Vahingossa myymälävaras!

  • Viestiketjun aloittaja "Minni--"
  • Ensimmäinen viesti
Kommentoin tätä keskustelua yleisellä tasolla:

Mä on joskus saanu liikaa rahaa takasin kassalla ja antanu takasin. Samoin oon palannu kassalle maksamaan jotain kärryjen pohjalle unohtunutta. Joskus oon sitten saanut sen unohtuneen ilmaiseksi siitä hyvästä, että olin rehellinen.

Ja mun omatunto on muutenkin niin herkkä, etten vaan voisi varastaa vahingossakaan. Noissa tilanteissa on jääny hirveen hyvä mieli itselle ja varmaan sinne vastapuolellekin. Ja miksi muuten on niin kamalan hankala tunnustaa virheensä ja kävellä takasin sinne kassalle?
 
miksi muuten on niin kamalan hankala tunnustaa virheensä ja kävellä takasin sinne kassalle?
Minäpä kerron miksi. Siksi koska monet eivät pysty tunnustamaan tehneensä (mitään ) väärin. Monille tuntuu olevan suorastaan mahdottomuus myöntää omia virheitään ulkopuolisille. Vaikka sinulla olisi esittää faktaa väärin tehdystä asiasta, yrittää "syylliset" SELITELLÄ ja kiertää koko asian.

Mulle on opettetu aikoinaan, että jos mokaa, niin sitten tunnustetaan se ja pyydetään anteeksi, mutta EI ruveta selittelemään puuta heinää...
 
  • Tykkää
Reactions: Rozaa
Tiina 84.
Minusta myyjä toimi oikein. Olisihan hän voinut odotella että ap kävelee ulos ja sitten soittaa poliisit, josta olis tullut rikosrekisteriin merkintä. Parempi? Kyllä mä mieluummin ottaisin puhuttelua kun saisin merkinnän jonkun hiton patukan+vahingon takia.
Jos joskus kauppaan meen töihin niin asia selvä, odotan että joku vastaavanlainen tapaus kävelee ulos asti ja saa sitten lakun takia merkinnän, sitten en ole ammattitaidoton?
No selvän teki :D

Joskus on vaan hyvä myöntää että oma moka. Mä olisin tosi kiitollinen myyjälle! :)
Puhut asiaa! (tosin tarkoitit kai että hoidat asia ilman merkintää?? )

Minä ainakin olen hoitanut monta samanlaista tapausta (enemmän tai vähemmän hankalaa).
Helpommin pääsee, kun tunnustaa ja käyttäytyy hyvin. Ei siihen aina poliiseja / vartijoita tarvita.
Jos tulet kauppaan, niin tervetuloa jos otat rennosti.

kassana 4vuotta Tiina
 
"koo"
rikosrekisteristä.. itse nuorempana näpistelin valtavasti. kun kolmannen kerran jäin kiinni niin kyttikselle mentiin ja rekisteriin merkintä, sormenjälkien ja kuvien kera. olin 17, joten nyt jo pyyhkiytyneet. (lievissä tapauksissa näkyy vain 5 vuotta.)
 
heippaa
Näin kerran ihan oikeasti kun romaninainen pakkasi niitä melkein metrisiä lauantaimakkarapötköjä hameensa alle :D Ilmoitin kassalle ja vartija otti naikkosen kiinni kun tämä tuli kassalle asti.
 
"DjMeningiitti"
Jos aloittajan sukunimi olisi ollut vaikkapa Hagert tai Lindeman ja hän olisi epähuomiossa laittanut kännykän mukana perinnepukunsa taskuun moottorisahan, kuinkahan ymmärtäväisiä täällä oltaisiin oltu? NIINPÄ NIIN. Mutta kun kyseessä on viaton pikku perheenäiti, niin tottakai kyseessä oli vahinko.

Sitä en kyllä tajua, miten myyjät ottivat aloittajan kiinni ja ennen kassoja. Vai unohtiko aloittaja kertoa jotain?
 
me varastimme viimeeksi vaippaketin JA Weetoxs-paketin kun kävimme miehen kanssa kaupassa, jäivät sinne alakoriin...:ashamed: olisin itse halunnut parkkipaikalta palata sisälle maksamaan, mutta mies totesi että "eikun tuo pitää nyt saada päiväunille & miula on kova nälkä, mennään" .
olen myös löytänyt takin taskusta maksamattoman huulirasvan ja oudointa oli, kun miehen sortsien taskusta löytyi maustepussi..! selittynee mukavan stressaavilla kauppareissuilla kahden lapsen kanssa & omalla kohdallani myös ad/hd:llä... hirveää säheltämistä & koheltamista + kaikilla pinna tiukalla
 
Viimeksi muokattu:
4222
Kieltämättä on epäilyttävää laittaa se patukka taskuun. Tai mikä tahansa muukaan esine.Jos näkisit jonkun tekevän niin hyllynvälissä, etkö ajattelisi ensimmäisenä, että tuo varastaa tuota nyt, etkä "ai toi kerää ostokset taskuun ja ottaa kassalla ne ulos maksettaviksi"??
Mutta hyvä että tämä juttu nyt selvisi, jotenkuten. Itsellä joskus meinannut jäädä joku maksamatta aina oon palannut takaisin maksamaan.
Yhden kerran kävi niin, että oltiin Citymarketissa (lähin citymarket meiltä joku 120km), ostamassa mökkieväitä. Kauhea jono koko marketissa ja meillä oli siellä kärryn "alatasolla" siellä pyörien luona sellainen marjalaatikko. Unohdettiin koko loota, kerättiin muut ostokset maksamisen jälkeen kärriin, ja lähdettiin parkkipaikalle. Siellä vasta tajuttiin tuo marjalaatikko, mutta koska oli ollut niin kamala ruuhka kaupassa niin ei lähdetty enää takaisin sinne, olis saanut ikuisuuden ootella.
4
 
[QUOTE="DjMeningiitti";28870863]Jos aloittajan sukunimi olisi ollut vaikkapa Hagert tai Lindeman ja hän olisi epähuomiossa laittanut kännykän mukana perinnepukunsa taskuun moottorisahan, kuinkahan ymmärtäväisiä täällä oltaisiin oltu? NIINPÄ NIIN. Mutta kun kyseessä on viaton pikku perheenäiti, niin tottakai kyseessä oli vahinko.

Sitä en kyllä tajua, miten myyjät ottivat aloittajan kiinni ja ennen kassoja. Vai unohtiko aloittaja kertoa jotain?[/QUOTE]

Ai säkö tiedät, että aloittaja ei ole mustalainen? Mistäs sä sen tiedät?
Täytyykö aloituksissa aina kertoa onko mustalainen vai ei?
 
Tienestiä ja hupia
mulla olikin mielenterveyden ongelmia sekä parisuhdeväkivaltaa.
Näpistys oli mun pakoilua niistä.
Olihan siinä hyvät puolensa ja se oli hauskaa.
En ole tehnyt niin vuosiin, en koe tarvetta.
 
"marika"
Mielestäni AP:n oli turha yrittää karata ennen asian loppuunkäsittelyä. Herättää epäilyjä tollanen "annetaan asian olla mä häivyn" - tyyli.

Kassatytöt teki ihan oikein. Mitäs jos kaikki suhtautus tollaseen hälläväliä meiningillä??
Me muut maksettas hinnoissa AP:n pölliminen!
 
Ikurin Maisa
Miksi pitää käyttäytyä noin vaikeasti? Olen itsekin lähtenyt kassanaisten välissä "tarkistuksiin sivummalle" ja en ole suurta meteliä nostanut asiasta. He tekevät vaan työtä ja hyvä jos vähentävät sellaista pikkurikollisuutta. Helpommalla pääsee kun vaan lähtee mukaan ja tottelee. mielestäni.
 
"vieras"
Väsyneenä ja hajamielisenä voi myös tapahtua kaikenlaista, mitä ei ymmärrä. Kuten patukka kännykän alla. En tiedä, jotenkin ymmärrän, koska itse kohellan monenlaista tahtomattani. Varsinkin ajatuksiini uponneena.
Olen vienyt huivin kaupasta siten, että se laahasi sateenvarjooni tarttuneena koko kaupungin kuralammikot läpi. No en palannut sen kurarievun kanssa enää kauppaan. Ahtaita ovat kaupatkin.
 
S-Ikuri
Miksi pitää käyttäytyä noin vaikeasti? Olen itsekin lähtenyt kassanaisten välissä "tarkistuksiin sivummalle" ja en ole suurta meteliä nostanut asiasta. He tekevät vaan työtä ja hyvä jos vähentävät sellaista pikkurikollisuutta. Helpommalla pääsee kun vaan lähtee mukaan ja tottelee. mielestäni.
Hei.

Kiva et joku pitää meidänkin puolia.

On valitettavaa, että sinulle on käynyt noin, mut eihän toikaa kauheeta ollut?
 
Turvallisuus esimies
Kukahan tuonkin on keksinyt että ei saisi ottaa kiinni ennen kassalinjaston ylitystä. Itse olen monta myymälävarasta / näpistelijää käynyt myymälästä ottamassa kiinni tilanteen pakon takia. Esim. useampi näpistelijä ja vain yksi tulee kassalinjojen yli ennen muita.

Monesti on vielä kännykkä valmiina ensimmäisenä tulevalla ja heti kun havaitsee että nyt kävi käry niin laittaa jonkun valmiin teksiviestin että kiinni jäin. Siinä jos alkaa odottelemaan että muut tulevat kassalinjojen yli niin kummasti ne taskut ja laukut tyhjänä ja mahdotonta sanoa mitä on koitettu varastaa.

Aika turha on alkaa sellaisessa tapauksessa selittämään että olisi kassalle maksanut laukussa olevat tavarat jos samaan aikaan myymälään tullut kaveri on jo koittanut kassojen yli tulla laukku täynnä varastettua tavaraa.

Tässä täyttyy näpistyksen yritytys vaikka ei tulla kassojen yli ja se oikeuttaa kiinni-ottoon. Toki jos on aikaa niin tilanteen varmistamiseksi annan jonkun kerätä ostokset omaan kauppa laukkuunsa ja saa mahdollisuuden maksaa. Monesti vaan täytyy sitten käydä vielä pyytämässä että voisiko näyttää laukkuunsa että ei sinne vaan mitään jäänyt ja samalla sanon että seurvaavalla kerralla sitten ostoskoriin kun pitäisi seurata oikeitakin varkaita.

Stockmannilta on muuten ennakko tapaus oikeudesta jossa osastolta toiseen siirtymisen yhteydessä on otettu henkilö kiiinni kun oli laittanut laukkuunsa muistaakseni jotain eletroniikka tavaraa. Ja kiisti sitten kun ei ollut kaupasta ulos tullut missään vaiheessa. Ei auttanut kiistäminen, oikeus totesi että varkaus on tapahtunut kun ollaan laitettu myymälän hallinnasta tuotteet omaan laukkuun.

Tällaisissa tilanteissa pitää harkita kokonaisuutta jos joutuu puuttumaan ennen kassojen ylitystä tilanteeseen, väliinsä aikamoista tuhoa tekee näpistelijät repimälllä hälyttimiä ja tuotelappuja jossa sitten alkaa tuotteetkin jo kärsimään niin silloinkin pitää käydä keskeyttämässä teko ja suorittaa kiinni-otto yrityksestä.

Lyhennettynä vielä eli kassalinjan ylityksen odottaminen on ohjeistus ei LAKI. Selvät tapaukset voi ottaa vaikka heti kiinni.

Niin ja jokaiselle on annettu oikeus suorittaa kiinni-otto rikoksista joista saattaa seurata vankeutta, taikka on näpistys jne. Sekä näden tekojen yrittämisestä. Sekä saa käyttää sellaisia voimakeinoja jotka ovat tarpeen ja puolustettavissa tilanteeseen kokonaisuutena. Vartijalle on annettu sen lisäksi vielä korotettu oikeudellinen suoja, eli vartijan vastustamisesta tulee sitten lisä tuomiota.

Joskus joku välkky on keksinyt että mikäli ei ole vienyt mitään ja otetaan laittomasti kiinni niin saisi käyttää omaa kiinniotto-oikeuttaan kiinni-ottajaa vastaan sekä voimakeinoja. Ei pidä paikkaansa, sillä voimakeinojen pitää olla puolustettavia ja sitä ne eivät ole sillä kiinni-otosta seuraa aina poliisien tulo paikalle jolloin asiaa voidaan sitten tutkia tarkemmin.
 
jonniens
Miksi pitää käyttäytyä noin vaikeasti? Olen itsekin lähtenyt kassanaisten välissä "tarkistuksiin sivummalle" ja en ole suurta meteliä nostanut asiasta. He tekevät vaan työtä ja hyvä jos vähentävät sellaista pikkurikollisuutta. Helpommalla pääsee kun vaan lähtee mukaan ja tottelee. mielestäni.
toisaalta joo, mut on se vähän nöyryyttävää kuitenki..
 
Esikoisen ollessa vauva, olin varsinainen myymälävaras.
Joko olin niin väsynyt, että unohdin tavaroita ( esim: vaipat vaunujen alaosaan).
Olen varmasti varastanut ainakin 2 vaippapakettia. Ja en, en jaksanut millään lähteä kävelemään takaisin vaunulenkin jälkeen kauppaan, vaippojen takia. En myöskään ole menettänyt yöunia, ne ovat vain vaippoja.

Kerran olen varastanut sukkahousut. Vauva väänsi niin kamalat muusit housuun, että nappasin sukkikset hyllystä, menin kaupan sisällä olevaan vessaan ja ajattelin sitten maksaa sukkahousut lähtiessäni...kun olimme ajaneet n. puolituntia kohteeseemme päin, totesin varstaneeni sukkahousut.

Ei, emme kääntyneet sukkahousujen takia takaisin vieraan paikkakunnan kauppaan, maksamaan 1€ alesukkahousuja.

Myymälävaras minusta tuli vasta sitten, kun olin saanut esikoiseni.

Nykyisin lanttu toimii paremmin, en ole varastellut enää, kun unta on tarpeeksi.
 

Yhteistyössä