Kulkaas äitikät, nyt ei enää ole trikoopipojen sää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokemusten jakoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokemusten jakoa

Vieras
Kuinka moni teistä äideistä käyttää itse pipoa? Kuinka monella on trikoopipo? Kuinka monen lapsella on päässään trikoopipo näillä säillä?

Trikoopipon lämmittävyys näillä säillä on jo tosi kehno. Se pitää kyllä tuulen pois korvilta, mutta muutoin on ihan yhtä tyhjän kanssa. Paljon näkee pohdintoja, pitäisikö jo laittaa toppaa. Mutta miettikää enemmin, pistättekö jo muksulle sen paksumman pipon päähän. Ja vastaus on kyllä. Laittakaa.

Hoidon pihalla oli tosi monta mukulaa trikoinen pipo päässään tänäkin aamuna kahden asteen lämpötilassa. Se ei muuten oikeasti enää noissa lämpötiloissa riitä. Mulla itsellä oli eilen kävelylenkillä n. 4 asteen lämpötilassa trikoopipo päässä ja voin kertoa, että päähän kävi jopa mulla, reippaasti kävelevällä aikuisella, kylmä viima. Otsa oli aivan kylmä, ihan kuin ei hattua ois ollutkaan.

Joten ajattelin jakaa teillekin tämän huomion. Trikoopipot on kovasti muodissa, mutta niiden käyttöaika on lämpimillä säillä kuin mitä nyt enää on. Iltapäivällä voi mennä, jos elohopea kipuaa koreammalle, mutta ei aamuisin. Ei parin asteen lämpötiloihin. Nyt tarvitaan velouria tai vastaavaa paksuutta.

Toinen on ne fleece-hatut, joita käytetään talvella. Muistakaa varmistaa, että siellä on jokin tuultapitävämpi kerros mukana. Kaksinkertainenkaan fleece ilman mitään tuulensuojaa ei talviviimalla ole lämmin. Se on lämmin niin kauan kuin ei tuule yhtään, mutta ulkona ei sellaisia olosuhteita useinkaan ole. Ulkona fleecessä menee tuuli läpi heti. Huvittaa suorastaan, kun niitä näkee kirpulla myynnissä sanoin "tosi lämmin, kaksinkertaisesta fleecestä", mutta kun kysäsee, onko välissä mitään tuulen suojaa, vastaus on ei. Jaa. Eipä taida nuo aikuiset koskaan olla pistäneet vastaavaa hattua omaan päähänsä ja testanneet sen lämmittävyttä ulkotiloissa.

Kiitos, kiitos, kiitos, kun jaoit tämän kanssani! Miten pystyinkään elämään aiemmin ilman tätä tietoa?

P.s. Itse käytän näillä keleillä vielä trikoopipoa...

Juu ei, trikoopipot on himppasen vilakat kyllä...toki aikuisen päässä vielä menee näilläkin keleillä mutta lapselle hiukan napakampaa päähän.

Ja ne fleecemyssyt on tälle kelille oikein oivalliset päähineet, talveksi sitten ihan eri kuosia :).

Juu ei, trikoopipot on himppasen vilakat kyllä...toki aikuisen päässä vielä menee näilläkin keleillä mutta lapselle hiukan napakampaa päähän.

Ja ne fleecemyssyt on tälle kelille oikein oivalliset päähineet, talveksi sitten ihan eri kuosia :).

Omillani käytän kaksinkertaista fleeceä talvellakin. Mutta olen tehnyt hatut itse ja lisännyt fleecen väliin jo valmistaessa tuulensuojaksi kankaan. Niistä ei tuuli läpi mene, ja tällöin ne kyllä talveenkin soveltuu.

Mutta hattu on helpompi ja halvempi valmistaa ilman. Siksipä monet ei tuota kangasta väliin laita... (eipä muuten ole Tintunkaan hatuissa..)

Höpöhöpö, trikoopipot ovat vielä erinomaiset!! Olette kai niitä mammoja, jotka laittavat lapsilleen KARVAHATUT päähän talvella? Se on niiiin väärin. Lapsi hikoilee vain pään kautta ja liian paksusta hatusta on vain haittaa.

Meillä käytetään näillä keleillä nimenomaan trikoopipoa, kun vielä ollaan plussan puolella. Itse käytän vielä lippistä ja trikoopipo tulee sitten seuraavaksi päähän. Meillä esim. nuorempi on sellainen kuumakalle, että ei sille voi näillä ilmoilla paksumpaa laittaa päälle. Lapsi hikoilee nukkuessaankin, jos on vaatetta päällä ja usein tyyny on aamuisin ihan läpimärkä jos peitto on päällä, joten lapsi yleensä nukkuukin ilman peittoa. Ja meillä ei ole mikään lämmin sisällä.

Ei taida mun lapsilla olla minkäänlaista pipoa päässä. Eikä mulla itelläkää. Lippis saattaa olla. En oo katomassa ku lähtee kouluun.
Takin käskin kyllä laittaa päälle. Ei oo vielä sitäkää pistäny päälleen.

Viimeksi muokattu:
Omillani käytän kaksinkertaista fleeceä talvellakin. Mutta olen tehnyt hatut itse ja lisännyt fleecen väliin jo valmistaessa tuulensuojaksi kankaan. Niistä ei tuuli läpi mene, ja tällöin ne kyllä talveenkin soveltuu.

Mutta hattu on helpompi ja halvempi valmistaa ilman. Siksipä monet ei tuota kangasta väliin laita... (eipä muuten ole Tintunkaan hatuissa..)

Puhunkin tuossa aikaisemmassani juurikin niistä fleecemyssyistä, missä ei ole tuulensuojakangasta, niitä olen itsekin tehnyt, mutta talveksi meillä on topatumpaa.

Mutta toki käyttäjästäkin riippuu kovasti - joku lämminverisempi voi hyvinkin pärjätä ohkaisemmallakin :)

Höpöhöpö, trikoopipot ovat vielä erinomaiset!! Olette kai niitä mammoja, jotka laittavat lapsilleen KARVAHATUT päähän talvella? Se on niiiin väärin. Lapsi hikoilee vain pään kautta ja liian paksusta hatusta on vain haittaa.

:D- no johan pukkaa verenpaineen nousua mielipiteiden vaihtamiset!

Käytä sinä ihan rauhassa pesueellasi trikoopipoa, meillä oli nollassa mittari ja itse tein muksuilleni sen päätöksen, että trikoossa eivät mene - laittoivat tyytyväisinä fleeceä. Hei, tilanteen mukaan itsekukin tehköön päätöksensä :). EI tässä kuitenkaan mistään NIIN suuresta asiasta kyse ole.

No juu, vastaukset ei yllätä. :) Tätä tasoa odotinkin, kyllähän sen jo päiväkodin pihalla näkee.

Ei ihme, että mukulat on jatkuvasti flunssassa. Valitettavaa on, että hoidoissa nuo taudit väistämättä kiertää. Katsotaan kyllä, että päällä on hattu sopii vaatteisiin ja päällä on viimeisintä muotia olevat vettäpitävät vermeet, pitää olla merinovillaa ja teknistä kerrosta jne. muttei tajuta, mikä merkitys lämpimänä pysymiseen on juurikin sillä hatulla.

Toki lapsia on erilaisia. Jos muksu on kova hikoamaan ja tarkenee suunnilleen t-paidalla talvipakkasessakin, ok. Mutta läheskään kaikkien - väitä, että suurimman osan - kohdalla näin ei ole. Monen muksun kohdalla kyse on siitä, etteivät vanhemmat ole tulleet kokeilleeksi, miten vähän se trikoopipo oikeasti lämmittää. Pistäpä joskus vastaava omaan päähäsi ja painele pihalle. Saatat yllättyä siitä, miltä se tuntuu.. Eipä ehkä ihan niin lämmin kuin luulit. Lykätään kyllä fleeceä ja muuta takin alle, mutta se yksinkertaisin palelun syy unohtuu. Pään kautta haihtuu suurin osa lämmöstä.

:D- no johan pukkaa verenpaineen nousua mielipiteiden vaihtamiset!

Käytä sinä ihan rauhassa pesueellasi trikoopipoa, meillä oli nollassa mittari ja itse tein muksuilleni sen päätöksen, että trikoossa eivät mene - laittoivat tyytyväisinä fleeceä. Hei, tilanteen mukaan itsekukin tehköön päätöksensä :). EI tässä kuitenkaan mistään NIIN suuresta asiasta kyse ole.

Kiitos sinulle vastauksistasi. Olet selkeästi yksi niistä positiivisista poikkeuksista tällä palstalla. Mukava keskustella aikuisten kanssa. :)

No juu, vastaukset ei yllätä. :) Tätä tasoa odotinkin, kyllähän sen jo päiväkodin pihalla näkee.

Ei ihme, että mukulat on jatkuvasti flunssassa. Valitettavaa on, että hoidoissa nuo taudit väistämättä kiertää. Katsotaan kyllä, että päällä on hattu sopii vaatteisiin ja päällä on viimeisintä muotia olevat vettäpitävät vermeet, pitää olla merinovillaa ja teknistä kerrosta jne. muttei tajuta, mikä merkitys lämpimänä pysymiseen on juurikin sillä hatulla.

Toki lapsia on erilaisia. Jos muksu on kova hikoamaan ja tarkenee suunnilleen t-paidalla talvipakkasessakin, ok. Mutta läheskään kaikkien - väitä, että suurimman osan - kohdalla näin ei ole. Monen muksun kohdalla kyse on siitä, etteivät vanhemmat ole tulleet kokeilleeksi, miten vähän se trikoopipo oikeasti lämmittää. Pistäpä joskus vastaava omaan päähäsi ja painele pihalle. Saatat yllättyä siitä, miltä se tuntuu.. Eipä ehkä ihan niin lämmin kuin luulit. Lykätään kyllä fleeceä ja muuta takin alle, mutta se yksinkertaisin palelun syy unohtuu. Pään kautta haihtuu suurin osa lämmöstä.

:D No itse asiassa asia on ihan päinvastoin ainakin meillä: meillä sairastetaan vähän verrattuna päiväkoti-ikäisten keskiarvoihin.

Itse pistän trikoopipon päähän näillä keleillä ja otan sen hyvin nopeasti pois, sillä siinä tulee kuuma. Ja tosiaan ulkoilemme monta tuntia päivässä.

Ihan mielenkiinnosta kysyisin, mikä mahtaa olla koulutustasosi? :)

kylläpä herätti keskustelua :-) kaikki lapset ei ole samanlaisia ja meillä perheessä neljä lasta, osa pitää trikoota ja osa fleeceä ku toiset on lämminverisempiä ku toiset... kaikilla saman verran flunssaa että sillee...

karvalakki on kypärämyssyn kanssa aivan huippu varuste oikeilla pakkasilla.meillä on muksuilla oikeasta ketusta tehdyt ja on lämpimät!

Kerran erehdyin kirpparilta hankkimaan sellaisen karvahatun mun pojalle. Se oli tasan yhden kerran pakkaskelillä lapsen päässä, ulkoillessa lapsi valitti, että on kuuma. Kotiin päästiiin niin lakki oli sisältä aivan märkä kuten myös lapsen hiukset :laugh: ja kyse oli siis sellaisesta ihan kovasta pakkaskelistä talvella kun uutta hattua kokeiltiin. Ei tule meille enää sellaista ja trikoopipolla mennään pakkasella vaihdetaan hieman paksumpi neulepipo :D:D
Kaikki lapset eivät ole samanlaisia. Ja meillä sairastetaan todella vähän.

:D No itse asiassa asia on ihan päinvastoin ainakin meillä: meillä sairastetaan vähän verrattuna päiväkoti-ikäisten keskiarvoihin.

Itse pistän trikoopipon päähän näillä keleillä ja otan sen hyvin nopeasti pois, sillä siinä tulee kuuma. Ja tosiaan ulkoilemme monta tuntia päivässä.

Ihan mielenkiinnosta kysyisin, mikä mahtaa olla koulutustasosi? :)

Et kohdistanut minuun kysymystä, mut aika mielenkiintoinen kysymys tuo koulutustaso :D Miten ihmeessä toisen koulutustaso tähän liittyy vai epäiletkö tuota hänen vastaustaan, että pään kautta on suurin lämpöhävikki?

Mikä on oma koulutustasosi?

Yhteistyössä