poistettava.

Tuota kansalaispalkka-ajatusta voisi vakavasti miettiä ja/tai jatkokehittää. Se poistaisi mm. sen ongelman, että tuilla elävän ei kannata tehdä pieniä hommia (joista saattaisi myöhemmin poikia oikeita töitä) koska tukiviidakko leviää käsiin saman tien. Säästöä tulisi myös siitä, että miljoona eri luukkua ja byrokraattia poistuisi. Kansalaispalkan tulisi kuitenkin olla vain sen kokoinen, että sen varaan ei olisi mukavaa jäädä pötköttelemään (vrt. Tonni-kuussa-Tatu).

Alkuperäinen kirjoittaja möykkäri;29075876:

No ensimmäisenä minä poistaisin kotihoidontuen. Ja seuraavana elatustuen. Jokainen elättäköön itse lapsensa. Lapsen elatus erotapauksissa vanhemmille puoliksi. Ei mitään yhteiskunnan maksettavaksi.

[QUOTE="Jenis";29076103]Tuota kansalaispalkka-ajatusta voisi vakavasti miettiä ja/tai jatkokehittää. Se poistaisi mm. sen ongelman, että tuilla elävän ei kannata tehdä pieniä hommia (joista saattaisi myöhemmin poikia oikeita töitä) koska tukiviidakko leviää käsiin saman tien. Säästöä tulisi myös siitä, että miljoona eri luukkua ja byrokraattia poistuisi. Kansalaispalkan tulisi kuitenkin olla vain sen kokoinen, että sen varaan ei olisi mukavaa jäädä pötköttelemään (vrt. Tonni-kuussa-Tatu).[/QUOTE]

Saisko jokainen opintonsa suorittanut kansalaispalkkaa vai olisko siinä jokin ikäraja? Entä eläkeläiset?
Entä saisiko kaikki työtätekevätkin kansalaispalkan?

No eipä oo montaa ilmottautunu joka oikeesti tulis toimeen ihan vaan omillaan. Vaikka monessa keskustelussa niitä huutelijoita näkyy joiden mielestä ihmisten pitäisi tulla toimeen pelkästään omilla tienesteillään.

Sinänsä mä oon sitä mieltä että tukia pitäis järkeistää: Esim. kotihoidontuki vois loppua kun lapsi täyttää 2, äitiys- ja isyysraha pitäis olla kaikille samansuuruinen, omaishoidontuki siirtää kelalle ja sen perusteita muuttaa (on esim. järjetöntä että mä moista saan tosta lapsesta mutta toki sen otan ku saan), lapsilisään laittaa tuloraja ja muuttaa se niin että ekasta saa enemmän ja seuraavista vähemmän. Monissa muissakin tuissa ois varmaan järkeistämisen varaa.

kysymyksen vois esittää myös näin: haluatko että luovumme hyvinvointivaltiosta, ja vastaus on en halua.

ymmärrän et osa väestä käyttää näitä etuuksia hyväkseen, ja se ei tietenkään ole hyvä juttu, mut kannattaako silti tuhansien muiden ihmisten elämää vaikeuttaa heidän takiaan? en usko että se olisi järkevää.

jos tuet ja mahdollisuus lääkärillä käyntiin, lääkkeisiin, äitiyslomiin, päivähoitoon jne viedään, niin mitäköhän meille sitten kävisi? turha kuvitellakkaan et verojen maksun poisto toisi esim pienipalkkaisille niin paljon enemmän rahaa et olisi mahdollista maksaa päivähoitomaksuja tai lääkärikäyntejä, joten suoraan sanottuna kusessa oltaisiin.

Yhteistyössä