Pankin oma rahasto, onko ihan susi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

....

Vieras
Nyt kun noista rahoista on taas puhe, niin kyselen tätä.

Siis tiedän että pitäisi sijoittaa itse noihin rahastoihin, kuten Seligsoniin. Mutta kävin juuri morningstarin sivuilla katsomassa paljonko mikäkin tuottaa ja paljonko mikäkin rahasto ottaa siitä välistä, ja voi apua kuinka pyörälle pää tuosta menee! En osaisi kuitenkaan itse valita tuolta oikein.

Onko esim. tuolla Seligsonilla samanlaisia N00beille suunnattuja hajautussalkkuja kuin mitä Nordealla ja muilla pankeilla on?
Nordeassa tuputettiin heidän omia rahastoja, ja oikeastaan ne alkoivat vähän houkuttelemaan ihan vain koska vaikutti niin simppeliltä pistää ja ottaa rahoja sieltä. Kun taas johonkin netistä löytämään yhtiöön ei oikein ole kanttia pistää rahojaan.
Onko oikeasti edes mitään järkeä metsästää sitä täydellistä rahastoa, jos sinne pistää vain jotain alle 10000€? Voittaako siinä oikeasti niin paljoa? Pari prosenttia sinne tai tänne, ei se lopulta ole niin iso asia, vai onko?

Prosentti sinne ja toinen tänne on iso juttu pitkässä juoksussa: pahimmillaan kulut syövät tuotot kokonaan.

Kerro mihin ja minne päin maailmaa haluat sijoittaa ja mä kerron sulle rahaston.

[QUOTE="vieras";28890024]Onko rahastojen rahastossa järkeä: joudut maksamaan rahastopalkkiot tuplana?[/QUOTE]

Jos vertaat vaikka Nordean rahastoihin niin saattaa hyvinkin olla. Kulut kuitenkin ratkaisevat.

Helppoa on toki tehdä hajautus vaikka Pharosta mukaillen itse noihin Seligsonin rahastohin. Sinnehän voi laittaa vaikka vain euron per rahasto kerralla.

Hajautuksen voi hoitaa myös itse ostamalla osuuksia useammasta eri rahastosta; Seligsonilla minimimerkintä on 10e/rahasto/kerta. Veloituksen voi laittaa menemään automaagisesti tililtään tiettynä päivänä, jolloin asiaa ei tarvitse sen kummemmin pohtia. Morningstar on ihan hyvä sivusto, kunhan ei jää liikaa kiinni niihin menneisiin tuottoihin. Mennyt tuotto kun ei ole minkäänlainen tae tulevasta. Parhaiden rahastojen kärki vaihtuu liki joka vuosi, pysyvää on ainoastaan kulut.

[QUOTE="vieras";28890036]
Helppoa on toki tehdä hajautus vaikka Pharosta mukaillen itse noihin Seligsonin rahastohin. Sinnehän voi laittaa vaikka vain euron per rahasto kerralla.[/QUOTE]

Nykyään 10e/rahasto/kerta (oli ennen 1e).

[QUOTE="vieras";28890077]Mitä osakkeita Isämies suosittelee tällä hetkellä ostolistalle?[/QUOTE]

Mieluummin jättäisin kaikenlaiset suositukset antamatta, liian riskaabelia puuhaa. :)

Lisäksi ostan itse enimmäkseen (indeksi)rahastoja, aika ja kiinnostus eivät riitä aktiiviseen osakeseurantaan.

[QUOTE="vieras";28889983]Kerro mihin ja minne päin maailmaa haluat sijoittaa ja mä kerron sulle rahaston.[/QUOTE]

:D En varmasti ymmärtänyt kysymystä oikein, mutta vissiin Intia on tällä hetkellä kasvussa??
Minulla ei ole hajuakaan siitä minne ja mihin kannattaa sijoittaa... Sen takia tuo hajautussalkku missä on korkoja (pienempi riski?) kuulostaa turvalliselta. Mutta tuottokin on sitten mikä on.

:D En varmasti ymmärtänyt kysymystä oikein, mutta vissiin Intia on tällä hetkellä kasvussa??
Minulla ei ole hajuakaan siitä minne ja mihin kannattaa sijoittaa... Sen takia tuo hajautussalkku missä on korkoja (pienempi riski?) kuulostaa turvalliselta. Mutta tuottokin on sitten mikä on.

Kehittyvien alueiden (kuten esim. juuri Intia) kasvuodotukset ovat jo mukana niiden nykyisissä hinnoissa. Osake- ja rahastosijoittaminenhan on tavallaan tulevaisuuden ostamista siinä mielessä, että kaikki mitä kohdealalla/maassa oletetaan tapahtuvan tulevaisuudessa, on jo mukana tämänhetken kurssissa.

Kuten aiemmin mainitsin, tuollaisen yhdistelmäsalkun voi koota itsekin (ja pienemmillä kuluilla) ostamalla vaikkapa 50% korkorahastoa ja 50% osakerahastoa.

Minäkin komppaan Seligsonia ja heidän passiivisia rahastoja juuri kulujen takia. Kulut ovat ainoa asia mikä merkkaa. Toinen asia mikä kannattaa huomioida on ajallinen hajautus, joka tarkoittaa sitä että et laita koko pottia kerralla vaan jaat sen 10000e vaikkapa vuoden ajalle ja sijoitat kuukausittain. Laitat yksinkertaisesti menemään tililtäsi automaattisesti tiettynä päivänä. Tällöin noin iso sijoitus ei satu vahingossa juuri kurssihuipun kohdalle ennen laskua.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28890049:
Nykyään 10e/rahasto/kerta (oli ennen 1e).

Okei, ei ole tullut vastaan kun en ole koskaan niin pieniä summia sinne laittanut.
Itse olen laittanut rahojani myös Pharokseen kun en jaksa miettiä hajautusta, ja mielestäni siinä on se hyvä puoli että rahaston sisällä allokaatiota voidaan vaihtaa salkunhoitajan toimesta ilman veroseuraamuksia. Siinähän on painotus vaihdellut tilanteesta riippuen niin että pääpaino osakkeissa tai pääpaino koroissa.

Eli aktiivisesti hallinnoitu rahasto joka koostuu pääasiassa Seligsonin indeksirahastoista.

Intialla ei tällä hetkellä pyyhi hyvin: viimeisen kuukauden aikana alamäkeä -17%, kun muualla ollut nousua.

Koroissa on iso riski ja se on se, että kun korot lähtevät nousuun korkorahastojen arvo laskee roimasti.

Seligsonin Suomi-ETF on edullisin tapa sijoittaa Suomen pörssiin jos ei halua tehdä suoria sijoituksia.

Mutta ei kukaan muukaan tiedä mikä on kasvussa (tai tulee olemaan tulevaisuudessa). Tämän takia ei kannata laittaa kaikkia munia samaan koriin vaan hajauttaa sopivassa suhteessa eri rahastoja esim. Yhdysvallat, Eurooppa, Aasia...

[QUOTE="vieras";28890153]
Koroissa on iso riski ja se on se, että kun korot lähtevät nousuun korkorahastojen arvo laskee roimasti.
[/QUOTE]

Ja tämä riski on tietysti suurempi pitkissä kuin lyhyissä koroissa. Lyhyet korot ovat kaikkein immuuneimpia sijoitusinstrumentteja, mutta tämä näkyy sitten tietysti niiden tuotto-odotuksessakin, joka siis on matala.

Alkuperäinen kirjoittaja Rahastosäästäjä;28890122:
Minäkin komppaan Seligsonia ja heidän passiivisia rahastoja juuri kulujen takia. Kulut ovat ainoa asia mikä merkkaa. Toinen asia mikä kannattaa huomioida on ajallinen hajautus, joka tarkoittaa sitä että et laita koko pottia kerralla vaan jaat sen 10000e vaikkapa vuoden ajalle ja sijoitat kuukausittain. Laitat yksinkertaisesti menemään tililtäsi automaattisesti tiettynä päivänä. Tällöin noin iso sijoitus ei satu vahingossa juuri kurssihuipun kohdalle ennen laskua.

Osakesijoittamisessa ei ole mikään muu niin vaikeata kuin oikea ajoitus. Sen kun tietäis koska kannattaa ostaa ja koska myydä...

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28890165:
Ja tämä riski on tietysti suurempi pitkissä kuin lyhyissä koroissa. Lyhyet korot ovat kaikkein immuuneimpia sijoitusinstrumentteja, mutta tämä näkyy sitten tietysti niiden tuotto-odotuksessakin, joka siis on matala.

Juu ja näyttäis Seligsonin Pharoksessa olevan 46% lyhyessä korossa ja vain 2% pitkässä.

[QUOTE="vieras";28890166]Osakesijoittamisessa ei ole mikään muu niin vaikeata kuin oikea ajoitus. Sen kun tietäis koska kannattaa ostaa ja koska myydä...[/QUOTE]
Parempi kun vaan ostaa säännöllisesti, eikä koskaan myy. Ja etenkin silloin, kun rahastot ovat miinuksella, aika moni aloitteleva sijoittaja tekee sen virheen että hätääntyy ja myy äkkiä kaikki pois tappiolla. Mutta en valita, sehän vaan antaa minulle mahdollisuuden ostaa halvalla lisää :)

[QUOTE="vieras";28890196]Juu ja näyttäis Seligsonin Pharoksessa olevan 46% lyhyessä korossa ja vain 2% pitkässä.[/QUOTE]

Aivan, näinhän toimitaan käsittääkseni monessa muussakin korkorahastossa. Lyhyillä koroilla haetaan varmuutta ja vakautta, mausteena olevilla pitkillä sitten sitä tuottoa.

Onko tuo pharos siis semmoinen missä on joku "huippuosaaja" valikoimassa aina ns. parhaimmannäköisiä sijoituskohteita?

Eli jos pharosin listalta löytyy viikolla x sijoituskohteet A, B ja C, niin kannattaa laittaa niille oma pieni sijoitus. Ja sitten viikolla y siellä onkin A, D ja E, ja silloin kannattaa laittaa niille?

Kuinka paljon saa/kannattaa hajauttaa? Siis onko ihan tyhmää vaikka tutkia tuota pharosia ja lopulta huomaakin että on sijoittanut moniin kymmeniin eri paikkoihin pieniä summia? Onko sillä väliä, kustannuksia ajatellen? Voiko niitä sijoituksien sijainteja vaihtaa ilman kustannuksia A:asta B:hen ja sieltä C:hen?

Kyllä rahastot ovat "mattimeikäläiselle" ihan kelpo säästö/sijoituskohde. Tähän ketjuun tosin kohta ilmaantuu parikolme besserwisseriä kertomaan miten oikea sijoittaja sijoittaa tietenkin osakkeisiin, ETF:iin ja strukturoituihin sijoitustuotteisiin. Samaiset besserwisserit nauraa että kun rahastot ovat niin "kalliita" ja pankki niistä mukamas vain hyötyy.

Todellisuudessa normaalille tavikselle rahastot ovat juuri se oikea säästömuoto. Niillä saa paremman tuoton kuin tilitalletuksilla, mutta itse ei tarvitse lukea Kauppalehteä ja seurata osakkeiden kurssikäyriä. Ihan sama minulle on se, että onko osakkeilla mahdollista saada 4% parempi tuotto kuin rahastoilla, sillä minulle on ihan fine että saan vaikka sen 8% tuoton tekemättä itse mitään. Viekööt pankki vaikka 50% välistä, kun en kuitenkaan itse sitä saisi sijoittamalla. Reaalituotto kiinnostaa tällaista tavista.

Onko tuo pharos siis semmoinen missä on joku "huippuosaaja" valikoimassa aina ns. parhaimmannäköisiä sijoituskohteita?

Eli jos pharosin listalta löytyy viikolla x sijoituskohteet A, B ja C, niin kannattaa laittaa niille oma pieni sijoitus. Ja sitten viikolla y siellä onkin A, D ja E, ja silloin kannattaa laittaa niille?

Kuinka paljon saa/kannattaa hajauttaa? Siis onko ihan tyhmää vaikka tutkia tuota pharosia ja lopulta huomaakin että on sijoittanut moniin kymmeniin eri paikkoihin pieniä summia? Onko sillä väliä, kustannuksia ajatellen? Voiko niitä sijoituksien sijainteja vaihtaa ilman kustannuksia A:asta B:hen ja sieltä C:hen?

Ei kun siinä on aktiivine salkunhoitaja joka on koostanu salkun pääasiassa heidän omista indeksirahastoistaan. Tämä nyt oli vain esimerkki, miten maantieteellinen hajautus voidaan tehdä.

Ei se sitä tarkotttanut että Pharos olisi joku malliesimerkki, vaan se on yksi rahasto jolla on aktiivinen salkunhoitaja. Mun vinkkini siitä että koostaa oman indeksisalkkunsa kuten Pharos oli sellaiselle joka kokee Pharoksen kulut kalliiksi.

Tuo ei ole osakepoimintaan tarkoitettu, vaan salkunhoitajalla on itselläänkin osa omista rahoistaan Pharoksessa ja yrittää pitkäjänteisesti saada indeksisijoituksilla tuottoa. Käy katsomassa mitä rahastoja siinä on niin ymmärrät paremmin.

Verrattuna nyt Seligsonin Suomi-indeksiin Pharoksen etu on se maantieteellinen hajautus. Jos itse viitsii nähdä vaivaa, indeksirahastoihin on mahdollista sijoittaa myös omatoimisesti maantieteellisesti hajauttaen. Suomi-indeksi ja Suomi-ETF ovat myös kuluiltaan edullisia mutta minä en usko että pelkästään kotimarkkinalle sijoittaminen on järkevää. Viimeisen puolen vuoden aikana lähes kaikki muut ovat nousseet todella paljon mutta Suomesta ei paljoa positiivisia signaaleja ole saatu.

Reunamarkkinana Suomi laskee nopeasti ja nousee hitaammin verrattuna muuhun Eurooppaan ja Usaan.

Minä ostaisin nyt Olvia, Saga Fursia ja Atriaa. Niin ja Konetta. Ulkomaisista varmaan e.onia.

Mutta parhaimmat sijoitusvinkit saat Suomen Johtavalta Sijoituspalstalta: http://www.trooli.fi

Vain nick ja salasana tarvitaan, ei henkilötietoja tai spostia!!

Yhteistyössä