Lapset silittivät opaskoiraa

• Viestiketjun aloittaja "Huoh"
  • Ensimmäinen viesti
"Huoh"
Istuskelin ison marketin aulassa odottamassa miestäni. Kauppaan sisälle asteli sokea nainen avustajansa kanssa ja naisen opaskoira. Kuulin puheesta, että harjoittelivat vasta opaskoiran käyttöä.

Heitä vastaan kaupasta käveli lapsiperhe, äiti ja 4 alle kouluikäistä lasta. Yksi lapsista huomasi koiran ja alkoi huutamaan KOIRAKOIRAKOIRA ja kaksi lapsista lähti juoksemaan opaskoiraa kohden. Tuo avustaja pysäytti lapset ja sanoi heille aika tiukasti että opaskoiraa ei ikinä saa tulla silittämään, koska se on töissä. Lasten äiti käveli paikalle ja kysyi että mikäs tässä on ongelmana. Lapset itkivät kovaan ääneen ja kuulin sen verran, että lasten äiti tivasi sokealta, että meneekö sun koira oikeasti rikki jos mun muksut sitä vähän silittää.

Sitten mieheni tulikin, enkä jäänyt seuraamaan tilannetta enää... Tultiin juuri kotiin ja olen ihan sanaton. Mikä ihmisiä vaivaa?!

Toisten lapsia ei vaan saa komentaa, vaikka tulisivat lyömään.

Ja kaikki ei tosiaan tajua, että opaskoirat ovat opastaessaan töissä, ihan niinku huumekoira tai metsästyskoirakin. Ei niitä silloin mennä häiritsemään. Ja muutenkin tärkeää, että opaskoira oppii ohittamaan vastaantulijat neutraalisti ja silittelijät helposti pilaavat koulutuksen.

"vieras"
Jotkut ovat vaan niin helvetin tyhmiä, ettei mitään rajaa. Ehkä ääliömäisyydellekin pitäisi saada joku diagnosointiluokitus.
Sitten tällaiset voisivat pitää mukanaan jotakin diagnoosistaan kertovaa tunnistetta. Niin muut ainakin tietäisivät, mistä moinen käytös johtuu.

"just"
on hienoa että toisille oma napa ja muksut on niin tärkeitä että saavat tehdä mitä lystäävät välittämättä muista, varsinkin kun kerran noin selkeesti kielletään ja oletan että avustaja kertoi ihan syynkin. Musta toi on ihan sama, kun ipanat ois vieny joltain pyörätuolin alta kun halusivat kokeilla... sillä erolla et pyörätuoli ei opi vääriä toimintamalleja, opaskoira voi oppia. prkl.

tuli vaan mieleen et jos kyse olisikin ollu siitä et joku kieltää koiran silityksen vaikka siksi ettei koira pidä lapsista ja muksut silti rynnii paikalle ja koira näykkäsee, niin mitenköhän mammam suu ois sit pantu :whistle:

tytönjapoikienmamma
Kyllä on typerää.Omat lapseni eivät mene silittelemään mitään koiria,missään tilanteessa. Olen opettanut,että vieraisiin koiriin ei ole mitään asiaa tehdä tuttavuutta. Koirien annetaan olla omissa olissaan. No on kyllä joskus silitetty naapurein pentukoiria, kun on lupa kysytty, siis hetken aikaa tutustuut kjoiraan siinä

Peyote
No höh... Se on ihan ymmärrettävää, että ihmiset tahtoo silittää koiraa, kun ne ei välttämättä ymmärrä, ettei se aina sovi. Mutta jos kielletään, niin johan on peeveli että pitää silti väkisin koskea.

Helpointa olis varmaan sanoa, että "se voi purra", ehkä sitten uskotaan.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Me nähtiin joku aika sitten näkövammainen opaskoiran kanssa kaupassa. Lapset ei olleet ennen tainneet nähdä, kun ihmettelivät, että miksi joku tulee koiran kanssa kauppaan ja toinen kovaan ääneen mainitsi, että ei koiran kanssa saa tulla kauppaan.
Selitin sitten, että nainen on näkövammainen, ehkä sokea kokonaan, koira on opaskoira ja töissä, jolloin se saa tulla kauppaan, eikä sitä saa häiritä, vaan annetaan heidän olla rauhassa. Ihmeesti ne lapset vaan tajuaa, kun niille nätisti selittää, harmi vaan, että jotkut aikuiset ei näytä tajuavan. Ja toisekseen, ei vieraisiin koiriin kosketa, eikä ryntäillä niitä vaan silittämään.

• Tykkää
Reactions: Kumikameli
"vieras"
Olisipa hauskaa tavata noin typeriä ihmisiä! Ensin kieltäisin koekemasta koiraani, sitten kun se akka tulisi märisemään että meneekö koirani rikki, sanoisin ihan pokkana: Ei mutta lapsesi saattavat mennä, koirani on tuotu Virosta 2 päivää sitten ja eläinlääkäri epäili että sillä voisi olla vesikauhu.

Saraldo
No höh... Se on ihan ymmärrettävää, että ihmiset tahtoo silittää koiraa, kun ne ei välttämättä ymmärrä, ettei se aina sovi. Mutta jos kielletään, niin johan on peeveli että pitää silti väkisin koskea.

Totta, jos tämä näkövammainen nainen olisi sanonut, että "ei saa koskea, koira puree kaikkia ja kovin", voi olla että lapset olis pysähtyny kuin seinään :D.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
"vieras"
Ei aina.
Minulla on isohko, kiltin näköinen koira, joka oikeasti voi purra.

Sanon sen kaikille jotka lähestyy.
Lapset : vastaa että selvä ja menee pois
Aikuset1 "minä kyllä pärjään, minä osaan olla ja sitten mä joudun kaksin käsin pitämään koiraa kun tämä aikuinen huomaa ettei osaakaan"
Aikuiset 2 nostaa äläkän ja huudon että sitä ai sitten saisi tuoda minnekään julkisiin paikkohin.
Aikuiset 3 , se pienin osa, käyttäytyy kuten lapset, joskus saattavat jutella kauempaa eli mielestäni oikein järkevästi

Mutta joo, nämä curlingvanhemmat joiden lapselle ei saa sanoa ei.. hyh

Olipa itsekeskeinen äiti
Ompa kyllä niin typerän olonen äiti ollut kyseessä. Vihattaa tommoset tapaukset joiden "muksut" on jotenkin 'etuoikeutettuja' tekemään mitä vaan. Ja mien se 4-lapsen äiti voikaan olla niin tyhmä, etteio itse aikuisena (?) ihmisenä TAJUA, että opaskoira on työkoira jota ei saa häiritä!! Meneekö mukulat poliisikoiraakin räpläämään.

Just sellanen "miedän lapset on aina oikeassa ja saavat tehdä mitä haluaa. Pitää ymmärtää vaikka ne juoksentelee hälytysajossa olevien paloautojen alle. Kyllä palokunnan tulis väistää ja aikuisten tajuta! NE ON VASTA LAPSIA!!!1111"

Lapset tulee opettaa tavoille

No niin, mutta kyllä musta olisi parasta kun tommoset räkänokat vaan opetettis tavoille.

Mulle oli ainakin lapsena jo selvää, ettei työkoiria mennä sorkkimaan.
Eikä sokeiden ym. tarvitse alkaa vaatimaan sitä että joku ei tule heidän "silmiään" sörkkimään. Kyllä sen kuuluisi lähtä ihan vanhemmista ja kasvatuksesta. Ei sokean pidä pelätä että joku on koiraansa nykimässä, kun hän ei itse sitä aina voi heti "huomata". Pahimmilaan koira voi mennä sekaisin ja aiheuttaa lopulta jonkin vaaratilanteen, kun sitä on keskenkaiken häiritty.

Muutenkin tälläisissä tapauksissa vastaavien äitien on tapana aina vaan syyttää muita ja sen oman navan tuijottelun keskeltä itsessä ei löydy koskaan mitään vikaa. Lapsille pitäisi/ tulisi opettaa että mitään tuntematonta koiraa ei koskaan mennä silittelemään ilman lupaa. Jos koira sitten purasee, niin turha sitä alkaa piikille vaatimaan kun omat kurittomat ja huonosti kasvatetut kakarat ei osaa käyttäytyä.

Suurin osa lapsista onneksi tajuaa kysyä lupaa silittämiseen ennen koiraan käsiksi menoa. Minulla itselläni on koira 8joka ei ole purevaa sorttia), mutta jos se jotain penskaa näykkäisisi joka sen kimppuun on juossut "ilman lupaa", niin siitäpä sais.

Eikä uskota. Silitetään silti ja jos koira puree ni karjutaan suureen ääneen miten moinen elukka pitäisi ampua siihen paikkaan.

Hmmmm...

Mun mielestä lapset ja koirat kuuluvat yhteen kuin paita ja perse.

Mä tunnen lukemattomia huume- poliisi- suojelu- opas yms. koiria jotka ovat duunissa 24/7. Eivät ihan kaikkea aikaa kumminkaan. Ovat mitä parhaimpia lapsikoiria työaikansa ulkopuolella ja sen sisälläkin. Monet noista ovat semmoisia jotka eivät anna pikku Vilpertin hukkua, vaikka pikkuVilin kuinka tekisi mieli oppia sukeltamaan.

Mut lupa pitää aina kysyä.

Jos/kun saan asuntoasiani kuntoon, niin mulla on oitis kaks dobberia nimiltään rontti ja renttu. Tai argentiinalainen nimeltään tollo. Luvan kanssa saa lähestyä, ilman sitä ei kannata. Ja mä ammun koirat, jotka eivät suojele lapsia.

"vieras"
Joku yksinkertainen vanhempi taas asialla.

Kaikille ihmisille pitäisi opettaa sääntö että aina kysytään ennen kuin silitetään.
Lapsille tulisi opettaa ettei vieraita koiria silitetä ikinä, paitsi jos äiti JA koiranomistaja antaa luvan.

koiranomistaja ja äiti
Meillä ei ole opaskoiraa, mutta kyllä noita perässä juoksentelijoita riittää ihan taviskoirallakin. Todella käsittämätöntä että annetaan lapsen juosta vieraan koiran perässä/päälle/lääppiä sitä ja huutaa samalla. Minusta lapset on ihania ja etenkin kiva että tykkäävät koirista, mutta kun oikeasti, mites se lapsen TURVALLISUUS? Meidän koira on pieni, söpö ja pääsääntöisesti kiva, mutta se on arka koska lapset on sitä huomattavasti isompia ja arvaamattomia (koira 3 kg). Koirani pelkää että se jää ALLE tms, kun vieraat lapset loikkii päälle ja koira on vielä remmissä, eikä pääse karkuun. Siinä on oikeesti vaaratilanne olemassa.

En koskaan anna vieraiden lasten silittää koiraamme kun se on hihnan päässä, joten todella harmittaa kun annetaan lasten tulla päälle ominluvin.

Mun koirani ovat aina olleet semmoisia, että eivät kovasti piittaa jos taaperoikäiset pomppivat päällä tai vetävät korvista. Joo.
Sit ovat olleet myös niitä, jotka eivät hetkeäkään epäröi käskystä hyökätä karhun tai panssarivaunun kimppuun.
Muunlaisia koiria en huoli.

"sipsi"
Mielestäni siitä saakka, kun lapsi puhetta tajuaa, lapselle opetetaan ettei koskaan ikinä milloinkaan mennä vieraan koiran luokse kysymättä ensin lupaa.

Idiootti ääliön ovat nuo lapset kyllä äidikseen saaneet...

Mun koirani ovat aina olleet ns. vittumaisia.

Koiralla kun on tasan yksi duuni. Se on suojella isäntää. Toissijainen duuni on suojella laumaa.

On mahdollista, että isäntä on koirasta huolimatta lyöty tainnoksiin. Ja meikäläisen tapauksessa on mahdollista, että isäntä on juonut itsensä tiedottomaksi. Silti koiran pitää osata toimia. Ihan itse. Ei saa mieltää taaperoikäisiä uhkaksi vaan suojeltaviksi. Ja pitää uskaltaa käskystä tai käskyttä käydä epäröimättä karhua tai panssarivaunua päin.

Muussa tapauksessa kyseessä ei ole mun koira vaan joku räksyttävä piski.

Tapauksen äiti teki tosi väärin tuossa eikä näköjään edes sitä itse ymmärtänyt :O Kyllä jokaisen aikuisen pitäisi olla edes sen verran sivistynyt että tajuaa että OPASKOIRA on TYÖSSÄ eikä sitä saa mennä häiritsemään. Kyse ei ole siitä meneekö koira rikki tai että omistaja ei haluaisi että sitä silitetään vaan koira häiriintyy eikä siihen saa koskea eikä turhaan häiritä. Äiti opettaa lapsilleenkin kivat opit elämänvarrelle.. Varmaan kuiski kotimatkalla miten oli tuhma täti kaupassa koiran kanssa..

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Tapauksen äiti teki tosi väärin tuossa eikä näköjään edes sitä itse ymmärtänyt :O Kyllä jokaisen aikuisen pitäisi olla edes sen verran sivistynyt että tajuaa että OPASKOIRA on TYÖSSÄ eikä sitä saa mennä häiritsemään. Kyse ei ole siitä meneekö koira rikki tai että omistaja ei haluaisi että sitä silitetään vaan koira häiriintyy eikä siihen saa koskea eikä turhaan häiritä. Äiti opettaa lapsilleenkin kivat opit elämänvarrelle.. Varmaan kuiski kotimatkalla miten oli tuhma täti kaupassa koiran kanssa..
Toi on totta. Hyvin totta.

Työkoiraa työssä ei saa häiritä, vaikka olisivat maailman kilteimpiä ja koulutetuimpia.
Muutenkaan ei parane häirää. Eikä koskaan kysymättä lupaa.

Mun koirat on siivoja. Tykkäävät lapsista, koska niin tykkään minäkin. Siis muutenkin kuin ruokana.

Niitä saa lähestyä ja niitä saa paijata. Luvan kysymällä toki. Se on terveellistä, koska niin vain on. Toki, jos minun koirani karkaa mistäsyystävaan taaperoikäisen kimppuun niin kyseessä on entinen koira. Ja jos karkaa käskemättä muiden kimppuun, niin sama juttu. Ja jos ei hyökkää käskystä, niin niskalaukaus odottaa.

meillä on 5 koiraa. kaikki lapsi ystävällisiä mutta silti en ikinä anna vieraillalapsilla lupaa silittää tai leikkiä koirien kans. se on kuitenki koira.

muutama on menny ilman lupa silitteleen. suoraan snaottuna repimään koiraa yms.. juu ei.

"jocelyn"
Mun koirani ovat aina olleet ns. vittumaisia.

Koiralla kun on tasan yksi duuni. Se on suojella isäntää. Toissijainen duuni on suojella laumaa.

On mahdollista, että isäntä on koirasta huolimatta lyöty tainnoksiin. Ja meikäläisen tapauksessa on mahdollista, että isäntä on juonut itsensä tiedottomaksi. Silti koiran pitää osata toimia. Ihan itse. Ei saa mieltää taaperoikäisiä uhkaksi vaan suojeltaviksi. Ja pitää uskaltaa käskystä tai käskyttä käydä epäröimättä karhua tai panssarivaunua päin.

Muussa tapauksessa kyseessä ei ole mun koira vaan joku räksyttävä piski.
tuota... minkä takia koiran pitäisi hyökätä panssarivaunun kimppuun? ei se sitä saa pysäytettyä, kuolee vaan turhaan ja sitten ei ole isäntää suojelemassa myöhemmin. karhu on eri asia, veikkaisin että jokainen uskollinen koira yrittäisi karhun pysäyttää isännän/emännän vuoksi. lankomiehen yorkshirenterrieri yritti käydä bernhardilaisen kimppuun kun luuli sen uhkaavan perheen vauvaa. kelpo koira :)

"vieras"
[QUOTE="vieras";28748590]Ei aina.
Minulla on isohko, kiltin näköinen koira, joka oikeasti voi purra.

Sanon sen kaikille jotka lähestyy.[/QUOTE]

Purevaa koiraa saa ampua.

Yhteistyössä