Minäkin kyselen opinnoista

  • Viestiketjun aloittaja "Aapee"
  • Ensimmäinen viesti
"Aapee"
Minä olen medianomi, vanhaa mallia eli jo 95 valmistunut ja av-alan töitä tein 10 v, kunnes jäin äitiyslomalle. Viimeiset vuodet jo enemmän kuvankäsittelyä ym. ja koulutin.

Miehellä on myös epäsäännöllinen työaika, joten silloin päätin, että haen säännöllisempää työtä. Ei ollut siis vakipaikkaa, mihin palata.

Olin kotona lapsen kanssa 3 v. Olin sen jälkeen pari vuotta äitiysvapaan sijainen, tein toimistohommia, viestintää, markkinointia, nettisivujen päivitystä, ja koulutustilaisuuksien järjestelyä. Vähän aikaa työtön ja nyt myös määräaikaisessa ja teen vastaavaa työtä kuin viimeksikin. Pätkä päättyy helmikuussa.

Nyt pitää taas miettiä, mitä tekisin. Työllisyystilanne täällä pk-seudullakin on järkyttävän huono. Olen kokeeksi hakenut muutamaa paikkaa, jotka on vastaavia, mistä on nämä viimeiset kokemukset. En pääse edes haastatteluun. Meiliin tulee kiitos, mutta ei kiitos, ja että paikkaa (jotain hikistä vuoden sijaisuutta) haki yli 300....

Pitäisikö hakea jollekin kurssille, vaihtaa alaa vai mitä? Olen jo nelikymppinen. AMK-täydentävät opinnot tein joskus vuosituhannen vaihteen aikaan, kun hain uutta osaamista verkkomediaan ja kuvankäsittelyyn ym.

Mitä tekisi? Mikään hoitoala ei kiinnosta. Tiedottaminen kylläkin.

Nyt jos valitsisin uudestaan, menisin luultavasti opiskelemaan opettajaksi tai tiedotusoppia.
 
"eee"
Sulla on kuitenkin ihan oman alan työkokemustakin vuosia, eli ei ollenkaan huono tilanne. Millaisia töitä olet hakenut? Mitä jos hakisit vaikka AD:ksi tai muihin markkinointi-/viestintähommiin johonkin "ei-niin-trendikkääseen" mutta jo vuosia toimineeseen, ns. turvalliseen mainostoimistoon? Vähän sellaiseen tuotantotoimisto-henkiseen, josta ei potkita porukkaa pellolle joka suhdanteessa vaan puurretaan hommaa tasaiseen tahtiin.
 
"aapee"
[QUOTE="eee";28956584]Sulla on kuitenkin ihan oman alan työkokemustakin vuosia, eli ei ollenkaan huono tilanne. Millaisia töitä olet hakenut? Mitä jos hakisit vaikka AD:ksi tai muihin markkinointi-/viestintähommiin johonkin "ei-niin-trendikkääseen" mutta jo vuosia toimineeseen, ns. turvalliseen mainostoimistoon? Vähän sellaiseen tuotantotoimisto-henkiseen, josta ei potkita porukkaa pellolle joka suhdanteessa vaan puurretaan hommaa tasaiseen tahtiin.[/QUOTE]

Niinhän sitä luulisi, mutta oikeasti en näytä pääsevän nykyään edes haastatteluun. Mulla on hyvä koulutus ja todellakin työkokemusta, ja jo 8-vuotias lapsikin eikä ole koko aikaa kipeä jne.

Käytin oman liiton palvelua, jossa luettiin mun hakemukset ja cv:t pariin paikkaan ja niissä ei ole vikaa. Se rekrytoinnin ammattilainen, joka niitä luki, sanoi että ne kelpaisivat oppikirjaan malliksi. Eli osaan hakea.

Olen hakenut just tuollaisiin, mihinkään trenditoimistoon en ollenkaan, tai esim. koulutuskeskusten viestintäassariksi. Hain myös toimistoassariksi isoon taloon, vaikka se on mun osaamiselle alakanttiin ts. osaan enemmän kuin niihin vaaditaan. Ei haastattelua.
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";28956587]Tee keikkaa ja aloita tiedotusopin tai viestinnän opinnot vaikkapa jossain avoimessa ammattikorkeakoulussa tai avoimessa yliopistossa.[/QUOTE]

Olen jo niin vanha, että en tiedä voinko enää 4-5 v opiskella. Tiedotusoppia opiskellaan Tampereella, enkä voi muuttaa Helsingistä sinne perheeni takia.

Viestinnän approa kerran aloittelin äitiyslomalla. Vaikeaa uskoa että se auttaisi.

Ai niin, olen opiskellut avoimessa korkeakoulussa sekä aikuiskasvatustieteen että erityispedagogiikan opinnot.
 
"eee"
Sitä en kyllä ymmärrä, miksi haet toimistoassariksi tms. Ennemmin sinuna lähtisin ihan päinvastaiselle linjalle eli hakisin pienempiin firmoihin viestintä- tai markkinointipäälliköksi.
 
"aapee"
[QUOTE="eee";28956642]Voisitko hakea johonkin ammattikorkeakouluun opettamaan noita osaamiasi juttuja?[/QUOTE]

Olen miettinyt niitä opettajaopintoja, siis mitkä pätevöittävät tuohon. Ne kestävät vain 1,5-2 v. Mutta yksi asia tökkii. Nykyään medianomiksi opiskelevat opiskelevat työttömiksi, ei mitään saumaa saada niitä hommia. Haluanko antaa nuorille ihmisille väärää toivoa?

Toinen on se, että mun alalla mun työkokemus on liian vanhaa free-opettajuuteen, vaikka esim. tuotannon prosessi ei ole siitä miksikään muuttunut, tai leikkauksen perusteet (siis taiteelliset). Tai käsikirjoittaminen. Näitäkin osaan opettaa, ja olen mm. saanut itsekin 2 kertaa avekin rahaa dokumenttikäsikirjoituksen tekoon.
 
"aapee"
[QUOTE="eee";28956655]Sitä en kyllä ymmärrä, miksi haet toimistoassariksi tms. Ennemmin sinuna lähtisin ihan päinvastaiselle linjalle eli hakisin pienempiin firmoihin viestintä- tai markkinointipäälliköksi.[/QUOTE]

Koska en usko sitä vähääkään, että mua valittaisiin. No en ole koettanut hakea, voin koettaa, mutta tuskin pääsen haastatteluun niihinkään, jos en pääse vaikka viestintäassariksi.

Tarkoitus olisi esim. päästä johonkin firmaan ensin vaikka äitiyslomaansa sijaiseksi tms. ja edetä siinä samassa firmassa sitten päällikköasteelle.

Olen hyvä, lojaali työntekijä. Nytkin pomo kiittelee mua ja on tosi pahoillaan kun ei voi mua pitää. Ei ole rahaa palkata :( Lupautui suosittelijaksi.
 
"aapee"
[QUOTE="eee";28956655]Sitä en kyllä ymmärrä, miksi haet toimistoassariksi tms. Ennemmin sinuna lähtisin ihan päinvastaiselle linjalle eli hakisin pienempiin firmoihin viestintä- tai markkinointipäälliköksi.[/QUOTE]

Uskotko siis että tällä kokemuksella joku tradenomi-jolppi ei kaahaa ohi?

Nyt tästä nykyisestä työstään sellaista näyttöä, että olen hoitanut meidän markkinointia ja vetänyt läpi yhden vaativan projektin, jossa meille tuli uusi varausjärjestelmä, ollut sen päätestaaja ja pääkäyttäjä plus kouluttanut muut käyttämään sitä.
 
"eee"
[QUOTE="aapee";28956712]Uskotko siis että tällä kokemuksella joku tradenomi-jolppi ei kaahaa ohi?

Nyt tästä nykyisestä työstään sellaista näyttöä, että olen hoitanut meidän markkinointia ja vetänyt läpi yhden vaativan projektin, jossa meille tuli uusi varausjärjestelmä, ollut sen päätestaaja ja pääkäyttäjä plus kouluttanut muut käyttämään sitä.[/QUOTE]

Riippuu ihan firmasta ja rekrytoijasta. Joissakin firmoissa varmasti nuoruus ja "ajantasaisuus" ajaa ohi, mutta toisaalta toisissa taas saatetaan painottaa kokemuksen tuomaa varmuutta, "uskottavuutta" jne, jotka siltä parikymppiseltä tradenomilta taas puuttuvat.

Tuo projektihan kuulostaa tosi hyvältä hommalta! Tuot vaan rohkeasti osaamisesi esiin hakemuksessasi ja korostat noita projektinhallintakykyjä, pitkää kokemusta alalta ja sen mukanaan tuomaa näkemystä ja asioiden kokonaisvaltaista hallintaa jne. Ja muista silti korostaa, että olet innokas myös oppimaan uutta! Jos olet kouluttautunut työn ohessa lisää, käynyt kursseilla päivittämässä tietojasi tms. niin muista mainita siitä, antaa aktiivisen ja ajan hermolla olevan kuvan.
 
"aapee"
[QUOTE="eee";28956725]Riippuu ihan firmasta ja rekrytoijasta. Joissakin firmoissa varmasti nuoruus ja "ajantasaisuus" ajaa ohi, mutta toisaalta toisissa taas saatetaan painottaa kokemuksen tuomaa varmuutta, "uskottavuutta" jne, jotka siltä parikymppiseltä tradenomilta taas puuttuvat.

Tuo projektihan kuulostaa tosi hyvältä hommalta! Tuot vaan rohkeasti osaamisesi esiin hakemuksessasi ja korostat noita projektinhallintakykyjä, pitkää kokemusta alalta ja sen mukanaan tuomaa näkemystä ja asioiden kokonaisvaltaista hallintaa jne. Ja muista silti korostaa, että olet innokas myös oppimaan uutta! Jos olet kouluttautunut työn ohessa lisää, käynyt kursseilla päivittämässä tietojasi tms. niin muista mainita siitä, antaa aktiivisen ja ajan hermolla olevan kuvan.[/QUOTE]

Kiitos kannustuksesta! Uskon itsekin, että pystyisin ihan mainiosti vetämään viestintätiimiä ja olen huomannut, että verrattuna 10-15 v nuorempiin kollegoihin mulla on ihan eri tasolla ihan työn tekemisen taidot, siis miten kannattaa suhtautua tiettyihin tilanteisiin, aloittaa uusi projekti ym. Eikä tämä ole millään pahalla, vaan kun on tarpeeksi ollut niissä tilanteissa, ei tarvi vaan arpoa enää niin paljon.

Meillä oli asiakastyytyväisyykysely, mun arvosana oli korkein, 3,7/4.

Olen usein opiskellut työn ohessa ja muutenkin luen paljon ulkomailtakin alan kirjallisuutta, lehtiä ym. Ja olen teknisesti lahjakas, esim. usein meillä töissä korjaan muiden atk-ongelmat ennen kuin hakevat atk-tukea, opin uudet tietokoneohjelman nopeasti ja osaan aika paljon erilaisia ohjelmia. Kotonakin mä korjaan meidän digiboksit ja hankin kaiken teknisen :)
 
"eee"
[QUOTE="aapee";28956862]Yhteen hakemukseen laitoin just tuon projektin ja kaikkea muuta hyvää ja muuta, en silti päässyt haastatteluunkaan.[/QUOTE]

Mutta sehän oli vaan yks hakemus! Laita nuo samat jutut kahteenkymmeneen muuhun ja ehkä sit jo tärppää ;) Sähän kuulostat tosi potentiaaliselta tiiminvetäjältä nyt kun rupesit kertomaan osaamisestasi vähän enemmän!
 
"aapee"
[QUOTE="eee";28956878]Mutta sehän oli vaan yks hakemus! Laita nuo samat jutut kahteenkymmeneen muuhun ja ehkä sit jo tärppää ;) Sähän kuulostat tosi potentiaaliselta tiiminvetäjältä nyt kun rupesit kertomaan osaamisestasi vähän enemmän![/QUOTE]

Pitänee yrittää :) kiitos tsempistä. Miehenikin mielestä olisin hyvä, ja minusta äitiys on tehnyt minusta vielä paremman organisaattorin.

Mä en oo oikeasti mikään hiiri tai anteeksi että olen olemassa-tyyppi, ihan itsevarma ja reipas tyyppi, mutta jotenkin on masentanut, kun ei pääse edes haastatteluun. Että näinkö tässä käy. Ja pelko että ei saa mitään paikkaa tän jälkeen tykyttää päässä. Yli 300 hakijaa niin se on jo aika arpapeliä ketkä 5 siellä haastattelussa on.

Pomo on luvannut että pääsen sopimuksestani jo ennen määräaikaa eroon, siis jos saan uuden paikan. Eli voin hyvin hakea ja mennä uuteen jo ennen helmikuun loppuakin.

Alan siis nyt jo hakemaan ihan vakavissani, kun lopun kaiken hakuprosessiinkin menee kuukausi, puolitoista, ja nyt on vajaa 5 kk työsuhdetta jäljellä.
 
"Aapee"
Olen siis myös lapsen harrastusryhmän rahankeruun organisoija, ja vedän luokkatoimikuntaa, olen koulun vanhempaintoimikunnan varapuheenjohtaja ja tiedotusvastaava. Nämä on melko vaativia hommia vaikka teen ne ilmaiseksi, kun pitää motivoida vanhemmat kokoamaan sitä rahaa harrastuksen kuluihin ja koulussa retkiin ym.
 
"vieras"
Olisiko oma firma mitään? Sulla kuulostaisi olevan todella hyvät edellytykset oman mestan pyörittämiseen. Koulutus, jota oot päivittänyt ja laajentanut, runsaasti kokemusta, ja yhteyksiä ihmisiin.
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";28957261]Olisiko oma firma mitään? Sulla kuulostaisi olevan todella hyvät edellytykset oman mestan pyörittämiseen. Koulutus, jota oot päivittänyt ja laajentanut, runsaasti kokemusta, ja yhteyksiä ihmisiin.[/QUOTE]

Tällä alalla leipä on todella tiukassa ja että toimistona pärjää, se vaatii paljon. Lisäksi tulisi kustannuksia kirjanpidosta ym. koska itse en ole mikään kirjanpitäjä.

Muutenkin olen miettinyt, että olisi parempi olla "tavallisessa" vakavaraisessa firmassa vuestinnän töissä kuin mainostoimistossa tai media-alan firmassa. Jos haluaa olla töissä rauhassa, siis tehdä hommia ilman hirveää stressiä saako potkut tai omassa riittääkö töitä. Monet opiskelukaverit elää freenä, mutta heilläkin on välillä kuukausien jaksoja, ettei kukaan palkkaa. Vaikka hyvää työkokemusta vaikka kuvaajana on kohta 20 vuotta, on kontakteja ja näyttöjä.
 
"aapee"
Jos perustan firman, se on kahvila/lounasravintola. Mä olen hyvä leipomaan ja laittamaan ruokaa.

Perustaisin sellaisen, jossa on vain 2-3 vaihtoehtoa lounaaksi, suht terveellistä kotiruokaa, joku lounassalaatti ja mun leipomaa leipää, leivonnaisia, täyttettyjä sämpylöitä ym. Seinillä esim. vaihtuva valokuvanäyttely tai jonkun maalauksia ja piirroksia ym.

Sellaisen missä itse mielelläni kävisin hakemassa joskus sämpylän tai salaatin mukaan, joskus lounaalla.

Se olisi auki aamusta työmatkalaisten takia ja noin 14-15 asti, ehkä lauantaina 10-14.
 

Yhteistyössä